PDA

View Full Version : Tip voor snaren



guitarkid
14 april 2014, 12:23
Ok, misschien vertel ik niet iedereen iets nieuws, maar ik post het toch even. Net in de studio knapt de G-snaar van mijn Tele, maar ik heb dus alle tijd om die snaar te verwisselen. Live is dat echter (vaak) een ander verhaal en daar heb ik al lang een oplossing voor die aanmerkelijk minder tijd kost!
I. p. v. de snaren in een set van 6 verschillende in hun originele verpakking te laten zitten stop ik alle verschillende diktes in een eigen verpakking. Voordeel is dat je direct de juiste snaar hebt, je geen nieuw doosje of zakje hoeft open te maken, je niet met onvolledige sets blijft zitten en m.n. bij bijv. d'Addario niet een snaar uit een kluwen van snaren hoeft te trekken. Zeker als je ook e.e.a. zo snel mogelijk wilt doen gaat dat altijd mis.... Ik knap gelukkig erg weinig snaren, maar de enkele keer dat me dat live gebeurde was ik in no time weer speelklaar! Zorg ook even voor een snarewinder, een tangetje en evt. een kleine schroevendraaier bij je reservesnaren. Die laatste kan erg handig zijn om de rest van de geknapte snaar van de tuner te krijgen!
Ik heb altijd wel een back up gitaar bij me, maar vind het ook wel lekker om z.s.m. weer op de juiste gitaar in het juiste nummer te spelen!
Voor wat het waard is..... ;)

Eko
14 april 2014, 14:45
Guitarkid,
Altijd goed om tips er op te zetten! Misschien een goede tip om een multitool te hebben voor gitaristen. Die zat een paar jaar geleden gratis bij een paar sets Elixirs. Zitten meerdere zaken bij in. Stringwinder , maar ook imbus voor zadeltjes en schroevendraaier. Het grappige is dat alle bandleden moeten lachen om gitaristen ( die hebben altijd van alles bij zich ) , maar ze staan wel regelmatig met de vraag: heb jij niet toevallig ....... bij je?
Ik heb trouwens meestal van alles extra bij me, kabels , plectra , tape , snaren , 9V batterijen , enz. Altijd makkelijk.

Nerbarn
14 april 2014, 15:12
Hier kun je zo de juiste snaar uittrekken en je kan er een hele tijd mee. Past alleen niet in het vakje van een koffer lijkt me.
http://www.musiciansfriend.com/accessories/daddario-exl110-guitar-strings-bulk-pack-light-25-sets

telerocker
14 april 2014, 17:14
Prima tip! Gelukkig breek ik zelden snaren on stage. Als dat gebeurt, pak ik snel een andere gitaar, plug in en speel daarmee de set uit.

muffstuff
14 april 2014, 17:22
Prima tip! Gelukkig breek ik zelden snaren on stage. Als dat gebeurt, pak ik snel een andere gitaar, plug in en speel daarmee de set uit.

Ik speel gelukkig nooit voor publiek, dus ik ken dit probleem ook gelukkig niet. IS trouwens mijn tip, niet voro mensen spelen, dan maakt het niets uit of je een snaar breekt.

FruscianteFan
14 april 2014, 17:27
Het topic hierboven is sowieso de fijnste methode, wat mij betreft, om snel snaren te vervangen. Heb ik overigens op het podium nog nooit hoeven doen.

Voor D'addariogebruikers lijkt je tip me inderdaad waardevol. Ik gebruik Elixirs, dus als ik een snaar breek pak ik een nieuw setje en vis ik met gemak de juiste eruit. Eens in de zoveel tijd (sinds ik de Gretsch heb, breek ik eigenlijk nooit snaren) kijk ik welke snaren ik nog heb en probeer ik evt opgebroken setjes weer compleet te maken, en gooi ik alle overige snaren bij elkaar.

guitarkid
14 april 2014, 20:50
Hier kun je zo de juiste snaar uittrekken en je kan er een hele tijd mee. Past alleen niet in het vakje van een koffer lijkt me.
http://www.musiciansfriend.com/accessories/daddario-exl110-guitar-strings-bulk-pack-light-25-sets

Geweldig, die kende ik nog niet!!! :) Ik begrijp echter dat hij alleen in 10-46 te krijgen is. En ik speel met 10-52....