PDA

View Full Version : Floor monitors



Lodedsvd
14 april 2014, 20:40
Ik ben op zoek naar monitors,
wat zijn aanraders? en welke gebruiken jullie?

PA systeem is van HK, powerworks,
Dit is de achterkant van het systeem:
http://bild7.qimage.de/hk-powerworks-subwoofer-foto-bild-43927857.jpg

Kunnen deze hier op aangesloten worden of moeten dit actieve zijn en via het mengpaneel.. help :???:

Gearjunkie
14 april 2014, 21:39
Je wilt neem ik aan niet de FOH mix op je monitoren? Normaliter dus vanaf je mengtafel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

paulusdeBKB
14 april 2014, 21:56
Afgaand op de vragen die je stelt, kun je het beste een muziekwinkel binnenlopen op een rustig moment en je daar even laten voorlichten. Niet dat wij het je niet kunnen uitleggen, maar met tastbare dingen voor je neus snap je deze materie in een oogwenk.

Monitoren sluit je in principe niet aan op de subwoofer. Die aansluitingen zijn voor het doorlussen van extra subs of toppen. Monitoren sluit je aan op een monitor- of aux output van je mengpaneel. Welk mengpaneel heb je?

Korte versie: of je actieve of passieve monitoren koopt, is persoonlijke voorkeur.
Voordelen van passieve monitoren:
- je hebt alleen een speakerkabel naar de monitor lopen.
- je kunt monitoren en amps apart upgraden mocht dat nodig zijn
- gaat er iets stuk, dan ben je niet al je apparatuur kwijt in de reparatie
- de afzonderlijke componenten zijn lichter dan een monitor met ingebouwde amp

Nadelen van passieve monitoren:
- meer componenten. Alles bij elkaar sjouw je dus meer.
- upgraden gebeurt in de praktijk weinig
- paar kabeltjes extra aansluitwerk

Lodedsvd
15 april 2014, 00:29
we hebben een paneel met aux ingang en zo verder dus ik veronderstel dat actief de verstandigste keuze is?

Han S
15 april 2014, 00:56
Het is misschien een beetje erg technisch, maar monitoren stuur je aan met een uitgang en het mooiste is als je FB sends hebt, dat is een afkorting van FoldBack en dat zijn sends welke worden afgetapt voor de kanaalfader, dus pre fader en dat is omdat je dan een mix kunt maken welke niet door de kanaalfaders wordt beïnvloed. Effect sends worden afgetapt na de kanaalfader zodat als je daar een galm mee aanstuurt, die galm ook minder wordt als je dat kanaal met de fader zachter in de mix zet.

Kun je dat volgen?

peter_heijnen
15 april 2014, 11:05
we hebben een paneel met aux ingang en zo verder dus ik veronderstel dat actief de verstandigste keuze is?
Om een monitor aan te sturen heb je een aux uitgang nodig.

Maar first things first, dus les 1 en de daarbij horende twee vragen:
-hoeveel monitoren denk je nodig te hebben?
-wil je daar afzonderlijke mixen voor kunnen maken?

muziekschuur
15 april 2014, 11:31
Wil je ook compressie en noisegating..... En een grafic eq? Om niet te spreken van een goeie delay of reverb... Daar moet je goed over nadenken....

Maar doorlinken van de mains is natuurlijk simpel.... Vooral als tijdens de finale de F.O.H. man de mains 3db harder zet en vervolgens het podium gaat fluiten.... Waanzinnige finale krijg je dan....

Besparen op een geluidsman is altijd een goed idee..... Toch toch?

Han S
15 april 2014, 12:00
Waarbij ik hoop te mogen opmerken dat een goede monitormix maken een stuk moeilijker is dan een goede FOH mix. En dat is ook nog belangrijker want de muzikant moet zichzelf goed kunnen horen, wil je een goede performance hebben. En een goede monitormix is ook goed voor de FOH mix want de muzikant gaat beter presteren en het geheel gaat beter klinken. Wel eens een drummer gezien die zichzelf niet goed hoort?

Lodedsvd
15 april 2014, 15:42
wow.. nog veel ingewikkelder als ik eerst voor ogen had..
Ik wil allen maar mijzelf horen eigenlijk :makeup:

paneel:
http://c1.zzounds.com/media/quality,85/UB-1204_top-54d487ac594fcbc8f6d36d538dc669e7.jpg

hierbij de achterkant van het paneel:
http://s.productreview.com.au/products/images/behringer-eurorack-ub1204fx-pro_4f96604c4049a.jpg

peter_heijnen
15 april 2014, 16:10
Het is niet ingewikkeld: een kabel in aux send 1, de andere kant aansluiten op de input van een actieve speaker en klaar.

Voor 110 euro kan dat tegenwoordig al, dat was ondenkbaar in het grijze verleden waar ik vandaan kom. Waren er toen geen chinezen of hoe zit dat? :)

http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/devine-artis-10a-150-watt-actieve-luidspreker/product-details.html

Lodedsvd
15 april 2014, 16:33
Iemand met deze ervaring? of beter van weg blijven?

http://www.miretailrules.com/images/EUROLIVE-F1320D.png

paulusdeBKB
15 april 2014, 20:13
Geen ervaring mee, maar de reputatie van Behringer is: veel waar voor weinig geld. Om veel betere kwaliteit te krijgen moet je veel meer uitgeven. Enige waar ik vraagtekens bij stel, is hoe lang Behringer spullen mee gaan. Zo'n monitorspeaker koop je niet voor je leven. Maar een aantal jaren plezier zal je er wel van hebben, mits je er niet te ruig mee omspringt. Zo te zien kun je dit ding op 2 manieren aansluiten: voeden vanaf de aux op de mengtafel, of er rechtstreeks een microfoon inpluggen en de output doorlussen naar een kanaal op de mengtafel. Dat laatste is een handige optie als het je alleen om zang gaat, omdat het je dan geen aux-kanaal kost (stel dat je die ergens anders voor nodig hebt). Ook het feit dat je het volume gewoon voor je voeten kunt regelen zonder over de drums struikelend naar je mengtafel te lopen, is erg handig. Ik weet niet wat hij kost, maar je valt je er geen buil aan.

Je kunt natuurlijk ook tweedehands kijken. Soms kom je koopjes tegen. Maar god mag weten wat die tweedehands dingen allemaal al hebben meegemaakt. Heb je er weinig verstand van, dan is de zekerheid van garantie waarschijnlijk te prefereren boven een oorspronkelijk duurder apparaat dat mogelijk niet meer (lang) goed functioneert.

Lodedsvd
15 april 2014, 23:38
Geen ervaring mee, maar de reputatie van Behringer is: veel waar voor weinig geld. Om veel betere kwaliteit te krijgen moet je veel meer uitgeven. Enige waar ik vraagtekens bij stel, is hoe lang Behringer spullen mee gaan. Zo'n monitorspeaker koop je niet voor je leven. Maar een aantal jaren plezier zal je er wel van hebben, mits je er niet te ruig mee omspringt. Zo te zien kun je dit ding op 2 manieren aansluiten: voeden vanaf de aux op de mengtafel, of er rechtstreeks een microfoon inpluggen en de output doorlussen naar een kanaal op de mengtafel. Dat laatste is een handige optie als het je alleen om zang gaat, omdat het je dan geen aux-kanaal kost (stel dat je die ergens anders voor nodig hebt). Ook het feit dat je het volume gewoon voor je voeten kunt regelen zonder over de drums struikelend naar je mengtafel te lopen, is erg handig. Ik weet niet wat hij kost, maar je valt je er geen buil aan.

Je kunt natuurlijk ook tweedehands kijken. Soms kom je koopjes tegen. Maar god mag weten wat die tweedehands dingen allemaal al hebben meegemaakt. Heb je er weinig verstand van, dan is de zekerheid van garantie waarschijnlijk te prefereren boven een oorspronkelijk duurder apparaat dat mogelijk niet meer (lang) goed functioneert.

Prijs is +- 200 euro.. ik weet natuurlijk dat dit niet hét van hét is, maar zolang het zijn ding doet is het al ok..
Het zou enkel bedoelt zijn voor de zang, maar zoals je zegt misschien beter micro hier inpluggen en dan naar de mengtafel gaan.

Ten zij er iemand nog andere opties heeft ipv de behringer

Stoffel43
1 juni 2014, 13:11
Wij gebruiken in onze band al een jaar of 10 behringers (B300) als monitor. Nooit enig probleem mee gehad! Actief en op het mengpaneel aangesloten, alleen loeizwaar...

Grtz


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Rick trodat
2 juni 2014, 10:04
Daarnaast vind ik vooral belangrijk dat de monitorspeaker niet overstuurt. Ik stuur alleen mijn eigen zang erover en ik hoef niet per se een prachtig uitgebalanceerd laag, midden en hoog. Als ik mezelf maar hoor. Dus twee zaken waar ik op let, voldoende wattage en een speaker die dat aan kan.

Zelf huur ik trouwens altijd een monitor als ik optreed, of de geluidsman neemt er een paar mee. Zelf gebruik ik mackie v450, maar die zijn wel duur om aan te schaffen.

Plant
2 juni 2014, 12:52
Ik stuur alleen mijn eigen zang erover en ik hoef niet per se een prachtig uitgebalanceerd laag, midden en hoog. Als ik mezelf maar hoor.

Lees ik over de toepassing heen? Een monitor om alleen jezelf te kunnen horen?
Ik speel zelf wel eens met een akoestisch groepje (folk) en loop bij technici iedere keer tegen dit 'misverstand' aan.

Als wij repeteren is dat in een kringetje naar elkaar toe gericht, als we op een podium staan/zitten dan is dat op een rijtje. Mezelf hoor ik dan toch wel redelijk, het gaat mij erom dat ik op mijn monitor voornamelijk de anderen heb staan. Technici zeggen altijd dat mijn monitor niet harder kan omdat mijn gitaar dan gaat rondzingen. Dan moet ik ze aan het verstand peuteren dat mijn gitaar niet harder hoeft, draai die maar zacht in de mix, maar laat mij wel op mijn monitor de mensen 4 meter verderop naast me horen.

Ik begrijp dat als je een drumkit achter je rug hebt staan en anderen brullende versterkers op het podium hebben staan, dat je jezelf ook wilt kunnen horen boven het geweld uit. Maar als je jezelf toch wel kunt horen, maar jij ander niet en anderen jou niet, dan vergt dat toch wel een iets andere benadering.

Rick trodat
2 juni 2014, 13:28
Lees ik over de toepassing heen? Een monitor om alleen jezelf te kunnen horen?
Ik speel zelf wel eens met een akoestisch groepje (folk) en loop bij technici iedere keer tegen dit 'misverstand' aan.

Als wij repeteren is dat in een kringetje naar elkaar toe gericht, als we op een podium staan/zitten dan is dat op een rijtje. Mezelf hoor ik dan toch wel redelijk, het gaat mij erom dat ik op mijn monitor voornamelijk de anderen heb staan. Technici zeggen altijd dat mijn monitor niet harder kan omdat mijn gitaar dan gaat rondzingen. Dan moet ik ze aan het verstand peuteren dat mijn gitaar niet harder hoeft, draai die maar zacht in de mix, maar laat mij wel op mijn monitor de mensen 4 meter verderop naast me horen.

Ik begrijp dat als je een drumkit achter je rug hebt staan en anderen brullende versterkers op het podium hebben staan, dat je jezelf ook wilt kunnen horen boven het geweld uit. Maar als je jezelf toch wel kunt horen, maar jij ander niet en anderen jou niet, dan vergt dat toch wel een iets andere benadering.

Maar ''het op een rijtje staan'' vind ik persoonlijk geen presentatie. Het haalt enorm het bandgevoel onderuit naar mijn mening en vaak komt het ook het geluid niet ten goede.

Ons stageplan is dan ook drummer in het midden met daarvoor mijn gitaarversterker(s). Pal naast de drummer de bassisist. Schuin naar iedereen toe gericht de toetsenist en de zanger naast mij. Daarom heb ik alleen de zang over de monitor, want de speakers staan altijd een aantal meter van ons vandaan, richting het publiek. De drummer hoort direct het geluid wat aan de achterkant van mijn versterker vandaan komt, de bassist hoort hij ook vrijwel direct, en dit scheelt een extra monitor voor de drummer. De bassist hoort mijn versterker en staat voor zijn eigen versterker. En de hammond wordt zijwaarts geprojecteerd naar iedereen toe.

Als je allemaal, stel met 5 man, op een rijtje staat, dan ben je veel meer afhankelijk van de geluidsman, moet er vaak drums op de monitor ( om het strakker te krijgen). En de communicatie wordt vrijwel altijd slechter. Daarom zijn ''U'' of ''V'' vormen als presentatie ideaal. Hierbij heb weinig monitoren nodig.

Kijk bijvoorbeeld naar Robert Cray, of Triggerfinger.

Plant
2 juni 2014, 14:22
Het gaat in mijn post niet om het 'op een rijtje staan', dat is hier niet zo relevant. Hoe en wat de TS speelt weet ik niet, maar de wensen kunnen dus uiteen lopen.