PDA

View Full Version : Lage E-snaar nogal dicht bij de rand.... Fender AS strat jimmie vaughan



Input79
19 april 2014, 12:54
Vraagje ivm deze gitaar.
Is het normaal dat de lage E zo dicht bij de rand ligt?
Op mijn squier tele's en op de Sheraton lopen de snaren mooi gelijk en is de afstand tussen de E-snaren en de zijkant van de toets gelijk....

http://img.tapatalk.com/d/14/04/19/y8equ2ej.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/04/19/pe4yhu9y.jpg

Martin_
19 april 2014, 13:00
Is deze van jou? Je kunt proberen de hals beter uit te lijnen door de hals iets los te schroeven met de vier schroeven aan de achterzijde van de body en vervolgens de hals een beetje naar beneden drukken. Uiteraard eerst de snaarspanning er (gedeeltelijk) af halen.

Rooker
19 april 2014, 13:23
Ik vind het wel dusdanig erg ( kan vertekenen op de computer natuurlijk) dat het een beetje een schande is dat ze je de gitaar zo mee geven. Er even vanuit gaand dat je hem nieuw hebt. Elke verkoper ziet dit toch?? Ik zou eerst terug gaan.. Anders wat Martin zegt maar zo te zien moet de dunne E ook niet verder opzij. Lopen de snaren wel evenwijdig over de hals (bedoel, overal zo vlak langs de buitenkant)?

Input79
19 april 2014, 13:49
De snaren lopen idd niet evenwijdig let de hals.
Vooral op het einde van de hals richting brug wordt het plots erger.

Rooker
19 april 2014, 13:59
Dan zou ik idd even iets spanning van de snaren halen en even de 4 schroeven op de neckplate iets los maken, dan kun je het iets corrigeren.

Tupelo
19 april 2014, 14:39
Maatje van me had dat onlangs met een Mexicaanse RI Tele Deluxe.
Zat een klein beetje ruimte in de neckpocket, wellicht voldoende om het te corrigeren.
Maar het wordt steeds gekker ja.
Persoonlijk ga ik er gewoon vanuit tegenwoordig dat je bij iedere gitaar die je koopt voor jezelf 150 euro erbij kunt rekenen om de boel te laten fine tunen tot een manier waarop hij eigenlijk de fabriek had moeten verlaten.
Ze lijken het er zichzelf steeds gemakkelijker vanaf te maken.
Zuigt.

barno
19 april 2014, 15:21
Maatje van me had dat onlangs met een Mexicaanse RI Tele Deluxe.
Zat een klein beetje ruimte in de neckpocket, wellicht voldoende om het te corrigeren.
Maar het wordt steeds gekker ja.
Persoonlijk ga ik er gewoon vanuit tegenwoordig dat je bij iedere gitaar die je koopt voor jezelf 150 euro erbij kunt rekenen om de boel te laten fine tunen tot een manier waarop hij eigenlijk de fabriek had moeten verlaten.
Ze lijken het er zichzelf steeds gemakkelijker vanaf te maken.
Zuigt.

niet mooi dit, idd. Maar doen alsof vroeger elke gitaar wèl perfect werd geleverd, is natuurlijk niet juist. Kwaliteit - afstelling (van alle merken) is gemiddeld gewoon een pak beter. Maar toen werd niet elk probleempje op het net geflikkerd natuurlijk :)

Tupelo
19 april 2014, 16:09
Mijn vintage meuk heeft ook aardig in de revisie gemoeten, agree. :ok:

En je kan ook niet alles verwachten natuurlijk met bijhorende prijzen.

muffstuff
19 april 2014, 21:29
dit krijg je wanneer er wat ruimte tussen hals en pocket zit. Zoals gezegd even de snaren een tikkeltje losdraaien en vervolgens de schroeven van de hals een beetj elos draaien en dan de hals wat bewegen zodat hij wat rechter in de pocket komt.

Echter, ik spreek uit ervaring, als dit dus kan voorkomen betekend dit ook dat je hals de ruimte hiervoor heeft. Als je bv je gitaar wel eens oppakt an je hals etc kn het dus voorkomen dat de hals weer uit positie schiet. Als je hem net nieuwe hebt, terug brengen. Persoonlijk zou ik voor een gitaar van zoveel geld dit absoluut niet willen hebben. Mocht je deze gitaar al een tijdje hebben stel ik je voor wat shims tussen hals en zijkant pocket te plaatsen nadat hij weer uitgelijnd is. Zodoende voorkom je dat de hals weer rond gaat dansen.

Input79
19 april 2014, 22:19
Is inderdaad nieuw gekocht.
Is wel wat teleurstellend om vast te stellen .
Hiervoor had ik 2 squiers ( classic vibe en een modified vintage) gekocht en met wat kleine wijzigingen zijn dat prima gitaartjes geworden.
Dan koop je uiteindelijk een 'echte ' Fender en blijkt er zoiets voor te vallen....
Heb de foto's ook doorgestuurd naar de eigenaar van de winkel en die zei dat hij op de foto's wel zag dat brugzadeltje van die snaar scheef stond, ik kon beginnen met deze eerst juist te plaatsen. Als dat niet hielp mocht ik zeker eens langs gaan.

jerome
20 april 2014, 02:15
Kom op jongens, waar hebben we het over. De halsschroeven willen wel eens "lostrillen", vooral in de eerste weken spelen op een nieuwe gitaar. En als er een beetje ruimte in de neckpocket zit dan krijg je dit. Gewoon even de snaarspanning ervan afhalen, 4 schroeven los, hals recht zetten en schroeven weer goed vast draaien. Big deal zeg... Het duurt bij elkaar net zo lang als het typen van deze post... ;)

arnoldtims
20 april 2014, 08:24
Toch vind ik het raar dat er überhaupt ruimte zit in de nekpocket. Er zijn zat goedkoper gitaren die geen ruimte hebben in de pocket, dat moet Fender toch ook kunnen.
Zag een tijd geleden een Fender hangen waar je een verzameling plectra in de kieren kon verstoppen.
De oplossing van hierboven werkt vast wel maar is wel een lapmiddel. De hals zal wel weer eens terug schieten en zo blijf je aan de gang.
Iedereen wil toch graag dat de nek muurvast zit in de pocket voor stabiliteit en sustain.

arjanb01
20 april 2014, 08:32
Inderdaad niet netjes. Kan een maandagmorgen model zijn.
Opvullen is de oplossing. En anders gewoon een andere body regelen via warmoth of een andere site voor gitaaronderdelen waar de nek wel strak in past.

terrasbeest
20 april 2014, 08:34
Is een garantie probleem dat de verkoper moet oplossen. Afblijven dus. Als je zelf iets verknoeit vervalt de garantie.

Sjoerdo
20 april 2014, 09:03
Moeilijk te zien op de foto, maar het lijkt idd wel of het zadel van de lage e snaar scheef staat (linker inbus verder ingedraaid dan de rechter).

Dit kun je zelf heel makkelijk corrigeren met bijgeleverde inbussleutel zonder bang te hoeven zijn iets aan de gitaar te vernaggelen.

Halsschroeven iets losdraaien en de hals iets naar rechts duwen (of naar beneden, afhankelijk van hoe je naar de gitaar kijkt), moet ook zonder problemen kunnen.

Verder kun je nog even kijken of je topkam wel goed is uitgesneden. Kan zijn dat daar al de lage e snaar te ver naar buiten gaat...

benwave
20 april 2014, 10:32
Kom op jongens, waar hebben we het over. De halsschroeven willen wel eens "lostrillen", vooral in de eerste weken spelen op een nieuwe gitaar. En als er een beetje ruimte in de neckpocket zit dan krijg je dit. Gewoon even de snaarspanning ervan afhalen, 4 schroeven los, hals recht zetten en schroeven weer goed vast draaien. Big deal zeg... Het duurt bij elkaar net zo lang als het typen van deze post... ;)

+ 1............. Zo opgelost, niets aan de hand

arnoldtims
20 april 2014, 10:32
De snaar ligt in het midden van de zadel dus lijkt mij dat ook niet het probleem, plus lijken de snaren op de foto overal evenredig aan elkaar te liggen.

arnoldtims
20 april 2014, 10:37
+ 1............. Zo opgelost, niets aan de hand

Dus gaan we akkoord met ruimte in de pocket van een nieuwe gitaar?

Gearjunkie
20 april 2014, 10:38
Heb je nou die hals al eens recht gezet? Zonder gekheid, ik sla het onderdeel 'schroeven losdraaien' hierbij meestal over. Dus een ferme tik de juiste kan op en daarna de schroeven binnen het redelijke aandraaien. Heerlijk toch, een echte 7ender?!
Oh ja, dat linker zadeltje moet je echt rechtzetten, is een deel van het probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Martin_
20 april 2014, 10:47
Dus gaan we akkoord met ruimte in de pocket van een nieuwe gitaar?
Met een geschroefde hals zal je altijd speling hebben. De snaar loopt wel in het midden van de zadel, maar als de zadel naar buiten kantelt, gaat de snaar mee naar buiten.

Rinze
20 april 2014, 11:13
De foto's zijn niet erg duidelijk maar zo te zien zit de hals vrij recht. Anders zou de hoge E ook niet evenwijdig aan de rand lopen. EN je ziet dat de snaren ten opzichte van de positie-dots ook vrij netjes lopen. Je mag van mij best de hals een zwieper geven (ik doe dat ook altijd zonder schroeven) maar ik vermoed dat dat het probleem neit oplost. Naast dat de snaar niet helemaal goe dover het zadel kan lopen kan het ook zijn dat de zadels net iets teveel ruimte ten opzichte van elkaar hebben waardoor de boel aan één kant van de hals "af loopt". Een goeie scherpe foto van de hele hals van topkam tot brug zou misschien meer duidelijk maken. Maar ik zou eerst het zadeltje van de lage E gewoon eens mnaar het midden proberen te drukken. De ruimte tussen de G en B snaar lijkt ook groter dan die tussen de B en hoge E..

barno
20 april 2014, 11:38
Volgt de slagplaat mooi de bodycontour? De oorzaak kan nl ook zijn dat de brug gewoon niet honderd procent juist gecentreerd staat. Dan helpt dat prutsen aan de halspocket niet. Ik vind het trouwens vreemd dat iedereen het vanzelfsprekend vindt dat je bij een fender de halshiel kan herpositioneren door wat tegen de hals te schoppen en de schroeven weer aan te draaien. Lijkt me een beetje een internet broodje aap verhaal. Dat komt van de fenders met driepunts bevestiging, waarbij dat idd wel kon helpen, ook al omdat in die periode de pockets niet altijd even strak waren. met een vierpuntsverbinding en een strakke pocket ga je dan alleen maar dingen stuk maken.

Kakihara
20 april 2014, 11:46
Nieuwe gitaar? Dat betekent garantie, toch? Lekker terugbrengen naar de verkoper...

Sent from my RM-914_eu_belgium_317 using Tapatalk

Rinze
20 april 2014, 11:54
Volgt de slagplaat mooi de bodycontour? De oorzaak kan nl ook zijn dat de brug gewoon niet honderd procent juist gecentreerd staat. Dan helpt dat prutsen aan de halspocket niet. Ik vind het trouwens vreemd dat iedereen het vanzelfsprekend vindt dat je bij een fender de halshiel kan herpositioneren door wat tegen de hals te schoppen en de schroeven weer aan te draaien. Lijkt me een beetje een internet broodje aap verhaal. Dat komt van de fenders met driepunts bevestiging, waarbij dat idd wel kon helpen, ook al omdat in die periode de pockets niet altijd even strak waren. met een vierpuntsverbinding en een strakke pocket ga je dan alleen maar dingen stuk maken.
Gaat met vier schroeven net zo gemakkelijk als met drie hoor, die ene schroef maakt het verschil niet zo. Er moet inderdaad wel wat ruimte in de pocket zitten. Maar zoals ik ook al in mijn bovenstaande post aangaf denk ik helemaal niet dat de hals scheef staat omdat je dat dan ook aan het verloop van de andere snaren ten opzichte van de positie-dots en halsrand bij de hoge E zou zien.

Mijn Fender Lead heeft een vrij ruime pocket en als die vroeger eens viel of anderszins onzachte confrontaties aan ging (punk he) dan sloeg ik hem gewoon weer recht. Hij doet het nog altijd prima na 33 jaar.

benwave
20 april 2014, 12:02
Dus gaan we akkoord met ruimte in de pocket van een nieuwe gitaar?


Ja kan op de foto al zien dat de hals keurig in de pocket past.
Verder moet ik de eerste geschroefde hals nog tegen komen , die je niet iets kan verzetten.

Tupelo
20 april 2014, 12:28
Mijn Fender Lead heeft een vrij ruime pocket en als die vroeger eens viel of anderszins onzachte confrontaties aan ging (punk he) dan sloeg ik hem gewoon weer recht. Hij doet het nog altijd prima na 33 jaar.Mijn Mustang met 4-punts bevestiging had het ook, maar je kan het toch gewoon rechtzetten en dan shimmen ? Dat heeft mijn Luthier gedaan, als het goed is heb je er dan geen last meer van. Ding is alleen, als je een nieuwe gitaar koopt (in een winkel, uit de doos), heb je zin om dan nog dat soort handelingen te moeten laten verrichten. Als je dat niet zelf kunt, dan betekent dat extra kosten.

Input79
20 april 2014, 16:48
Druk aan het werk. Maar zal vannacht eens kijken voor dat brugzadeltje ... Als dat niet helpt ... De vier vijzen wat lossen.

jerome
20 april 2014, 20:18
Mijn Mustang met 4-punts bevestiging had het ook, maar je kan het toch gewoon rechtzetten en dan shimmen ? Dat heeft mijn Luthier gedaan, als het goed is heb je er dan geen last meer van. Ding is alleen, als je een nieuwe gitaar koopt (in een winkel, uit de doos), heb je zin om dan nog dat soort handelingen te moeten laten verrichten. Als je dat niet zelf kunt, dan betekent dat extra kosten.

Precies! Ik heb toen een flinterdun stukje hardhout gezaagd gebruikt als shim, ik dacht iets van 0,2 á 0,3 mm dik. Echt geen big deal. Maar is het nieuwe gitaar is dan moet de winkel het natuurlijk oplossen... ;)

Duhsjaak
20 april 2014, 22:34
Iedere keer ben ik er weer van verbaasd, hoe de grote huizen toch steeds meer ertoe overgaan de QC (lees eindcontrole) helemaal bij de klant te leggen.

Het zal mij vreselijk jeuken wat nou de prijs is van zo'n gitaar. Als een bakker, groenteboer of kapper iets zou leveren dat werkelijk niet strookt met wat je er als klant in alle redelijkheid van mag verwachten hingen we allang bij Kassa, de Consumentenbond etc. aan de telefoon.

Nu is het een gitaar. Een gitaar waarop zo op het eerste gezicht niet helemaal geweldig te spelen valt en nu zou dit 'All in The game zijn'?

De Fenders en Gibsons hebben maar mazzel met zo'n volgzame kudde.

Ik heb nog nooit een - noem maar eens wat - Hagstrom gezien die zulke producten afleverde.

Op het gevaar af te strikt te zijn zeg ik: terug met dat ding. Want alleen dan zullen ze zich realiseren dat QC iets is dat kosten bespaart in plaats van het nuttige instituut weg te bezuinigen.

Nog verder polariserend, een kudt gitaar is een kudtitaar. Voor het geld, zeg alles boven de 80,00 mag je een redelijk werkende, redelijk bespeelbare gitaar verwachten. Anders wordt het het heeeeeel makkelijk een Kipsun te bestellen. Als er geen kwali verschil meer inzit, en alleen maar prijsverschil, zijn wij alleen maar voor de aandeelhouders bezig.
Dat lijkt mij toch de bedoeling niet.

Kort en goed: terug dat ding. Voldoet niet aan gerechtvaardigde verwachtingen.

Vriendelijke groet, Gus

RS-Rik
20 april 2014, 22:57
Inderdaad, terug ermee. Kun je zelf vaststellen of het aan de halspocket ligt of aan de brug? Alleen al die vraag is een reden om je ervan te behouden ermee te gaan klooien.

Martin_
21 april 2014, 07:58
Iedere keer ben ik er weer van verbaasd, hoe de grote huizen toch steeds meer ertoe overgaan de QC (lees eindcontrole) helemaal bij de klant te leggen.

Het zal mij vreselijk jeuken wat nou de prijs is van zo'n gitaar. Als een bakker, groenteboer of kapper iets zou leveren dat werkelijk niet strookt met wat je er als klant in alle redelijkheid van mag verwachten hingen we allang bij Kassa, de Consumentenbond etc. aan de telefoon.

Nu is het een gitaar. Een gitaar waarop zo op het eerste gezicht niet helemaal geweldig te spelen valt en nu zou dit 'All in The game zijn'?

De Fenders en Gibsons hebben maar mazzel met zo'n volgzame kudde.

Ik heb nog nooit een - noem maar eens wat - Hagstrom gezien die zulke producten afleverde.

Op het gevaar af te strikt te zijn zeg ik: terug met dat ding. Want alleen dan zullen ze zich realiseren dat QC iets is dat kosten bespaart in plaats van het nuttige instituut weg te bezuinigen.

Nog verder polariserend, een kudt gitaar is een kudtitaar. Voor het geld, zeg alles boven de 80,00 mag je een redelijk werkende, redelijk bespeelbare gitaar verwachten. Anders wordt het het heeeeeel makkelijk een Kipsun te bestellen. Als er geen kwali verschil meer inzit, en alleen maar prijsverschil, zijn wij alleen maar voor de aandeelhouders bezig.
Dat lijkt mij toch de bedoeling niet.

Kort en goed: terug dat ding. Voldoet niet aan gerechtvaardigde verwachtingen.

Vriendelijke groet, Gus
Terug met dat ding, lijkt mij inderdaad goed advies. Waarom in deze reactie twee keer naar Gibson wordt verwezen, snap ik echter niet. Volgens mij staat er toch echt Fender op de headstock.

arnoldtims
21 april 2014, 09:02
Omdat Gibson zijn gitaren ook niet altijd vlekkeloos aflevert, terwijl je er een smak voor betaald.
Niet bedoelt om Gibson neer te halen.
Maar er zijn inderdaad goedkopere gitaren waarbij de kwaliteit controle wel beter is.
Het lijkt er op dat Fender en Gibson denken dat ze hun spullen toch wel verkopen.
Ik vind ook dat je aan een nieuwe gitaar van dit geld niet zelf zou moeten sleutelen om hem goed te krijgen, dus eens met dat ding terug te brengen.

Gearjunkie
21 april 2014, 09:17
zeker weten dat laatste, maar de topicstarter gaat eerst de hals richten door het zadeltje op te schroeven en de hals een gecontroleerde tik te geven. Ontstaat er dan een kier voor 20 jaar plectra, inderdaad terug met dat ding.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Duhsjaak
21 april 2014, 10:04
Terug met dat ding, lijkt mij inderdaad goed advies. Waarom in deze reactie twee keer naar Gibson wordt verwezen, snap ik echter niet. Volgens mij staat er toch echt Fender op de headstock.

Je hebt daar zeker een punt.
Er staat tamelijk duidelijk Fenders en Gibsons.

Dat ik verder een paar voorbeelden aanhaal (Hagstrom en Kipsun) laat dat onverlet.
Het eerste voorbeeld, als letterlijk voorbeeld van een merk dat gewoon al 60 jaar kans ziet voortreffelijke kwaliteit voor een nette prijs te leveren. Kennelijk worden de gitaren die niet aan de eisen voldoen ertussen uit gehaald. Daar heb je QC voor. En die doen hun werk. Prima!

Er zullen ook zeker schijtgoedkope Chinese koop-in-per-container Fender imitaties zijn die niet om aan te zien zijn en waarschijnlijk even goed bespeelbaar zijn als een schoenlepel, maar ook op GN steken met regelmaat de vragen over de GibsUns de kop op. Vandaar het tweede voorbeeld.

Geen idee of je in groepsverband werkt, maar in NL is het de rigueur om tijdens het afdelingsoverleg om voorbeelden te vragen. En vervolgens wordt de oorspronkelijke discussie verlaten en stort iedereen zich op het voorbeeld.

Ik wil hier wel eerlijk erkennen dat er situaties waren waarbij ik het verder zeuren over het onderwerp wilde voorkomen. Dan bracht ik een welgemikt voorbeeld in. Knappe voorzitter die daar track van houdt.
Maar een heel enkele zegt: Gentlemen, dat was niet de issue, we concentreren ons weer op.....

Verreweg de meeste van die sjaken drinken koffie en gaan gewoon mee met de stroom.
Dit gebeurt ook hier. Het voorbeeld wordt aangevallen.

Mijn centrale opvatting is:
- actie beschouw ik als iets strikt persoonlijks
- dat stel ik zelf dus af
- verder moet de gitaar of bas goed te bespelen zijn
- naar mijn smaak is dat hier niet het geval
- gelul als: wat verwacht je ook voor dat geld vind ik dus gelul
- kun je geen goede gitaar voor dat geld op de markt brengen, doe dat dan niet
- ooit van reputatieschade gehoord?
- kijk maar eens naar de Renault Laguna (kijk, weer een voorbeeld)
Vriendelijke groet, Gus

Martin_
21 april 2014, 10:52
Je hebt wel een punt. Ik kreeg zelf al de neiging om allerlei automerken er in te gooien waarbij je bij een storing bij merk A niet de kwaliteitscontrole van merk B bekritiseerd. Dat gedacht hebbende, viel mij wel in dat auto's uit land F wel vaak over één kam worden geschoren. Vaak zit daar nog wel een kern van waarheid in. Vervolgens ben ik op GN gaan zoeken wat er aan specifieke meldingen betreffende Gibson is te vinden. Bijvoorbeeld dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159495-Kwaliteitscontrole-van-Gibson) draadje. Dat maakte mij echter niet veel wijzer. Zelfs nog de volledige factory tour gekeken. (ongeveer een half uur) Je ziet meerdere momenten van QC aan het eind. Hij zou misschien een half uur per gitaar moeten uittrekken. Wat mij verder opviel, is dat hij de checklist achter elkaar afvinkt. Heb je het dan werkelijk gecontroleerd en lees je dan nog wat er staat? Zo heb ik een collega ook wel eens aangesproken die het zelfs andersom deed: "eerst afvinken". Dan wees ik hem erop dat hij de werkzaamheden nog niet had gedaan en dan was het van "ja, dat doe ik zo, maar ik had nu een pen in de handen". En toen werd het pauze en werd het alsnog vergeten. Echter: niet dat ik geen fouten maak of dingen vergeet.
Vrijdag een gebruikte Gibson LP Studio uit 2010 gekocht en ik ben er blij mee. Dat is het enige wat voor mij werkelijk telt. Volgens de verkoper was ik bij hem overigens de eerste die alle fretposities afliep bij de korte test.

Input79
21 april 2014, 11:02
Efkes tussendoor ....
De bij de gitaar meegeleverde sleutels passen niet ....

Plant
21 april 2014, 11:03
Ik lees dat de gitaar nieuw is én in een winkel is gekocht. Natuurlijk verwacht je dat een fabrikant een deugdelijk produkt aflevert. Maar in dit geval had Input79 het voor de aanschaf tijdens uitproberen al kunnen opmerken en de gitaar links laten liggen.

Verder, niet zelf prutsen maar naar die winkel ermee. Je moet er toch binnenkort een keer mee terug voor een gratis afstelbeurt, dus waarom niet nu al meteen hiermee?

jutter
21 april 2014, 11:23
Sommige winkels kunnen erg kinderachtig zijn. Bij zelf afstellen zeggen sommige gitaarboertjes dat de garantie vervalt. Even uitkijken met wat je doet dus. Zelf heb ik er een broertje dood aan...

FruscianteFan
21 april 2014, 11:26
Tsjah, sommige dingen merk je pas later op. En als je het dan opmerkt, snap je niet dat het niet eerder opviel.

Wat mij verbaast is dat de winkelier zegt dat je eerst maar het zadel moet corrigeren voor je teruggaat. Vind ik tamelijk belachelijk. Als ik in de winkel kom en zeg dat er dit of dit mankeert met mijn spullen - zeker net nieuwe spullen! - krijg ik te horen dat ik de betreffende spullen maar eens langs moet brengen, dan kunnen ze ernaar kijken.

Mijn Jag heeft het trouwens ook hoor: zoveel speling dat je zelfs als de gitaar omhangt, je met relatief gemak de hals uit positie kunt duwen of trekken. Eigenlijk slaat het nergens op...

Input79
21 april 2014, 11:50
Moet zeggen dat het contact met de winkelier in verband met deze wel goed verloopt. Hij stelt inderdaad voor om zelf eens te kijken of het niet aan het brugzadeltje ligt, zodat ik geen onnodige verplaatsing moet doen. Is toch al gauw 2 uren onderweg heen en terug .... Indien het niet het brugzadeltje is mag ik hem onmiddellijk terugbrengen... Is toch garantie.
Alleen nog een inbus vinden die wel past op mijn brugzadeltjes...

jerome
21 april 2014, 12:04
Ik lees dat de gitaar nieuw is én in een winkel is gekocht. Natuurlijk verwacht je dat een fabrikant een deugdelijk produkt aflevert. Maar in dit geval had Input79 het voor de aanschaf tijdens uitproberen al kunnen opmerken en de gitaar links laten liggen.

Verder, niet zelf prutsen maar naar die winkel ermee. Je moet er toch binnenkort een keer mee terug voor een gratis afstelbeurt, dus waarom niet nu al meteen hiermee?

Die hals heeft bij het verlaten van de fabriek heus wel goed gestaan. Maar zoals hier al eerder aangegeven werd, kan het voorkomen dat bij het intensief inspelen van een nieuwe gitaar de halsschroeven een klein beetje loskomen. Hout is nu eenmaal een natuurproduct dat altijd wel iets blijft werken maar ook icm met vibraties en trillingen in de gitaar kan dit gebeuren en ook door heftig tremelogebruik...
Het is daarom verstandig om bij een nieuwe gitaar na een paar weken even te checken of alle schroeven nog wel goed vast zitten...

Ik heb met één van mijn Japanse Fender Stratjes dat ik ééns per jaar de halschroeven weer een klein slagje kan geven. Bij deze strat hebben de halsschroeven altijd de neiging gehad om langzaam een beetje losser te gaan zitten. Maar ik ben er na 29 jaar inmiddels aan gewent geraakt en het blijft toch mijn lievelings Strat ... ;)

Plant
21 april 2014, 12:04
Als je al geen passend gereedschap hebt kun je er beter zelf helemaal niet aan beginnen. Als dadelijk de hexjes zijn uitgelubberd ben je verder van huis en kan de winkelier er ook niks mee.

benwave
21 april 2014, 12:06
Moet zeggen dat het contact met de winkelier in verband met deze wel goed verloopt. Hij stelt inderdaad voor om zelf eens te kijken of het niet aan het brugzadeltje ligt, zodat ik geen onnodige verplaatsing moet doen. Is toch al gauw 2 uren onderweg heen en terug .... Indien het niet het brugzadeltje is mag ik hem onmiddellijk terugbrengen... Is toch garantie.
Alleen nog een inbus vinden die wel past op mijn brugzadeltjes...

Ik heb de indruk dat je uit Belgie komt, misschien de gitaar bij Bax gekocht ?
Je bent van harte welkom in Vlissingen, dan maak ik die gitaar voor je inorde.

Scarface
21 april 2014, 13:44
Je hebt daar zeker een punt.
Er staat tamelijk duidelijk Fenders en Gibsons.

Dat ik verder een paar voorbeelden aanhaal (Hagstrom en Kipsun) laat dat onverlet.
Het eerste voorbeeld, als letterlijk voorbeeld van een merk dat gewoon al 60 jaar kans ziet voortreffelijke kwaliteit voor een nette prijs te leveren. Kennelijk worden de gitaren die niet aan de eisen voldoen ertussen uit gehaald. Daar heb je QC voor. En die doen hun werk. Prima!

Er zullen ook zeker schijtgoedkope Chinese koop-in-per-container Fender imitaties zijn die niet om aan te zien zijn en waarschijnlijk even goed bespeelbaar zijn als een schoenlepel, maar ook op GN steken met regelmaat de vragen over de GibsUns de kop op. Vandaar het tweede voorbeeld.

Geen idee of je in groepsverband werkt, maar in NL is het de rigueur om tijdens het afdelingsoverleg om voorbeelden te vragen. En vervolgens wordt de oorspronkelijke discussie verlaten en stort iedereen zich op het voorbeeld.

Ik wil hier wel eerlijk erkennen dat er situaties waren waarbij ik het verder zeuren over het onderwerp wilde voorkomen. Dan bracht ik een welgemikt voorbeeld in. Knappe voorzitter die daar track van houdt.
Maar een heel enkele zegt: Gentlemen, dat was niet de issue, we concentreren ons weer op.....

Verreweg de meeste van die sjaken drinken koffie en gaan gewoon mee met de stroom.
Dit gebeurt ook hier. Het voorbeeld wordt aangevallen.

Mijn centrale opvatting is:
- actie beschouw ik als iets strikt persoonlijks
- dat stel ik zelf dus af
- verder moet de gitaar of bas goed te bespelen zijn
- naar mijn smaak is dat hier niet het geval
- gelul als: wat verwacht je ook voor dat geld vind ik dus gelul
- kun je geen goede gitaar voor dat geld op de markt brengen, doe dat dan niet
- ooit van reputatieschade gehoord?
- kijk maar eens naar de Renault Laguna (kijk, weer een voorbeeld)
Vriendelijke groet, Gus

Lachen,wat omschrijf je het weer mooi....you made my day....Gus.

Maar idd het is schandalig dat TS zo'n gitaar geleverd krijgt...Het zal best op te lossen zijn,maar dat gooide ik toch even bij de verkopende party op het bordje...

Groet,
Marco

Brum
21 april 2014, 13:54
Maatje van me had dat onlangs met een Mexicaanse RI Tele Deluxe.
Zat een klein beetje ruimte in de neckpocket, wellicht voldoende om het te corrigeren.

Ik vind dit persoonlijk misschien nog wel erger dan een snaar die niet evenredig loopt met de hals. Een te ruime neckpocket gaat absoluut ten koste van de sustain/resonantie en zou zo niet eens verkocht mogen worden voor de prijs die Fender er voor durft te vragen. Zelfde geldt natuurlijk voor een snaar die niet evenredig loopt met de hals, da's gewoon te zot voor woorden dat een merk als Fender daar kennelijk mee wegkomt. Ik zie, bezijden de kwaliteit van hout, geen verschil met merken zoals Stagg. Maar ja, er staat dan natuurlijk wel Fender op....

apekop
21 april 2014, 15:36
Ik wil niet het topic kapen maar ik heb een gitaar (strat) met precies het omgekeerde: de hoge E snaar loopt erg dicht langs de hals waardoor ik de snaar vaak langs de hals trek bij vibrato's, slides en taps met name boven de 12e fret. Er is niet ontzettend veel ruimte bij de lage E snaar en hij zit ook goed strak in de nekpocket voor zover ik kan inschatten. Het jammere is dat ik de gitaar verder te gek vind alleen door dit ene probleem waar ik steeds tegenaan loop ben ik geneigd om hem toch te verkopen, wat eigenlijk zonde is. Is hier iets aan de doen?

arnoldtims
21 april 2014, 21:09
Als alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn dan kun je ook een andere topkam laten snijden.
Je kan dan ietsjes spelen met de ruimte tussen de snaren. Dit gaat meestal maar om halve millimeters en is niet erg kostbaar on te laten doen. Eerst ook even kijken of de zadeltjes van de brug wel goed tegen elkaar staan, eigenlijk alles wat in dit topic genoemd word even nalopen.
Het kan vrij makkelijk opgelost worden hoor, je hoeft je gitaar hiervoor niet te verkopen

apekop
21 april 2014, 21:14
Als alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn dan kun je ook een andere topkam laten snijden.
Je kan dan ietsjes spelen met de ruimte tussen de snaren. Dit gaat meestal maar om halve millimeters en is niet erg kostbaar on te laten doen. Eerst ook even kijken of de zadeltjes van de brug wel goed tegen elkaar staan, eigenlijk alles wat in dit topic genoemd word even nalopen.
Het kan vrij makkelijk opgelost worden hoor, je hoeft je gitaar hiervoor niet te verkopen

Het verstellen van de topkam heeft geen nut als je snaar hoog op de hals er af glijdt. Ook de brugzadels staan goed. Als ik de snaar meer naar links op de brugzadels zou leggen (wat kan) dan wordt je snaarafstand tussen de E en de B weer kleiner dan tussen de andere snaren, en dat vind ik ook niet fijn spelen.

Ik betwijfel of het makkelijk opgelost kan worden...

arnoldtims
21 april 2014, 21:19
Kan je niet wat spelen met de brug dan? Als je de spanning van de snaren haalt kun je misschien het zadeltje iets opschuiven.
Als het alleen de hoge e snaar is zou het niet aan een scheve hals moeten liggen en je zegt dat het probleem niet van de topkam kan komen. Dan zou in mijn simpele brein aan de brug moeten liggen.

apekop
21 april 2014, 21:21
Nee, de brugzadels zitten al strak tegen elkaar. En als je het zadeltje zou opschuiven verandert dus de snaarafstand tussen E en B snaar, iets wat je ook niet wilt.

arnoldtims
21 april 2014, 21:25
Nog een poging dan.
Of de hals staat wel iets scheef of de brug staat in zijn geheel iets naar rechts. Dan zou de dikke e snaar redelijk ver op de hals moeten liggen.
Links of rechts om dat verschil komt ergens vandaan.

Nog steeds denk ik dat het goed op te lossen moet zijn en het niet waard is om je goed bevallende gitaar hier voor weg te doen

Martin_
21 april 2014, 21:28
De hele brug verschuiven? Ondanks dat de lage E niet zo heel veel ruimte heeft, kun je daar nog iets winnen. Wat voor een brug is het: vintage of two-post? Vintage kan waarschijnlijk redelijk makkelijk opnieuw worden positioneert.

apekop
21 april 2014, 21:36
Nog een poging dan.
Of de hals staat wel iets scheef of de brug staat in zijn geheel iets naar rechts. Dan zou de dikke e snaar redelijk ver op de hals moeten liggen.
Links of rechts om dat verschil komt ergens vandaan.

bedankt voor je hulp. De lage E ligt goed. Hele brug verschuiven is wel erg drastisch (vintage brug met 6 schroeven) Hier een foto'tje, het is een beetje slechte foto (slecht licht nu). Het probleem is ook dat de fretten iets afgevlakt zijn aan de zijkanten waardoor hij er nog sneller afloopt.

[IMG]http://i42.photobucket.com/albums/e306/barendtromp/strat/S5002897.jpg (http://s42.photobucket.com/user/barendtromp/media/strat/S5002897.jpg.html)

RS-Rik
21 april 2014, 21:49
Ben ik nu gek of liggen die E-e snaren wel ergggg ver van elkaar? Je wilt toch zeker 1 millimeter speling vóór de kroon gaat beginnen aan de rand van de fret.



Wat lostrillen van de schroeven betreft: Ultieme mega ultra bullshit. De terugwerkende/ klemmende kracht van de houtvezels zijn een miljoen keer zo sterk als de trillingen van de snaren. De energievergelijking alleen al... holy shit wtf bbq. Dat is onzin (wellicht begrijpelijke onzin)bedacht door mensen die nooit een wiskunde, laat staan een mechanicaboek van binnen hebben gezien.


Wat een ONZIN. Ik kan er niet eens over uit. Halzen trillen niet los. Ze geraken eventueel los door werking van het hout onder invloed van temperatuur een vochtverzadigdheid.

apekop
21 april 2014, 21:51
Ben ik nu gek of liggen die E-e snaren wel ergggg ver van elkaar? Je wilt toch zeker 1 millimeter speling vóór de kroon gaat beginnen aan de rand van de fret.

geen idee wat je bedoeld, heb je het over bovenstaande foto?

RS-Rik
21 april 2014, 21:53
Ja. Misschien vertekend de foto want de stringspacing lijkt aardig constant

arnoldtims
21 april 2014, 21:55
Die frets spelen wel mee denk ik maar zover ik kan zien loopt de snaar wel erg dicht tegen de rand.
Je kan niet alle zadeltjes iets opschuiven? dat is de makkelijkste manier om iets ruimte te krijgen.
Op de 6 bevestiging punten zit meestal ook iets spelling die zou je ook wat los kunnen draaien om te kijken als je wat kan schuiven.
Als je met beide manieren wat ruimte kan krijgen ben je er al snel, het gaat om hele klein afstanden.

Maak ook eens een foto van de brug als je wilt. ( kan de echte kenner er misschien ook wat meer over zeggen)

Gearjunkie
21 april 2014, 21:58
Meet de stringspacing en hoop op je blote knietjes dat je de zgn 'vintage spacing' hebt. Koop een brug met smallere moderne afstand en je probleem is opgelost. Zonder de 6 schroeven opnieuw te boren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arnoldtims
21 april 2014, 21:59
Wie heeft het over los trillen gehad dan?

Gearjunkie
21 april 2014, 22:01
In het begin van dit topic is dat een of twee keer genoemd. Geest van die opmerking was dat de hals bij een nieuwe strat na verloop van tijd even gefixeerd moet worden. Het ging niet over de achterliggende natuurkunde denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

apekop
21 april 2014, 22:06
Maak ook eens een foto van de brug als je wilt. ( kan de echte kenner er misschien ook wat meer over zeggen)

U vraagt wij draaien...:)
String spacing van E tot e is 5,5mm

http://i42.photobucket.com/albums/e306/barendtromp/strat/S5002906-1.jpg (http://s42.photobucket.com/user/barendtromp/media/strat/S5002906-1.jpg.html)

http://i42.photobucket.com/albums/e306/barendtromp/strat/S5002907.jpg (http://s42.photobucket.com/user/barendtromp/media/strat/S5002907.jpg.html)

Gearjunkie
21 april 2014, 22:07
Ik gok op enorm brede vintage spacing. meten is weten...
En een liefkozende tik naar boven die hals. Komen de dots ook mooi in het midden tussen de snaren.

edit: stringspacing lijkt me wat vreemd; Ik meet hier op een moderne trem 5,4cm van e tot E. Terwijl als ik zie hoe jouw snaren over de elementen lopen ziet er dat bij mij plausibeler uit.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

apekop
21 april 2014, 22:11
Ik gok op enorm brede vintage spacing. meten is weten...
En een liefkozende tik naar boven die hals. Komen de dots ook mooi in het midden tussen de snaren.


string spacing van E tot e is 5,5mm. Zegt mij verder niet veel...

Gearjunkie
21 april 2014, 22:22
Ja zie mijn edit. Met 5,4cm looen mijn beide e snaren net buiten het midden van de buitenste pooltjes van het brugelement. En net binnen het midden bij het middelste element.

Klopt je intonatie wel?

edit: Als ik bij mij hart op hart de 2 buitenste schroeven van de trem meet, is dat 5,7cm. Wat is dat bij jou?
Anders gezegd: waar meet jij?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

apekop
21 april 2014, 23:30
Ja zie mijn edit. Met 5,4cm looen mijn beide e snaren net buiten het midden van de buitenste pooltjes van het brugelement. En net binnen het midden bij het middelste element.

Klopt je intonatie wel?

edit: Als ik bij mij hart op hart de 2 buitenste schroeven van de trem meet, is dat 5,7cm. Wat is dat bij jou?
Anders gezegd: waar meet jij?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ik begrijp het niet helemaal; intonatie heeft toch niks met string spacing te maken? en ja, hij klopt wel.
die 5,4 cm t.o.v. van die ene mm meer bij mij zou ook niet veel verschil moeten maken, toch?
van schroef naar schroef is bij mij 6,2mm (buitenste randen)

Gearjunkie
22 april 2014, 08:59
intonatie viel me op, of eigenlijk de stand van het zadel van de A.

6,2cm is 5,7 hart op hart. Jouw stringspacing is dus minstens die maat en geen 5,5. Eerder meer want jouw hoge e loopt fors buiten het midden.
Heb je ruimte om je hals naar boven (dus: tunerkant) bij te stellen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gearjunkie
22 april 2014, 09:55
niet mooi dit, idd. Maar doen alsof vroeger elke gitaar wèl perfect werd geleverd, is natuurlijk niet juist. Kwaliteit - afstelling (van alle merken) is gemiddeld gewoon een pak beter. Maar toen werd niet elk probleempje op het net geflikkerd natuurlijk :)

Waarvan akte, gitaar van wijlen mr. Hendrix...
http://www.dfwguitars.com/DW%20Images/PICT1427%20(smaller).jpg

apekop
22 april 2014, 10:15
intonatie viel me op, of eigenlijk de stand van het zadel van de A.

6,2cm is 5,7 hart op hart. Jouw stringspacing is dus minstens die maat en geen 5,5. Eerder meer want jouw hoge e loopt fors buiten het midden.
Heb je ruimte om je hals naar boven (dus: tunerkant) bij te stellen?


Ik ben nu even in de war, en heb geen idee wat ik nu moet of kan doen...
Ik het net nagemeten, maar mijn metingen kloppen (buitenkant 6 schroeven =6,2mm snaarbreedte=5,5mm).
Geen idee of er ruimte is voor de hals, hij zit strak in de pocket. Ik heb zoiets ook nooit gedaan dus ik zal er dan toch mee naar een reparateur moeten. Als ik de hals bij de hoge e snaar zou verschuiven ben ik bang dat mijn lage E weer te dicht bij de rand komt.

Rick trodat
22 april 2014, 10:16
Het is moeilijk om visueel het probleem vast te stellen. Het zijn vaak de volgende problemen. Als de hals echt helemaal handgemaakt is kunnen er nog meer problemen zijn. Maar dat is hier niet van toepassing.

hals zit niet goed in de pocket. Oplossing. Hals eraf draaien, gaten uitboren en opvullen, uitlijnen en nieuwe gaten boren.

Brug staat niet in de (juiste hoek), niet recht. Als dit het geval is, dan merk je dit al vaak aan het intoneren. Maar uiteindelijk vooral aan snaren die van de rand lopen. Dit heeft niets te maken met een brug, die verder of dichterbij de slagplaat staat, maar wel als één kant ( en problemen kunnen al ontstaan bij 2 millimeter) dichter bij de nek staat, dan de andere kant. Als dit het geval is kan je 2 dingen doen.

6 gaten opvullen bij de brug, opnieuw boren en plaatsen van de brug. Of
De hals ( en dit is veel gemakkelijker) losschroeven, uitlijnen, opnieuw opvullen, boren en plaatsen. Je zet de nek er dus, in dezelfde hoek op als je brug staat. Qua bespeelbaarheid en intonatie zal je dan niks merken.

Feitelijk los je dan alleen visueel niks op. Maar dit is vrijwel niet te zien ( een scheve brug). Ook zal je nek iets scheef staan ( meetbaar, bijna niet zichtbaar) in je neckpocket.

Gearjunkie
22 april 2014, 10:22
Ok, in een paar stappen een praktijktest.

1 Snaarspanning iets lossen, maar de snaren niet door laten hangen
2 Schroeven waarmee de hals vast zit een hele slag lossen met een goed passende schroevendraaier. Pas op en voorkom lakschade door uitschieten

3 plaats de gitaar in speelpositie (dus niet plat) in je bankstel; body op het zitgedeelte, kop van de hals op de armleuning, hals verder niet ondersteunen

4 duw rustig op de bovenste hoorn en aanschouw of er verandering optreed!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rick trodat
22 april 2014, 14:18
Check ook even de afstand tussen de snaren op de topkam.

Sjoerdo
22 april 2014, 14:44
Ik ben nu even in de war, en heb geen idee wat ik nu moet of kan doen...

Heb je nou het advies al opgevolgd wat ongeveer tien mensen hier je al hebben gegeven, namelijk hals iets losdraaien en iets naar benden duwen.

Zie ondere de post hier vlak voor van Gearjunkie over hoe dit te doen.

Doe dit nou eerst...

Input79
22 april 2014, 16:31
http://img.tapatalk.com/d/14/04/22/by9y6uvy.jpg

Brugzadeltje aangepast (juiste inbus gevonden ;-) )
Vijzen van neck een slagje los en op de hals wat druk gezet tot de snaren in een betere positie zaten en dan de 4 vijzen terug goed aangedraaid.
2 minuten werk en een wereld van verschil.
Kon hem inderdaad ook gewoon terugbrengen ... Garantie ... Maar nu heb ik weer wat bijgeleerd ;-)

Gearjunkie
22 april 2014, 16:47
👍👍👍👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

benwave
22 april 2014, 17:07
http://img.tapatalk.com/d/14/04/22/by9y6uvy.jpg

Brugzadeltje aangepast (juiste inbus gevonden ;-) )
Vijzen van neck een slagje los en op de hals wat druk gezet tot de snaren in een betere positie zaten en dan de 4 vijzen terug goed aangedraaid.
2 minuten werk en een wereld van verschil.
Kon hem inderdaad ook gewoon terugbrengen ... Garantie ... Maar nu heb ik weer wat bijgeleerd ;-)

Zei ik toch, en niets van te zien :)

muffstuff
22 april 2014, 17:27
Maar ik blijf er bij, het probleem is niet weg, het zal zeker weer terug keren. Hoe meer speling er nu in zit, die zal eerder erger worden dan minder.

FruscianteFan
22 april 2014, 17:33
Als de schroeven goed vastzitten hoef je er geen last van te hebben. Tenzij je telkens je gitaar omflikkert zoals ik...

Orpheo
22 april 2014, 18:18
Waarvan akte, gitaar van wijlen mr. Hendrix...
http://www.dfwguitars.com/DW Images/PICT1427 (smaller).jpg
als dat er een was van JH waarom houdt iemand van Guitar center die gitaar vast? Guitarcenter is de lidl onder de muziekwinkels. dat niet alleen, de snaren zitten 'verkeerd' voor een JH plank.

Anyway. Ik heb z'n woodstock strat gezien in Seattle en wat een baggerding was dat, qua afwerking. die neckpocket was abominabel. Maar we weten allemaal hoe hij daar speelde: Fenomenaal.

stijnkenens
22 april 2014, 19:00
als dat er een was van JH waarom houdt iemand van Guitar center die gitaar vast? Guitarcenter is de lidl onder de muziekwinkels. dat niet alleen, de snaren zitten 'verkeerd' voor een JH plank.

Even zoeken waar de foto vandaan komt, en dan pas klagen, of net niet natuurlijk ...



s.

Orpheo
22 april 2014, 19:09
Even zoeken waar de foto vandaan komt, en dan pas klagen, of net niet natuurlijk ...



s.

Een bron is geen bron. Journalistiek en historisch onderzoek college nummero uno.

Gearjunkie
22 april 2014, 19:36
iemand mist de essentie....


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk