PDA

View Full Version : Kiezen van Fender Strat.



Spie
14 april 2014, 20:47
Beste,

Momenteel speel ik op een Tele: https://www.google.be/search?q=fender+hot+rod+vintage+52+tele&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mSxMU_CZAuSl0AW7roHoDw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=585#facrc=_&imgdii=_&imgrc=yjOMuuu-3QBxNM%253A%3B0WSVNp23doWuYM%3Bhttp%253A%252F%252F www.themusiczoo.com%252Fimages%252F7-14-09%252FVintage_Hot_Rod_52_Telecaster_Butterscotch_ Blonde_XN67550_a.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.them usiczoo.com%252Fproduct%252F3473%252FFender-Vintage-Hot-Rod-52-Telecaster-Electric-Guitar-Butterscotch-Blonde%252F%3B700%3B1092

Ik ben hier zeer tevreden van, playability (bespeelbaarheid) zeer goed voor mij en mooie warme sound op de humbucker en de bridge genereert een toffe country-sound. Ook in combinatie met pedalen klinkt deze geweldig!

Ik ben van plan om mij een Fender Strat aan te schaffen, met een dergelijke gitaar heb je toch ietwat andere mogelijkheden t.o.v. de tele en ik hou ook van de dunne sound van de strat, zeg maar de funk-getinte sound.

Ik ben ervan overtuigd dat ik de juiste keuze zal kunnen maken maar alvorens dit te doen had ik eerst enkele zaken gevraagd:

1. Afgaande op mijn wensen in het bovenvermelde deel en rekening houdend met het brede gamma aan types, welke gitaren zou ik zeker moeten uitproberen volgens jullie?
2. Ik zou op deze strat dezelfde playability (bespeelbaarheid) willen hebben dan op de Tele die ik nu al bezit. Geen 2 gitaren zijn dezelfde dus: Is dit mogelijk?

Alvast dank!

pasqual
14 april 2014, 21:14
De playability is onder andere afhankelijk van vorm van de hals. Dus je zou er even achter moeten zien te komen welke shape deze is ( D of V shape, etc.... ). Ook de dikte/type frets en radius van de hals is hierin belangrijk. Als je weet wat voor een hals je wil, ben je al een flink eind op weg. De sound daar kan ik wel iets over roepen maar dat zul je toch echt zelf moeten horen en uitproberen!

Eko
14 april 2014, 21:38
De telecaster heef een U shape neck en die is er bij weinig strats. Als je van vintage type houd zou ik een 57 of 62 uitproberen. Die hebben echter wel vintage frets en die vinden veel spelers moeilijker spelen. Als je liever een dikkere hals wilt en jumbo draad probeer dan eens een SRV strat.

telerocker
14 april 2014, 22:05
De neck van bijvoorbeeld de John Mayer Strat komt in de buurt en heeft net als je tele een 9,5 radius fretboard, waar de AVRI een 7.25 heeft. De Eric Johnson-strat heeft een 12 radius een V-type hals. Dat maakt wel wat uit voor je speelgevoel als je gewend bent aan 9.5.
In welke prijsklasse zoek je en moet het per se een Fender zijn? Je kunt ook een strat naar je wensen laten maken bij gerenommeerde bouwers zoals Smitty, Van der Haar, Rebel Relic, Panucci etc.

SantaX
14 april 2014, 22:58
Spelen en degene die je het beste bevalt mee naar huis nemen, ze zijn allemaal goed :strat:

geert1976
15 april 2014, 01:48
Probeer eens een strat van Ray Gerold, maakt van de Fenders een lachertje.
Voor rond de E 13 a 1400,00 heb je dan een topgitaar.

Ik heb er zelf eentje en ben daar zeer tevreden over, ook over de kwaliteit.
Alles past tot op de milimeter en niets zit scheef wat recht hoort te zitten.

Spie
15 april 2014, 11:14
Thx,

Inderdaad ik had al het idee om naar een dergelijke instantie te gaan. Kan ik dan bijvoorbeeld die tele meenemen naar daar en zeggen dat die strat 100% dezelfde afmetingen en afstellingen moet hebben dan die tele of hoe werkt dat dan?

Spie
15 april 2014, 11:15
De neck van bijvoorbeeld de John Mayer Strat komt in de buurt en heeft net als je tele een 9,5 radius fretboard, waar de AVRI een 7.25 heeft. De Eric Johnson-strat heeft een 12 radius een V-type hals. Dat maakt wel wat uit voor je speelgevoel als je gewend bent aan 9.5.
In welke prijsklasse zoek je en moet het per se een Fender zijn? Je kunt ook een strat naar je wensen laten maken bij gerenommeerde bouwers zoals Smitty, Van der Haar, Rebel Relic, Panucci etc.

Thx,

Inderdaad ik had al het idee om naar een dergelijke instantie te gaan. Kan ik dan bijvoorbeeld die tele meenemen naar daar en zeggen dat die strat 100% dezelfde afmetingen en afstellingen moet hebben dan die tele of hoe werkt dat dan?

Kakihara
15 april 2014, 11:25
Dat hangt af van de bouwer denk ik. Neem anders eens contact op met de rijzende ster aan het gitaarfirmament, Oigun (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?21406-oigun)

telerocker
15 april 2014, 11:26
Thx,

Inderdaad ik had al het idee om naar een dergelijke instantie te gaan. Kan ik dan bijvoorbeeld die tele meenemen naar daar en zeggen dat die strat 100% dezelfde afmetingen en afstellingen moet hebben dan die tele of hoe werkt dat dan?

Als het goed is, is de klant koning, anders kun je evengoed een seriegitaar kopen. Een custombouwer zal een gitaar naar jouw specs maken. Hij zal de hals van je tele opmeten en noteren welke frets erin zitten. Je kunt kiezen voor een gelakte, geoliede of een kaalgeschuurde hals. Maar ook: welke houtsoorten, body uit één of twee delen, welke pickups moeten erin, welke mechanieken, topkam, welke schakeling/toonregeling, welke brug/trem etc.

Ik weet niet waar je woont maar bij Guitarking in Boekel hangen Haars, Smitty's en Rebel Relics. Bij GK kun je zo ook vergelijken met Fenders. Je zou die eens kunnen proberen, dan weet je welk vlees je in de kuip hebt.