PDA

View Full Version : Waar de di......?



Rongear
19 april 2014, 17:30
Even een vraagje, ik gebruik nu mijn gt10 als volgt, gitaar via line6 g90 in rack via multikabeltje van 12 meter naar gt10 in, dan L/R uit via zelfde multi naar podiumrack waar di en stageblock zitten. Dit betekent tussen g90 en di meer dan 25 meter ongebalanceerde kabel. Zou het beter zijn om een di bij de gt10 in de case te bouwen om dan van daar uit gebalanceerd naar het stageblock te gaan? De geluiden die ik thuis maak(KRK rokit 6 op uitgang) klinken nogal anders en ieler via monitor (westone um 2 op sennheiser wireless in ear)en foh. De gt10B van onze bassist heeft een gebalanceerde uitgang en daar heb ik dit idee niet. Zit dit tussen mijn oren , kan het aan de door mij gebruikte methode liggen of zou een di bij de gt10 idd helpen. Ik heb helaas geen stereo di liggen anders kon ik het proberen. Zo ja, welke di hebben jullie goede ervaringen mee, dan passief of actief... Alvast bedankt voor het meedenken.

peter_heijnen
20 april 2014, 13:31
Het voordeel van gebalanceerd bij lange kabellengte is minder storingsgevoeligheid. Als je geen last hebt van storing heeft het wellicht minder zin om je di's te verkassen aangezien dit logistiek ook verandering inhoudt. Wil je de di's alsnog verplaatsen, zet ze dan aan de uitgang van de gt10.

Maar bovenal, probeer het eerst eens een keer uit... ;)

showband
21 april 2014, 12:35
ja, dat heeft zin.

een linesignaal gebalanceerd verzenden is aanmerkelijk beter van kwaliteit dan een ongebalanceerde gitaaroutput gebruiken.

Als je het met een mono jack-jack doet neem dan de line-out en zet de output op 0dB.
de signaal-ruisverhouding is dan in ieder geval stukken beter dan de "to amp" uitgang.
Toch zal een verkeerde dimmer van het licht, een GSM brom, een transformator van een slechte voeding of wat dan ook. Direct hoorbaar zijn op je signaal. Gebalanceerd bedraden zal deze storingen onderdrukken.

in mijn direct to pa floorboard en die van onze bassist hebben wij daarom de DI gewoon ingebouwd.

we hebben trouwens testen gedaan. Het prijsverschil tussen een behringer DI100 en een professionele BSS is erg klein.
Pas als je met radiall boxen gaat werken krijg je een fors verschil. Zeker bij de basgitaar.
http://www.americanmusical.com/ItemImages/Large/p4999.jpg

je praat over een paar tientjes voor een DI. En tweedehands zijn ze helemaal goedkoop. Dat lijkt me niet echt een probleem voor de meeste optredende gitaristen

Han S
21 april 2014, 13:18
Je moet ff weten waarom. Bij een gitaar of een bas heb je een hoogohmig element en een heel klein spanninkje. Dat kun je ongebalanceerd over een grote afstand vervoeren met een goede kabel, maar dat zal makkelijk storingen van buitenaf oppikken.

Bij een gebalanceerde kabel heb je twee aders en de spanningen die daar overheen lopen zijn tegengesteld aan elkaar en dus zijn de magnetische velden die in elke kabel optreden ook tegengesteld aan elkaar en heffen elkaar daarom op. Daarom zal een gebalanceerde kabel geen storingen van buiten oppikken.

Maar er is wel meer electronica mee gemoeid en/of een transformator en de kwaliteit van transformatoren kan zeer verschillen.

Frits van Mourik
22 april 2014, 01:16
Daarbij komt, dat het gebalanceerde signaal uit een DI laagohmig en daardoor alweer minder gevoelig voor storing is.

Wat betreft het "B"-word van showband:
Ik gebruik de Behringer DI 100 zelfs in de studio (zij het met enigszins gewijzigd circuit!).
De resultaten zijn wčrkelijk prima...

Rongear
3 mei 2014, 18:00
Heb de di vlak achter de gt10 gezet, geluidstechnisch geen verschil met de oude situatie, dus heb ik ik het zo gelaten als het was. Ben me nu aan het verdiepen in jawel buizentop met silentbox(box of doom). Wil toch "stil" blijven spelen maar wel mijn geluid verbeteren. Patches die fantastisch klinken via de Rokit 6, doen het via in ear en PA toch wel heel anders. hmm, en ik was zo'n voorstander van de modeling...

peter_heijnen
4 mei 2014, 12:22
Iso box is te gek, je hebt als bron dat wat in iedere simulatie gesimuleerd word en nog eens met natuurlijke ruimte om je geluid. Echter, die ruimte is erg klein en dat kan -al dan niet smaakgebonden- nadelig zijn.

In een iets lagere prijsklasse dan de box of doom heb je de two notes torpedo live, scheelt aanmerkelijk in ruimte en gewicht. Daarbij heb je ook ruimte om je geluid, maar dan wel geheel naar eigen behoefte aan te passen ipv alleen die halve kubieke meter waaraan je vastzit met een iso box. De ruimte bij de torpedo live is een digitale weergave/snapshot van een natuurlijke ruimte, dat gaan ahv zogenoemde impulse responses.

Epic
12 mei 2014, 10:25
Je kan natuurlijk ook je GT-10 in je rack zetten en deze via MIDI aansturen, ben je de lange kabels kwijt.

Liquid_Metal
12 mei 2014, 18:33
Modelling is ook vet, maar de GT10 is inmiddels wel een achterhaald beestje. Al eens een high end modeller geprobeerd? Met de Axe-FX Ultra ben ik via headset behoorlijk tevreden, daar hoeft geen iso box of torpedo aan te pas te komen.