PDA

View Full Version : Bohemian Rhapsody (Queen)



-Martijn-
18 april 2014, 13:40
Live-opname van Bohemian Rhapsody (Queen), gearrangeerd door Edgar Cruz:


https://www.youtube.com/watch?v=ozVZ5JppzVI

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! :)

paulusdeBKB
18 april 2014, 17:15
Knap, klinkt goed en met een zekere flair gespeeld. Da's nog een niveautje knapper dan 'goed ingestudeerd'. Het arrangement blijft dicht bij de oorspronkelijke voicings en dat pakt soms prachtig uit, soms minder. Maar da's smaak.

Je spel is voor elkaar en daar zit zekerheid in bij je. Ook een foutje brengt je op het oog niet van de wijs. Nu nog je stage presence. Die schuchterheid als je klaar bent, past niet. Jij bent de baas zo lang je op het podium bent. Dus geef met een knikje aan wanneer ze mogen klappen. :)

Duhsjaak
18 april 2014, 22:03
Helemaal mee eens.
De plaats op de stage moet je pakken. En als je hem hebt, moet je hem waarmaken. Dat eerste gaat te schuchter, het spelen gaat voortreffelijk en dan geef je het op.

De overdreven stage présence van Freddie moet je niet willen, want dat had hoe langer hoe meer iets karikaturaals. Maar te bescheiden? Niet goed! Nee, niet net goed, maar niet goed.

Morrissey:
Shyness is Nice
But shyness kan stop you
From doing all The things
In life you want to

Willekeurige hoofdletters van de Apple brigade.

Je presentatie kan dus iets beter, maar ach, wie zou er op jouw leeftijd perfect willen zijn?
Da's pure verveling, illegale substanties en foute vriendinnen. Voor je het weet mag je Freddie begeleiden en reken erop dat dat een rotzak is hoor, op het gebied van zijn muziek. Als je die lawine van overdreven zelfbewustzijn over je heen hebt gehad, en dan heb je nog mazzel als je alleen het zelfbewustzijn over je heen hebt gehad, dan had je maar wat graag wat mee ballen op het podium hier op aard' ten beste gegeven.

Verbeterpuntje!
Ik hoop dat je nog eens wat post, want je bent het best bewaarde geheim van Breda en omgeving volgens mij.
Maar tot die tijd luister ik hier nog eens naar.
GoGoGo m!
Vriendelijke groet, Gus

dunhill1
18 april 2014, 22:20
Super!
Ben altijd stikjaloers op mensen die met een acoustische overweg kunnen:rockon:
Twee dingetjes:

Ik denk dat het nog beter klinkt op een nylonsnarige.
Zonder afbreuk te doen aan de performance an zich; ik heb het idee dat je gitaar iets out of tune is.

Verder chapeau!
Ik die het je niet na.

-Martijn-
18 april 2014, 23:20
Bedankt voor jullie reacties! :)

De presentatie zou zeker beter kunnen. Misschien dat ik dat ook beter voor elkaar krijg als ik tijdens het spelen zou gaan staan in plaats van zitten, dan kun je nog een beetje heen en weer lopen. Knikken naar het publiek, zo van 'klappen maar', dat zie ik mezelf nog niet echt doen eigenlijk.

Het originele arrangement is inderdaad voor een nylonsnarige gitaar. Maar de meeste andere nummers die ik speel klinken beter op een staalsnarige. Met die staalsnarige gitaar en een versterker heb ik m'n handen al vol; een paar keer heen en weer lopen, spullen onbeheerd in de auto laten, daar heb ik nooit zo'n zin in.

De gitaar is inderdaad wat vals, daar ben ik wel aan gewend. Af en toe doe ik namelijk mee aan concoursen, zoals deze opname. Vanuit de oefenruimte kom je dan voor 2-3 nummers in kleine zaaltjes waar de techniek/lampen en dergelijke vaak wat verouderd zijn. Op die podia het zo warm dat een zuiver gestemde gitaar lastig voor elkaar te krijgen is.
Daarnaast zitten er, met name in het begin, een paar grepen in die ik nooit zuiver krijg. Vooral bij combinaties van open snaren en een paar gefrette noten hoog op de hals. Maar toen ik ooit het originele arrangement weer eens voorbij hoorde komen viel me op dat dat daar precies hetzelfde is.

paulusdeBKB
18 april 2014, 23:47
De valsheid hier en daar viel mij ook op, maar schoof ik af op intonatie en verlopende stemming gedurende het stuk. Wat dat betreft is gitaar gewoon een rotinstrument - sommige notencombinaties zijn gewoon niet zuiver te krijgen. Al helemaal niet in een stuk dat meerdere toonsoorten bevat. Als ik akoestisch speel, stem ik mijn gitaar wel eens op het grondtoonakkoord. En dan blijkt dat als ik in E speel, het G-akkoord vals is en vice versa. Enfin.

Dat knikje is natuurlijk maar een suggestie :) en zeker niet lullig bedoeld.

Ik heb ook nog een vraag voor je: Je spelniveau is al vrij hoog. Kan nog wat rijpen maar dat komt vanzelf als je blijft spelen.
Hoeveel beter wil je worden? En als je dat niveau hebt bereikt, wat dan? Blijf je muziek spelen of ga je ook muziek maken? Als in: zelf?
Helemaal oké als je ambitie daar niet ligt trouwens. Maar ik wilde het toch even tegen je aan houden.

Overigens supertof dat je op een zelfgebouwde gitaar speelt. Goed instrument zo te horen!

Cageman
20 april 2014, 12:43
Een Bohemiaanse luistersessie vandaag, met die andere solo in "sounds" ook nog.

Je hebt skills. Mooi hoe je van een soort soft jazzy stijl (met die vertraginkjes en bijzondere akkoordjes) naar een steeds meer barok klassiek gaat. Een minstreel die speelt voor de koning (vanaf 3.40). Komt gelijk bij dat ik wel vind dat je het "rock" stukje iets groovender had kunnen doen, dan was de stijlvariatie helemaal perfect geweest.

Vette interpretatie van het nummer! Tof :).

Loeters,

Merijn

-Martijn-
20 april 2014, 17:25
Hoeveel beter wil je worden? En als je dat niveau hebt bereikt, wat dan? Blijf je muziek spelen of ga je ook muziek maken? Als in: zelf?
Helemaal oké als je ambitie daar niet ligt trouwens. Maar ik wilde het toch even tegen je aan houden.


Af en toe bedenk ik zelf wel wat stukjes, maar dat is nog niks bijzonders. En ik vind het leuk om zelf nummers te arrangeren. Het zou mooi zijn als ik ooit een heel eigen repertoire heb waarmee ik optredens kan geven en dergelijke. Maar ik heb helaas ook druk met andere dingen, studeren etc, dus het zal nog wel een aantal jaar duren voordat het zo ver is.




Overigens supertof dat je op een zelfgebouwde gitaar speelt. Goed instrument zo te horen!
Bedankt :) Met bouwen wil ik in ieder geval ook verder gaan. De tweede gitaar komt binnenkort!




Komt gelijk bij dat ik wel vind dat je het "rock" stukje iets groovender had kunnen doen, dan was de stijlvariatie helemaal perfect geweest.

Het zou zeker iets groovender mogen! Maar ik kan dat nog niet. :p

Cageman
20 april 2014, 19:49
Dan heb je een bijzondere "leerlijn", haha. Ik vermoed zomaar dat er meer mensen zijn die het rock deel van BR wel kunnen spelen en het eerste deel niet (laat staan zoals jij doet) dan andersom.
En live ook..! Nogmaals complimenten.

:ok:

Loeters,

Merijn

Cubone
24 april 2014, 12:35
heel mooi gespeeld !!! heel ander aanpak dan die van mij. lekker mellow. Wou dat ik zo kon spelen op mijn acoustische gitaar....

Harald
24 april 2014, 21:32
Bij Edgar Cruz altijd een beetje het idee dat "dat ene nootje moet er ook nog echt in" net iets te vaak ten koste van de groove gaat. Hoe mooi (al is het inmiddels zo doodgedraaid dat ik het zelden zal opzetten) ik Bohemian Rhapsody ook vind, ik heb op het moment niet het geduld zo'n arrangement erin te stampen. Good job. Genoeg nog wat beter kan, maar ik heb van Cruz ook nog geen opname gehoord die ik echt helemaal te gek vindt. Hij lijkt zo hard te werken als hij speelt. Blijkbaar ben ik gewoon een zeikerd.

Denk dat ik bij dat rock stuk sterk de neiging zou hebben het arrangement nog wat aan te passen (en daar zou het juist weer niet makkelijker van worden) Ik mis daar de feel van het origineel. Juist de meest kenmerkende lijn komt er wat minder uit. Had nog op wat puntjes het idee dat er net een nootje had moeten overlappen wat nu achter elkaar kwam, maar ik kan me verluisterd hebben.

Al met al, good job,benieuwd hoe dit klinkt als je het een jaar of twee regelmatig gespeeld hebt. Seriously, en niet om af te zeiken. Een rocknummer heb je er vaak met twee keer luisteren al aardig in. Dit soort arrangementen is regelrecht monikkenwerk. Petje af, maar hij kan nog beter. En dat wordt het vanzelf als je het blijft spelen.

Vraag me af, hoeveel man publiek had je? Het applaus doet vermoeden dat je publiek echt geen idee had wat erbij komt kijken om dit al zo te spelen... maar, als er 20 a 30 man zaten is het begrijpelijk. Zitten er een paar honderd, dan klinkt het heel tam. Heb met een leerling net Meditterenean sundance gespeeld op de school waar hij zit, en dat applaus klinkt heel, heel anders... terwijl ik zelf die uitvoering niet op youtube zou zetten. (overigens, Gio had het prima gespeeld, zeker als je bedenkt dat we pas een week van te voren toch besloten deze te doen. Hij had het al een paar maanden niet meer gespeeld, en we hadden nog een paar stukjes niet echt bekeken, toen we eerder met het stuk bezig waren. Stoomcursusje dus voor het optreden.)

Duhsjaak
24 april 2014, 22:20
Wat een grappige reactie. Grappig als in: het zet aan tot nadenken.

Ik maak altijd erg veel onderscheid tussen vorm en inhoud. Tussen uiterlijk vertoon en innerlijke schoonheid. Tussen knap en mooi. En tussen techniek en muziek.

En soms zit het een het ander een beetje in de weg. En daar moet ik dan maar genoegen mee nemen.

Alleen maar technisch is voor mij persoonlijk (mijn persoonlijke smaak wordt elders als onzin afgedaan, dan vind ik lastig) niet goed genoeg. Ik hoor liever een stukje dat niet perfect is maar mij een verhaal vertelt, dan dwaze, lege technische vaardigheden.

Strikt persoonlijk vind ik de heer Cruz zo'n mooiprater. Iemand die respectabel afdwingt door technische vaardigheid maar vaak ook daarin een beetje doorschiet. De eerste die roept: 'ja, maar zo kun je dat niet', geef ik grip gelijk. Maar moet ik daardoor dan maar alles zelf beter kunnen?

Elders roep ik dat Bo Diddley, oude bluesneger, twee akkoorden kent en ondanks dat tot ware legende is uitgegroeid.
Die twee speel ik zelfs niet, en toch wordt er naar mijn muziek beluisterd.

Dat moedige, dat muzikale, vind ik persoonlijk bij Martijn (jou dus TS) ook het geval. Om zoiets voor een publiek neer te zetten, en dan bedoel ik dus een publiek dat werkelijk geen enkel benul heeft wat ervoor nodig is om aan de eisén van het arrangement te voldoen? Begin er maar aan. Heb de ballen maar.

En juist gezien je leeftijd en de hoge eisen die aan jou door stuk en arrangement worden gesteld, vind ik het dus niks meer of minder dan briljant dat je dit hebt aangedurfd. En nog beter dat je het nog hebt geflikt ook.

Ik hoop dat Harald, de heer Saksioni of een andere held je op enig moment te hulp schieten. Natuurlijk is er werk aan de winkel. Maar, kijk mijn eerdere post er maar op na, wie zit er te wachten op perfectie? En al helemaal niet op jouw leeftijd.

Leef netjes en feest bescheiden. Dit soort werk is topsport. Behandel dat dan ook als zodanig. Let op je voeding, neem tijd om te slapen. En ga uitvinden wat je sterke punten zijn en ga die verbeteren. Stel jezelf een doel, en ga nu vast een plan ontwikkelen voor het geval je doel bereikt lijkt te worden.

Bedenk een plan voor als je succesvol zult zijn. Veel mensen zullen zich dan met jou gaan bemoeien. Niet zelden omdat zij er een boterham aan ver dienen. Zij wel.

Bedenk een plan voor als je niet succesvol zult zijn. En bedenk dat talent en succes niet altijd 1:1 zullen lopen.

Talent heb je in overvloed.
Maak een feest van dat talent en zorg dat je er lol in blijft hebben. Als het een klus wordt in plaats van plezier, zijn er altijd honderd redenen om iets te gebruiken, naar de kroeg te gaan of noem maar op.....

Er is nog werk aan de winkel.
Who cares. Er is nog volop tijd.
Ik kijk uit naar je volgende post.
Vriendelijke groet, Gus

-Martijn-
27 april 2014, 13:19
Hoe mooi (al is het inmiddels zo doodgedraaid dat ik het zelden zal opzetten) ik Bohemian Rhapsody ook vind, ik heb op het moment niet het geduld zo'n arrangement erin te stampen.
Good job. Genoeg nog wat beter kan, maar ik heb van Cruz ook nog geen opname gehoord die ik echt helemaal te gek vindt. Hij lijkt zo hard te werken als hij speelt.

Er was inderdaad heel wat geduld voor nodig. Een jaar of 6 terug ben ik begonnen met het couplet. Vervolgens jaren niks meer mee gedaan voordat ik het rustige stukje na het rock deel ben gaan spelen. En een half jaar terug leek het me wel een leuk idee om het eens helemaal af te maken, zodat ik het ook bij optredens kon spelen.
Ik weet dat Edgar Cruz wat arrangementen van Queen heeft gemaakt, maar verder ben ik niet heel erg bekend met z'n muziek. Kom misschien wel een beetje omdat ik zijn opnames eigenlijk ook altijd 'net niet' vind.



Vraag me af, hoeveel man publiek had je? Het applaus doet vermoeden dat je publiek echt geen idee had wat erbij komt kijken om dit al zo te spelen... maar, als er 20 a 30 man zaten is het begrijpelijk. Zitten er een paar honderd, dan klinkt het heel tam.

Het was een klein zaaltje, er zaten hooguit een stuk of 30 mensen schat ik. En ik heb bij het applaus het volume omlaag gedraaid.




Leef netjes en feest bescheiden. Dit soort werk is topsport. Behandel dat dan ook als zodanig. Let op je voeding, neem tijd om te slapen. En ga uitvinden wat je sterke punten zijn en ga die verbeteren. Stel jezelf een doel, en ga nu vast een plan ontwikkelen voor het geval je doel bereikt lijkt te worden.

Bedenk een plan voor als je succesvol zult zijn. Veel mensen zullen zich dan met jou gaan bemoeien. Niet zelden omdat zij er een boterham aan ver dienen. Zij wel.

Bedenk een plan voor als je niet succesvol zult zijn. En bedenk dat talent en succes niet altijd 1:1 zullen lopen.


Tegenwoordig merk ik, met name bij dit soort nummers, wel dat de voorbereiding belangrijk is. Als ik bijvoorbeeld in de dagen voor een optreden nog veel moet oefenen om het af te krijgen, kan ik er op het podium niet meer het maximale uithalen omdat m'n vingers aan een paar dagen vakantie toe zijn. Belangrijkste is eigenlijk om in de een/twee dagen voor een optreden niet urenlang snelle loopjes en dergelijke te oefenen.
Verder heb ik eigenlijk geen plannen om van gitaarspelen m'n werk te gaan maken, dus wat ik ga doen als ik wel/niet succesvol ga worden daar houd ik me niet zo heel erg mee bezig.

Duhsjaak
30 april 2014, 21:32
Good thinking!
Het soort van inzicht dat erg belangrijk is voor de voorbereiding.

Iedere topsporter zeur ik aan zijn/haar hoofd over muziek. Anders om, je kunt ook leren van de voorbereiding die een sporter doet.
Als er iets killing is, is het wel het verkeerd timen van het moment, waarop je je prestatie moet doen.
Te vroeg of te laat pieken? En je hele voorbereiding is naar de kloten.

Maak voor jezelf een soort van checklist, waarop je dit soort dingen noteert.
In je computer, op je tablet, in een schoolschrift, maakt allemaal geen fuck uit.
Het inzicht dat je vingers moeten bijkomen en dat het overvragen geen resultaten geeft is puur goud. Heeft mogelijk te maken met je gestel. Of je voedingspatroon. Zodra je een beetje stijvigheid in je vingers voelt, schrap dan eens een maand lang rood vlees. Moet je eens kijken wat dat scheelt. Behalve op een feest, ruim een week voor dč datum!

Ik heb dik respect voor je aanpak.

Vrijwel iedereen laat het allemaal aan de goden over. En die hebben, zie Het Journaal, wel iets anders aan hun hoofd dan jouw solo.

Petje af.
Vriendelijke groet, Gus