PDA

View Full Version : Buizen eindversterker zelfbouw?



nak
18 april 2014, 08:59
Na wat speurwerk voor buizen eindversterkers vind ik ze toch aardig prijzig.
Hierdoor loop ik met het idee voor een zelfbouw buizen eindversterker.
Alleen kan ik nog weinig info vinden qua projecten dan.
Liefst zou ik een 50w buizeneindtrap willen, maar waar te beginnen?

Gearjunkie
18 april 2014, 09:11
Beginnen vanuit een bestaande, veelgebouwde versterker waar je de voortrap uit het ontwerp haalt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
18 april 2014, 11:12
Op marktplaats staat een 2x50W EL34 eindtrap van Marshall, de eerste en volgens sommigen de betere, voor 200 euro. Zeker als ie in goede staat van onderhoud is niet duur vind ik.
Als je er één zelf gaat bouwen zou je eerst kunnen bepalen met welk type buis hij moet gaan werken. Betekent niet dat je verschillende buizen uitsluit, maar even ter focusing:).
Het beste kun je vasthouden aan één schema, niet te gauw denken ik pluk wat van deze en wat van die, pakt niet altijd gunstig uit.

guitarnijboer
18 april 2014, 12:09
Voor het geld zou ik niet zelf gaan bouwen. Dat kan voor een preamp nog veel gunstiger dan een eindtrap waarje zit met je uitgangstrafo's en flinke voedingstrafo. Volgens mij heb ik 300,- betaald voor mijn Mesa 295 eindtrap. Als ik die in onderdelen had moeten kopen was ik zeker het dubbele kwijt geweest en had mijn zelfgebouwde eindtrap bij verkoop geen enkele waarde. Nu hoefde ik alleen de elco's te vervangen.

nak
18 april 2014, 12:55
Zag die Marshall ook wel staan maar dat weegt volgens mij een ton.
Waarom zijn die eindtrappen zo groot terwijl normaal er nog een preamp bij in zit?
Zijn er geen losse kleine eindtrappen?.
Ander optie is een amp aanschaffen en de eindtrap eruit halen en los in een aparte huis.
Maar eerst eens alle opties bij langs dan.

cluseau
18 april 2014, 13:47
Zag die Marshall ook wel staan maar dat weegt volgens mij een ton.
Waarom zijn die eindtrappen zo groot terwijl normaal er nog een preamp bij in zit?


1 Een preamp bestaat uit een paar kleine buisjes, wat extra weerstanden/kleine caps, en een paar potmeters. In verhouding tot de zware eindtrap en overeenkomstig zware voeding is het gewicht van de preamp te verwaarlozen.

2 Losse eindtrappen worden op de tekentafel vaak extra in de watten gelegd en pakken daarom wel eens zwaarder uit dan een gecombineerd geheel waar minder eisen aan wordt gesteld.

3 Zelfbouw moet je alleen willen als je het leuk vindt, economisch ga je het verliezen van de fabrikant.

Wil je lager gewicht dan kun je beginnen met het gebruik van een schakelende voeding (weet ik :hide: ) want daar zit het meeste gewicht.