PDA

View Full Version : Gezekerd stopcontact



Thiez
14 april 2014, 19:09
Ik hobby met enige regelmaat aan wat elektronica enzo. En ondanks de goede wil en meten, wil het toch nog weleens voorkomen dat je een sluiting maakt.
Het is dan ook al de nodige keren voorgekomen dat ik in het hartstikke donker naar beneden moet om weer de automaat om te zetten en ik weer verder kan meten.
Nu hadden wij op school altijd "test stopcontacten" bij die elektro werkbanken. Wanneer je daar sluiting maakt kon je met een druk op de knop weer aan de gang.
Is het mogelijk om zoiets voor thuis te maken? Gewoon boven mijn bureau een paar stopcontacten met een automaat ernaast?

Buzzel
14 april 2014, 19:15
Ik hobby met enige regelmaat aan wat elektronica enzo. En ondanks de goede wil en meten, wil het toch nog weleens voorkomen dat je een sluiting maakt.
Het is dan ook al de nodige keren voorgekomen dat ik in het hartstikke donker naar beneden moet om weer de automaat om te zetten en ik weer verder kan meten.
Nu hadden wij op school altijd "test stopcontacten" bij die elektro werkbanken. Wanneer je daar sluiting maakt kon je met een druk op de knop weer aan de gang.
Is het mogelijk om zoiets voor thuis te maken? Gewoon boven mijn bureau een paar stopcontacten met een automaat ernaast?

Kan je niet gewoon een zekering nemen die normaal in je versterker doet, maar dan in een geisoleerd doosje?

EDIT: of zeg ik nu iets heel doms?

cluseau
14 april 2014, 20:04
Het ligt er een beetje aan wat er in de groepenkast zit. Als dat het ouderwetse melkflesje is zal die eerder opgeven dan je trage automaat. Zoals voorgesteld is een normale zekeringhouder uit een amp een goed idee. Gaatje boren in je verlengdoos en klaar is je gezekerde stopcontact.

Gearjunkie
14 april 2014, 20:21
Of een gloeilamp in serie met de voeding opnemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Thiez
14 april 2014, 20:38
oke danku. Mijn meterkast moet nog gebouwd worden, dus dat worden automatische zekeringen.
Pak ik gewoon een stekkerblok waar ik een smeltzekering in zet.

nico verduin
14 april 2014, 21:22
Tegenwoordig zijn toch alle meterkasten met automatische stoppen?

Thiez
14 april 2014, 22:18
Nieuwbouw wel ja. Maar ik heb recentelijk een ouder huisje gekocht en daar zitten maar liefst twee groepen smeltzekeringen in!

Ik las op internet wel iets over selectiviteit. Dat wanneer je een zekering na de zekering van je meterkast zet, deze minimaal een factor 1,6 lager moet zijn. Wat dus betekend max 10A smeltzekering in het stopcontact op mijn bureau?

Buzzel
14 april 2014, 23:14
Ik zou hem zelf nog wat lager nemen, neem aan dat je niet met 2300 watt op je bureau aan het sleutelen bent.

Frits van Mourik
14 april 2014, 23:17
Mijn rijtje "teststopcontacten" boven m'n werktafel is voorzien van 'n gewone paneelzekeringhouder
met 3.15 AT erin plus een dubbelpolige aan/uit-schakelaar met lampje.
Werkt al jaren zeer OK.
Wel ff opletten, dat de zekering in de fase van je spanning zit, niet in de nul...

rvorkink
15 april 2014, 11:31
Als de meterkast toch nog aangelegd moet worden, is een aparte groep misschien een idee?

René

nico verduin
15 april 2014, 15:52
In ieder geval een moderne :)

jacky
15 april 2014, 21:40
ik heb wel wat leuk materiaal om zo iets te bouwen ....voor weinag ;-) http://link.marktplaats.nl/m771948045
zit je gelijk nooit meer in het donker

Duhsjaak
15 april 2014, 22:01
Of dat toevallig de laatste paar jaar is veranderd?
Tot voor XXX jaar had in Engeland ieder stopcontact zijn eigen zekering.
Voordelen zijn ondermeer dat je met relatief lage zekeringen kunt volstaan, dat niet je halve huis in het donker zit en dat er niet hele hoge piekspanningen of stromen door het huisnetwerk razen.

Vogel effe een Engels bouwbesluit erbij and you're set to go.
Niet op voorhand afwijzen omdat ze cheese on toast eten en aan de verkeerde kant van de weg rijden hè?
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Thiez
15 april 2014, 22:16
Op het werk hebben wij een elektronica grabbelbak. Hier lag een automatische ABB zekering van 6A in. Is dat wat om in de fase-draad te zetten? 6A lijkt me laag genoeg om er eerder uit te gaan dan de 16A in de meterkast toch? Ook wanneer er boven de 16A getrokken wordt? Het is een B-karakteristiek.

Bedankt zover in ieder geval voor de tips allemaal!

Duhsjaak
15 april 2014, 23:07
We hebben nu van alles zitten gissen. Ik heb eerlijk erkend dat ik de begrippen stroom en spanning altijd verwar.

Waarom zend je nou niet even Han S een PMmetje en leg je hem de vraag voor?

Krijg je in een keer een antwoord waarmee je wel wat kunt.

Lukt dat allemaal niet, dan lijkt me die 6 dingest helemaal zo slecht nog niet. Uiteraard niet op basis van smeltzekering, maar op basis van automaat.

Ik vind het hoe dan ook een vernuftige gedachte van je om je testplaats zo te isoleren from da house.

Dat verraadt intelligentie! Normaal moet je daar naar zoeken.
Petje af.
Way to go Ace! Goed bezig.
Vriendelijke groet, Gus

guitarnijboer
15 april 2014, 23:12
Die 'test stopcontacten' op scholen hebben een eigen aardlekschakelaar die aanspreekt bij een lekstroom van 10mA ( i.p.v. de standaard 30 mA) Hier heb je voor je eigen veiligheid ook nog wat aan. Het mooie van een aardlekschakelaar is dat hij geen aardedraad nodig heeft om goed te werken. Hij meet alleen de verschilstroom tussen de fase en 0. Als het verschil groter is dan 10mA ( er dus meer dan 10 mA weglekt naar aarde) dan spreekt hij aan.

Als je regelmatig kortsluiting veroorzaakt tussen de fase en 0 en dus je 16A zekering of automaat er uit knalt, dan moet je je serieus gaan afvragen of je wel door moet gaan met het sleutelen aan elektrische apparaten. Omdat je schrijft dat je in het donker naar beneden moet ga ik er van uit dat het je aardlekschakelaar is die er uitvliegt, als het een zekering was, zou niet je hele huis donker zijn. Je hebt vaak meer dan 1 groep.

Thiez
16 april 2014, 12:05
Regelmatig is een groot woord natuurlijk. Ik vind elke keer dat het gebeurd al vervelend. De bovenverdieping staat op 1 groep. Dus dan is alles boven donker (en het traplicht zit bij bovenverdieping erbij). Het vervelende is dat je ook digitale klokjes en dergelijke weer opnieuw in moet gaan stellen. Dus vandaar wil ik gewoon een los teststopcontact.

pbas
16 april 2014, 13:20
Misschien zoiets ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/622030/Tussenstekker-voor-persoonsbeveiliging-RCD-Zwart-IP44/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1

Lijkt mij het meest simpele

cluseau
16 april 2014, 13:28
Misschien zoiets ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/622030/Tussenstekker-voor-persoonsbeveiliging-RCD-Zwart-IP44/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1

Lijkt mij het meest simpele

Is gewoon een mobiele aardlekschakelaar en bied geen enkele overstroom beveiliging. De stop zal er bij sluiting net zo hard uitknallen als zonder dit ding. :makeup:

cannondale_01
16 april 2014, 15:40
Als je een vaste werkplek hebt kan je ook een stukje wandgoot nemen. Hier monteer je een aardlekautomaat in van 10mA (voor je eigen veiligheid) en 6A of 10A ( voor selectiviteit; anders kan je alsnog in het donker naar beneden ) In die wandgoot een paar wcd's en klaar is klara. Een beetje speuren en voor een paar tientjes moet je het wel kunnen redden.

cannondale_01
16 april 2014, 15:51
Even voor het beeld. Zoiets dus. de mogelijkheden zijn eindeloos. tegenwoordig ook gecombineerde wcd's met usb aansluiting ect.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_00100.jpg

Thiez
16 april 2014, 17:15
Dat is precies wat ik in gedachten heb cannondale. Mooi werkbankje, van jou?
Zoiets was inderdaad het plan om te creëren in mijn nieuwe huisje.

cannondale_01
16 april 2014, 18:21
Nee niet van mij. Voorbeeld van google geplukt. Heb er wel tientallen gemaakt. Voornamelijk voor in schuurtjes boven de werkbank. Maar ook voor computer gasten met overspanningsbeveiligingen erin ectect
Zelf loop ik te kl**t*n met een verdeelblokje. Te lui ? :soinnocent: O-nee ik maak nooit sluiting ! :seriousf:
Klus-ze.