PDA

View Full Version : Tung-Sol 6L6 GC-STR



dikkiedik
13 april 2014, 16:12
Vandaag een re-tube gedaan van mijn Two Rock custom reverb. Ik heb aardig wat 6L6 buizen versleten inmiddels. Toch kwam ik nooit bij dat gene wat ik precies wilde. Niet storend, zijn tenslotte relatief kleine verschillen. Mijn vorige setje was een paartje Winged =C= 6L6gc (80 euro voor een paartje!!!). Mooie buis en lekker muzikaal. Toch vond ik deze buis een beetje 'in your face' en stug af en toe. Ik heb liever een iets transparantere buis. Daarnaast heb ik ook General Electric (NOS) 6L6 geprobeerd. Deze waren erg lekker maar iets te helder voor mijn smaak. Ook groove tubes vond ik veelal te helder. JJ en TAD waren erg vlak en 'boomy' en ook weer 'in your face'.

Nu mijn winged C buizen aan vervanging toe waren heb ik me verder georiënteerd op 6L6 buizen. Veel was er niet meer overgebleven. Tung-Sol stond aangeschreven als warm, vol, smooth en lekker! Meteen een matched pair aangeschaft. Zeer schappelijke prijs. 38 euro. Vandaag geïnstalleerd en gebiast. WOW! dit zocht ik. Heerlijk transparant en je kunt er alle kanten mee op. Zeer dynamisch en heerlijke breakup. In tegenstelling tot de tung-sol 12ax7 (reissue) is deze buis niet zo helder/schel wat veel mensen denken. de 6L6 is super dik, heerlijke bas en topend. Mooie vlakke respons en geen midhump zoals bijvoorbeeld JJ en winged C wel hebben.

Met de pre-amp kan ik nu eigenlijk elke tone indraaien die ik zou willen. Ook een heerlijke heldere sound. Maar de transparantie van deze buis is gewoon heerlijk! Absolute aanrader en voor de mensen die voor een re-tube gaan binnenkort.

Ik moest even mijn enthousiasme delen :crazyhappy:

Little Jay
13 april 2014, 16:51
Dank voor de review! Heb zelf soortgelijke ervaring met Tung Sol in m'n Blues Deluxe. Lekker buisje idd!

alias
13 april 2014, 20:23
Ik moest even mijn enthousiasme delen :crazyhappy: Misschien wordt ik ook wel geestdriftig, als je even wilt vermelden waar je ze gekocht hebt. Fabrieksmatch of tussenleverancier-match?

dikkiedik
13 april 2014, 21:40
Ze komen van tonefactory. Een tussenleverancier-match dus. Metingen staan op het doosje en was een close matched pair.

telerocker
13 april 2014, 22:42
Goede review, bedankt! Ook ervaring met EL34? Heb zelf nu Svetlana's in een The Valve. Mag wat mij betreft nog een tandje meer laag in.

jerome
13 april 2014, 23:11
Ik heb ervaring met Tung Sol EL 34 buizen in Marshall tops. Erg lekkere combi imho! Maar als je meer laag wil denk ik eerder aan andere voorbuizen.
Voor 12ax7 preampbuizen geven Tung Sols in mijn amp en imho een fantastische sound met redelijk veel laag, meer dan de JJ's en NOS Philips.
EH's gaven nog meer laag, strak laag, maar in mijn amp een beetje richting metal, en dat was niet wat ik zocht...

Comfortably Daniel
14 april 2014, 09:42
Heb ook een poos Tung-Sol's in m'n Twin Reverb gehad. Was er ook erg over te spreken! Mooie volle sound.

dikkiedik
14 april 2014, 14:52
Ik gebruik zelf NOS Philips E83cc buizen. Erg lekkere buis. Die Tung-Sol 12ax7 is te helder, inderdaad veel bas, maar ook véél hoog. De powertubes maken naar mijn mening erg veel uit voor de 'feel' van de versterker en daarom zeker even belangrijk als de pre-amp tubes.

De Tung-Sol EL34's zijn wat helderder met lekker veel mid. Voor meer bas kan je goed voor de JJ EL34L gaan. High powered EL34 met meer bas. Die Tung-sol EL34's klinken overigens wel erg lekker dik! Zaten in mijn vorige amp.

telerocker
14 april 2014, 14:52
Ok, thx staat op de list.