PDA

View Full Version : Godin



Frdrc
12 april 2014, 20:31
Hallo,

Al een tijdje bezig met het internet af te schuimen op zoek naar een gitaar (budget rond de 1000euro). Ook al 3 muziekwinkels bezocht en alles eens uitgebreid bekeken.

Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan het feit dat een HSS gitaar waarschijnlijk het beste is voor mij. Of een HSH gitaar waarbij de humbuckers gesplitst kunnen worden. Geeft best wel veel veelzijdigheid, maar misschien ook te veel? De klank van een HSS gitaar bevalt mij alleszins wel het beste. De genres die ik wil spelen zijn rock, pop rock, grunge... Hollowbodies heb ik al geschrapt, wel mooi om naar te kijken maar spreekt me niet zo aan om op te spelen.

En dan zijn er de oneindig vele keuzes. Ik heb al redelijk wat merken gezien. De merken die me bijblijven zijn PRS, Ibanez en Godin. Vooral Godin spreekt me aan. Na veel zoeken toch één winkel gevonden in België die er twee hadden. Qua afwerking heel goed. Ik hou ook wel van de eerder naturel afwerkingen van de body die ze hebben. Heeft er iemand ervaring met Godin gitaren? Of weet er iemand een winkel in België (regio West Vlaanderen) waar je er meer kan zien en testen? Tot nu toe mijn oog laten vallen op de Icon convertible, heeft blijkbaar humbuckers en single coils, klinkt al goed.

Ik sta ook open voor andere suggesties!

Kakihara
12 april 2014, 21:00
Blijkbaar zou Keymusic het een en ander moeten hebben: http://www.rubberneck-guitars.com/brands/be/all/godin/
Misschien eens naar Roeselare bellen?

zjanke
12 april 2014, 21:21
Ik heb een LG en ondanks dat ik soms wel eens wat anders wil is het al een jaar of 12 mijn eerste gitaar. De tip die ik heb: zoek ook tweedehands, want dan kun je ruimschoots binnen je budget bijvoorbeeld ook een mooie LGX met een supermooie top vinden.

Frdrc
12 april 2014, 22:19
Kakihari, inderdaad. Ben via de site van Key Music in Roeselare terecht gekomen. Ze hadden er twee (jammer genoeg geen icons) ze zagen er allebei heel goed uit qua afwerking. Ze lagen ook goed in de hand. Voor de rest... heb daar een half uur rond gelopen en alles bekeken en geen verkoper die eens kwam horen of hij kon helpen. Dan maar zelf een verkoper aangesproken of ik eens die Godin gitaar mocht bekijken en hij heeft die dan ook zonder al te veel woorden in mijn handen geduwd om het dan af te bollen. Deze ochtend ook naar Piens geweest in Sint Martens Latem, de verkoper daar heeft er alle gitaren uit mijn budget bij gehaald, uitgebreid en goed gedemonstreerd met enorm veel uitleg. Nuja, dat is een beetje off topic! :) Bedankt voor de site ook, kan ik wel iets met aanvangen.

Zjanke, LG moet ik eens checken. Ken ik niet direct (blijkbaar een Godin?). Bedankt voor de tip.

telerocker
13 april 2014, 01:43
Niet dat je er veel aan zal hebben maar ik hen een Godin Acousticaster gehad en een Seagull S6 CW (ook uit de Godin-fabriek in La Patrie). Beide prima gitaren met lekkere halzen en een goede prijs/kwaliteit. Ik ben ook benieuwd naar de Icons. Het is geloof ik hun eerste setneck electric solidbody.

Frdrc
13 april 2014, 10:56
telerocker, t'is wel goed om te weten dat anderen ze ook goed vinden van prijs/kwaliteit. Heb het ook ergens gelezen dat het hun eerste set neck is. Gisteren in de muziekwinkel gemerkt dat die set necks wel een betere sustain geven.

Brum
13 april 2014, 12:47
Sorry, maar set neck vs geschroevde hals heeft echt niks met meer of minder sustain te maken. Wel met een andere attack. Een goed gebouwde gitaar met een hals die erg strak in de pocket geschroefd is geeft minstens zoveel sustain als die van een set neck. Een gitaar met een set neck, maar slechte constructie geeft daarentegen weer minder sustain. Dat set neck gitaren per definitie meer sustain geven is echt een hartnekkig fabeltje.

muziekschuur
13 april 2014, 13:01
http://www.godinguitars.com/guitars/godinsessioncreammn.jpg

Knappe strap erop....
Nog een kist erbij.... Heb je nog centen genoeg voor een buizen ampje...

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Elektrische-gitaren/Godin-Session-Electric-Guitar-Maple-Raw-SG-/art-GIT0019448-000

telerocker
13 april 2014, 13:08
Sorry, maar set neck vs geschroevde hals heeft echt niks met meer of minder sustain te maken. Wel met een andere attack. Een goed gebouwde gitaar met een hals die erg strak in de pocket geschroefd is geeft minstens zoveel sustain als die van een set neck. Een gitaar met een set neck, maar slechte constructie geeft daarentegen weer minder sustain. Dat set neck gitaren per definitie meer sustain geven is echt een hartnekkig fabeltje.

Idd, het begint bij bouwkwaliteit. Toch, op de Gibsons die ik in mijn handen hebben gehad, stief de toon wel langer uit dan op mijn strat, die ook niet lijdt aan een gebrek aan sustain. Je moet, vind ik, ook iets minder werken voor je toon dan op een Fender-style gitaar. Kan ook aan mij liggen.
Ik denk dat veel gitaristen die voor het eerst een setneck gitaar bespelen, hetzelfde gevoel hebben als Frdrc. Misschien zijn die Icons ook wel heel erg goed in elkaar gezet. Wat dat betreft is Godin mogelijk een onderschat merk.

telerocker
13 april 2014, 13:12
http://www.godinguitars.com/guitars/godinsessioncreammn.jpg

Knappe strap erop....
Nog een kist erbij.... Heb je nog centen genoeg voor een buizen ampje...

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Elektrische-gitaren/Godin-Session-Electric-Guitar-Maple-Raw-SG-/art-GIT0019448-000

Leuke, complete gitaartjes voor weinig geld. Let wel: de body is lindenhout, dus geen essen of elzen. Of dat klankmatig een nadeel is, weet ik niet, ik heb nooit zo'n Session-model bespeeld. Wel vind ik de sunburst-modellen minder attractief omdat je bijna geen tekening in het hout ziet.

Brum
13 april 2014, 13:14
Godin bouwt absoluut goeie gitaren, dat zonder meer!

Frdrc
13 april 2014, 13:15
Brum, daar heb je een punt hé.

Muziekschuur, thx! Buizen ampje is er al, een Laney Lionheart 20H. Op het internet vind ik massa's veel goede reviews over Godin. Maar dat was bij mijn vorige gitaar (Hagstrom Viking Deluxe Tremar) ook het geval, en de kwaliteit was toch echt niet goed. Bekabeling bleef niet hangen, lak hing er hier en daar maar slordig tegen, stemknoppen zagen er slecht gemaakt uit en waren totaal niet afgewerkt, hun chique logo op de tailpiece was ook slordig gemaakt, plastic covers rond de humbuckers waren zo waardeloos... Misschien dat ik gewoon pech gehad, maar ik vond het een redelijke ramp. Ik heb mijn lesje wel geleerd, nu bekijk ik alle gitaren van kop tot teen, geen detail dat ik nog mis. De Godin gitaren zien er in de winkel alvast perfect uit.

telerocker
13 april 2014, 13:17
Brum, daar heb je een punt hé.

Muziekschuur, thx! Buizen ampje is er al, een Laney Lionheart 20H. Op het internet vind ik massa's veel goede reviews over Godin. Maar dat was bij mijn vorige gitaar (Hagstrom Viking Deluxe Tremar) ook het geval, en de kwaliteit was toch echt niet goed. Bekabeling bleef niet hangen, lak hing er hier en daar maar slordig tegen, stemknoppen zagen er slecht gemaakt uit en waren totaal niet afgewerkt, hun chique logo op de tailpiece was ook slordig gemaakt, plastic covers rond de humbuckers waren zo waardeloos... Misschien dat ik gewoon pech gehad, maar ik vond het een redelijke ramp. Ik heb mijn lesje wel geleerd, nu bekijk ik alle gitaren van kop tot teen, geen detail dat ik nog mis. De Godin gitaren zien er in de winkel alvast perfect uit.

Als dat nou jouw droomgitaar is, moet je er gewoon voor gaan. Gitaristen moeten vooral een beetje eigenwijs zijn....

FruscianteFan
13 april 2014, 13:37
Idd, het begint bij bouwkwaliteit. Toch, op de Gibsons die ik in mijn handen hebben gehad, stief de toon wel langer uit dan op mijn strat, die ook niet lijdt aan een gebrek aan sustain. Je moet, vind ik, ook iets minder werken voor je toon dan op een Fender-style gitaar. Kan ook aan mij liggen.
Ik denk dat veel gitaristen die voor het eerst een setneck gitaar bespelen, hetzelfde gevoel hebben als Frdrc. Misschien zijn die Icons ook wel heel erg goed in elkaar gezet. Wat dat betreft is Godin mogelijk een onderschat merk.
Och, mijn Gretsch heeft een set neck en amper sustain. Maar dat is dan ook een hollowbody ;)

ontopic: Godins schijnen goed te zijn, maar dat schijnen Hagstroms ook. Ik heb eens een Viking geprobeerd en het voelde allemaal wel heel strak, maar ook weer niet heel boeiend ofzo. Heb op de afwerking verder niet gelet.

Verder vind ik dat opvallend weinig gitaristen op Godins spelen. De enige die ik zo kan bedenken is de gitarist van Elbow. Maar als het voor jou werkt: coole gitaren hoor!

telerocker
13 april 2014, 13:44
Geen enkele Gretsch die ik in mijn handen heb gehad, had veel sustain. Niet mijn ding, ook de halzen niet. Dat Setzer er goed op weg kan, onderstreept nog meer zijn kwaliteiten.

FruscianteFan
13 april 2014, 13:53
Dat zie ik dan maar als compliment, ik speel er heerlijk op ;)

Tunes
13 april 2014, 14:00
Heb zelf twee godins en meerdere gehad.
Heel veel gitaar voor het geld en goede kwaliteit, afwerking is top.

uiteraard alles waar naar zijn geld, maar ik ben eigenlijk nog geen slechte godin tegen gekomen, wel een goedkopere en een duurdere.

SnoopWinckel
13 april 2014, 18:07
Mijn allereerste gitaar was/is een Godin (Detour) en ik heb deze nog steeds naar volle tevredenheid,
ook al is er ondertussen een Telecaster bijgekomen.
De prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend, ook al zijn ze wat duurder geworden de laatste jaren.

Of deze prijsevolutie normaal is kan ik niet goed inschatten, maar mijn Detour (uit hun Performance serie) moest in 2009 365 euro kosten (nieuw). Tegenwoordig moet je voor hun goedkoopste gitaar uit de performance serie tussen de 500 en 600 euro neerleggen. Wat nog steeds te verantwoorden valt overigens, vergeleken met de Mexicaanse serie van Fender en de Epiphone serie van Gibson.

Frdrc
13 april 2014, 19:02
Ok, bedankt voor de reacties! De kans is groot dat het een Godin Icon Convertible gaat worden. Maar eerst eens een winkel zoeken waar ze hem hebben, kan ook nog een uitdaging zijn.

Duhsjaak
13 april 2014, 23:03
Ergens in dit heel leuke draadje wordt de vraag opgeworpen waarom Godin niet populairder is.
PB (toch wel de BeNeLux vertegenwoordiger voor Godin) ergens in Brabant of Limburg lijkt zich niet heel erg te bekommeren om aandacht. Met heel leuke bassen en gitaren in de portfolio, Google maar eens Godin guitars. EBay, weet ik veel smeekt om aandacht, maar PB blijft muf in de hoek liggen. Weet je niet beter, dan is PB vooral het chemische begrip voor lood.

Ook 440distribution in Engeland lijkt vooral met zichzelf bezig, de Engelse importeur, voor het goede begrip.

De algemene 'laat de kinderkens tot mij komt' mentaliteit van de Europese vertegenwoordigers lijkt aan de relatieve onbekendheid ten grondslag te liggen.

Ik was ooit enthousiast over een mooie 3 pup single coil bas. Die €1.200,00 leek te moeten kosten, maar helemaal nergens te bespelen was.

Toch niet echt een bas, toch niet echt een prijs, waarvoor je iets ongezien/ongehoord op je deurmat laat ploffen.

Ze hebben ook een Deense vertegenwoordiging. Misschien dat die iets van hun klanten aantrekken?
Mooie instrumenten, die lijden onder under exposure als je het mij vraagt.

Oh...... Je had het mij niet gevraagd?
Toch mijn mening. Ken je de uitdrukking: met zulke collega's heb je geen concurrenten nodig? Nou dan!
Vriendelijke groet, Gus

telerocker
13 april 2014, 23:07
Dat zie ik dan maar als compliment, ik speel er heerlijk op ;)

Absoluut. Ik ben vooral Fender-type halzen gewend. Zo'n Gretsch gaat na verloop van tijd vast wel wennen, maar het is niet mijn type gitaar, al vind ik ze wel cool en ga ik misschien nog wel eens om.
Wel grappig dat een Frusciante-fan het opneemt voor de fa. Gretsch. Nou ja, is ook van Fender tegenwoordig... One big family!

Elvee
13 april 2014, 23:13
Ok, bedankt voor de reacties! De kans is groot dat het een Godin Icon Convertible gaat worden. Maar eerst eens een winkel zoeken waar ze hem hebben, kan ook nog een uitdaging zijn.

Even een mailtje naar de importeur voor de Benelux sturen is waarschijnlijk voldoende. Ze kunnen je in ieder geval naar een dealer in de buurt van je verwijzen. http://www.pbmusic.nl/godin.html Succes met je zoektocht.

paulusdeBKB
13 april 2014, 23:17
Ik heb een Godin LGXT, met synth access (die prima werkt maar die ik weinig gebruik) en een aparte uitgang voor de piezo. Sindsdien doe ik stukken minder met mijn Fenders. Het is gewoon een hele goede, stabiele gitaar die ook nog eens enorm veelzijdig is, ondanks dat hij 'slechts' 2 splitbare humbuckers heeft. Beetje jammer van de headstock, die is volstrekt zonder flair. Maar het is absoluut een wereldinstrument! Goed gebouwd, speelt fijn (hals is een fractie breder dan van een strat) en klinkt uitstekend.

Wat mij betreft zijn Godins echt een aanrader. Zeker als je een veelzijdig workhorse zoekt voor minder centen dan bijvoorbeeld een Music Man.

tomcat
17 april 2014, 16:49
Ik heb drie Godin-modellen (LGX, LGXIII en 5th avenue kingpin) en een seagull (sws minijumbo en ook een Godin).
Ik heb ook andere gitaren (fender, gretsch en duesenberg). Ik kan dus vergelijken. Dus laat je niks wijs maken Godin is een topmerk. Ze zijn misschien wat minder blitz, voeren wat ongelukkig campagne en hebben geen echte supersterren als endorsers. OK, dat maakt hun gitaren en niet minder betrouwbaar of slechter klinkend op. Lees er de gitaarsites op na of reviews in de vakpers: unaniem lovend.
Dus: koop met gerust hart een Godin en hopelijk vind je het juiste model met de mooiste klank.
Trouwens hun wat minder imago heeft wel tot gevolg dat je soms koopjes vindt op het net. Ik kocht m'n twee LGX-en tweedehands voor een goeie prijs.

Brum
17 april 2014, 17:46
Absoluut. Ik ben vooral Fender-type halzen gewend. Zo'n Gretsch gaat na verloop van tijd vast wel wennen, maar het is niet mijn type gitaar, al vind ik ze wel cool en ga ik misschien nog wel eens om.
Wel grappig dat een Frusciante-fan het opneemt voor de fa. Gretsch. Nou ja, is ook van Fender tegenwoordig... One big family!

Ik heb zo'n vermoeden dat elke die-hard Frusciante fan maar al te graag een Gretsch in zijn bezit heeft.;)

http://www.jftab.com/img/gear/guitar/frusciante-gretsch.jpg

FruscianteFan
17 april 2014, 17:48
Ik heb zo'n vermoeden dat elke die-hard Frusciante fan maar al te graag een Gretsch in zijn bezit heeft.;)

http://www.jftab.com/img/gear/guitar/frusciante-gretsch.jpg
Valt het erg op? :D

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1476617_751491158212698_79786368_n.jpg

Orpheo
17 april 2014, 18:17
ik heb de nieuwste lichting op NAMM geprobeerd maar vond ze eigenlijk saai. goed gebouwd maar dat was 't wel. Ik was veel meer gecharmeerd van de nieuwe schecters, washburns, parkers en natuurlijk Charvel.

Dirk_Hendrik
17 april 2014, 20:02
De enige ervaring die ik heb met Godin is dat ik, heel veel jaren terug, op de toenmalige Music &Harmony beurs kennis heb gemaakt met Robert Godin. Een hele vriendelijke kalme en ontzettend aardige man. Alléén op de manier waarop hij overkomt zou je al een gitaar van hem willen.
En tsja, ik heb wel meer saaie gitaren bespeeld... die in een bandsetting ineens absolute players bleken te zijn.

telerocker
17 april 2014, 21:30
Ik heb alleen een Godin Acousticaster gehad. Wat me vooral is bijgebleven is de prettig bespeelbare hals.

Duhsjaak
17 april 2014, 22:09
Valt het erg op? :D

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1476617_751491158212698_79786368_n.jpg

Ik ben een FruscianteFan fan, dus je kunt wel nagaan dat ik graag ook een Gretsch zou willen hebben.

Ik heb alleen een vreselijk probleem met hun type aanduidingen. Die zijn alleen begrijpelijk voor henzelf.
En voor de operatiekamer van het AMC. Stumpomatic is heel zeker een signature model voor iemand wiens arm is afgezet. Soit. Er is ook een drummer met één arm, dus het moest er een keertje van komen, toch?

Verder is dit een leuk draadje omdat het heerlijk over andere gitaren gaat. Niet over de grote huizen, maar andere.

En een draadje met voldoende suspense: Orph heeft iets in zijn handen gehad en in het buitenland nog wel, maar het is onmogelijk uit te vinden wat dan wel.

Scherp blijven Orpheo! Je bent CEO, dus labbekakkerigheid kan je niet hebben!
Smiley. Voor de zekerheid.
Vriendelijke groet, Gus

Triggy
18 april 2014, 12:45
Bezit zelf diverse Godins, de LGX (eerste versie uit ' 96), twee acousticasters (6 en 12 snarig) en een aantal Simon & Patrick acoustische gitaren. Heb verder heel veel andere (top)gitaren (Fender, Gibson, Gretsch, Guild) maar Godin doet daar absoluut niet voor onder.
Maakt gewoon een goed product maar zoals het spreekwoord zegt, onbekend maakt onbemind.

geert1976
18 april 2014, 15:49
Ik heb verscheidene Godins gehad en de nodige exemplaren onderhouden voor anderen.
Godin gitaren zijn van een zeer goede constante kwaliteit, maar helaas erg onderschat.

Afwerking is dik in orde en de gebruikte materialen en hardware is van hoge kwaliteit.

jimmycustom
22 april 2014, 22:01
hoi geert,
kunt u iets vertellen over de godin radiator?
apart uiterlijk, soort fender jaguar....
heeft deze een short scale hals? wordt deze gebruikt bij jazz ofzoiets?
geen switch, enkel volumeknoppen...
en de kwaliteitsverhouding?
groetjes,
jimmy

Tunes
23 april 2014, 11:04
Niet om lullig te doen, maar met een simpelel google actie is dat toch te vinden ?

Tupelo
23 april 2014, 11:36
Om Geert (wel lullig bedoelt, want ik ben gewoon een lul, moehaHAHA) te passeren.
Ze zien er bijzonder kekke uit !

http://www.sheltonsguitars.com/images/2009/9-9-09/godin%20radiator/big/big%20godin%20radiatorDSCN9651.jpg

Zie ze regelmatig op MP voor < 300 euro, lijkt mij veel gitaar voor relatief weing geld.

FruscianteFan
23 april 2014, 12:13
Jaguar is toch wel iets heel anders...

Tupelo
23 april 2014, 14:41
Radiator is een budgetmodel van Godin toch..?
Tenminste, waren nieuw nooit zo duur als ander Godins (die relatief al goedkoop zijn prijs/kwaliteit in overweging genomen).
Uitgerekend een Radiator heb ik nooit bespeeld.
Een van de dingen waarmee ze die gitaar mijns inziens goedkoper hebben kunnen houden is die perloid top/slagplaat.

http://worldelectricguitar.ru/articles/Godin_Radiator_Cream_Model_Review/4.jpg

Als ik dan kijk hoeveel ruimte daaronder zit (moet ook wel iets over je sound zeggen, om in overweging te nemen), dan is het bij uitstek een gitaar om te modificeren.
Je kan doen wat je wil zonder dat je in je body moet hakken, en een stukje uit een slagplaat figuurzagen, dat kan ik zelfs met 2 linker handen.
Ik vind het geinige dingetjes.
Vooral als ik kijk dat ze op MP voor 200 euro te vinden zijn.
Lijkt me een ideale gitaar voor als je weinig geld hebt, weinig merkgeil bent, en in de toekomst van plan bent wat dingen naar eigen hand te zetten.