PDA

View Full Version : gloeicircuit defect; jullie opinie graag



Agent_Smith
21 april 2014, 18:22
Ik ben aan een versterker bezig waarvan dit gedeelte defect is:

http://i897.photobucket.com/albums/ac175/mogesabel/gloei_zps76f040bc.jpg

De 2 buizen V1 en V2 gloeien niet en de fan draait ook niet.
Ik ben gaan meten en ben tot de conclusie gekomen dat de TIP32C defect is. Of in elk geval niet schakelt.
B=65v; E=65v; C=0.2v
F1 is intact. Als ik zelf schakel (lees:de emittor en de collector doorverbind) gaan alles werken en werkt de versterker prima.
Voor alle zekerheid en omdat het allemaal niks kost wil ik eigenlijk de TIP32C en de 3 (zener-)diodes bestellen en vervangen.

Het enige is dat ik graag even jullie licht op de werking zou willen en weten of mijn gedachten juist zijn. Ik weet niet heel veel van transistoren (alleen wat basis) maar volgens mij is het de bedoeling dat de twee TIP's power switches zijn die uiteindelijk de gloeiers en fanschakeling aan massa leggen door de basis aangestuurd wordt. Zodra die wordt aangestuurd gaat de emittor/collector overgang geleiden. Okee?
Maar wat is de schakelspanning van de TIP32C? M.a.w.: ik neem aan dat hij bij +65v zeker wel moet gaan geleiden? Dat staat op de basis, dus is dat het bewijs dat de TIP32 om zeep is?

Agent_Smith
21 april 2014, 19:22
Nog even een aanvulling trouwens: de spanningen zijn aanwezig (+65v en +16v).
Ik had het net over de 'schakelspanning' van de TIP en ik bedenk me: ik neem aan dat die +16v de schakelspanning is is voor de tor? Wat doet de zener+diode-combi (D21+D22) dan eigenlijk precies? De zener zal sperren tot 13v en daarboven in sperrichting doorlaten, toch? Wat heeft dat dan precies voor bedoeling in dit geval?

Plant
21 april 2014, 20:56
Dat die tor niet geleidt klopt, want je meet op basis en emitter dezelfde spanning, nl. die +65V. Op de basis zal t.o.v. ground ongeveer 0.7V lager moeten staan.

Je meet wel +16V (TP11). Is R51 of R80 onderbroken?

Agent_Smith
21 april 2014, 21:34
Ja, TP11 heeft 16v.
Ik meet eerlijk bekennen dat ik niet tot op een tiende nauwkeurig de 65v-metingen genoteerd heb. Ze waren beiden (dus op de B en E) 65,xV. Kan het zijn dat de zener D21 kapot is en daarom de volle 65v op de B staat? Ik weet niet goed hoe ik dit kan checken namelijk.

Plant
21 april 2014, 22:00
Is niet uitgesloten, maar lijkt me niet aannemelijk.

Je hebt +65V en +16V. Op dat knooppunt van die 3 weerstanden zul je een spanning redelijk midden tussen die 2 waarden moeten hebben. R51 en R64 zijn beide 220Ω.

Is dat zo en staat er over die dioden niks, dan is R80 onderbroken.
Vind je daar ook 65V dan is R51 onderbroken of zijn die dioden kortgesloten.

cluseau
22 april 2014, 11:24
Je zener is kortgesloten of R80 is helemaal open. De spanning op de basis hoort 65-(13+0.2)= 51.8V te zijn. De emitter van de tip32 is dan ~0.7V hoger, 52.5V dus. Een paar tienden verschil in deze uitkomst is niet zo relevant.

De bassisspanning meet je niet tov gnd maar tov de emmiter. Jouw meet methode is een beetje onzuiver en is net zoiets als de laag stof op de maan meten met een meetlint vanaf een keukentrapje op aarde.

Edit: D22 is een SCHOTTKY type met een lagere spanning dan gewone diodes.

Agent_Smith
22 april 2014, 15:09
Dank heren!
Ik zou graag nog even opnieuw meten, maar dan moet ik heel de versterker weer opbouwen. Ik was al zo voorbarig geweest om hem klaar voor reparatie te maken.... :(
Bedankt voor de uitleg beiden. Weer wat belangrijks geleerd, ook over hoe te meten!

Maar even voor het begrijpen: het gaat dus eigenlijk om het verschil tussen en basis en emitter? Waarvoor dient dan eigenlijk die 16v?
En wat bedoel je met SCHOTTKY, Frans? Moet ik op iets speciaals letten bij bestellen? Ik neem aan gewoon het goede typenummer?


Ik zal ook nog even een tipje oplichten over de oorzaak van het defect, want dat is imo minstens net zo belangrijk. Er is binnenin de versterker een schroefje losgeraakt en dus gaan zwerven. Het heeft een kleine zichtbare kortsluiting veroorzaakt bij D21 en D22 (ik denk naar massa toe --> groot koellichaam van de eindtorren).

Heb ik trouwens de TIP32C beschadigd door de E en C kort te sluiten? (als hij nog niet defect was). Is dat eigenlijk not done?

cluseau
22 april 2014, 15:34
D Ik was al zo voorbarig geweest om hem klaar voor reparatie te maken.... :chicken:



Maar even voor het begrijpen: het gaat dus eigenlijk om het verschil tussen en basis en emitter? Waarvoor dient dan eigenlijk die 16v?
Die 0.6 is er eigenlijk altijd, dat is gewoon de bassis emitter overgangsspanning voor silicium. Ik kan de rest van het schema niet zien maar ik denk dat die 16V ook voor andere doeleinden wordt gebruikt. Bottomline is dat de 65 wordt gedeeld door de twee 220 ohm weerstanden en de 16V zener. Op het knooppunt van de 220 ohm weerstanden moet een spanning staan van (65-16)/2+16. Op de basis staat 65-(13+0.2). Dit spanningsverschil wat over R80 staat is de basisstroom voor Q17. Deze stroom wordt door Q17 versterkt en zorgt dat er stroom door de buis gaat lopen.



En wat bedoel je met SCHOTTKY, Frans? Moet ik op iets speciaals letten bij bestellen? Ik neem aan gewoon het goede typenummer?
Zoek ff op wikki of zo. Schottky is snel, kan hogere stromen aan en heeft een lagere overgangs spanning. Dus niet 0.6 zoals bij silicium maar meer ergens in de buurt van 0.1 a 0.3. Dit was vroegah al zo bij germanium.


Het heeft een kleine zichtbare kortsluiting veroorzaakt bij D21 en D22 (ik denk naar massa toe --> groot koellichaam van de eindtorren).
Bingo, daar kan de zener niet tegen en dat was ook al mijn vermoeden omdat je zelden onzichtbaar een 1k5 kapot krijgt met deze lage spanningen.


Heb ik trouwens de TIP32C beschadigd door de E en C kort te sluiten? (als hij nog niet defect was). Is dat eigenlijk not done?

Ik zou eigenlijk zeggen van niet maar als je logisch nadenkt heb je keihard een spanning gezet over de c-b overgang. Al is dat in de sperrichting, ik kan niet voorspellen wat het effect is. Je kan hem trouwens zo meten met de DMM.

Nog ff een verklaring van het circuit: Gezien vanuit de 65 v voeding is de basis ge-clamped op -13V. Als door de emitterweerstand (is de gloeidraad van V1) 100mA loopt valt daar precies dezelfde spanning over als over de zener min de b-e overgangsspanning van 0.6V. Zou de stroom in het circuit hoger worden wordt de emitterspanning kleiner en gaat de tor uit geleiding waardoor de stroom weer af zal nemen. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar. Je ziet dat dit een stroomstabilisatie circuit is.

cluseau
22 april 2014, 16:03
......volgens mij is het de bedoeling dat de twee TIP's power switches zijn.....

Bovenstaande is dus niet juist en je hebt mazzel dat je de gloeidraden niet verneukt hebt. Q16 zou idd kunnen schakelen maar ook een snelheidsregeling is hiermee mogelijk, het is maar net wat de ontwerper voor ogen heeft. Q17 is wel degelijk bepalend (stroomregeling) voor de stroom in het circuit en het feit dat er niets kapot is gegaan tijdens jouw doorverbinding is dat de fan meeloopt. Zou de fan uitgeschakeld staan wat naar mijn idee wel zo hoort en je korsluit dan de c-e van Q17 dan blaas je waarschijnlijk wel de gloeidraden op. Ik ben benieuwd waar die R67 naartoe gaat. Mail me ff het hele schema als dat kan dan bekijk ik dat voor je.

Agent_Smith
22 april 2014, 17:46
Ik ben benieuwd waar die R67 naartoe gaat. Mail me ff het hele schema als dat kan dan bekijk ik dat voor je.


:chicken:


Je kan hem trouwens zo meten met de DMM.


Terwijl hij nog gewoon in de schakeling zit? Lijkt me niet toch?

De mail met het schema is gestuurd.

Verder: be gentle please :)

Plant
22 april 2014, 17:47
Ik zal ook nog even een tipje oplichten over de oorzaak van het defect, want dat is imo minstens net zo belangrijk. Er is binnenin de versterker een schroefje losgeraakt en dus gaan zwerven. Het heeft een kleine zichtbare kortsluiting veroorzaakt bij D21 en D22 (ik denk naar massa toe --> groot koellichaam van de eindtorren).

Ah vandaar. Ik schreef al dat ik het defekt gaan van de zener niet aannemelijk vond, maar dat was uitgaande van spontaan defekt gaan als de tor niet stuk is. Zwerfmetaal valt daar niet onder.

cluseau
22 april 2014, 18:56
Terwijl hij nog gewoon in de schakeling zit? Lijkt me niet toch?

Idd beter even losmaken. Weet je hoe je deze tor moet meten?



Voor de geinteresseerden (and special agent smith); aan de basis van Q16 zit een opamp met daarvoor een temperatuur sensor. In koude toestand hoort de fan dus idd niet te lopen maar gaat evenredig met oplopende temperatuur sneller draaien. Daarom is het stroomstabilisatie circuit rond Q17. Als de fan niet loopt is er natuurlijk een groot deel spanning over wat wordt verwerkt door Q16. Ik vermoed dat de temperatuurregeling defect is en dat daarom het kortsluiten van Q17 zonder gevolgen is geweest omdat dan bijna alle spanning wordt geconsumeerd door de serieschakeling van fan en vier triodegloeidraden.

Agent_Smith
29 april 2014, 20:21
Lostrillende schroefjes zijn dus NIET goed voor een versterker! :)
De zenerdiode D21 vervangen en de versterker is weer helemaal prima! De regeling van de fan werkt ook naar behoren.
Ik werk niet vaak aan transistor circuits (nou ja, dit was een hybride dan) dus had (geheel ongefundeerd) verwacht dat er meer componenten gesneuveld zouden zijn. Maar dat viel dus mee.

Bedankt voor het meedenken etc mensen!