PDA

View Full Version : Overig: zoek beginnersboek versterkerontwerp.



SantaX
12 april 2014, 21:43
Deze is een beetje gericht aan de bekende techneuten hier.

Ik ben nog steeds op mijn eigen trage tempo bezig met de electronica als hobby en zou graag wat meer willen weten over versterkers. Vroeg me af iemand misschien een boek kan aanbevelen over versterkers. Specifiek werking en ontwerp. De electronica basics hoeven er niet in te staan, maar het moet ook weer niet te veel aannames maken over de kennis van de lezer. Liefst iets dat van de meest simpele versterker naar misschien iets als een 5F1 gaat, zodat ik op het einde van het boek van elk component kan uitleggen wat het doet.

Plant
12 april 2014, 22:01
Elektuur (of Elektor) bracht wel leuke leerzame (buizen)versterker boeken uit. Deze heb ik ooit besteld en nog (nieuw) in de kast staan:

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/9/8/8/0/666880889.jpg

Als je denkt dat het wat is en je bent toevallig in de buurt van Eindhoven mag je hem wel zo komen oppikken.

Tabula Rasa
12 april 2014, 22:02
Designing guitar and bass tube preamps van M Blencowe is erg goed leesbaar en duidelijk.

cluseau
12 april 2014, 22:06
.......De electronica basics hoeven er niet..........zodat ik op het einde van het boek van elk component kan uitleggen wat het doet.

Zou niet weten hoe ik aan deze twee tegenstellingen kan voldoen. Als je echt de functie van ieder component wil kunnen beschrijven zal je toch echt door het stof moeten.

SantaX
12 april 2014, 22:35
Dank je plant! Het zal niet heel snel zijn, maar ik kom wel eens door Eindhoven :D Zou ik heul blij mee zijn! Sterker nog, dat lijkt me perfect! (alhoewel, we komen geloof komende zondag door Eindhoven... kan eens even checken of een kleine detour mogelijk is dan :) )

@Cluseau, ik bedoelde dat ik inmiddels door de 4 delen van electro echt niet moeilijk heen ben en dus ook al een paar dingen weet :) Het boek hoeft niet met de wet van Ohm te starten.

edit: En jij ook bedankt Tabula. Eens kijken of ik die ergens vandaan kan plukken.

SantaX
22 april 2014, 00:04
Inmiddels het boek bij Plant mogen gaan ophalen en het eerste stuk in 1 ruk verslonden. Precies wat ik zocht! Heb het nu de eerste keer heel snel gelezen, maar ik ga deze week meteen beginnen aan ronde 2. Duidelijk helder boek dat de echte beginnerszaken overslaat over electronica, maar qua buizenversterkers en toonregeling alles vanaf nul start. Echt precies wat ik zocht. Nogmaals dank Plant! :cheerup: Als je hem een keer terug wil hoor ik het van je!

Plant
22 april 2014, 17:39
Mooi :)

Nee hoor, hou het boek maar. Ik denk dat ik het boek al meer dan 10 jaar in de kast had staan en je ziet hoe nieuw het er nog uitziet (ik heb het alleen even afgestoft), ik doe er verder niks meer mee. Nogmaals veel plezier ermee, maar dat komt wel goed als ik het zo lees.

SantaX
22 april 2014, 23:36
Dank je! Het ziet er inderdaad harstikke nieuw uit nog! Tien jaar had ik nooit gedacht. Ik vrees dat hij bij mij wel gelezen gaat worden ;)

Plant
23 april 2014, 17:45
... en mocht je het uitgelezen hebben, dan kun je het altijd weer doorgeven aan b.v. een volgende GN'er die er interesse in heeft.

Hendriks
23 april 2014, 20:01
Ik heb ook wel interresse om van iemand dat boek over te nemen,dus heb je het en wil je er afstand van doen? Wil er goed voor betalen.

Plant
23 april 2014, 21:06
Doorverkopen was dus niet bepaald de bedoeling van mijn gratis weggeef-aktie, maar goed, dat moet iedereen hier verder maar zelf uitzoeken.

edit: o je bedoelt een ander exemplaar :makeup:

Agent_Smith
23 april 2014, 21:47
... en mocht je het uitgelezen hebben, dan kun je het altijd weer doorgeven aan b.v. een volgende GN'er die er interesse in heeft.

Ja, ik dus... :) Ik had het ook graag gehad :)

Plant
23 april 2014, 22:02
Wat een polulair boek ineens :) misschien moet de uitgeverij een nieuwe druk overwegen.
Overigens worden er verder weinig andere suggesties gedaan, zijn er maar zo weinig vergelijkbare boeken?

SantaX
23 april 2014, 22:05
Haha, no worries, ik ga hem niet doorverkopen, dat zou wel heel ongepast zijn. Nee, als ik er klaar mee ben dan mag ie gewoon naar de volgende. Maar, dat zal niet op de hele korte termijn zijn vrees ik.

Hendriks
24 april 2014, 09:18
Doorverkopen was dus niet bepaald de bedoeling van mijn gratis weggeef-aktie, maar goed, dat moet iedereen hier verder maar zelf uitzoeken.

edit: o je bedoelt een ander exemplaar :makeup:
Yep een andere ,van een ander forum lid.