PDA

View Full Version : Phaser voor bas



Mitch
19 april 2014, 23:10
Iemand enig idee? Het mooiste zou zijn als er iets in pedaalvorm is dat zowel envelope heeft als LFO, maar eigenlijk vooral LFO. De Pigtronix Envelope Phaser schiet me meteen te binnen, maar meer niet eigenlijk. En da's wel weer meteen een grote bak.

apekop
19 april 2014, 23:59
TC electronics classic XII vintage phaser?

telerocker
20 april 2014, 00:40
MXR Phase 90?

scabiosa
20 april 2014, 13:11
alstemblieft
http://www.subdecay.com/effect/prometheus-dlx

FruscianteFan
20 april 2014, 15:27
Flea gebruikt een Moogerfooger. Die krengen zijn wel weer duur.

Wel met allerlei CV-ingangen waarmee je ongetwijfeld ook envelope mee kunt doen.

Mitch
20 april 2014, 21:10
Thanks! De Phase90 wordt opvallend vaak genoemd, als ik effe zoek op bas-phaser. Nooit geprobeerd. Behalve de EP1 geen van de andere tips, dus 't wordt nog effe zoeken en testen, maar bedankt alvast!

E-J
20 april 2014, 21:49
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik vind de Electro Harmonix Bassballs een erg gave betaalbare envelope filter.

http://www.youtube.com/watch?v=JCN7u7_xlPg

Mitch
20 april 2014, 22:24
Nee, absoluut een LFO nodig met evt een dubbelfunctie met envelope, maar bedankt :)

jasses
23 april 2014, 11:21
ehx stereo polyphase is het eerste wat me te binnen schiet. Natuurlijk ook niet de kleinste, maar heeft alle opties die je wilt en meer. LFO met twee golfvormen, envelope met twee responsinstellingen, en de mogelijkheid om manueel te phasen met een expressie pedaal. Een beetje de goedkope broer van de moogerfooger phaser zeg maar. Het is me uit de handleiding wel niet helemaal duidelijk hoe het stereobeeld gegenereed wordt, maar dat is voor de doorsnee gitaartoepassing toch niet van belang.
heb 'm een jaartje geleden getest in stockverkoop bij de lokale muziekzaak, en vond het een zeer geslaagd pedaal. Dat vonden anderen duidelijk ook, want toen ik, zoals ik dat gewoon doe, na een nachtje bezinken terugging om 'm te kopen was hij al weg (ben ik uiteindelijk met een mad professor phaser teruggekomen aan een zeer, zeer goede prijs).

Vorige week heb ik ook de moogerfooger gekocht, en dat is me toch ook echt wel een mooie phaser, maar ik denk nog groter en een stuk duurder. Maar kwa frequentiebereik ben ik redelijk zeker dat hij ook voor bas geschikt is. Geen envelope follower, maar dat is met de cv-ingangen eventueel verwezelijkbaar (maar dan wordt het al helemaal duur en voor live-opstelling onpraktisch, tenzij je in een ander pedaal al een envelope hebt die je kan doorlussen). Ik kan eigenlijk zelf al niet meer wachten om die expressie-ingangen aan de tand te voelen!

Ja, ik hou wel van phasers denk ik...

edit: o ja, bij de ehx waren start- en stopfrequentie manueel instelbaar. Ik herinner me dat dat ding toch behoorlijk extreem kon whooshjen, dus waarschijnlijk wel bruikbaar voor bas?

britsie
23 april 2014, 11:37
Ik heb (als bassist) een Moog MF-103 Phaser. Ja, hij is duur maar hij kan wel alle phaser-gluiden maken die ik wil. Ik ben klaar wat phasers betreft.

Mitch
23 april 2014, 12:18
Cool, mooie tips. Polyphase in het geheel niet aan gedacht, bijvoorbeeld. Thanks!

HaroldA
23 april 2014, 12:28
Met Tank zijn we begonnen met een Ross Phaser, maar die klonk eigenlijk alleen goed hoger op de hals. Nu een (oude) Small Stone in gebruik: perfect!

... wel alleen LFO.

Mitch
23 april 2014, 17:22
Ja, ik ben zelf ook dol op mijn oude Small Stone en die zullen we zeker nog een keer proberen op bas :)

ThaBluesBreaker
23 april 2014, 17:26
je mag mijn phase90 kopen:p

Tristan
23 april 2014, 21:39
Akai Intelliphase
Cusack Tap A Phase
Electro Harmonix Polyphase, Small Stone
Empress Phaser
Ibanez PH99
Infanem Faye Sing
MXR Phase 90
Pigtronix EP-1, EP-2
Solid Gold Fx Apollo
Subdecay Quasar DLX
Toadworks Phantasm
Visual Sound Garagetone Oil Can Phaser

Dit zijn de phasers die ik kan aanraden om eens te proberen.
Die met underscore hebben allen ook een envelope modus, hoewel ik moet zeggen dat ik daarvoor toch echt een filter prefereer, met bas is het verschil waarschijnlijk nog groter dan met gitaar omdat je daarmee vaak een lowpass i.p.v. een bandpass gebruikt en een phaser lijkt juist wat meer op een bandpass filter qua frequentiebereik.

De Small Stone en Phase 90 zijn echte klassiekers, ook op bas.
De Tap A Phase is de beste veelzijdige boutique phaser die ik tot nu toe heb gehoord en ik verwacht dat 'ie het ook goed zal doen op bas, ik heb 'm hier dus mocht je 'm eens willen proberen laat het me dan maar weten.
De EP-1 vind ik op gitaar in ieder geval duidelijk beter dan de EP-2, ze zijn beide zeer verschillend, de EP-1 klinkt gewoon een stuk vetter en karakteristieker, ik ken geen enkele andere phaser die zo klinkt als een
EP-1.
De Quasar DLX vind ik wat klinisch klinken op gitaar maar op bas is 'ie geweldig, dat weet ik zeker want ik heb het uitgeprobeerd.
De Oil Can Phaser moet een clone zijn van een onder een andere merknaam uitgebrachte phaser ontwikkeld door Electro Harmonix en gebaseerd op de Small Stone, hij schijnt erg goed te zijn en voor die prijs zou je 'm zeker eens kunnen proberen, zeker nu de echte Small Stone niet meer nieuw te krijgen is.

Mocht je nog wat info willen hebben betreffende filters / envelope filters geef dan maar een gil. ;)

Mitch
24 april 2014, 10:37
@ThaBluesbr: ik ben slechts tussenpersoon hoor, ik kan helemaal niks met een bas :D

@Tristan: thanks! Die EP1 is inderdaad vet én momenteel op Marktplaats, de Baby Quasar ook trouwens. Je PB kom ik denk ik volgende week even op terug, beetje druk deze dagen.

apekop
24 april 2014, 11:41
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik vind de Electro Harmonix Bassballs een erg gave betaalbare envelope filter.

http://www.youtube.com/watch?v=JCN7u7_xlPg

Dit is echt een totaal ander beestje. Wel een heel apart pedaal, ik heb hem zelf ook. Maar lijkt helemaal niet op een phaser.

telecastermaster
24 april 2014, 12:10
Zoom MS-60B?

http://www.zoom.co.jp/products/ms-60b/spec/