PDA

View Full Version : gitaar ontstemt zeer snel...



michke
15 april 2014, 05:20
Hallo iedereen,

Mijn gitaar ontstemt zeer snel , daarmee bedoel ik dat ze na een 20-tal minuutjes doorspelen reeds anders klinkt, wanneer ik dan mijn tuner aanzet merk ik steeds dan de tuner iets naar links (oranje) staat ipv het midden (groen) Kan ik daar zelf iets aan doen of laat ik dit beter eens door een shop behandelen.

Ook valt mij het verschil in tuners op, op men Alvarez staat een ingebouwde tuner, wanneer ik alle snaren stem met de ingebouwde tuner en vlak daarna nog even met mijn andere tuner controleer merk ik ( weliswaar )een minimaal verschil...de ene zegt dat het goed is, de andere zegt nog iets meer alle snaren aandraaien...best verwarrend moet k zeggen... Bestaan er tuners waarvan je zeker bent dat ze echt 100 procent juist zitten...?

den titten
15 april 2014, 08:49
ik zeg niet dat het perfect is : maar indien je de mogelijkheid hebt: op een gsm/smartphone heb je apps waar je ook met kan stemmen.

Dit is gewoon een derde (gratis) mogelijkheid en is dan hopelijk eentje die aanleunt bij één van jouw stemapparaten. Heb je nog een andere afwijking : sorry dan voor de extra verwarring :)

Buzzel
15 april 2014, 08:54
Wat voor gitaar? Heb je nieuwe snaren?

Het probleem ligt niet bij de tuners, je geeft zelf aan dat na verloop van tijd de gitaar ontstemt, daar kan geen tuner wat aan doen. Het kan zijn dat de ene tuner nauwkeuriger is dan de andere.

Gearjunkie
15 april 2014, 09:24
Precies en dat maakt eigenlijk alleen maar uit in een band of wanneer je meespeelt met een backingtrack. Daarom is het altijd goed om ook op gehoor te kunnen stemmen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kwispelhond
15 april 2014, 21:36
Goedkope stemmers hebben wel vaker een kleine afwijking maar ze staan toch wel allebij op A=440? (soms druk je wel eens ongemerkt op het verkeerde knopje!)

Wat dat ontstemmen betreft: tja...., nieuwe snaren? of gewoon slechte stemmechanieken, soms kan je die wat strakker zetten, dan draaien ze wel wat zwaarder maar ontstemmen ze ook minder dus ergens een schroefje op de mechanieken?

muziekschuur
15 april 2014, 21:59
Over welke gitaar praten we..... Voel je speling als je aan de stemmechanieken draait?

Riny
16 april 2014, 10:34
Omdat ik niet weet om welk type gitaar/gitaren het gaat reageer ik even betreffende de tuners.

Heb zelf diverse tuners als ook in enkele akoestische CE gitaren.
Toen ik de tuners aanschafte nam ik een stemvork mee (A = 440) en controleerde daar de tuner(s) mee.
Al mijn tuners zijn hierdoor allemaal gelijk, dus onderling geen verschillen.
Ook heb ik deze manier gebruikt bij de aanschaf van gitaren met ingebouwde tuners waardoor deze ook allemaal gelijk zijn.

Misschien kunnen jullie iets met deze tip als ook de vraagsteller.

Verder blijft geen enkele gitaar een paar uur goed op stemming staan, hout werkt en wanneer men veel met bendings speelt rekt men de snaren ook iets uit waardoor deze iets lager in stemming komen en dus onderling "vals" kunnen gaan klinken.
Zelfs een overdreven harde aanslag kan daar ook debet aan zijn.
Wanneer de frets mogelijk ietsje te hoog zijn en men knijp de akkoorden en/of solo's, dan klinkt het al vals en verder ontstaat er na enige tijd dan ook een ontstemde gitaar.

Eko
16 april 2014, 11:32
Michke,
De meeste tuners hebben een kleine afwijking , houd daar rekening mee. Snaren kun je op diverse manieren opzetten en met een verkeerde methode slippen ze iets waardoor je aan het tunen blijft...... Er is genoeg , ook hier , te vinden hoe het moet.
Afgezien daarvan wamt een gitaar op door het spelen en daarmee ontstemt hij ook iets.
Ik ram en sla op mijn akoestische gitaren en sta dus vaker op een optreden te stemmen.

Plant
16 april 2014, 17:35
Michke,
De meeste tuners hebben een kleine afwijking , houd daar rekening mee...

Daarom is het ook heel belangrijk om bij omlaag stemmen iets te ver door te draaien en dan de snaar omhoog op stemming te brengen. Dan ben je de speling van de tuner alvast kwijt.

Eko
17 april 2014, 21:21
Plant ,
ik had het over de tuner , stemapparaat......... Zet er 10 op een rij en ze zijn toch verschillend.

Plant
17 april 2014, 22:02
Ah, tuners en tuners... ik had het dus hierover:


Mijn gitaar ontstemt zeer snel , daarmee bedoel ik dat ze na een 20-tal minuutjes doorspelen reeds anders klinkt, wanneer ik dan mijn tuner aanzet merk ik steeds dan de tuner iets naar links (oranje) staat ipv het midden (groen) Kan ik daar zelf iets aan doen of laat ik dit beter eens door een shop behandelen.

Over stemapparaten gesproken, bij veel moderne exemplaren kun je de referentie anders instellen. Kijk maar eens of ze allemaal netjes op 440Hz staan.

Buzzel
18 april 2014, 20:35
Misschien is het toch wel handig als de TS weer een keer reageert op onze vragen. We roepen nu maar wat in het rond.

michke
19 april 2014, 23:08
hier ben ik terug, ben er een paar daagjes tussenuit geweest :-)
De gitaar is een Alvarez AD30ce , mijn tuner is eigenlijk een goedkope tuner (zo een opklikker)...

michke
19 april 2014, 23:10
Over welke gitaar praten we..... Voel je speling als je aan de stemmechanieken draait?

Ik voel geen speling , of toch niet dat ik weet. De gitaar is een Alvarez AD30ce