PDA

View Full Version : Gibson ES335 Studio



Venlonaer
22 april 2014, 12:53
Eigenlijk heb ik jullie mening over deze gitaar nodig. Een ES335 blijft in mijn ogen een van de meest nette gitaren. Maar aangezien ik met veel gain speel, begint deze normaal te zingen en te fluiten. Niet echt wat ik zoek. Nu heb ik al een Delonge ES333 gehad, bij deze was het al een stuk minder, maar helaas toch nog te veel aanwezig waardoor voor mij onbespeelbaar.

Nu ben ik een ES335 studio tegen gekomen. Deze heeft geen F-gaten. Betekend dit ook dat de gitaar niet zal gaan fluiten en rondzingen met veel gain?
En daarnaast, is het een ondergewaardeerd model, of zijn ze toch gewoon minder?

Alvast dank voor het meedenken.

Edit:
Ik heb het hier over de Studio van eind jaren 80, begin jaren 90 met de Dirty Fingers. Niet de net nieuwe 1 pickups Studio's.

http://i60.tinypic.com/20fvwgk.jpg

arnoldtims
22 april 2014, 13:54
Ik heb ook een es studio van eind tachtig maar dan in het zwart.
Mijn ervaring is wel dat je met redelijk veel gain kan spelen. met echt heel heel veel gain zal hij wel eerder gaan fluiten/piepen als bv een Les Paul maar is nog wel controleerbaar.
Ze zijn redelijk zeldzaam maar ik heb begrepen dat ze niet de duurste zijn, het is natuurlijk wel een studio.
Geloof dat het ook niet de beste elementen van gibson zijn maar ook zeker niet slecht. ik heb nooit de neiging gehad om ze te verwisselen.
Verder is het echt een heel veelzijdige gitaar. Op het hals element kan je lekker dik klinken, een beetje een les Paul sound maar wel nog met een echte ES sound. Met het brug element kan je knallen als een telecaster. veel hoog en helder. En alles wat daar tussen in zit.

Hotpepper01
22 april 2014, 14:27
Ik vind het een "net niet helemaal" uitvoering qua afwerking en uitrusting. Ik zou even doorsparen voor een echte volwaardige 335.

Venlonaer
22 april 2014, 14:33
Ik vind het een "net niet helemaal" uitvoering qua afwerking en uitrusting. Ik zou even doorsparen voor een echte volwaardige 335.

Het is niet een kwestie van doorsparen. Het gaat mij om de feedback en de f-gaten (of deze het feedbacken verergeren).

arnoldtims
22 april 2014, 14:36
Ben natuurlijk wat gevoelig omdat ik heel erg tevreden ben met mijn ES maar wat bedoel je met net niet?
Mijn gitaar is inmiddels behoorlijk afgeragt maar ik heb verder nooit iets gemerkt van een slechte afwerking.
Voor een ES zonder F gaten kom je bij de nieuwe studio ( die ik niks vind) uit of bij de veel duurdere gibson lucille, die ik ook wat over de top vind qua uiterlijk.

peter_heijnen
22 april 2014, 14:41
http://www.youtube.com/watch?v=78D00dYOBrM

arnoldtims
22 april 2014, 14:51
Leuk filmpje maar als je in de kroeg op een meter afstand van je amp staat gaat het toch wel fluiten denk ik.

Maar nog even terug te komen op de belangrijkste vraag van de TS, mijn ervaring is dat door het ontbreken van de F gaten van de ES studio hij stuk minder gevoelig is voor feedback.

peter_heijnen
22 april 2014, 15:04
Volgens mij valt dat wel mee. Maar als je op 1m last krijgt van gedoe, is de es gewoon niet de juiste keus. Niet perse mbt feedback, maar vooral mbt geluid. Je speelt dan met zoveel vervorming dat iedere nuance ver te zoeken is...

terrasbeest
22 april 2014, 16:00
IMO zijn niet zozeer de f-gaten die zorgen voor feedback. Dat wordt veroorzaakt door het ' onafhankelijk van elkaar' trillen van het bovenblad en de achterkant. Vandaar dat er gebruik wordt gemaakt van een ' soundpost'. Doen ze ook wel bij violen, heb ik begrepen, voor de zogezegde ' wolftones '.


https://www.youtube.com/watch?v=gi_6r0kk2nE

Ik heb een oude ( 1966 ) ES-330,full hollow dus, en daar heb ik nooit feedback problemen mee gehad. Kwestie van geluk ?

Testen dus.

arnoldtims
22 april 2014, 16:15
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit bij een gewone ES maar deze heeft doorlopende hals waardoor er een dik stuk hout in de body ligt.

Nog even voor mijn nieuwsgierigheid maar wat word er voor de gitaar gevraagd.

Brum
22 april 2014, 18:27
En toch is teveel gain vaak het euvel. Er zijn zat gitaristen die met een semi hollow niet echt last hebben van feedback. Die lijken heel veel gain te gebruiken, maar niets is minder waar. Je zult nog versteld staan hoe weinig gain de meeste gitaristen van grote acts in de ruigere soorten gebruiken. En dat is toch een kwestie van techniek, om de gaten zo te dichten dat het toch als een muur van gain klinkt. Maar wel met veel meer definitie en dat ga je er niet uithalen met (te) veel gain. Noisegateje erbij en gaan.

Squier4ever
23 april 2014, 12:09
Ik ben het met Brum eens. Gain is killing. Kijk eens naar Triggerfinger, Ruben Block speelt gewoon met full! hollow gitaren en toch is zijn feedback altijd binnen de perken/controleerbaar. Hij lijkt vreselijk veel gain te gebruiken maar eigenlijk valt dat wel mee. Techniek is hier de oplossing. Puur volume doet ook een hoop. Noisegate zuigt al het leven uit je geluid vind ik..... Ik speel zowel een Epiphone Dot als een Gretsch 5120 en met beide kan ik prima met redelijk veel gain en versterker flink open spelen zonder al te veel feedback hoor.

Pepe
23 april 2014, 12:42
Feedback heeft niks met vervorming te maken maar met volume. Het bovenblad zal het een worst zijn of je signaal wel of niet vervormt als het trilt door geluidsgolven (en zo een loop maakt).
Grappig genoeg betekent gain volume en geen vervorming dus 2x verkeerd maakt toch gelijk. :D

Venlonaer
23 april 2014, 12:45
Maar dus om het maar even voor mijzelf samen te vatten. Zonder de F-gaten heeft weinig effect op het feedback t.o.v. een normale ES335?

Pepe
23 april 2014, 12:47
Minder ja. Maar de tussenbalk speelt ook een grote rol in deze. En de welving van het bovenblad want deze is plat?

arnoldtims
23 april 2014, 14:05
De top van de Studio is ook gewelfd.
Nogmaals mijn ervaring met mijn ES studio is dat je er echt met een bak gain op kan spelen.
Toch is veel gain niet nodig om hem brut te laten klinken.

Denk niet dat dit echt je stijl is maar andere filmpjes kan ik niet vinden met een ES Studio van de jaren 80.

https://www.youtube.com/watch?v=NQbT9io14dY

Mijn gitaar ligt in de kreukels maar als ik dit weer hoor moet ik toch maar eens wat geld opzij zetten om hem op te knappen, ik ben weg van deze sound

frekie
23 april 2014, 15:05
Ik heb ooit een ES Studio gehad, vond het niet veel soepz, plakkerige neck, topkam klemde, je kon er wel blues en jazz op spelen maar rock vergeet het maar. Zong al rond op een 1X12 combootje. Slecht afgewerkt. Vergeet G. Yamaha SA2000/2100/2200. Ibanez AS200/AS103. Washburn HB35.

arnoldtims
23 april 2014, 15:16
Ik heb je dit al eens vaker zien schrijven en ik ik krijg het idee dat je het over een andere gitaar hebt lijkt het wel.

Topkam die klemt is op elke gitaar anders en ook zo opgelost. De hals is net als vele andere gitaren mee in kleur gespoten en als hij al plakte is dat ook zo opgelost met een stukje van die hele fijne staal wol.
De afwerking was bij mijn studio prima en de originele hardware, potmeters en schakelaar zitter er nog op en werken prima.
Voor de rest is het natuurlijk gewoon een ES en daar kun je prima rock op spelen en echt waar weinig last van rond zingen gehad.

HaroldA
23 april 2014, 15:26
Ik ben het met Brum eens. Gain is killing. Kijk eens naar Triggerfinger, Ruben Block speelt gewoon met full! hollow gitaren en toch is zijn feedback altijd binnen de perken/controleerbaar.

Gebruikt hij in-ears?

Verder: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?82943-Hollowbody-Piep&p=3072473&viewfull=1#post3072473

Squier4ever
24 april 2014, 09:33
Gebruikt hij in-ears?

Verder: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?82943-Hollowbody-Piep&p=3072473&viewfull=1#post3072473

Volgens mij niet/weinig.... Hoezo?

Luke-wannabe
24 april 2014, 10:28
Laat die jongen gewoon lekker een ES kopen als -ie dat wil!!
Ontopic: Ik weet het nog niet met die F-gaten. Misschien helpt het juist wél dat er geen in zitten? Ik bedoel, de geluidsman is live ook altijd heel blij als je zo'n rubberen plug in het klankgat van je akoestische doet. Misschien een beetje het zelfde ding?

Venlonaer
24 april 2014, 10:55
Hebben deze trouwens nog een ebben toets?

Ash ketchum
24 april 2014, 11:29
Is een Gibson Lucille niks voor je? Qua specs komt het aardig overeen.

Henri H
24 april 2014, 12:03
Ik heb een '87 ES335 (met classic 57 PU's), en ik gebruik soms best veel gain, richting metal, en heb eigenlijk niet noemenswaardig veel last van feedback.
Ik stel de boel vaak wel dusdanig af dat het nét niet rondzingt.

Squier4ever
24 april 2014, 12:14
Laat die jongen gewoon lekker een ES kopen als -ie dat wil!!
Ontopic: Ik weet het nog niet met die F-gaten. Misschien helpt het juist wél dat er geen in zitten? Ik bedoel, de geluidsman is live ook altijd heel blij als je zo'n rubberen plug in het klankgat van je akoestische doet. Misschien een beetje het zelfde ding?

Het doet zeker wel iets. Ik heb eens van slippers F-stoppers gemaakt en dat hielp ook wel iets bij mn gretsch. Maar then again, de gretsch en akoestische gitaren zijn full hollow, een ES niet.

Kim Wilson
24 april 2014, 12:20
De reden dat je met meer gain ook meer feedback krijgt, is de mate van compressie die overdrive of distortion toevoegt. Als je een distortion voluit gooit, zul je de zachtste aanslag al vrij hard horen. Met zoveel compressie heeft het ook maar iets nodig om de boel te laten rondfluiten.

arnoldtims
24 april 2014, 12:47
Of het de gaten zijn of het blok hout in de body. De studio freedbackt minder.
Ik heb ook een es copy van Aria gehad met f gaten en die feedbackte (is dat een woord?) als een dolle

humbucker
24 april 2014, 13:04
Het zal vast een combinatie van de 2 zijn. Ik heb zelf een full hollow gretsch en ik speel absoluut geen metal, maar speel wel heel vaak met flink wat fuzz. Dat gaat op den duur ook wel rondzingen, maar ik heb nog nooit oncontroleerbare en storende feedback gehad, tenzij ik tegen m'n AC30 aan sta te schuren, gitaar richting speakers.

Heeft ook veel te maken met de Trestle bracing die voor en achterblad met elkaar verbindt naar het schijnt. Met een semihollow met centerblock zou ik me niet teveel zorgen maken :)

Squier4ever
24 april 2014, 13:04
Of het de gaten zijn of het blok hout in de body. De studio freedbackt minder.
Ik heb ook een es copy van Aria gehad met f gaten en die feedbackte (is dat een woord?) als een dolle

Kan dan ook nog eens aan de elementen liggen. Als het hele hotte elementen zijn heb je vanzelf al een hoop meer feedback.

Henri H
24 april 2014, 13:26
Bandmaat van me heeft een Les Paul Studio uit begin jaren '90, die bij het minste of geringste over de zeik gaat, vermoedelijk veroorzaakt door de elementen, maar dat is giswerk.

Luke-wannabe
24 april 2014, 13:41
Dat zijn gewoon microfonische pickups...

arnoldtims
24 april 2014, 13:58
Is een Gibson Lucille niks voor je? Qua specs komt het aardig overeen.
De ES studio is juist een studio versie van de Lucille. Maar die kost nogal wat meer.



Nog een linkje met een gebruikers review

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Rec/rec.music.makers.guitar.jazz/2007-12/msg02581.html

Pepe
24 april 2014, 14:06
Zonder de Fgaten en neck binding vind ik 'm toch een beetje karig ogen voor wat het moet zijn. Dan vind ik de besparingen zoals bij de ES 333, geen pickguard, matte lak, klepje achter, beter uitpakken ook omdat je die zelf gemakkelijk weer kan pimpen naar full monty mocht je dat willen.
Grappig is dat die 333's helemaal niet geweldig verkochten maar nu meer opbrengen dan de toenmalige nieuwprijs. Voor dat bedrag krijg je nu een Midtown wat echt niks meer met een ES te maken heeft.

arnoldtims
24 april 2014, 14:16
Het is een 335 ;)

Stom hé dit was mijn eerste dure gitaar toen die tijd en was er zo verliefd op, en nog. dat alle kritiek hier zeer doet. (en soms is de kritiek ook terecht maar liefde maakt blind)

Maar goed mijn ervaringen zijn positief en dat heb ik nu wel vaak genoeg gezegd. Wens de TS een goede keuze toe en succes.