PDA

View Full Version : Beginnende bands opgelet!



Rick trodat
18 april 2014, 09:49
Met het oog op dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165031-Moeite-met-het-vinden-van-optredens-(beginnende-band)-30-ers Heb ik even twee weken zitten nadenken.

Nadat ik gisteravond naar de zoveelste jamsessie ben geweest, valt het me op dat er vaak echt goede muzikanten tussen zitten, maar dat er totaal geen klik is. Maw het is geen band.
Natuurlijk gebeurt er soms wel iets leuks, maar liever ga ik gewoon naar een goede onbekende band, die me kan verrassen. Opvallend is dat veel van deze mensen, die aan een jamsessie meedoen, gewoon in een band spelen ( die dan vervolgens als band soms moeilijk optredens krijgen).

Aan de hand van dit verhaal loop ik rond met het volgende idee.

Een groepje ( beginnende) bands huren een podium in een podiumcafé, met geluidsman en professioneel geluid voor een dagdeel. Uitgangspunt is dan dat de totale kosten gedeeld worden onder de bands, die op deze avond meedoen.

Stel dat ik deze taak op me neem; Dan wil ik hier zelf geen voordeel uit halen, maar ik geef de bands wel de kans om samen met nog meer bands, hoogwaardige muziek te presenteren. (Eigenlijk is het een alternatief voor een jamsessie ).

Ik heb met dit inmiddels met een eigenaar van een ( mooi groot podium) besproken. Hij was enthousiast. Zijn doel is, net als iedere ondernemer, dat hij er financieel uit komt.

Via dit bericht wil ik even peilen of er animo is voor dit idee en mocht het nou een succes worden; wie weet, hoe vaak wij dit dan kunnen gaan doen.

Uiteraard moet ik alles nog uitwerken maar om een idee te geven van het idee. Stel:

Een ruimte wordt gehuurd voor stel € 350,- van 19:00 tot 02.00 ofzo.
Vijf bands spelen deze avond. Kosten per band € 70,-
Professionele backline en PA, geluidsman is allemaal aanwezig.

De barman ontvangt dan gegarandeerd € 350,- daarnaast haalt hij ook nog geld op met het publiek, drankjes, hapjes ed.. Achteraf kunnen we dan eventueel nog kijken of de prijs van 70.- bijgesteld kan worden.

Aanvullingen of ideeën, of animo hoor ik graag. Dan hoop ik via GN om dichter tot elkaar te komen, maar uiteindelijk om tot goede muziek te komen.

Animo dan even via PM.

Maar wellicht vinden jullie het idee ook helemaal niks.

Harald
18 april 2014, 10:32
Ben je nou helemaal van de ...

effe serieus, als jullie daar met die bands komen spelen, en zelf de ruimte huren, vraag je dan deurgeld? Als je dat niet doet, moet je ook niet voor de ruimte gaan betalen. De barman heeft met een paar lokale bands die weinig of nooit optreden waarschijnlijk helemaal niet te klagen over de omzet.

Sterker nog, het is niet onredelijk dat er een kleine vergoeding voor de bands is dan. Het is erg genoeg dat je als muzikant tegen dat idiote idee moet vechten dat je niet betaald hoeft te worden omdat het je hobby is. Ga het nu niet verder in de hand werken. Optredens liggen op het moment (als je een beetje redelijk betaald wil worden) al niet voor het oprapen. Straks denkt iedereen dat het normaal is dat je je eigen geld komt brengen als je ergens wilt spelen. Dat is alleen OK als je dan entree kunt heffen die voor de band is. En dan moet de kroegbaas goed meedoen met promotie. Maar die heeft zijn centen al, waarom zou hij de moeite doen.

Jamsessies dienen een ander doel. Daar kunnen muzikanten elkaar ontmoeten, en contacten leggen. In een gezonde scene hoort dat er bij. En die bandjes die eens willen spelen kunnen over het algemeen ook in complete bezetting binnen lopen en een setje doen op een jamsessie. Daar hoef je dit plan niet voor uit te werken.

Zoals je het hier presenteert verpest je actief de markt. Kortom, ik vind dit niet alleen helemaal niets, het is nog erger. Het vermindert het respect voor muzikanten. En dat is in Nederland al belabberd. Bedankt :angry:

Rick trodat
18 april 2014, 10:40
Ik snap je kritiek.

Deurgeld vragen kan uiteraard ook, maar dan is het afhankelijk van het publiek dat er komt. Het zou dan in principe betekenen dat ,ik bijvoorbeeld, de ruimte huur voor ( laten we zeggen 350,-) en dat ik de muzikanten niet laat betalen. Punt is dat het publiek moet gaan betalen voor bands die ze niet kennen. Ik vraag dan deurgeld van €6,- bijv. per persoon. Kan ook uiteraard.

Punt is wel dat het risico dan niet verdeeld wordt, maar verplaatst wordt naar de organisatie.

Rick trodat
18 april 2014, 10:46
Even aanvullend, wat stel jij voor om dit idee te verwerkelijken?

Of is het gewoon een slecht idee?

showband
18 april 2014, 10:54
dit noem je "pay to play" en is niet slim of handig.

Een zaal huren en daar bands neerzetten is niet fout. Maar dan heet JIJ boekings/organisatiebureau.
Dan loop jij het risico. Maar vang je ook de opbrengst van drankomzet/entree als het een geweldige avond wordt.

wat je nu voorsteld is wel het risico gaan betalen, vooraf zelfs.
En als het goed loopt geef je de winst aan de bareigenaar.

Je snapt wel dat zoiets een slechte deal is?

Rick trodat
18 april 2014, 11:09
dit noem je "pay to play" en is niet slim of handig.

Een zaal huren en daar bands neerzetten is niet fout. Maar dan heet JIJ boekings/organisatiebureau.
Dan loop jij het risico. Maar vang je ook de opbrengst van drankomzet/entree als het een geweldige avond wordt.

wat je nu voorsteld is wel het risico gaan betalen, vooraf zelfs.
En als het goed loopt geef je de winst aan de bareigenaar.

Je snapt wel dat zoiets een slechte deal is?

Fair enough. Maar wat als ik ruimte huur. De bands spelen gratis en ik vraag geen deurgeld.

Dan is er maar één factor noodzakelijk. En dat is dat er voldoende publiek komt. Opbrengst publiek gaat naar mij en de bareigenaar. Op het moment dat ik uit de kosten ben, gaat wat er overblijft naar de bands.

Gearjunkie
18 april 2014, 11:25
Ik zie dan meer iets bandcoacherigs ontstaan. Je idee is goed als je bandjes podiumervaring wil geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rick trodat
18 april 2014, 11:44
Ik zie dan meer iets bandcoacherigs ontstaan. Je idee is goed als je bandjes podiumervaring wil geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ja zoiets is het ook. Als ik het met behulp van de input hier, helemaal op mijn netvlies heb staan zal ik het even nogmaals presenteren, na overleg met de kroegbaas.

Harald
18 april 2014, 12:47
De denkfout zit in het huren van de ruimte. Blijkbaar heb je een kroeg op het oog die vaker live muziek heeft. Je geeft nl. aan dat de installatie er al is. Zegt die kroegbaas dat hij geld van bandjes wil krijgen om daar te spelen is onmiddelijk aan de orde wat hij daar tegenoversteld. Ga je naar huis met een multitrack opname, en een multiple camera video, dan kan ik me voorstellen dat het voor bandjes interressant kan zijn. Maar alleen de mogelijkheid om live te spelen? Bad deal all round, en niet alleen voor de bandjes die avond, maar voor ALLE bandjes in Nederland. Door hier in te trappen versterk je het idee dat muzikanten niet betaald hoeven te worden. En dat idee hebben we ALLEEN bij muzikanten.

Als jij een portret geschilderd wil hebben, betaal je de schilder. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbyschilders.
Wil jij een fotoreportage van je bruiloft, betaal je de fotograaf. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbyfotografen.
Wil jij een lekkere kant en klaar buffet voor je feestje, dan betaal je de cateraar. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbykoks.
Wil jij een bandje voor je kroeg, dan zeg je "het is toch je hobby?" en verwacht je dat ze voor een biertje komen.

NIET DOEN dus.

Als die kroegbaas het alleen aan wil als jij betaald zou ik het niet doen. Ik weet niet waar je zit, maar er zijn best mogelijkheden waar je zoiets kunt organiseren zonder er zelf op toe te leggen als muzikant. Grotere oefencentra hebben vaak een podium bij de kantine waar zoiets kan. Kan me nog voorstellen dat als de weekeindes in die kroeg goed draaien, hij daar geen zin in heeft, maar dan durf ik te wedden dat hij doordeweeks wel een dag heeft waarop het nooit druk is. En dan zou het gewoon moeten kunnen. Met 5 bandjes zal het aantal biertjes per bandlid uiteraard niet groot zijn dan, maar het zou wel moeten kunnen.

Rick trodat
18 april 2014, 13:17
De denkfout zit in het huren van de ruimte. Blijkbaar heb je een kroeg op het oog die vaker live muziek heeft. Je geeft nl. aan dat de installatie er al is. Zegt die kroegbaas dat hij geld van bandjes wil krijgen om daar te spelen is onmiddelijk aan de orde wat hij daar tegenoversteld. Ga je naar huis met een multitrack opname, en een multiple camera video, dan kan ik me voorstellen dat het voor bandjes interressant kan zijn. Maar alleen de mogelijkheid om live te spelen? Bad deal all round, en niet alleen voor de bandjes die avond, maar voor ALLE bandjes in Nederland. Door hier in te trappen versterk je het idee dat muzikanten niet betaald hoeven te worden. En dat idee hebben we ALLEEN bij muzikanten.

Als jij een portret geschilderd wil hebben, betaal je de schilder. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbyschilders.
Wil jij een fotoreportage van je bruiloft, betaal je de fotograaf. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbyfotografen.
Wil jij een lekkere kant en klaar buffet voor je feestje, dan betaal je de cateraar. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbykoks.
Wil jij een bandje voor je kroeg, dan zeg je "het is toch je hobby?" en verwacht je dat ze voor een biertje komen.

NIET DOEN dus.

Als die kroegbaas het alleen aan wil als jij betaald zou ik het niet doen. Ik weet niet waar je zit, maar er zijn best mogelijkheden waar je zoiets kunt organiseren zonder er zelf op toe te leggen als muzikant. Grotere oefencentra hebben vaak een podium bij de kantine waar zoiets kan. Kan me nog voorstellen dat als de weekeindes in die kroeg goed draaien, hij daar geen zin in heeft, maar dan durf ik te wedden dat hij doordeweeks wel een dag heeft waarop het nooit druk is. En dan zou het gewoon moeten kunnen. Met 5 bandjes zal het aantal biertjes per bandlid uiteraard niet groot zijn dan, maar het zou wel moeten kunnen.

Ga hier maar een slotje op. Ik ga er niet verder op in. Dit schiet niet op.

edje kadetje
18 april 2014, 13:49
Met het oog op dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165031-Moeite-met-het-vinden-van-optredens-(beginnende-band)-30-ers Heb ik even twee weken zitten nadenken.

Nadat ik gisteravond naar de zoveelste jamsessie ben geweest, valt het me op dat er vaak echt goede muzikanten tussen zitten, maar dat er totaal geen klik is. Maw het is geen band.
Natuurlijk gebeurt er soms wel iets leuks, maar liever ga ik gewoon naar een goede onbekende band, die me kan verrassen. Opvallend is dat veel van deze mensen, die aan een jamsessie meedoen, gewoon in een band spelen ( die dan vervolgens als band soms moeilijk optredens krijgen).

Aan de hand van dit verhaal loop ik rond met het volgende idee.

Een groepje ( beginnende) bands huren een podium in een podiumcafé, met geluidsman en professioneel geluid voor een dagdeel. Uitgangspunt is dan dat de totale kosten gedeeld worden onder de bands, die op deze avond meedoen.

Stel dat ik deze taak op me neem; Dan wil ik hier zelf geen voordeel uit halen, maar ik geef de bands wel de kans om samen met nog meer bands, hoogwaardige muziek te presenteren. (Eigenlijk is het een alternatief voor een jamsessie ).

Ik heb met dit inmiddels met een eigenaar van een ( mooi groot podium) besproken. Hij was enthousiast. Zijn doel is, net als iedere ondernemer, dat hij er financieel uit komt.

Via dit bericht wil ik even peilen of er animo is voor dit idee en mocht het nou een succes worden; wie weet, hoe vaak wij dit dan kunnen gaan doen.

Uiteraard moet ik alles nog uitwerken maar om een idee te geven van het idee. Stel:

Een ruimte wordt gehuurd voor stel € 350,- van 19:00 tot 02.00 ofzo.
Vijf bands spelen deze avond. Kosten per band € 70,-
Professionele backline en PA, geluidsman is allemaal aanwezig.

De barman ontvangt dan gegarandeerd € 350,- daarnaast haalt hij ook nog geld op met het publiek, drankjes, hapjes ed.. Achteraf kunnen we dan eventueel nog kijken of de prijs van 70.- bijgesteld kan worden.

Aanvullingen of ideeën, of animo hoor ik graag. Dan hoop ik via GN om dichter tot elkaar te komen, maar uiteindelijk om tot goede muziek te komen.

Animo dan even via PM.

Maar wellicht vinden jullie het idee ook helemaal niks.
Ik vind het best een leuk idee.
Met een kleine aanpassing kun je wat bezwaren ondervangen.

Je neemt het aantal mensen dat maximaal naar binnen kan, je vertaalt dat in toegangskaarten. Die verdeel je over de deelnemende bands. Je bepaalt een prijs per kaartje. Dat is minimaal 350/x (x=aantal kaarten). Meer kan ook. Iedere band kan ervoor kiezen de kaarten te verkopen of weg te geven. Iedere band kiest er dan zelf voor of hij zelf wil betalen of anderen wil laten betalen. Je neemt zelf het risico, maar ook de revenuen als genoeg wordt verkocht.

Een makkelijk cijfervoorbeeld. De capaciteit is 350 mensen; iedere band krijgt 70 kaarten. De afgesproken verkoopprijs wordt 2 euro. Als je als band alles verkoopt, is je winst 70 euro, als je alles weggeeft is je maximale verlies 70 euro.

Je kan lekker spelen, er is alle kans dat er genoeg publiek is, de kroegbaas blij, iedereen blij.

Ik word er zowaar enthousiast van!

edje kadetje
18 april 2014, 13:49
dubbele post

Gearjunkie
18 april 2014, 14:05
Als jij een portret geschilderd wil hebben, betaal je de schilder. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbyschilders.
Wil jij een fotoreportage van je bruiloft, betaal je de fotograaf. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbyfotografen.
Wil jij een lekkere kant en klaar buffet voor je feestje, dan betaal je de cateraar. Nochtans zijn er meer dan genoeg hobbykoks.
Wil jij een bandje voor je kroeg, dan zeg je "het is toch je hobby?" en verwacht je dat ze voor een biertje komen.

NIET DOEN dus.

Als die kroegbaas het alleen aan wil als jij betaald zou ik het niet doen. Ik weet niet waar je zit, maar er zijn best mogelijkheden waar je zoiets kunt organiseren zonder er zelf op toe te leggen als muzikant. Grotere oefencentra hebben vaak een podium bij de kantine waar zoiets kan. Kan me nog voorstellen dat als de weekeindes in die kroeg goed draaien, hij daar geen zin in heeft, maar dan durf ik te wedden dat hij doordeweeks wel een dag heeft waarop het nooit druk is. En dan zou het gewoon moeten kunnen. Met 5 bandjes zal het aantal biertjes per bandlid uiteraard niet groot zijn dan, maar het zou wel moeten kunnen.

Rick is bezig met een plan en heeft nog geen mening van een kroegbaas. Ja er zijn legio portretschilders, koks en fotografen in de dop die graag voor een appel en een ei hun dienst verlenen zodat ze een serieuze start met portfoliovulling kunnen maken anders dan met gemaakte opdrachten/exposities vanuit hun opleiding.
En dat is voor mijn gevoel hier niet anders.
Een band die goed speelt en aanbod heeft, heeft hier ook niets te zoeken.

Harald
18 april 2014, 14:21
Dat is net het probleem. Met gratis weggegeven optredens bouw je geen nuttige portfolio op. Alleen de reputatie dat je voor niks komt. Een beetje organisator in de live muziek kent de concurrentie en weet wat ze ongeveer betalen. Als die weet dat je voor een biertje komt heb je geen sterke onderhandelingspositie. Als de tegenprestatie goed beeld en geluidsmateriaal zou zijn dan zou je het om de portfolio kunnen doen.

Het verhaal van Edje word al beter. Maar 5 lokale beginnende bands hebben waarschijnlijk wel wat overlap in hun kennissenkring. 70 kaartjes wegzetten is dan wel aan de optimistische kant. Er is echter iig wel een kans op enige onkostenvergoeding. Los daarvan, in de meeste plaatsen moet zoiets te regelen zijn zonder zelf een café te huren, en alle winst naar de kroegbaas af te geven. Als je risico neemt (en dat doe je met die zaalhuur) moet er ook een goede winstkans voor jezelf zijn.

Bandcoaching die eruit bestaat dat de eerste ervaring die bandjes krijgen is dat ze zelf moeten betalen om überhaupt live te kunnen spelen lijkt me onwenselijk. Pay to play kan werken, maar niet in je buurtkroegje. Dan moet je het a la Guns and Roses doen. Kost wat meer, maar dat kan ook iets opleveren. Toen die clip van Paradise City hier op mtv kwam wist niemand hier dat ze een voorprogramma speelden in dat stadion, en niet de hoofdact waren. We wisten toen ook niet dat ze die plek als voorprogramma gekocht hadden. Kost wat, maar je komt dan wel binnen met een clip die het gelijk laat lijken alsof je al heel groot bent. Een paar foto's van jou op het postzegelpodium van het lokale kroegje met anderhalf spotje geeft dat idee niet. En een I phone videootje op youtube ook niet.

Rick trodat
18 april 2014, 15:41
Ik ben blij om te lezen dat mijn idee, in welke vorm dan ook toch nog enigzins ergens positief binnenkomt. En we hebben het niet over guns n roses of bluffen als band. Ik probeer een alternatief te bedenken voor jamsessies die weliswaar voor een keertje leuk zijn, maar die kwalitatief niet veel te bieden hebben. Jamsessies zijn geweldig voor kroeg eigenaren. Het trekt veel publiek en het is laagdrempelig. Maar zelfs zeer ervaren muzikanten, die niet hebben gerepeteerd, en dan doel ik op henny vrienten gitaarjongens in carre, wat om te huilen zo slecht is, kunnen samen niet brengen, wat hun band wel kan. Veel muzikanten tijdens zon jamsessie spelen in een band echt heel leuk, maar een jamsessie van 15 min 3 akkoorden ben ik al snel zat. Overigens ken ik een hoop goede bands die vaak gratis of voor een zeer geringe vergoeding spelen. Zelf ben en zal ik er ook nooit rijk mee worden. En het meeste wat ik heb gekregen was 600 euro. Meestal krijg ik niet meer dan 150 euro, maar dat is prima

Harald
18 april 2014, 15:53
De gemiddelde jamsessie trekt veel minder mensen dan het idee dat jij voorstelt. Al die 5 bandjes die nog niet of nauwelijks gespeeld hebben nemen mensen mee. Voor het basisbandje op een jamsessie (en misschien de sessieleider iets meer) heeft de kroeg wat biertjes en een kleine vergoeding over. Tientjeswerk, maar ze doen het meestal niet voor niets.

Jij trekt met die 5 bandjes makkelijk 5 * 20 man de kroeg in ( en dan heb je meer mensen dan bij veel optredens in Nederland in kroegjes komen kijken). Daar mag de kroegbaas best wat voor betalen ipv dat jij de kroegbaas daarvoor betaald. Als de bandjes het niet voor niets hoeven te doen vind ik het prima. Maar als die bandjes elk nog eens gaan bijlappen om te kunnen spelen wordt het een ander verhaal.

Jamsessies zijn van en voor muzikanten. En dat kan best nuttig zijn. Je speelt met muzikanten die je niet kent, soms komen daar weer interressante contacten uit voort. En als het goede muzikanten zijn kan het best leuke muziek opleveren. Maar vaak idd. niet. Op jamsessies moet je spelen, niet luisteren ;)

Rick trodat
18 april 2014, 16:09
De jamsessies die ik meestal zie brengen meestal wel tussen de 25 a 40 muzikanten mee. Dan neemt iedereen gemiddeld 3 mensen mee. Waardoor er meestal toch wel 100 mensen aanwezig zijn. En dan nog het publiek wat langsloopt. Die kroegen zitten stampvol. Dat red je onmogelijk met 1 beginnende band. Tenzij je op een festival speelt.

Rick trodat
18 april 2014, 16:14
Wat ik ook zou kunnen doen is het mengen van beginnende en ervaren bands. Ik ken een hoop goede bands vaak persoonlijk. Maar ik ken maar weinig beginnende, die wel goed zijn. Beginnende band van elke leeftijd even voorop gesteld.

Pepe
18 april 2014, 16:28
Ik merk dat het idee nog niet uitgekristalliseerd is. Als je ervaren bands gebruikt schiet je je doel voorbij afgezien dat die doorgaans betaald willen worden wat scheve ogen kan geven als die de schaarse inkomsten naar zich toe trekken.

Maar goed, positieve input. Je zou eens wat moeten lezen over hoe de band Television dat ooit aanpakte en niet alleen een kroeg beroemd maakte maar ook een podium gaf aan onbekende bandjes als Talking Heads, Ramones, Blondie...
Maar misschien is dat weer te positief.

Rick trodat
18 april 2014, 16:30
Nee het idee staat nog op losse schroeven. Ik laat het idee van ervaren bands dan even schieten. Oke ga ik even opzoeken. Alle tips zijn welkom.

dunhill1
18 april 2014, 20:33
Logistiek lijkt me dit trouwens een marathon van nachtmerrie omvang.
5 beginnende bandjes die binnen een redelijke tijd allemaal moeten spelen?
Vooral startende bandjes staan er om bekend dat ze vaak perse op eigen spullen willen spelen.

Eindeloos gezeik met op- en afbouwen, geluid, brommen op de monitors etc. Etc.
Ik hoop dat je over engelengeduld en grenzeloos goed humeur beschikt:hippie:

Reken per bandje maar minimaal 1,5 uur.

Daar komt bij dat je wel aan je aantal bezoekers gaat komen maar de praktijk wijst uit dat die voor het eigen bandje komen.
Het is dus niet zo dat alle bandjes voor een volle bak ervaring op staan te doen.

Anyway, respect voor je optimisme maar zowel logistiek, financieel en moreel (zie bedenkingen harald) geef ik het je te doen.

purplejohn
18 april 2014, 23:44
Ik vind het in de vorm van Edje Kadetje wel een goed plan hoor. Maar dan eerst als pilot met bijvoorbeeld drie bands. En inderdaad zijn uitbaters denk ik al blij als ze sowieso wat klandizie hebben, dus er moet dan zonder betalingen over en weer gewerkt worden. Ik ben sterk voor.

peter_heijnen
19 april 2014, 10:42
Organiseer gewoon een band avond ipv jam avond op dat jampodium. Hoef je in eerste instantie nauwelijks iets voor te regelen, eigenlijk alleen een inschrijfportaal en bijbehorende reservering van het betreffende podium waarop die avond dan niet 'open' gejamd kan worden.

paulusdeBKB
19 april 2014, 11:52
Ik heb de vorige posts slechts gescand, dus waarschijnlijk is wat ik nu ga opschrijven al gezegd.

De basisgedachte achter ondernemen is dat een ondernemer kapitaal investeert en risico neemt. Klopt zijn plan, dan is winst zijn beloning voor zijn geïnspireerd idee, zijn durf en zijn harde werk. In jouw oorspronkelijke plan gaat dat mis:


Het idee is van jou (dat je het weggeeft doet even niet ter zake). Jouw beloning is waarschijnlijk de kick dat je iets op poten hebt weten te zetten. Maar voor die zeer bescheiden beloning ga je een groot risico aan: dat de avond in het water valt en dat dit aan jou blijft kleven. Mogelijk scenario: je zoekt 5 bands a 70 euro. Je vindt er 3. 3 weken voor het optreden moet je ze melden "ik kan er geen 5 vinden, dus het gaat duurder worden om te mogen spelen." Bij dit verhaal haakt er weer een band af. Nu heb je er nog twee. De kroegbaas gaat dwarsliggen want hem was 5 bands beloofd. Nu krijgt hij er 2, dat vindt hij te weinig en blaast de avond af. Nu hebben de twee overgebleven bands geen schnabbel. Iedereen boos op jou, terwijl jij er alle tijd en moeite in hebt gestoken. Als de deelnemende bands al waren begonnen met kaarten verkopen, wordt de zaak nog ongemakkelijker.
De bands betalen om te mogen spelen. Hun beloning is een optreden. Fair enough, als er bands te vinden zijn die niets meer of minder willen dan optreden. Maar wat bands eigenlijk willen, is validatie. Dat is wat nog voor succes komt. En hoe veel trots haal je nog uit een optreden als je weet dat je hebt betaald om te mogen spelen? Voor hen is de upside dus erg marginaal, tenzij ze er een waanzinnige live-registratie aan overhouden oid.
De kroegbaas loopt ook een risico: namelijk dat er minder mensen op de bandjes afkomen dan er op een normale avond zouden komen. Dat risico wentelt hij nu op jou af. Pakt alles goed uit, dan is de winst voor hem. Slim van de kroegbaas.



Ik raad je af het plan in oorspronkelijke vorm uit te voeren. De risico's wegen voor jou en voor de bands niet op tegen de winst.

Rick trodat
22 april 2014, 10:21
Bedankt voor het meedenken. Ik ga er denk ik ( in een andere vorm) nog eens een keer over nadenken.

Gearjunkie
22 april 2014, 10:32
Maar doe het niet in een kroeg maar een buurthuis??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Riny
27 april 2014, 13:00
Het idee is leuk in jouw beleving maar zoals Harald aangeeft zaag je wel de poten onder de muzikanteninkomsten weg.
Dit is beslist niet vervelend bedoeld.

Heb mijn muzikale opleidingen, op jonge leeftijd achter de rug, moet ik dan nu gratis gitaarles e.d. gaan geven om aan de bak te komen of serieus te worden genomen? Dacht het niet.
Mijn studie heeft mijn ouders destijds veel geld gekost gezien hun situatie en ben ze daar nog steeds dankbaar voor.
Heb ook jaren in 2 bands gewerkt, maar dat was in een tijd dat die achterlijke DJ's en discotheken er nog niet waren.
Tegenwoordig zie ik veel jonge draaiers die voor €50,00 een hele avond muziek (all in) verzorgen en daar kan je als band niet tegen concurreren en zijn ook de groep die het voor de muzikanten zeer moeilijk maken om een redelijke boterham te verdienen.

Nu kun je stellen dat het voor de hobby is, echter hoeveel vlieguren moet men maken om iets professioneel neer te zetten?
Wanneer men uitgaat van 1 optreden, hoeveel uren zitten daar niet in?
Bus laden, bus uitladen, alles opbouwen en soundchecken, 4 tot 5 uur op een podium werken, alles afbouwen, alles in de bus en thuis alles weer uitladen. 12 uur ben je hiermee gauw mee weg.
Dit alles uit liefde te doen voor je muziek is 1 maar hiermee ook een kroegbaas flink aan te laten verdienen is 2 en met dit laatste ben ik het niet mee eens.

Nogmaals, dit is mijn bescheiden mening en moet dus niet gezien worden als een persoonlijk aanval.

Respecteer je mede-muzikanten in ons wereldje en gooi het idee in het grijze archief zodat hobby en beroepsmuzikanten hun inkomen kunnen blijven genereren.


Een kroegbaas spekken om eens in band- formatie te spelen, daar ben ik geen voorstander van.
Laat ze maar betalen want alle kosten hiervan zijn m.i. bedrijfskosten dus aftrekbaar van de belasting.

showband
27 april 2014, 17:07
in de muziek concurreer je nu eenmaal met amateurs.
Als je dan niet duidelijk kan maken waarom jij wel geld kost is dat niet het probleem van de amateurs.

Dat lijkt er maar niet in te gaan.

Tunes
23 mei 2014, 14:19
Ik vind het helemaal niet zo'n gek idee, en ik ben vel tegen gratis spelen, maar dan zal je in de opzet meer promotie voor de bands die meedoen moeten stoppen.
Het zou b.v. heel mooi zijn als die bands zich daar kunnen presenteren aan andere zaal en cafe-eigenaren, maar ja hoe krijg je die daar.
Je zou iets van een lokale bandspromotiedag moeten kunnen organiseren, het doel moet zijn lokaal/regionaal optredens te kunnen krijgen.
Je zou op de een of andere manier die zaal en cafe-eigenaars daar naar toe moeten krijgen en ik gok er op dat dat heel lastig wordt.
Als je het brengt als een avond waarop bands zich presenteren dan zaag je ook niet de financiele poten weg, als je dan ook nog leuke beeld en geluid opnames kan maken die de bands kunnen gebruiken is het nog beter.