PDA

View Full Version : Feedback, sustain met boost/drive pedaal voor buizen versterker



danee
20 april 2014, 23:25
Om tonen en soms akkoorden ook bij lage volumes wat meet uit te smeren en wanneer nodig wat gecontroleerde sustain te krijgen gebruik ik een drive en tubescreamer pedaal. Boss super overdrive, maxon tubescreamer.

Qua sustain hou ik ze het liefst bijna constant aan. Maar de pest is dat de pedalen teveel kleuren. Ook wil ik niet altijd extra gain over de gain van mijn versterker.

Mijn spullen zijn prima, fender tele usa, egnater ie4 preamp, engl e830/50 eindtrap.

Is er een nagenoeg kleurloos pedaal dat zorgt voor meer sustain en wanneer nodig feedback?

Gr,
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

telerocker
20 april 2014, 23:55
Probeer eens een goede compressor, zoals de Barber Tonepress en de Suhr Koji. Het probleem zit, denk ik, ook een beetje in de tele. Dat is een gitaar waar op laag volume niet zo gemakkelijk de sustain uit te persen is.

danee
21 april 2014, 00:14
Een compressor haalt altijd zoveel dynamiek uit het geluid. Heb een trex comp nova gehad. Die is redelijk transparant. Maar die werkte niet lekker met mijn prs custom. Met pedaal aan was het volume ineens zachter als zonder pedaal ook al stond het volume van pedaal helemaal open. Bleek niet lekker te werken met humbunkers. Boss ce2 ook gehad maar die geeft bakken ruis en drukt het signaal helemaal plat. Mooi voor bepaalde solos maar zeker niet om constant aan te hebben.

Maar wellicht een andere proberen zoals de barber of suhr.

Zou een cleane boost ook werken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

FruscianteFan
21 april 2014, 10:56
Misschien dikkere snaren en/of hogere actie?

Het klinkt mij een beetje in de oren als de aard van het beestje. Clean op laag volume willen feedbacken is gewoon niet natuurlijk, tenzij je veel gain gebruikt - maar dat wil je dus niet.

Meer sustain kan dus met een compressor, maar dan nog alleen als het wel in je gitaar zit. Wat hij doet is precies de dynamiek uit je spel halen: wanneer het geluid zachtjes uitsterft, pompt hij het op zodat het lijkt op meer sustain.

Laag volume + veel feedback, veel sustain + gitaar die niet veel sustain heeft + natuurlijk geluid, klinkt mij in de oren als iets wat niet kan...

telerocker
21 april 2014, 12:56
Misschien dikkere snaren en/of hogere actie?

Het klinkt mij een beetje in de oren als de aard van het beestje. Clean op laag volume willen feedbacken is gewoon niet natuurlijk, tenzij je veel gain gebruikt - maar dat wil je dus niet.

Meer sustain kan dus met een compressor, maar dan nog alleen als het wel in je gitaar zit. Wat hij doet is precies de dynamiek uit je spel halen: wanneer het geluid zachtjes uitsterft, pompt hij het op zodat het lijkt op meer sustain.

Laag volume + veel feedback, veel sustain + gitaar die niet veel sustain heeft + natuurlijk geluid, klinkt mij in de oren als iets wat niet kan...

Idd, een moeilijk verhaal.
Misschien is een pedaaltje als de Boss Feedbacker iets. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Een cleanboost met een gainknob kan mogelijk ietsjes helpen. Ik gebruik de TC Spark Boost. Met de gain wat verder open en de toggle in de bovenste stand kun je de Fender Deluxe-toon benaderen. Je hebt iets meer sustain, toon sterft wat langzamer uit.
Je kunt ook je Tubescreamer blijven gebruiken, het volume van je gitaar terugdraaien en zo de hoeveelheid drive/sustain regelen.

danee
21 april 2014, 13:01
Het gaat mij niet om meer sustain op het cleane kanaal hoor. Maar vooral op de gain kanalen. Ik vind de gain van de versterker mooi. Gooi ik er een drive pedaal overheen, dan kleurt het geluid en de "korrel" van de oversturing teveel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Mitch
21 april 2014, 13:52
Op die fiets. Afhankelijk van hoe hoog de gain van je amp staat zou je prima een clean boost kunnen gebruiken om meer sustain te krijgen. Ondanks dat, een compressor met goeie blend functie is wel degelijk het meest geschikt. Ik gebruik mijn Tone Press ook precies daarvoor: soms een tapijtje leggen, langere klanken, met precieze controle over het volume en dus de plek in de mix.
Feedback is niet alleen afhankelijk van sustain, da's een optelsom van gitaar, elementen, amp, speakers, volume...

telerocker
21 april 2014, 14:05
Op die fiets. Afhankelijk van hoe hoog de gain van je amp staat zou je prima een clean boost kunnen gebruiken om meer sustain te krijgen. Ondanks dat, een compressor met goeie blend functie is wel degelijk het meest geschikt. Ik gebruik mijn Tone Press ook precies daarvoor: soms een tapijtje leggen, langere klanken, met precieze controle over het volume en dus de plek in de mix.
Feedback is niet alleen afhankelijk van sustain, da's een optelsom van gitaar, elementen, amp, speakers, volume...

Het was niet helemaal duidelijk om welk kanaal het ging, maar zoals Mitch suggereert, kun je met een clean boost of een goede compressor je sustain opvijzelen.

Pepe
21 april 2014, 14:26
Beetje een ingewikkeld verhaal misschien maar zoals ik het zie, als je een amp in een live situatie helemaal moet opendraaien heb je geen pedaal nodig, dat werkt dan alleen maar tegen je. Maar je zit vaak in een situatie waarin je een amp niet helemaal kan opendraaien. Als de amp wel lekker mag knallen dan is een clean booster voldoende om er alles uit te halen. Als je amp echt zacht moet dan komt pas een stand alone pedaal om de hoek kijken. Die stand alone wil je zonder kleuring en compressie, dat doet je amp al. Ik vind de GasFX Drive Through dat het beste doen en er zit ook een clean boost bij die ik gebruik wanneer de amp wat verder open moet. Dit weekend moest mijn amp alle zeilen bijzetten dus wat trem en reverb is het enige wat ik van mijn board gebruikte maar je weet het nooit van te voren.

KoenGuitar
22 april 2014, 02:00
Bad Monkey. Geenn clean boost, maar ook minder kleurend dan een tubescreamer. Minder dominant midden en daarom minder kleurend. Als ik 'm over m'n amp-drive gebruik wordt 't wat romiger en er is gewoon een volumeboost. Als standalone heb ik liever weer andere pedalen persoonlijk.

Niet alleen mijn (zeer bescheiden) mening, maar een bekende Amerikaanse sessiegitarist. Phil X, die momenteel met Bon Jovi speelt doet 't ook zo. Alle knopjes op 6 trouwens ;).

jasses
22 april 2014, 12:21
tonepress (of een gelijkaardige compressor) lijkt mij ook de eerste keuze. Het lukt me daar goed mee, maar eigenlijk staat mijn volume standaard behoorlijk hoog, dus ik durf niet echt te zeggen of het op laag volume ook nog zo goed lukt. Wanneer je de compressie ervan uitdraait, kan je'm ook nog als een clean boost gebruiken (8 db volgens de handleiding).