PDA

View Full Version : Is er leven na de dood?



tnijland
20 april 2014, 22:17
Wie speelt er nog steeds met een 19" rack en waarom?

Ik speel zelf stereo en dat met de volgende setup:

- Vintage Revolutions analoge FX-unit met
- GT Trio Preamp/Lex Bos Superdrive in de seriële pre-loop van mijn Vintage Revolutions FX-unit
- Lexicon Reverb in de parallelle post-FX
- Ernst Flieck 2x50W power-amp (EL34)
- 2x 2x12" Paul Lenders cabinet

Ik daag je uit voor een sound-test ;-)

danee
20 april 2014, 22:50
Ik hou van compact en toch veel mogelijkheden. Met mijn rack en 1x12 kastje ben ik niet meer ruimte kwijt als een combo. Mijn egnater heeft vier volledig gescheiden kanalen. Daaronder een engl eindtrap. Een lade met wat basis effecten en een voodoolab groundcontrol en gcx switcher om de boel midi aan te sturen. Juist omdat alles in een rack zit ben ik in 5 minuten klaar met opbouwen.

Ik heb ook wel op een top met 4x12 gespeeld. Hoop gesjouw, met effecten veel extra rommel en aansluitwerk.

Dus voor mij vooral het gemak dat maakt dat ik alles in een rack heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

FNaRK
21 april 2014, 11:57
+1
een Digitech GSP1101 met een Marshall 120/120 en een 4x12 cabinet.
Kleinst denkbare rack, staat binnen 5 minuten.

hole
21 april 2014, 18:59
Telt dit ook:

Engl Morse ->Rack met Torpedo live, Fischer In ear, switcher met wat pedalen -> 1x12

dunhill1
21 april 2014, 19:33
Naylor combo met intellifex in de fxloop.

Lekker compact:cooler:

Combo, gitaartje in gigbag en 2 units racktasje.

1xlopen en binnen 2 minuten klaar voor gebruik!
1 pedaaltje om clean/lead te switchen en 1 rocktron midiswitcher voor de intellifex.

ateng
22 april 2014, 13:41
Niks compact... lekker 14 HE rack stereo setup!! Alles staat klaar als ik er ben, hoeft alleen mijn gitaar in te prikken ;)

- Furman Powerconditioner
- Decimator ProRackG
- Marshall JMP-1
- Boss GX700
- Line6 ModPro
- Yamaha SPX 90
- Roland SDE 330
- Rane linemixer
- Voodoo Lab GCX
- Pedaltray met Red Snapper, Tubescreamer, Voodoo Vibe en Flatliner Pro
- Advance TA70 poweramp met EL34 buizen erin
- 1 HE vrij gelaten voor een DBX 160A of X

Liquid_Metal
22 april 2014, 14:21
Een paar weken geleden stond mijn rack nog te loeien (6 HE, foto's in het topic) maar ik heb het ontmanteld en wacht op een 2 HE softcase om voorlopig met alleen de Axe-FX Ultra te spelen. Ik heb getwijfeld om m'n Egnater Armageddon in de set te houden maar na een aantal tweak sessies klinkt de Axe ook erg overtuigend.
Reden om weer compact te gaan is omdat ik geen pedalen heb (degene die in m'n rack zaten horen eigenlijk op het aparte pedalboard) en voorlopig wil ik nog eens met alleen de Axe spelen om te besluiten welke effecten me nou uiteindelijk niet bevallen. Dat waren namelijk eerst wah, chorus en flanger, maar na het tweaken heb ik goede wah en chorus sounds gemaakt. Alleen voor een flanger ga ik geen rack meeslepen. Bovendien heb ik dus nog geen flanger pedaal XD.

Mijn rack wordt dus 2 HE Axe-FX, met een willekeurige poweramp (Armageddon, ENGL 930/60 of wat er beschikbaar is in de repetitieruimte) en ENGL 212 cab. Of over FRFR speakers met IR.

@ateng: als ik mensen zou hebben om te sjouwen zou ik ook wel zoiets moois maken :). Maar als je zelf moet sjouwen en opbouwen/afbreken ga ik liever compact.

danee
22 april 2014, 17:09
@ateng....met die rane mixer maak je een mix tussen je wet en je dry signaal?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ateng
22 april 2014, 18:26
@ateng: als ik mensen zou hebben om te sjouwen zou ik ook wel zoiets moois maken :). Maar als je zelf moet sjouwen en opbouwen/afbreken ga ik liever compact.

Hahaha ja dan zou ik ook voor compact gaan als ik dat allemaal mee moest sjouwen!
In mn vorige band had ik alleen een Vox Tonelab SE mee en thats it! Rechtstreeks inpluggen en gaan met die banaan.

ateng
22 april 2014, 18:29
@ateng....met die rane mixer maak je een mix tussen je wet en je dry signaal?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

De Boss GX700 heb ik in serie achter mijn pre-amp hangen en de rest heb ik inderdaad parallel staan via mijn line mixer want anders verzuipt mijn gitaar in de effecten en zo heb ik ook geen last van tonesuck.

obiwanjacobi
23 april 2014, 14:31
@ateng: hoe split je het signaal dan als je alles parallel aanstuurt. Kan je lijnmixer dat ook?

Ik heb zelf ook wat met een parallele setup geexperimenteerd maar mijn lijnmixer was te slecht (Roland M120) en ik gebruikte een Behringer ultralink (6 ch) voor het splitten. Met een aantal multieffect units (Roland GP-8, Boss GX-700 en een Line6 PodPro) eraan werd het een grote ruis en brom bende (waarschijnlijk ook last van ground-loops). Ik heb snel alle stekkers er weer uit getrokken en ben nu terug bij mijn basis.

Vintage Revolution Pedal Pro
Mesa TriAxis in de pre-loop (mono)
tc-electronic G-Force in the post-loop (stereo)
Mesa 2:90 (niet op de foto)
Marshal 2x12" cab (JCM-900/1936)

https://lh4.googleusercontent.com/-5vY__F0N9ys/UwYikcqIjVI/AAAAAAAAD4c/wUmeYlDwd10/s800/WP_20140220_001.jpg

En even niet in een rack maar los op elkaar gestapeld want ook daar had ik last van een ground-loop.

ateng
24 april 2014, 01:08
JMP-1 > GX700 stereo out > stereo Master input Rane mixer
Ik gebruik de GX700 alleen voor volume swell via mijn FV-300L dus wat naar de Master input gaat van de mixer is mijn droog signaal.
De Rane mixer heeft 2 Expand output… links-rechts en die gebruik ik met een Y kabel als een splitter zodat ik mijn fx units kan voeden. En al mijn fx zijn stereo aangesloten aan de Rane mixer > power amp > Iso cab

Liquid_Metal
24 april 2014, 16:51
JMP-1 > GX700 stereo out > stereo Master input Rane mixer
Ik gebruik de GX700 alleen voor volume swell via mijn FV-300L dus wat naar de Master input gaat van de mixer is mijn droog signaal.
De Rane mixer heeft 2 Expand output… links-rechts en die gebruik ik met een Y kabel als een splitter zodat ik mijn fx units kan voeden. En al mijn fx zijn stereo aangesloten aan de Rane mixer > power amp > Iso cab

Een GX-700 alleen voor volume swells... je wordt weinig creatief als anderen voor je sjouwen :P.

ateng
24 april 2014, 23:50
Juist creatief… had m al dus waarom moeilijk doen ;) Alles midi dus 1 kabel van mijn Ground Control naar mijn rack… simpeler kan t niet!

D3nnis
27 april 2014, 13:00
Hier tot ongeveer 2002 volledig rack gebruikt, daarna over naar top, cabinet en pedalboard.
Nu sinds 1,5 jaar top en cabinet, en de fx in een rack, aangestuurd via midi.
Chorus, phaser. analoge delay, boosts, filters, compressor en tremolo uit de vintage revolution pedalpro, pitchshifting, harmoniser, digitale delays en reverb uit de eventide eclipse.
Distortion gebruik ik van de versterker, mesa dual rectifier roadster.
Dit door een bogner 4x12" cabinet.
Ondanks de mogelijkheden van de fx toch gewoon keihard mono.

Best klinkende set van mij tot nu toe (kan ook aan de voorgaande zooi liggen natuurlijk....).
Nadeel: veel sjouwen, en aardlussen problematiek. Daarom nog 3 Lehle P-splits in het rack, om deze helemaal te scheiden van de versterker.
Wordt vaak een lapmiddel genoemd, maar blijkt toch gewoon het best klinkende en werkende alternatief te zijn. Suggesties altijd welkom!

obiwanjacobi
27 april 2014, 15:18
Ik heb begrepen dat je een gewone (patch/gitaar) kabel kan gebruiken waarvan je aan 1 kant de aarde los laat en met een 100nF condensator verbind aan de aansluiting van de andere plug. Hiermee onderbreek je de ground-loop terwijl je toch de afscherming behoud.

Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen (lui!)...

D3nnis
27 april 2014, 15:54
De condensator truc, samen met de dioden plus weerstand in de stroomkabel van de pedalpro heb ik wel geprobeerd. Werkte thuis wel aardig, maar het eerste de beste optreden waar een beetje een lichtshow bij kwam kijken was het weer klote (licht groep was wel gescheiden, maar van die moving heads lijken rotdingen te zijn).
Humfrees zijn helemaal klote dingen, werken maar half, en in een rack dat meegesleept wordt is het ook niet zo betrouwbaar, ground van pedal pro leek na een sessie met humfrees toch weer aan de ground van de rest te hangen, plus dat de brom ook dan niet helemaal weg was.
Aarde aan rack zijde helemaal losgooien is helemaal een frot oplossing blijkbaar, gezien de vreemde tikjes die de Eclipse ging maken.
Alles keihard aarden, en met goede iso trafo's werken bevalt mij tot nu toe het beste. Geen hoorbaar verschil in geluid, en nooit brom.
Ik ben geen expert, maar er zijn nog geen experts geweest die een betere oplossing hebben aangedragen.

Wordt vaak gezegd dat je de oorzaak aan moet pakken, maar dat kan niet. De oorzaak is de 4 kabel methode in combinatie met de pedalpro in een rack met nog meer aarde-behoevende apparaten.

obiwanjacobi
27 april 2014, 16:18
De oorzaak is volgens mij het chasis van het rack zelf. Ik heb nu alle op isolerende voetjes opgestapeld en heb geen last (TriAxis introduceert wel wat ruis etc maar okay). Ik had dezelfde units in een rack op dezelfde manier aangesloten en dat was naatje. Aangezien ik toch niet meer live speel vind ik het prima zo.

D3nnis
27 april 2014, 16:48
Gebruik je het originele netsnoer van de pedalpro? Dan snap ik dat het werkt als je de apparaten los van elkaar neer zet.

obiwanjacobi
27 april 2014, 18:39
Ja, hoezo?

D3nnis
27 april 2014, 18:56
Schroef de stekker maar eens open. Ik denk dat je 2 dioden en een weerstand tegenkomt in de aarde, soort ground lift zeg maar!

tnijland
27 april 2014, 20:18
Ik heb ook de ervaring dat los gestapelde 19" apparaten geen 50/60 Hz toch minder brom veroorzaken en dat een compleet rack dat helaas wel doet. De ground lift truuk werkt ook maar ten dele omdat het maar voor 1 apparaat werkt.

De beste optie zou volgens mij zijn om alle chassisdelen in een ster verbinding te verbinden met 1 centraal aardpunt maar dat betekent dat je alle mogelijke individuele aarde-aansluitingen moet loshalen.

D3nnis
28 april 2014, 06:21
De beste optie zou volgens mij zijn om alle chassisdelen in een ster verbinding te verbinden met 1 centraal aardpunt maar dat betekent dat je alle mogelijke individuele aarde-aansluitingen moet loshalen.

Kan dit wel?
Dan zou je elk apparaat inclusief versterker uit elkaar moeten slopen, en iedere printplaat moeten voorzien van een aardekabel, naar 1 bepaald punt of zo?

tnijland
28 april 2014, 18:09
Kan dit wel?
Dan zou je elk apparaat inclusief versterker uit elkaar moeten slopen, en iedere printplaat moeten voorzien van een aardekabel, naar 1 bepaald punt of zo?

Dat is volgens mij inderdaad de consequentie. Omdat een gemiddeld apparaat van 220V van randaarde moet zijn voorzien is het maken van een sterpunt erg moeilijk omdat de apparaten in het ergste geval intern of via de signaal kabels ook aardlussen kunnen veroorzaken en dat is monnikenwerk waar een gemiddeld persoon zich niet zal wagen i.v.m. de veiligheid risico's.

D3nnis
1 mei 2014, 12:47
Ik begin er niet aan in ieder geval!
Vooral als je besluit dat je apparaat A wilt vervangen door apparaat B heb je er weer een tijdrovende klus bij..

obiwanjacobi
3 mei 2014, 15:24
Ik heb net mijn TriAxis weer in het hoofdsignaalpad gezet. De TriAxis stuurt mijn 2:90 toch het lekkerst aan (kan bloedje hard ook ;-). De PP lijkt het signaal te limiteren op een of andere manier - bij somige presets meer dan bij andere. Als ik de bypass (knop - niet de preset) gebruik - of de loop op mijn TriAxis uit schakel - komt het volume (en de ballen) weer terug...

Bij de auto-wah patch van de PP (ergens aan het begin) zie ik geen kans om het volume harder te krijgen (alles op 100!). Ik ben er nog niet helemaal uit/tevreden over. Zoals ik het nu zie zou ik misschien zelfs liever geheel losse parallelen signaal paden maken waarbij ik complete ketens in- en uit schakel...

Ben ik de enige die zo zit te stoeien met de PP of hebben jullie dat ook (andere PP eigenaren)?

D3nnis
3 mei 2014, 16:28
Je hebt geprobeerd om de PP te gebruiken direct naar de eindversterker, zonder triaxis of andere preamp?
Lijkt me niet geheel onlogisch dat dat niet geheel naar wens is, aangezien de PP geen preamp is.
Of begrijp ik het verkeerd?

obiwanjacobi
3 mei 2014, 17:55
Je hebt geprobeerd om de PP te gebruiken direct naar de eindversterker, zonder triaxis of andere preamp?
Lijkt me niet geheel onlogisch dat dat niet geheel naar wens is, aangezien de PP geen preamp is.
Of begrijp ik het verkeerd?

Ja (eerste vraag), dit was mijn initiele setup:
Guitar -> PP -> 2:90 -> Cab

met in de PP loops de TriAxis (mono) en de G-Force (stereo)

Nu heb ik:
Guitar -> TriAxis -> 2:90 -> Cab

Met in de loop de PP en daar weer in de loop de G-Force (stereo)

Ik was eerlijk gezegd wel in de veronderstelling dat alle signaal nivo's omennabij hetzelfde zouden zijn. Maar de TriAxis stuurt veeeel harder uit dan de PP. Ik heb net ook nog even met mijn andere multi-effects geprobeerd direct op de 2:90 ingang. De Boss GX-700 en de Line6 PodPro geven een voldoende signaal om lekker te klinken (hoewel ik de PodPro toch wat minder vind dan de GX-700). De Roland GP-8 (vintage! ;-) doet het duidelijk wat minder en daar moest ik echt alle patch volumes helemaal openzetten...

Maar goed. Als de TriAxis zijn loop actief heeft dan gaat het gehele signaal door de send naar buiten (geen mix). Heb je daar dus iets zitten dat het verzwakt, dan komt er ook maar een miezerig signaaltje uit de output...

Misschien moet ik dit een keertje "wetenschappelijk" gaan meten. Ik kan wel met een synth een constant signaaltje opzetten en ik heb een scoop, dus....

D3nnis
4 mei 2014, 08:28
Apart, ik doe:
Gitaar -->PP
PP pre loop send --> amp in
Amp fx send --> PP pre loop return
PP out --> amp fx return

Dus eigenlijk vergelijkbaar met jouw oorspronkelijke setup.

Zowel met een mesa roadster, soldano Decatone, soldano slo clone en een hook captain geen level limiting problemen.

Heb je in je laatste setup (PP in loop van de triaxis) wel de pre loop op de PP uit staan? Misschien voor de hand liggend maar vraag het toch maar...

En wat gebeurt er als je het zo aansluit?
Gitaar -->PP in
PP out -->triaxis in

Geeft dat ook problemen?

Het enige probleem ik heb gehad is dat de chorus van de PP bij hoge fx send levels (bij 4 kabel methode) gaat vervormen, wat ook zal limiten, maar dat hoor je meteen, dus dat lijkt hier niet aan de orde.

Is het level-probleem er ook als je de post loop in de PP uitschakelt?

obiwanjacobi
4 mei 2014, 08:43
Heb je in je laatste setup (PP in loop van de triaxis) wel de pre loop op de PP uit staan? Misschien voor de hand liggend maar vraag het toch maar...

Is het level-probleem er ook als je de post loop in de PP uitschakelt?

De auto-wah patch die ik bedoelde is nog default en heeft helemaal geen loops aan staan.

PP->TriAxis: ik speel (wel! ;-) stereo en zoek dus ook een stereo oplossing. Daarnaast klinkt het verkeerd om (een chorus voor een distortion...?).

Toen ik mijn TriAxis in de mono loop van de PP had staan, moest ik ook danig het level (naar beneden) aanpassen om geen oversturing te krijgen, maar dat snap ik best. Met zo'n hele chain aan 'vertserker trapjes' moet je goed letten op je unity-gain. Ik probeer altijd alles zo hard mogelijk in te sturen (binnen perken) zodat de signaal/ruis verhouding optimaal blijft.

Ik ga vandaag nog wel even wat proberen. Misschien wat meer andere PP patches proberen - kijken of die wel harder gaan...

D3nnis
4 mei 2014, 08:57
Snap dat de suggesties niet zijn wat je wilt, maar je kunt er wel evt. defecten mee uitsluiten?

Je schrijft dat je de levels van de triaxis al flink naar beneden hebt moeten gooien. Als je met deze lage levels je eindversterker aanstuurt zonder PP, is dit dan wel goed, of is het gebruik van deze lage levels het probleem?

obiwanjacobi
4 mei 2014, 11:16
Het lijkt vooral bij de filter routing 7 (F1+F2 -> dist) 'veel' volume te verliezen. Zodra ik in de auto-wah patch de filter routing wijzig, komt het volume ook bij.

Ik ben toch weer terug bij:
Guitar -> PP
PP send -> TriAxis -> PP return
PP aux -> G-Force -> PP aux return
PP -> 2:90 -> Cab

Het lijkt erop dat de PP genoeg headroom heeft maar simpel weg niet de interne versterkings factor. Als ik in de patch de send/return (mono/TriAxis) aanzet en stel de TriAxis in op een aardig volume - gaatie als een beest. Ik heb nog niet met alle variaties aan PP effecten geprobeerd maar het lijkt nu toch wel aardig te werken. Ik maak op de TriAxis waarschijnlijk een bypass patch waar ik ook gelijk wat kleur in het signaal kan zetten (PP icm 2:90 is soms wat vlak). Het was dus (waarschijnlijk) puur een level issue waar ik tegen aan zat te hikken. Blijft altijd een eeuwig getweak met zoveel gain-stages... en dan nog de patches onderling op de goede sterkte krijgen...

Dennis, bedankt voor het mee denken, wordt gewaardeerd.

tnijland
4 mei 2014, 20:07
Ik hoor dat het al is opgelost ;-)

Van wat ik me nog kan herinneren is dat de Triaxis wel een enorm uitgangsniveau heeft. Ik moest destijds bij de 4-cable methode en mijn Lexicon MPX-G2 de output van de Triaxis ook dichtdraaien om er goed en zonder vervorming uit te komen.

D3nnis
5 mei 2014, 07:40
Mooi als het is opgelost!
Mijn ervaring is dat de chorus het eerst overstuurt bij te hoge levels, dus zolang die niet overstuurt is het level nog niet te hoog.

Zou toch nog best kunnen dat de triaxis op een pittig niveau te veel uitstuurt; is bij mijn soldano en mijn mesa namelijk ook zo. Ben daarom blij met mijn PP die voorzien is van een pre-loop return ingangsvolume regelaar, en een output regelaar, met deze combinatie kan ik de PP voor elke versterker goed afstellen.

obiwanjacobi
5 mei 2014, 07:47
Ja, is wel zeker dat de TriAxis heeeel hard kan uitsturen. Hij staat nu net boven de 1! Dan geeft-ie ongeveer door wat erin gaat - in- en uit schakelen van de loop heeft geen volume verschil. Betekent ook dat de 2:90 heeel veel signaal kan hebben op zijn inputs!