PDA

View Full Version : Op zoek naar buizen amp voor het Landau geluid



Eric de Jong
19 april 2014, 11:13
Hoi,

ik heb nu een Laney VC30 212, maar ben toch op zoek naar een versterker met geluid dat in de richting komt van Mike Landau. Denk dus dat ik naar een Fender of Kloon op zoek moet.

Welke optie heb ik als ik tot 500 euro wil gaan , mag dus ook 2e hands zijn, mits goed onderhouden.
Versterker moet een goed clean basisgeluid hebben, mijn vertrouwde maxon SD-9 verzorgt scheur....

2 x 12 wil ik dus echt niet meer. Sjouw me een breuk aan mijn Laney nu. Moest laatst optreden en moest daarvoor 4 straten met dat ding zeulen, een week last van mijn schouder gehad :(

Hoor graag jullie mening.

EJ

arjanb01
19 april 2014, 11:27
Wil je richting landau zou ik deze nemen, temeer omdat er ook effecten aan boord zijn en landau gebruikt vaak chorus en delays, ben je gelijk klaar en ruim binnen je budget. Ik had de koper gemaild ff ter info te weten wat z'n uiterste verkoopprijs was en die is 350 euro.
http://m.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m791608665-hughes-kettner-switchblade-50-incl-fsm-432-board.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Kan je je geen buil aan vallen.

Eric de Jong
19 april 2014, 11:36
Thx,

ik heb ff wat demo's geluisterd, maar dit is toch niet het diepe 6l6 fender geluid wat is zoek. De scheur vind ik verschrikkelijk. Maar dat heb ik altijd van H&K gevonden.
Ik heb 2 effect boards dus voor de effecten hoef ik het ook niet te doen.

Toch bedankt voor de tip.
EJ

arjanb01
19 april 2014, 11:41
En wat vind je van een rivera zoals deze:
http://m.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m792146401-rivera-pubster-45-watt.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Fender clean, marshall scheur.

Eric de Jong
19 april 2014, 11:47
kijk....

dat zoek ik dus, thx. Clean heel mooi.....
Heb deze wel zien staan maar nooit echt naar gekeken.

Als je meer opties hebt kom maar op.

nogmaals dank!

EJ

arjanb01
19 april 2014, 12:06
Graag gedaan. Rivera's zijn mooie combo's en tweedehands prima voor relatief weinig geld te krijgen.
Je zou het ook kunnen zoeken in fenderamps, maar dan ga je al gauw richting zwaardere bakken als een twin wat ik in combinatie met pedalen prachtig vind, alleen gaat je rug dat niet fijn vinden. Meestal zitten er wel wielen onder een twin.

Eric de Jong
19 april 2014, 12:16
Ik zie dat het eigenlijk een 1 kanaals amp is met boost. Weet jij of deze amp veel cleane headroom heeft?

arjanb01
19 april 2014, 12:23
Ik zie dat het eigenlijk een 1 kanaals amp is met boost. Weet jij of deze amp veel cleane headroom heeft?

Geen idee, dat zou je moeten testen bij de verkoper. Maar het lijkt mij dat 45 watt voldoende headroom heeft clean. Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.

Eric de Jong
19 april 2014, 12:30
Wederom bedankt!!!

almarvk
19 april 2014, 13:11
Rivera. Erg fijne amps. Gewoon halen!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Pepe
19 april 2014, 13:28
Landau speelt veel over een hot rod deville, die amps, en zijn kleinere broertjes, zijn overal vrij goedkoop op te pikken. Zijn Dumble geluid is een ander verhaal maar een goed en goedkoop alternatief is de Ceriatone Lunchbox.

Hendriks
19 april 2014, 16:09
Die Lunchbox staat ook nog op mijn lijstje ,maar eerst begonnen aan een Lightning.
Ik denk dat de TS inderdaad aan een Hotrod veel plezier gaat beleven.

Eric de Jong
19 april 2014, 16:22
Allen dank!

Eric de Jong
19 april 2014, 16:32
Wat vinden jullie van een Bugera V22 of V55(6L6)???

Zit daar een Fender clean met een randje aan, in?

EJ

telerocker
19 april 2014, 22:23
Koop dan een used Rivera ipv een Bugera. Ik heb een Rivera R55 gehad. Dat ding kon kneiterhard en had veel headroom. Clean klinkt naar Fender, oversturing richting Marshall.

Pepe
20 april 2014, 02:24
Die Lunchbox staat ook nog op mijn lijstje ,maar eerst begonnen aan een Lightning.
Ik denk dat de TS inderdaad aan een Hotrod veel plezier gaat beleven.

Ik heb een Ceriatone Lightning, hoe gek ik ook ben op mijn oude Deluxe, de Lightning neem ik vaker mee. Het is een feisty little bugger. Ik moet wel zeggen, ik heb de 180pf op de ingang verwijderd wat er een andere amp van maakt. Goeie keus.

the sure thing
20 april 2014, 09:37
Doe echt geen Bugera, maar ga voor een 2ehands optie zoals hier is genoemd.

Ik bedoel het niet lullig, maar sjouw amps altijd met zn tweeën. Of koop een opklapbaar steekkarretje.

Eric de Jong
20 april 2014, 10:13
Ik heb normaal ook mijn steekkarretje bij me maar die avond niet :(
Maar goed op zoek dus naar een 2e hands ding. Zal niet mee vallen voor 400 euro....

Wederom bedankt allemaal.

EJ

Hendriks
20 april 2014, 14:35
Ik heb een Ceriatone Lightning, hoe gek ik ook ben op mijn oude Deluxe, de Lightning neem ik vaker mee. Het is een feisty little bugger. Ik moet wel zeggen, ik heb de 180pf op de ingang verwijderd wat er een andere amp van maakt. Goeie keus.

Mijn Deluxe vind ik steeds lekkerder worden ,maar wil er iets anders naast. Met de brightcap ga ik wat experimenteren , mischien met een push-pull schakelbaar maken..

Misery Signals
21 april 2014, 00:30
Ik heb normaal ook mijn steekkarretje bij me maar die avond niet :(
Maar goed op zoek dus naar een 2e hands ding. Zal niet mee vallen voor 400 euro....

Wederom bedankt allemaal.

EJ

Spaar dan door? Landau en 400 Euro klinkt wel wat vreemd samen, niet?

MS

lespaulnmarshall
21 april 2014, 13:20
Spaar dan door? Landau en 400 Euro klinkt wel wat vreemd samen, niet?

MS

Landau is ook bekend om de hot rod serie (deluxe, deville) van fender, die kun je zo voor 400-450 op de kop tikken 2e hands hoor.

dunhill1
21 april 2014, 19:37
De ts wilde toch een lichter combo?
Die hotrods zijn niet veel lichter dan de 2x12 die hij nu heeft.

Zo'n deville is volgens mij zelfs 4x10 als ik me niet vergis.
Niet bepaald een mobiel combootje;)

lespaulnmarshall
22 april 2014, 17:17
De ts wilde toch een lichter combo?
Die hotrods zijn niet veel lichter dan de 2x12 die hij nu heeft.

Zo'n deville is volgens mij zelfs 4x10 als ik me niet vergis.
Niet bepaald een mobiel combootje;)

Deville kan zowel als 2x12 of als 4x10
De deluxe is een 1x12
Misschien is ie dan niet heel veel lichter als ie een deluxe neemt maar alsnog, het scheelt iets kwa gewicht en hij benadert de sound van mike landau.
Hij heeft nou eenmaal niet zo'n groot budget dus de opties zijn nogal gelimiteerd. Dan lijkt de deluxe me de beste optie mits hij absoluut een sound die richting mike landau gaat wil hebben. Natuurlijk moet ik er wel bij zeggen dat het geluid van mike landau voor een groot deel ook 'in de vingers' zit.

Eric de Jong
23 april 2014, 12:27
Bedankt voor alle reacties!
Natuurlijk zit het grootste gedeelte van je sound in je vingers. Ik gebruik ook veel verschillende aanslagposities en gebruik mijn volume en tone pots intensief!
Een goede amp helpt natuurlijk wel.

Ik weet het nog niet. Maar hopen dat er een goeie 2e handse Fender voorbij komt.

Ik heb trouwens laatst op een beurs de kld pilot 15 head geprobeerd. Klonk fantastisch! Daar zat de sound wel in. Is chinees dus ben huiverig voor de betrouwbaarheid. En 15 watt weet ik niet of dat voldoende is. Speel wel in een trio, maar het gaat er af en toe wel op!

EJ

Eric de Jong
23 april 2014, 12:31
Zie trouwens een boogie 22+ op mp. Iemand die daar ervaring mee heeft? Fender clean?

Pepe
23 april 2014, 12:35
Nee, mist de wollige bassen en sprankle daarvoor. Boxy en mid heavy.

ateng
23 april 2014, 13:02
Ga voor de Hot Rod Deville 2x12 als je echt de sound van Landau wil benaderen. Ik heb ze een keer getest en de clean is echt lekker en heel veel headroom. Landau heeft wel de speakers uit zn Deville wel vervangen door Eminence Tonespotter maar wat er origineel in zitten zijn oke hoor.

Eric de Jong
30 mei 2014, 17:23
Ok heb een versterker gekocht. Kldguitars pilot 15hm met cab. Echte fender sound. Is een kopie van de 5e5. Ik probeer snel een soundsample te maken.http://i59.tinypic.com/14wt3me.jpg

Eric de Jong
2 juni 2014, 09:29
Hierbij link naar mijn demovideo van deze amp!
http://youtu.be/OBT28mzvnWM

EJ

Pepe
2 juni 2014, 12:43
Fijn gedaan en klinkt goed.
In mijn oren is het geen Fender sound maar juist een typische el84 shimmer. Ik ken deze amps niet maar het zou me verbazen als je dit geluid uit een 6v6 eindtrap kan krijgen.

Eric de Jong
3 juni 2014, 08:22
Fijn gedaan en klinkt goed.
In mijn oren is het geen Fender sound maar juist een typische el84 shimmer. Ik ken deze amps niet maar het zou me verbazen als je dit geluid uit een 6v6 eindtrap kan krijgen.

Preamp 12AX7 power 6L6.

Tis opgenomen met een niet zo goede microfoon, denk dat daar een vertekening van het geluid vandaan komt. En ik heb nog nooit iets gemiked. Daar moet ik ook ervaring mee op doen.

Bedankt voor je reactie.

EJ

muziekschuur
3 juni 2014, 08:49
Jouw versterker heeft EL84's toch?

De 22 watts van fender zijn 6V6's. De grotere versterkers hebben 6l6's.

Eric de Jong
3 juni 2014, 10:50
Nee mijn versterker heeft 2x 6L6. Hierbij de link naar de website van Kldguitars : http://www.kldguitar.com/KLDguitar-English/KLDguitar-Guitar%20amp/KLDguitar-Vintage-guitar-amp/KLDguitar-pilot15HM-guitar-amp.htm

EJ

muziekschuur
3 juni 2014, 11:23
Dat is apart. Twee 6L6 buizen zijn samen 40 watt. Ik snap die 15 watt dus niet zo...

ateng
3 juni 2014, 11:41
Vind het geen goede keuze voor een Landau sound eerlijk gezegd, wat ielig, weinig warmte en body en vooral niet organisch… of komt het werkelijk door de crappy cheap microphone ;) Landau speelt ook haast nooit clean, altijd met de boostpedaal aan voor een randje waardoor het ook dik en warm klinkt.


https://www.youtube.com/watch?v=A14w-C8UhiM


Hoe klinkt je versterker met je SD9 dan?

FruscianteFan
3 juni 2014, 11:45
Dat is apart. Twee 6L6 buizen zijn samen 40 watt. Ik snap die 15 watt dus niet zo...
hmm, mijn ampeg zou met zijn 2x 6l6 60 watt moeten geven.

Eric de Jong
3 juni 2014, 12:49
Hij klinkt toch wel meer Fender dan in de clip.
Met de SD-9 klinkt ie ook vet, ook met volume net open op de gitaar.

Ik denk dat hij ook harder dan 15 watt gaat. Ik heb er mijn Laney VC30 naast gehad en het ging qua volume redelijk gelijk op.
Met de Laney ernaast hoorde ik het verschil echt goed. Mijn Laney had een wat meer gedrongen geluid. De Kld is veel meer open en klinkt echt veel meer dan een Fender.

Nogmaals ik denk dat de microfoon een vertekend beeld geeft. Is een plastic ding....

2x6L6 kan inderdaad 40 of 50 geven, maar ik heb begrepen dat je door het wattage laag te houden een ander geluid creëert.
De Ceriatone 5e5a heeft ook dubbele 6L6 output en is 25 watt. Met een dubbele 6v6 kan je ook 25 watt halen maar veel amps zitten bij zulke buizen rond de 15/18 watt.

EJ

Pepe
3 juni 2014, 13:48
Het is maar hoe je een amp designed. Ik heb me ook verbaasd over de Lionheart die 4xel84 gebruikt voor 20 watt. Je zou zeggen, als je dan toch 4 buizen eraan gaat hangen, maak die headroom schakelbaar, genoeg situaties waarin dat van pas kan komen.

Als je fan bent van Landau en dat soort sounds ken je vast de FB van Vertex wel?

Eric de Jong
3 juni 2014, 17:25
Het is maar hoe je een amp designed. Ik heb me ook verbaasd over de Lionheart die 4xel84 gebruikt voor 20 watt. Je zou zeggen, als je dan toch 4 buizen eraan gaat hangen, maak die headroom schakelbaar, genoeg situaties waarin dat van pas kan komen.

Als je fan bent van Landau en dat soort sounds ken je vast de FB van Vertex wel?

Bedoel je de Landau Chorus? Of de Boost?

Pepe
3 juni 2014, 17:46
haha nee, Facebook, meer beweging dan op hun site.

Ik vind het allemaal reuze interessant maar het is niet voor mij, dat najagen van die ene toon met 500 pedaaltjes en elke week een andere speaker in je cab. Ik ben al blij als mijn amp het gewoon doet.

arjanb01
3 juni 2014, 19:00
Het is maar hoe je een amp designed. Ik heb me ook verbaasd over de Lionheart die 4xel84 gebruikt voor 20 watt. Je zou zeggen, als je dan toch 4 buizen eraan gaat hangen, maak die headroom schakelbaar, genoeg situaties waarin dat van pas kan komen.

Als je fan bent van Landau en dat soort sounds ken je vast de FB van Vertex wel?

Als je 4 el 84 buizen in die amp hebt en daaruit 20 watt haalt, hoe verhoudt zich dat met de sound? Is het geheel dan wolliger, donkerder in vergelijking met bijvoorbeeld 2xel 84s die ook 20 watt kunnen genereren?

Eric de Jong
3 juni 2014, 19:04
haha nee, Facebook, meer beweging dan op hun site.

Ik vind het allemaal reuze interessant maar het is niet voor mij, dat najagen van die ene toon met 500 pedaaltjes en elke week een andere speaker in je cab. Ik ben al blij als mijn amp het gewoon doet.

Ik ben ook niet zo'n erge tweaker. Heb pedaaltjes op 1 stand staan. De rest met volume en toon op gitaar en vingers....

Eric de Jong
3 juni 2014, 19:05
Als je 4 el 84 buizen in die amp hebt en daaruit 20 watt haalt, hoe verhoudt zich dat met de sound? Is het geheel dan wolliger, donkerder in vergelijking met bijvoorbeeld 2xel 84s die ook 20 watt kunnen genereren?

Ik denk, maar ik kan het fout hebben, meer clean headroom....

Pepe
3 juni 2014, 22:32
Ik zou het tegenovergestelde denken, eerder eindtrap vervorming op een lager volume.

Luke-wannabe
4 juni 2014, 09:19
Tsja, de Landau sound is eigenlijk zo simpel qua gear dat je die nooit gaat benaderen. Een goeie cleane Fender of een Marshall Superlead (ligt er een beetje aan 'welke' Landau tone je zoekt) kom je al een heel eind mee. Die man heeft gewoon zo'n ontzettende toon en frasering in zijn vingers dat echt níemand als Landau klinkt. Of dat -ie nou over een Princeton reverb of een 100 watt Plexi speelt, het klinkt allemaal Landau.

Eric de Jong
4 juni 2014, 20:27
Tsja, de Landau sound is eigenlijk zo simpel qua gear dat je die nooit gaat benaderen. Een goeie cleane Fender of een Marshall Superlead (ligt er een beetje aan 'welke' Landau tone je zoekt) kom je al een heel eind mee. Die man heeft gewoon zo'n ontzettende toon en frasering in zijn vingers dat echt níemand als Landau klinkt. Of dat -ie nou over een Princeton reverb of een 100 watt Plexi speelt, het klinkt allemaal Landau.
Right, amen!

Eric de Jong
4 juni 2014, 20:33
Net nog wat gepield met mijn versterker. Als de eindtrap op zijn klote krijgt klinkt het wel een stuk vetter. In de triode stand is dat thuis redelijk te doen.

Eric de Jong
6 juli 2014, 17:57
Nieuwe demo!
Blue Mojo Improv Featuring KLDguitars pilot 15hm …: http://youtu.be/f71A7Enzavk

muziekschuur
6 juli 2014, 18:34
https://www.youtube.com/watch?v=8WGI1I4GYh0

muziekschuur
6 juli 2014, 18:36
https://www.youtube.com/watch?v=UZkHmnmQ_Wk