PDA

View Full Version : Probleem met koper na verkoop wah via marktplaats



Koni05
18 april 2014, 15:33
Een beetje een vage titel, maar ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen:

Ik had via marktplaats een Dunlop wah verkocht, zo goed als nieuw, werkte 100% goed, geen cosmetische schade, inclusief doosje en alle bijbehoren - gewoon goed dus. Met de koper tot een deal gekomen, vervolgens na betaling aangetekend verzonden in een dubbele verpakking.

Nou krijg ik een dag later een mailtje van de koper, dat hij er een andere batterij in heeft gedaan en dat nu de wah niet helemaal meer functioneert. Volgens hem is de input namelijk kapot.

Hij en ik vinden dit natuurlijk allebei vervelend. Hij omdat hij het idee heeft dat hij een kapot pedaal heeft gekregen, en ik omdat ik 100% zeker weet dat het pedaal goed was, maar ik wil zeker niet als oplichter gezien worden.

Ik wil zeker niet zeggen dat de koper de boel oplicht, maar ik ben nou ook niet direct van plan om de koop om te draaien of om hem reparatiekosten te vergoeden, maar wil wel als fatsoenlijke verkoper gezien worden.

Hebben jullie zoiets meegemaakt, of tips/advies? Ben wel benieuwd.

Bedankt!

arjanb01
18 april 2014, 15:37
Niet meegemaakt. Helaas pindakaas voor de koper. Had hij maar langs moeten gaan en het pedaal zelf moeten halen.
Risico voor de koper dus en niks vergoeden. Een pedaaltje laat ik ook altijd versturen en is hij defect, jammer dan next....

Pepe
18 april 2014, 16:05
Een voordeel van particulier 2e hands is de goedkopere prijs, het nadeel is geen garantie of service. Je kan niet beiden willen maar zoals met alles, in redelijkheid kan een hoop opgelost worden.

Niettemin, als het ding gewoon goed was toen het je deur uitging zie ik geen enkele reden om zijn vermeend probleem op te lossen, zeker omdat het schijnbaar een reparatie van niks is (wat is dat trouwens, input kapot? Soldeerinkje los?)

Little Jay
18 april 2014, 16:26
Tsja, arjanb01 heeft wel gelijk denk ik. Het is een pat-stelling: jij kan niet aantonen dat het pedaal functioneerde toen je het op de bus deed en hij kan niet aantonen dat hij niet zelf (per ongeluk?) het pedaal om zeep heeft geholpen. Ik zou voet bij stuk houden: als jij absoluut zeker weet dat het pedaal goed was toen je 't op de bus deed dan ligt het dus niet aan jou.

Stelt, je wil heel netjes zijn en je biedt hem aan het pedaal terug te nemen (geld natuurlijk pas terugstorten als je het pedaal hebt ontvangen). Als het pedaal dan gewoon werkt dan is hij dus gek.... Maar stel dat je het pedaal terugkrijgt met inderdaad een kapotte input; wie garandeert jou dat de koper dat niet zelf heeft gedaan? (Misschien zelfs wel per ongeluk).

Je kan ook zo denken: het is een Wah-pedaal, dat is geen rockett-science. Een kapotte input kost hooguit 2,95 en even solderen misschien 5 minuutjes. Kan hij het niet even (laten) repareren? Als je heel aardig bent stuur je 'm een input op :-)

(Hoe weet hij trouwens dat het om een kapotte input gaat?)

Plant
18 april 2014, 16:50
Lastig..

Hij heeft de batterij vervangen, misschien heeft hij daarbij een draadje losgetrokken o.i.d. Misschien zat het al niet zo vast meer en was dit het moment om af te breken.


Ik wil zeker niet zeggen dat de koper de boel oplicht, maar ik ben nou ook niet direct van plan om de koop om te draaien of om hem reparatiekosten te vergoeden, maar wil wel als fatsoenlijke verkoper gezien worden.

Waarom zou hij een oplichter zijn? Is het opzet? Heeft hij al een (onredelijk) voorstel gedaan van wat hij wil? Hoe heeft hij overigens vastgesteld dat 'de input' kapot is (welke input)?

Zelf heb je blijkbaar je besluit al genomen dat je geen retour, geen rekening - dus niks - wilt. Koop gesloten, klaar. Dat vind ik dan wel kort door de bocht, zeker als je als betrouwbare verkoper te boek wilt blijven staan. Je bent vreemden van elkaar en hij moet jou maar wel vertrouwen, maar jij vertrouwt hem niet. Hoor eerst maar eens aan wat hij nou wil, want daar lees ik niks over.

Ik heb ook wel eens iets verkocht waar achteraf gezeur over kwam. Een voorversterkertje dat ik al 6 jaar in gebruik had zonder enig probleem, op de dag van verzenden heb ik het ding nog werkend gehoord. Vervolgens komt er een bericht dat het apparaatje op de ene versterker wel goed funktioneert en op de andere niet goed. En dat ligt dan aan mijn verkochte voorversterkertje ;) Ineens zouden er ook dingen niet origineel zijn, de adapter klopte niet. Het heeft 6 jaar zo gewerkt! Het stond allemaal gedetailleerd op foto in de advertentie, als dat niet origineel was had hij dat al voor de koop kunnen zien. Maar goed, ik ben de beroerdste niet (soms zelfs te goed :D ) en ik ga dan wel een overleg in hoe we tot een redelijke oplossing kunnen komen als er echt een probleem is.

Gearjunkie
18 april 2014, 17:38
Wil je betrouwbaar overkomen?
-Trouble shooten op afstand
-In overleg reparateur kiezen
-Terugnemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

telerocker
18 april 2014, 19:24
Wil je betrouwbaar overkomen?
-Trouble shooten op afstand
-In overleg reparateur kiezen
-Terugnemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Zou ik persoonlijk ook doen. Je kunt het pedaal altijd weer verkopen.

tnijland
18 april 2014, 19:42
Mijn advies is gewoon terugnemen en zelf laten repareren. Ik heb het zelf ook 2x meegemaakt waarbij de 1e keer iemand netjes een Rack Eleven terugnam omdat het appraat af en toe niet goed werkte. Ik had het zelf in Den Helder gekocht (200km weg), uitgeprobeerd en was daarna heel blij dat de koper wel zijn verantwoordelijkheid nam.

De 2e keer had ik het zelf. Een POD HD500 opgestuurd waarvan daarna een footswitch ineens niet goed werkte. Ik heb hem dus ook teruggenomen en gerepareerd (waarschijnlijk een direkt gevolg van transportschade). Niet leuk maar wel zo eerlijk t.o.v. de koper en zo blijven we allemaal wel vertrouwen houden in de Internet verkopen.

Koni05
18 april 2014, 19:49
Kijk dat ben ik met je eens tnijland, want als mij zoiets was overkomen had ik het andersom ook gewaardeerd als het probleem op te lossen was, en daar zijn we nu dan ook mee bezig.

Aan de andere kant heb ik een beetje het idee dat het best eens door zijn toedoen gedaan kan zijn. Want als ik iets kapot maak verwacht ik niet dat iemand die daar niks mee nodig heeft dat vergoed. maar heel duidelijk: Dat is een gevoel, totaal geen feit.

Plant
18 april 2014, 20:06
Aan de andere kant heb ik een beetje het idee dat het best eens door zijn toedoen gedaan kan zijn. Want als ik iets kapot maak verwacht ik niet dat iemand die daar niks mee nodig heeft dat vergoed. maar heel duidelijk: Dat is een gevoel, totaal geen feit.

Begrijpelijk, want toen jij het pedaal opstuurde werkte het bij jou nog probleemloos. Als het dan bij aankomst ineens niet werkt is voor jouw gevoel daar iets mis. En je schreef al dat hij de batterij had vervangen. Er is dus op lokatie iets aan veranderd. Dus hij heeft het gedaan.

Maar ja, alleen een batterij vervangen en een pedaal aansluiten is niet zo'n 'rocket science' dus daar kan en mag het pedaal niet zomaar van stuk gaan. Het hoeft dus geen opzet te zijn en kan domme pech zijn. Sta daar voor open en neem je verlies of deel het.

FruscianteFan
18 april 2014, 20:17
Toen ik mijn volumepedaal kocht was daar iets mis mee: de aarde naar de behuizing zat los, omdat de/een vorige eigenaar de bodemplaat had omgedraaid (zodat daar velcro op kon en de rubbervoetjes aan de binnenkant zaten). Gevolg: bromt als een gek.

Ik nam contact op met de koper, die wist van niks. Óf hij heeft het pedaal überhaupt niet gebruikt, of hij is doof, of hij is niet ter goeder trouw. Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het erg simpel op te lossen was, en dat is ook veel belangrijker. Dus probeer mee te denken, zonder gelijk een fout toe te geven.

Te beginnen bij de vraag of de nieuwe batterij wel goed is en of alle draadjes nog vastzitten?

tnijland
18 april 2014, 20:23
Ik denk dat je heel goed en netje bezig bent en dat is iemand zeker aan te prijzen. Verantwoordelijkheid nemen lijkt namelijk veel eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Wie weet heeft die persoon er wel een rommeltje van gemaakt. Maar ja, je weet het niet...

Afijn, een goed gevoel overhouden aan jezelf levert op zijn minst een gezonde dosis zelfrespect op ;-)

Koni05
18 april 2014, 20:23
Te beginnen bij de vraag of de nieuwe batterij wel goed is en of alle draadjes nog vastzitten?

Heb ik hem ook gevraagd. Of hij een andere batterij wou proberen en om even te checken of die toch geen draadje kapot getrokken heeft.. Ik verwacht elk moment een mailtje terug van hem

dunhill1
18 april 2014, 20:25
Heeft je koper de wah ook al getest met een adapter?

tnijland
18 april 2014, 20:30
Ik zie dat zo'n ding 79 Euro kost bij Bax en neem daarbij aan dat jullie beiden in het 'starters-circuit' zitten. Mocht dit een groot probleem worden qua financien, PM me dan even want dit forum moet wel toegankelijk blijven voor beginnende gitaristen ;-)

Koni05
18 april 2014, 20:43
@ Dunhill1 Weet niet of hij een adapter heeft, nam aan van niet.

@Tnijland. Ik zie mezelf niet helemaal meer als beginner, haha. De koper misschien wel, heb ik geen beeld van. Is trouwens ook niet de standaard dunlop wah maar de dimebag darrel signature crybaby

sandert1978
18 april 2014, 21:07
Ik heb een paar jaar geleden iets vergelijkbaars gehad. Ik verkocht toen een Line 6 Flextone 3 versterker inclusief FBV Shortboard. Hij kwam hem persoonlijk testen en daarna was de koop snel gesloten. 'S avonds kreeg ik een mail dat de cabinetsimulator niet zou werken. Laat dat nou net een functie zijn die ik zelf niet gebruikte. Ik heb hem toen aangeboden om of de koop ongedaan te maken of een kleine financiële teruggave in verband met het vermeende defect. Hij ging akkoord met het laatste.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

tnijland
18 april 2014, 22:13
@ Dunhill1 Weet niet of hij een adapter heeft, nam aan van niet.

@Tnijland. Ik zie mezelf niet helemaal meer als beginner, haha. De koper misschien wel, heb ik geen beeld van. Is trouwens ook niet de standaard dunlop wah maar de dimebag darrel signature crybaby


Mijn welgemeende excuses. Was niet beledigend bedoeld maar ik had persoonlijk in dat geval wel willen bijspringen.

Koni05
18 april 2014, 22:43
Wordt gewaardeerd Tnijland, ik voel me niet beledigd hoor! Waardeer het dat je meedenkt :) Maar het gaat mij vooral om jullie meningen en ervaringen over/met dit soort situaties

Koni05
19 april 2014, 20:46
Een update:

Mailtje van de koper gehad, dat hij toch een fout had gemaakt en dat het verwisselen van de batterij toch niet helemaal zonder schade is geweest. Dit heeft z'n vader kunnen verhelpen en nu is hij weer blij, en ik dus ook.

Bedankt voor het meedenken en delen van jullie ervaringen! Blij dat het zo opgelost is.

guitarnijboer
19 april 2014, 20:50
Ik koop vrijwel al mijn spullen tweede hands en daar zit ook wel eens iets tussen met een defect. Inputje stuk, schakelaartje defect, brugzadeltjes versleten en ga zo maar door. Als ik het van te voren zie praat ik wat van de prijs af, maar als het verzonden is repareer ik het.
Als je nieuw wilt met garantie dan moet je in de winkel zijn en niet op marktplaats. Bewust oplichten is weer het andere uiterste natuurlijk (defecte en beschadigde spullen voor zgan verkopen), maar enige slijtage mag je verwachten bij tweede hands spullen.

Ik heb het trouwens ooit een keertje andersom gehad: Geboden op een defecte (en hele dure) preamp waarvan 1 kanaal niet zou werken. Bij het testen werkte alles gewoon naar behoren en dus had ik voor weinig een goede voorversterker.

Gearjunkie
19 april 2014, 22:04
👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk