PDA

View Full Version : Aandraaien halspen



Eric van Esch
13 april 2014, 16:02
Mijn 12-snaar heeft een wat holle hals, deze moet dus wat rechter worden door het aandraaien van de halspen. Nu is de regel een kwart slag per keer. Maar hoeveel tijd moet er tussen deze keren nu eigenlijk zitten? Paar uur, een dag, paar dagen? Ik kan hierop geen duidelijk antwoord vinden. Wie kan deze "keren" definiėren?

Plant
13 april 2014, 16:16
Een hals werkt altijd nog wat na en het verschilt per gitaar.

Je merkt in de praktijk wel altijd meteen verschil, maar je moet altijd stoppen op het moment dat je denkt dat ie er nog net niet helemaal is. Want dan is ie dat na 1 ą 2 dagen dus wel.

Rizz
13 april 2014, 16:20
En denk er alsjeblieft aan dat je de spanning van de snaren afhaalt als je aandraait...

Plant
13 april 2014, 16:23
Idd, heel belangrijk. Vaak moet je dat toch, omdat het afstelpunt door het klankgat in de hiel zit.

Eric van Esch
13 april 2014, 16:26
@Plant: Bedoel je dat je een slag geeft, kijkt en dan weer door gaat als het nog niet recht is?

@Rizz: Ook hier kom ik tegenstrijdige berichten over tegen. De ene beweert dat je onder spanning moet aandraaien (Hofstede: Zelf je gitaar afstellen, http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen ), terwijl anderen beweren dat je de hals zonder spanning moet bijstellen. Ik kan me voorstellen dat je met spanning op de hals juist kan zien wanneer de hals recht is, dat zie je niet zonder spanning erop (de spanning zorgt er nu eenmaal voor dat de hals rond gaat staan). Kan me dan wel weer voorstellen de spanning van de snaren te halen, aandraaien en dan weer spanning erop en de situatie bekijken. Maar je blijft dan wel heel erg aan het draaien en je gitaar op stemming te krijgen.

Waarom met of waarom zonder, wie weet het?

Rizz
13 april 2014, 16:28
Misschien bij een 6-snaar, maar met een 12-snaar en de enorme spanning die erop staat zou ik het risico niet nemen... Better safe then sorry, denk ik dan maar...

Eric van Esch
13 april 2014, 16:30
Wat is het risico als de spanning erop staan dan? Dat is mij nog nooit echt duidelijk geworden? Kans dat je de halspin dol draait of afknapt?

Plant
13 april 2014, 16:34
Kan me dan wel weer voorstellen de spanning van de snaren te halen, aandraaien en dan weer spanning erop en de situatie bekijken. Maar je blijft dan wel heel erg aan het draaien en je gitaar op stemming te krijgen.

Zeker bij een 12-string :p maar zoals je het beschrijft is wel zoals ik het doe.
Met de snaren erop kost het alleen maar meer kracht. Persoonlijk heb ik dat liever niet als ik aan een halspen draai.

Rizz
13 april 2014, 16:36
Bijvoorbeeld.. Je zet ook meer spanning op de hals, snaren, kop en brug. In principe moet het het kunnen hebben. Ik heb de waarheid ook niet in pacht, maar een stuk hout waar behoorlijk wat spanning op staat geforceerd recht buigen kan gevolgen hebben.

-Martijn-
13 april 2014, 19:34
De pen is bedoelt om de hals vast te houden, niet om hem in beweging te brengen. In beweging brengen kost veel meer kracht namelijk (hoewel dat over het algemeen ook geen probleem is voor de halspen).

Je kunt de hals met de hand naar achter buigen en dan de halspen er als het ware naar toe draaien.