PDA

View Full Version : Gibson 'The Paul'



Mass
16 april 2014, 19:32
Dag heren.

Om mijn gitaarverzameling uit te breiden ben ik op zoek naar een gitaar waar ik al jaren op verliefd ben.
Het gaat om het Gibson 'The Paul' model (The Paul ja, niet Les Paul (al is het wel een les paul.. maar ook weer niet.. pff)). Gibson heeft vanaf 1978 dit model gelanceerd en is er na 1983 weer mee gekapt. Hierdoor zijn deze gitaren redelijk moeilijk te vinden, en kan ik er op dit moment ook echt geen één 2e hands vinden. Het is een soort budget les paul, waar ze letterlijk alles op hebben bezuinigd wat ze konden bezuinigen terwijl ze tegelijkertijd wel een kwaliteit gitaar wilden afleveren. De een vindt hem prachtig, de ander vindt het een walgelijk goedkoop uitziend ding.

http://www.premierguitar.com/ext/resources/archives/e5fe5ef0-ef42-4296-af6f-264a43b67f54.JPG?1371672609

Omdat ik er geen een kan vinden (op bereikbare afstand) ben ik dan ook ten einde raad en plaats ik hier maar een bericht.. Heeft u er een en wilt u hem verkopen, of kent u iemand. Ik ben zeer geïnteresseerd, een pm is welkom.

mvg :lp::lp::lp::lp::lp::lp::lp:

Swaag
16 april 2014, 19:38
Goede gitaren. Maar zo zeldzaam zijn nu ook weer niet: er duikt er zowat iedere maand wel eentje op op Marktplaats.

dunhill1
16 april 2014, 19:46
Inderdaad prima gitaren. Qua sound heeft zo'n ding niets met een les Paul te maken. Heb er zelf ook een gehad (heel vroegah).
Speelde als een trein, wat ik me herinner van het geluid is vooral een enorme bak midden. Door de ebben toets had hij wel een lekkere bite. Worden regelmatig aangeboden, ook vaak voor redelijk debiele prijzen. Men denkt tegenwoordig dat alles wat ouder dan 3 jaar vintage is...
Tip: the Paul is ok, firebrand laten staan.

Tupelo
16 april 2014, 19:47
Beetje geduld hebben inderdaad.
Ze komen regelmatig voorbij.
Reden dat ik dat zeker weet, is dat ik zelf ook nog weleens check.
Niet omdat ik er een wil hebben, maar omdat ik er eens een had, en ik benieuwd ben wat ze tegenwoordig doen.
Er is een tijd geweest dat ze 900 voor die dingen vroegen, en Max had er eentje en vroeg daarvoor 1100.
In mijn beleving heb je met 600 een aardige prijs en zit je met 700 zoals het hoort.
Gewoon 2ehands markt in de gaten blijven houden.
Patience dear Mass, patience.

grayfink
16 april 2014, 20:07
Op Ebay staan een paar, waarvan 1 in Nederland: http://www.ebay.com/itm/GIBSONTHE-PAUL-USA-MADE-VINTAGE-1978-FIRST-YEAR-PRODUCTION-/131166826054?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item1e8a26ee46

Martin_
16 april 2014, 20:31
PM met een tip verstuurd. :lp:

Sandy Stiff
16 april 2014, 20:34
Eens met alle op- en aanmerkingen van bovenstaande gitaargenoten!

Ooit mijn eerste, 'echte' (lees: dure) gitaar (voor 450 florijnen bij Servaes in Den Haag gekocht), weer doorverkocht: vond 'm te lastig te bespelen. Spijt is wat de koe schijt... maar zeker dat ik 20 jaar na dato dat ding zo weer had teruggenomen! En gedaan: 2 jaar geleden gekocht voor 450, nu euro, complete deuk in de body (want geen pickguard) en kaal aan de achterkant, maar wat een nek! Fretless wonder> nu een keertje echt als boter spelen! En de T-tops zijn top: bite en power.
Je moet van het uiterlijk houden > samen met m'n natural RD de lelijkste uit de verzameling.

Zeker een aanrader en nog regelmatig te vinden op MP. Ik zou je graag helpen maar ik hou de mijne vast!
De prijs/waarde-indicatie van Tupelo is een juiste i.m.o.

Succes met je zoektocht!

Mass
16 april 2014, 20:42
850 is me te duur, ga ik niet redden met mijn studiekosten.. mn max is echt 700.

Mass
16 april 2014, 20:44
bedankt voor de tips tot nu toe!

Swaag
16 april 2014, 20:47
Vraagprijzen op MP liggen tegenwoordig meer naar de 1000,- en dat is idd 200 a 300 te veel m.i.
Ik vind de sound die die gitaren hebben heerlijk. Eén van mijn muzikale helden (Mike Scott van The Waterboys) speelt er live op.


https://www.youtube.com/watch?v=qQ3WqNWcXo4

Mass
16 april 2014, 21:20
Gaaf! En de The Paul lelijk??? Pffff!!!

Orpheo
16 april 2014, 22:17
heb er ooit een gehad, klonk echt walgelijk goed, maar ik kon niet wennen aan de dunne zwabberhals die erop zat en al helemaal niet aan de rare locatie van de switch.

Casual Ruud
17 april 2014, 08:13
Heb een paar weken terug nog eentje op MP gezien. Kan hem nu alleen niet meer vinden.

Bij zo'n pandjeszaak (die van TV) in Tilburg heeft er volgens mij ook lang eentje gestaan als ik me goed herinner. Ben er nu al lang niet meer geweest. Misschien kun je eens bellen.

Mass
17 april 2014, 09:30
Bedankt voor de info, heb al een paar mailtjes verstuurd om mn interesse te tonen.. kijken of ik ze voor minder kan krijgen dan de vraagprijs.. altijd proberen waard..