PDA

View Full Version : Stereo/mono?



cat's eyes
15 april 2014, 08:30
Ik ga me binnenkort een nieuwe versterker aanschaffen, nu biedt de fabrikant van hetzelfde model een gewone(mono) en een stereo versie aan.
Beide combo, de mono is eenmaal 22W met een 12” luidspreker, de stereo is 2x22W met 2x 12” luidsprekers.
Wat ik ervan weet is dat het verschil tussen het stereo en mono model, de 2 aparte vermogensecties, 2 luidsprekers en uitgebreidere toonregelingen zijn.
Maar wat zijn de tonale voordelen of meerwaarden van een stereo combo gitaarversterker t.o.v. een gelijkaardige mono combo gitaarversterker? Stereo met luidsprekers vlak naast elkaar in een combo, geeft dat een opmerkelijk verschil, of is dit maar minimaal in vergelijking met een enkele luidspreker?

PS de stereo zou me 20% duurder kosten, dus indien het me geen opmerkelijk klankverschil of andere meerwaarde oplevert, hoeft dit voor mij niet.

Johannes
15 april 2014, 08:53
Welke versterker gaat het om?

cat's eyes
15 april 2014, 09:05
Magnatone Twilighter


http://www.youtube.com/watch?v=EGWZHI9cdv0


http://www.youtube.com/watch?v=duDBMHCW4ZM

guitarnijboer
15 april 2014, 23:45
Allereerst: wow, wat een mooie versterkers!

Ik denk dat de mono versterker al erg goed klinkt, maar de stereo versterker biedt alle voordelen van de stereo buizen vibrato. Je hebt verder ook de keuze voor wet/dry signaal. Vibrato is een effect waarbij naast het volume ook de toonhoogte iets varieert. Stereo zou dit wel eens heel breed en vet kunnen klinken en de wet/dry optie zorgt ervoor dat je het effect kunt gebruiken en toch je directe geluid kunt behouden. Veel pro spelers gebruiken een wet/dry of wet/dry/wet (stereo) opstelling om ook het directe signaat te behouden. Vooral modulatie effecten zorgen ervoor dat het geluid kan 'verzuipen' in de mix door de fase verschillen. Door je droge signaal ook te houden voorkom je dit.

Nadeel is natuurlijk de prijs, maar ook het gewicht. Een extra speaker en trafo + een grotere kast = zwaarder.

HaroldA
15 april 2014, 23:46
Stereo is "leuk voor thuis", of als je nooit met anderen samen speelt. Verder heb je er weinig aan ...

Johannes
16 april 2014, 00:08
Stereo kan ook er mooi zijn als je voor elke speaker een mic zet.... en dan stereo effecten gebruikt.... op een fatsoenlijke PA.... in een fatsoenlijke zaal. Als budget en grootte/gewicht niet uit maakt zou ik de stereo versie aanraden.

Kingfisher
16 april 2014, 10:31
Sommige effecten, zoals chorus klinken in stereo veeeeeel beter. Je kan er ook leuke dingen mee doen zoals panning. Maar stereo heeft weinig zin als de speakers vlak naast elkaar staan, dus een stereo combo is zo zinvol als een ijskastverwarming.

Liquid_Metal
16 april 2014, 10:37
Stereo heeft, zoals al aangegeven, weinig toegevoegde waarde als de speakers in hetzelfde cab zitten. Wel mooi als je w/d gaat spelen, maar daar komt een hoop bij kijken. Ook niet elke geluidsman wordt er blij van of kan er mee werken dus als je live speelt zonder eigen geluidsmensen raadt ik het af.

Kim Wilson
16 april 2014, 10:52
Daarbij, stel dat je het stereogeluid op een goeie manier over de PA gooit (2 mics en links/rechts pannen), dan neem je nogal wat plek in in het totale geluidsbeeld. Als je met twee gitaristen werkt, is er al snel geen plek meer in de mix voor de andere gitarist.

Aan de andere kant, het is wel gaaf dat het kan. Al was het maar omdat je altijd de mogelijkheid hebt. Kun je die stereo amp ook gewoon mono schakelen? Dan zou ik persoonlijk voor de stereo versie kiezen. 44W op 2x12" speakers is gewoon lekker!

FruscianteFan
16 april 2014, 10:58
Daarbij, stel dat je het stereogeluid op een goeie manier over de PA gooit (2 mics en links/rechts pannen), dan neem je nogal wat plek in in het totale geluidsbeeld. Als je met twee gitaristen werkt, is er al snel geen plek meer in de mix voor de andere gitarist.

Aan de andere kant, het is wel gaaf dat het kan. Al was het maar omdat je altijd de mogelijkheid hebt. Kun je die stereo amp ook gewoon mono schakelen? Dan zou ik persoonlijk voor de stereo versie kiezen. 44W op 2x12" speakers is gewoon lekker!
Links/rechts over de PA is alleen maar irritant. Niet iedereen staat halverwege de zaal in het midden...

Kim Wilson
16 april 2014, 12:05
Nee, maar met twee gitaristen draai ik ze wel wat uit elkaar om ze hun eigen plekje te geven in de mix. Maar als er al één gitaar over beide kanten staat, zit die eigenlijk altijd de ander in de weg. Tenzij die andere alleen maar solo's speelt, dan gooi je die keihard door het midden.

FruscianteFan
16 april 2014, 12:40
Snap ik, alhoewel ik dan wel weer vind dat de muziek zo goed in elkaar moet zitten dat je die panning niet nodig hebt om ieder z'n plekje te geven...

Maar goed ik ben zelf waarschijnlijk ook niet zo heilig, wat dat betreft.

cat's eyes
16 april 2014, 12:45
Ok, alvast bedankt voor jullie advies en reacties. Ik ben een hobby speler, hoofdzakelijk thuis of wat jammen met vrienden.
Een aantal keer per jaar word ik door mijn vrouw getolereerd :) om eens samen met haar groepje “op te treden”. Dat is dan meestal (op amateuristische wijze) door een oude Dynacord 1600 PM met 2x F2OO en 2X F118.


PS als beide op voorraad zijn (momenteel is enkel de stereo voorradig) zal ik ze eens gaan testen en kan ik beslissen of de stereo de €600 extra waard is.
Het nadeel is dat ik er 1300km (heen en terug) voor moeten rijden, het voordeel is dat ik dan zelf het transport onder controle heb.

Kim Wilson
16 april 2014, 13:31
Snap ik, alhoewel ik dan wel weer vind dat de muziek zo goed in elkaar moet zitten dat je die panning niet nodig hebt om ieder z'n plekje te geven...

Maar goed ik ben zelf waarschijnlijk ook niet zo heilig, wat dat betreft.
Ik vind het wel veel toevoegen als je het wat uit elkaar draait. Het geeft een veel mooier en breder geluid dan wanneer je alles mono de zaal in stuurt. Luister thuis maar eens naar een willekeurige cd, eerst in stereo, dan op mono. En vertel me dan nog eens wat mooier klonk. Stereo heb je nodig om instrumenten te plaatsen. Het hoeft niet uiterst links of uiterst rechts (juist niet zelfs), maar spreiding is in bijna alle gevallen wel gewenst. Zelfs het drumstel laat ik wat over links en rechts uitwaaieren. Behalve de snare, hihat en bass, die gaan door het midden.

FruscianteFan
16 april 2014, 13:32
Alleen moet je dus wel oppassen dat het niet te extreem wordt, anders hoor je aan weerszijden van de zaal bepaalde instrumenten niet meer :)

Kim Wilson
16 april 2014, 13:41
Precies, dat zeg ik ook. Verbreden van het geluid, niet uit elkaar trekken. Een beetje naar links of rechts is al genoeg om een lekker stereobeeld te creëren. Dat je de rechter gitarist links vooraan minder hoort is niet zo erg. Die staat immers ook verder weg. :)

cat's eyes
23 mei 2015, 11:18
Het heeft een tijd geduurd, maar het is dan uiteindelijk toch "maar" ;) de 1x12" mono geworden.

Nogmaals bedankt voor de input en visies.

telerocker
23 mei 2015, 13:33
Maar ook mono een te gekke amp. Gefeliciteerd!