PDA

View Full Version : Soldano SLO probleem: onregelmatig wegvallen geluid en 'noise gate'



guile
16 april 2014, 11:36
Ik heb een vreemd probleem met mijn Soldano SLO 100 (clone). Heeft lange tijd probleemloos gewerkt, maar nu valt het geluid soms weg met daarbij een soort 'noise gate' (zodra je stopt met spelen niks meer en zodra je weer aanslaat weer wel, maar dan zwak geluid en rasperige distortion).
Ik vermoed iets met buizen? De eindbuizen zijn nieuw.

Weet iemand waar dit op kan duiden?

Graag reacties.
Alvast bedankt.

telerocker
16 april 2014, 11:48
Ligt het echt aan de amp of zit er malheur in de keten daarvoor? Bijvoorbeeld een slechte uitgang van een effectpedaal oid.
Als het de amp is, kan een rotte jack de boosdoener zijn, maar ook een slechte preampbuis is mogelijk. Misschien zijn het de nieuwe eindbuizen. Is ie goed gebiased? Heeft die SLO-clone een FX-lus? Zo ja, check de jacks.

guile
16 april 2014, 12:03
Ligt het echt aan de amp of zit er malheur in de keten daarvoor? Bijvoorbeeld een slechte uitgang van een effectpedaal oid.
Als het de amp is, kan een rotte jack de boosdoener zijn, maar ook een slechte preampbuis is mogelijk. Misschien zijn het de nieuwe eindbuizen. Is ie goed gebiased? Heeft die SLO-clone een FX-lus? Zo ja, check de jacks.

Dank voor je reactie telerocker. De eindbuizen zijn nieuw en goed gebiased (65 mv). Hij heeft idd een effect send-retun.

Het lastige is dat ik het probleem niet op commando kan oproepen. Het gebeurt af en toe. Ik kan 'm zo niet live gebruiken; niet betrouwbaar.

telerocker
16 april 2014, 12:07
Ik vrees dat je al die mogelijkheden zult moeten nalopen.

voxell
16 april 2014, 12:24
Waarschijnlijk slechte connectie ergens waarna door trillen hij wel of niet connect... maak hem open en test verschillende puntjes ff met sate prikker of het invloed heeft :)

guile
16 april 2014, 12:28
Waarschijnlijk slechte connectie ergens waarna door trillen hij wel of niet connect... maak hem open en test verschillende puntjes ff met sate prikker of het invloed heeft :)

Bedankt telerocker, ga ik doen.

cluseau
16 april 2014, 12:28
Heb je een effectloop dan is dat een goede kans, zeker als je die weinig gebruikt. Wachten tot de klacht optreed en dan voorzichtig de loop doorlussen met een kabeltje.

guile
16 april 2014, 12:31
Heb je een effectloop dan is dat een goede kans, zeker als je die weinig gebruikt. Wachten tot de klacht optreed en dan voorzichtig de loop doorlussen met een kabeltje.

Aha, gebruik 'm inderdaad weinig. En waar dient het doorlussen toe? Zou het een effectloopbuis kunnen zijn?

cluseau
16 april 2014, 12:37
Aha, gebruik 'm inderdaad weinig. En waar dient het doorlussen toe? Zou het een effectloopbuis kunnen zijn?


Je signaal loopt over de switch in de jack als er geen plug inzit. Steek je er een plug in dan gaat het signaal naar de ingeprikte plug en dus naar het effect wat daar tussen hangt. Uit het effect gaat het signaal weer de eindtrap in. Door een kabel ipv een effect in de loop te zetten garandeer je dat het signaal om die verdachte switch heen loopt.

guile
16 april 2014, 12:44
Je signaal loopt over de switch in de jack als er geen plug inzit. Steek je er een plug in dan gaat het signaal naar de ingeprikte plug en dus naar het effect wat daar tussen hangt. Uit het effect gaat het signaal weer de eindtrap in. Door een kabel ipv een effect in de loop te zetten garandeer je dat het signaal om die verdachte switch heen loopt.

Got it. Ik ga testen

guile
16 april 2014, 21:04
ik heb het chassis nu kaal op de tafel staan maar ik kan de storing niet reproduceren.. (sateprikkeren, effectloop, kabels etc.).
Ik ga de buisjes nu maar omgooien en flink spelen om het probleem te achterhalen.

cluseau
16 april 2014, 21:09
ik heb het chassis nu kaal op de tafel staan maar ik kan de storing niet reproduceren.. (sateprikkeren, effectloop, kabels etc.).
Ik ga de buisjes nu maar omgooien en flink spelen om het probleem te achterhalen.

Tja, dat is een beetje de verkeerde manier. Het succes van je operatie valt of staat met het constateren en bewijzen van het probleem maar zover ben je zelf ook gekomen denk ik. Stel dat de oorzaak een vuil jack contact is dan wordt met iedere trilling en beweging van componenten de kans kleiner dat je het defecte component kan bewijzen want het contact wordt steeds schoner door de trillingen. In dit geval moet je heel voorzichtig tewerk gaan en als het daar al te laat voor is kun je alleen nog maar de contacten reinigen in de hoop dat dat het probleem was. Langdurig testen is dan het gevolg.

guile
16 april 2014, 21:44
Ik ga het voorzichtig proberen (inspector!)

cluseau
16 april 2014, 21:52
Ik ga het voorzichtig proberen (inspector!)

CHIEF inspector http://home.casema.nl/jajop/cluseau/panther.gif

guile
16 april 2014, 22:05
http://4.bp.blogspot.com/-7JYaTP-TotE/UGYHKt9jYuI/AAAAAAAAVNc/z1D7n4jefrg/s320/Herbert+Lom.JPG

Misery Signals
16 april 2014, 22:39
Heb je 'm zelf gemaakt of zo gekocht?

MS

guile
16 april 2014, 22:46
Vanwaar je vraag?

Misery Signals
16 april 2014, 22:59
Omdat een SLO Clone normaal niet zomaar in de winkel verkrijgbaar is. Ofwel bouw je 'm zelf ofwel laat je 'm bouwen. De meesten bouwen 'm zelf...? Maar domme vraag eigenlijk, als je 'm zelf had gebouwd was je al zelf wel gaan meten en troubleshooten.
Als ik dat zo hoor idd een slecht contact ergens. Als het signaal intens genoeg is geeft het nog ietwat door, vanaf het wegvalt stopt het. Moeilijker te vinden inderdaad dan een losse soldeerverbinding of een kapotte draad ergens.

MS


En ja ik heb o.a. een originele SLO dus waar je aan zo'n dingen aan kan komen interesseert me wel.

guile
17 april 2014, 11:11
Omdat een SLO Clone normaal niet zomaar in de winkel verkrijgbaar is. Ofwel bouw je 'm zelf ofwel laat je 'm bouwen. De meesten bouwen 'm zelf...? Maar domme vraag eigenlijk, als je 'm zelf had gebouwd was je al zelf wel gaan meten en troubleshooten.
Als ik dat zo hoor idd een slecht contact ergens. Als het signaal intens genoeg is geeft het nog ietwat door, vanaf het wegvalt stopt het. Moeilijker te vinden inderdaad dan een losse soldeerverbinding of een kapotte draad ergens.

MS


En ja ik heb o.a. een originele SLO dus waar je aan zo'n dingen aan kan komen interesseert me wel.

Dit is een goede website: http://www.slocloneforums.com/index.php