PDA

View Full Version : houding: blind en staand spelen



SloeGin
12 april 2014, 11:28
Ik heb enkele vragen rond speelhouding.

Ik merk de laatste tijd als ik gitaar speel (zittend) dat mijn nek en rug vaak pijn doen.
Dit komt omdat ik waarschijnlijk teveel naar m'n nek kijk en nog steeds niet blind kan spelen.
Hoe doen jullie dat? Kijken jullie vaak naar je nek of spelen jullie blind? Hoe leer je trouwens het beste blind spelen?

Een andere vraag is omtrent staand spelen.
Als ik staand speel heb ik nog geen 5% overzicht van m'n nek in tegenstelling als ik zittend speel. Ik kan amper bare chords spelen. Soleren is gewoonweg onmgelijk voor me omdat ik geen idee heb waar ik ergens zit op m'n nek. Ik zie enkel de lage E en de rest is precies puur gokwerk. Het lijkt wel of ik opnieuw moet leren gitaar spelen als ik sta.
Hoe hebben jullie dit 'overkomen'?

budje
12 april 2014, 11:49
Denk terug aant toen je beginnend gitarist was: Van een c naar een g pakken duurde ook een paar weken voordat je het kon en het ook echt goed klonka. Alles kost oefening.

Maar ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk alleen zittend speel thuis, en alleen sta met optredens...

Rizz
12 april 2014, 11:51
Gewoon doen? Ik kan ondertussen lekker zittend en blind spelen. En als je bijn krijgt van zittend spelen is je houding niet goed, of je zit te laag of je gitaaris te laag. Hoger gaan zitten en wat heel erg helpt is een voetkrukje onder het been waar je gitaar op rust.

Wb Staand spelen: Hang je gitaar hoger!

Big E
12 april 2014, 11:54
Je zou kunnen beginnen met de positie van de gitaar. Je kunt hem onder je kin hangen of op je knieën en alles daartussenin. Kijk wat jij het prettigste spelen vind en waar je het meeste overzicht hebt. Voor mij persoonlijk geld dat ik bij de meeste slagpartijen blind kan spelen, maar bij ingewikkeldere partijen en solo's altijd kijk voor de coördinatie. Veel experimenteren en veel oefenen, dat is denk ik de enige manier om alles goed te leren. Een aantal speeltechnische zaken moeten een automatisme worden, dan heb je een basis waarop je verder kunt.

purplejohn
12 april 2014, 12:04
Solo's zijn voor mij ook nog steeds lastig. Ik heb de kunst afgekeken van de jaren-80 hardrock bands. Mijn gitaar hangt vrij laag (ook omdat dat lekkerder zingt) en als ik een solo heb zet ik mijn rechtervoet op een monitor. Hierdoor kantelt mijn hals wat en kan ik kijken wat ik doe. Daarnaast geeft het natuurlijk ook een leuk plaatje voor het publiek. En verder wat iedereen zegt: alles begint en eindigt met oefenen....

Riny
12 april 2014, 13:16
"Blind spelen" heb ik gedaan tijdens de beginperiode van het gitaarspelen en nog.
Gewoon met de ogen dicht, of in het donker en de oortjes heel goed gebruiken.
Ook mijn leerlingen leer ik dit aan om ze naar mij of naar iets anders in het leslokaal te kijken.
En.................het werkt voor ze.
Er komt een moment dat je het idee krijgt of er ogen in je vingertoppen zitten.

Lichamelijke klachten is 100% een verkeerder houding plus een spanning tijdens het spelen/oefenen.
Diverse oplossingen zijn al voorbij gekomen maar wil toch iets proberen mee te geven.
Neem bijv. een bureaustoel en stel deze in een goed zithouding, rechte rug, probeer het onderlichaam 90 graden t.o.v. de bovenbenen te krijgen.
Wanneer je met een strap speelt zorg dan dat de gitaar net iets boven je bovenbenen blijft zweven.
Speel je zonder strap plaats dan een voetenbankje onder je voet/been waar je gitaar op rust zodat je iets door die 90 graden komt zodat je gitaar niet wegschuift. (knie iets hoger dan heup)

Zelf kon ik tijdens solo's spelen op podiums nog een gesprek voeren met mede muzikanten bij wijzen van spreken.
Zelf vind ik het geen zicht wanneer muzikanten tijdens optredens naar hun toets/vingers kijken, contact houden met publiek vind ik veel professioneler, maar goed dat is mijn mening.
Zijn er die daar anders over denken, niets mis mee en verder dan ook alle respect.

barno
12 april 2014, 14:27
Je hebt toch side dots veronderstel ik? Verder moet je akkoorden en licks in de vingers hebben. De sidedots vertellen je waar je op de hals moet zijn, het gevoel (dat ontstaat na veel spelen) geeft aan op welke snaar je een lick begint, de rest van die lick moet normaal in je vingers zitten zonder dat je moet kijken.
En natuurlijk de oren. Ik had laatst een gitaar mee waarop ik de sidedots nog vergeten was te zetten, had verder op de toets ook geen dots; dus dan was het vaak even naar de juiste beginnoot sliden op gehoor en dan verder doen.

Powderfinger
12 april 2014, 15:59
Herken wel van vroeger dat ik staand ook veel minder kon spelen dan zittend. De gitaar wat hoger hangen helpt. Je kan ook beginnen om staand in eerste instantie wat eenvoudige stukken te spelen. Het gaat eigenlijk vanzelf natuurlijk aanvoelen.

SloeGin
12 april 2014, 16:08
Bedankt voor het advies allemaal!
Wat ik ook opmerk is dat ik mijn rechtervoet op mijn linkerzet (ben rechtshandig) zodat de gitaar wat hoger komt.
Best dan een voetenbankje gebruiken zoals Riny zegt? Maar is dat geen belachelijk zicht voor een elektrische gitaar? :D

Rizz
12 april 2014, 16:22
Daar ziet die gitaar niets van hoor, je bent veilig.. :D

Enne:

http://memegenerator.nl/system/includes/meme.php?image=squidward.jpg&text1=lekker%20belangrijk!!!&text2=dat%20boeit%20dus%20niemand

aaronstonebeat
13 april 2014, 00:29
Daar ziet die gitaar niets van hoor, je bent veilig.. :D

Enne:

http://memegenerator.nl/system/includes/meme.php?image=squidward.jpg&text1=lekker%20belangrijk!!!&text2=dat%20boeit%20dus%20niemand

:seriousf:

Besef dat er ook blinde muzikanten zijn, vaak heel goede. Willen zien wat je doet, vormt naar mijn mening een begrijpelijke belemmering (in het begin wil iedereen kijken, behalve de blinden natuurlijk); maar oog-handcoördinatie is voor muziek te langzaam. Tastzin, gehoor en spiergeheugen zijn veel sneller.
Ik kijk ook nog steeds af en toe, maar dan wel naar de positiemarkeringen op de zijkant van de hals. De toets van de gitaar zie ik zelden of nooit tijdens het spelen, die zie ik vooral als ik er niet op speel.

Harald
13 april 2014, 09:42
Robert Fripp speelt al eeuwen zittend elektrisch. Die heeft een speciale stoel op maat. Wat ik zelf ideaal vind, is of een goedkoop krukje kortwieken, zodat je een soort kinderstoeltje overhoudt. Evt. in etappes doen, poten korter maken is makkelijker dan langer.

Andere optie is een triptrapstoel, zo'n kinderstoel, met verstelbare voetenplank. Die zijn geweldig. Je kunt die voetenplank met beide benen gebruiken zodat je een goede oplossing hebt waarmee je klassieke houding kunt gebruiken, of juist de gitaar over het rechterbeen, linkerbeen omlaag. (ze komen nogal eens in de kringloopwinkel terecht, nieuw zijn ze best duur geloof ik)

De riem van mijn gitaar probeer ik zo te hebben, dat ik staand de gitaar vrijwel hetzelfde heb als zittend. Ik hoef niet met mijn gitaar langs mijn kruis te schuren om lol te hebben op het podium. Staand heb je hoe dan ook iets minder controle over de gitaar. Maar het zou niet zoveel moeten schelen dat het een probleem is.

Kijken naar de hals, geleidelijk aan afwennen. Niet dat ik het nooit doe, maar het moet geen noodzaak zijn. Zeker bij solo-optredens verdwijn ik soms in mezelf, maar dat heeft meer met plankenkoorts te maken. Optredens in een kroeg waar je bij de buitenwand, met ramen staat, funest, ik moet me dan echt inhouden om niet de hele tijd naar buiten te kijken...

Wat ik vaak doe als ik een partij oefen die ik wel weet, maar gewoon moet herhalen,herhalen, tv aan met een leuke serie of zo'n film die wel leuk is maar niet te veel aandacht vergt. Gewoon zitten spelen, en ondertussen TV kijken. Maar dat kan alleen als het in het stadium "tich keer herhalen" is. Zolang je nog bezig bent met de boel door te spelen, vingerzetting bepalen, kan dat niet.

grayfink
13 april 2014, 10:28
Blind spelen is ook niet alles, ik zag ooit José Feliciano (Die van feliz navidad) een snelle solo inzetten, wel een fret er naast. En dan zijn zijn de handen sneller dan de oren.
Niets mis mee om als je van positie wisselt even richting de fretmarkers te kijken toch?

terrasbeest
13 april 2014, 10:47
(off-topic) Deze jongen speelt wel zittend, van in het begin een slechte techniek aangeleerd:)


https://www.youtube.com/watch?v=n7kNkfU0LHs

Rinze
13 april 2014, 11:28
En dan ook nog met zijn pink als anker, tsss :stop:

Rinze
13 april 2014, 11:34
Wat betreft staand spelen: ik heb jaren alleen zittend gespeeld, moest daarna heel erg wennen aan weer staand spelen. Daarna een paar jaar alleen staand gespeeld omdat zittend spelen door rugklachten niet meer ging. Komt vanzelf, doorzetten maar niet forceren. Wat betreft blind spelen: ik kijk best vaak op de hals, heb ook vaak - voor mij dan - vrij zware partijen. Ik oefen wel met blind spelen, letterlijk met de ogen dicht. Vaak loop ik dan ook nog wat de kamer rond, maakt het extra leuk. Ook tijdens repetities en optredens heb ik regelmatig de oogjes dicht, voor mijn gevoel speelt dat erg lekker, je zit er dan helemaal in. Gaat ook vanzelf trouwens.

Bottomline: het komt vanzelf en zorg vooral dat je er lol in hebt.

SloeGin
14 april 2014, 09:40
Daarna een paar jaar alleen staand gespeeld omdat zittend spelen door rugklachten niet meer ging.


Kan je iets meer zeggen over die rugklachten aub? Had je al rugklachten daarvoor of zijn die gekomen door het gitaarspelen?
Ik heb zelf nu ook rugklachten maar die heb ik opgelopen door een verkeerde beweging bij de gym :D Maar als ik niet kaarsrecht zit bij het gitaar spelen nu schiet het recht m'n rug in :(

strat987
16 april 2014, 14:56
Ik zie enkel de lage E en de rest is precies puur gokwerk. Het lijkt wel of ik opnieuw moet leren gitaar spelen als ik sta.
Hoe hebben jullie dit 'overkomen'?

Het zal duidelijk zijn dat ik een Stratocaster heb. Die is aan de achterkant bovenaan enigszins uitgehold waardoor hij altijd net iets gekanteld tegen je lijf hangt en je vanzelf zonder moeite een beter zicht op de hals hebt. Iets voor jou misschien?

peter_heijnen
16 april 2014, 16:20
Ik heb zelf nu ook rugklachten maar die heb ik opgelopen door een verkeerde beweging bij de gym :D Maar als ik niet kaarsrecht zit bij het gitaar spelen nu schiet het recht m'n rug in :(
Ik heb ook rug en schouderklachten gekregen, maar dan door toedoen van een goedaardige tumor (maatje knikker) precies op de top van mijn linker pink. Om toch je greepjes te kunnen pakken ga je dan uiterst rare capriolen uithalen, met als resultaat de klachten.

De enige remedie die mij echt klachtenvrij maakt is hardlopen.

Rinze
16 april 2014, 18:00
Kan je iets meer zeggen over die rugklachten aub? Had je al rugklachten daarvoor of zijn die gekomen door het gitaarspelen?
Ik heb zelf nu ook rugklachten maar die heb ik opgelopen door een verkeerde beweging bij de gym :D Maar als ik niet kaarsrecht zit bij het gitaar spelen nu schiet het recht m'n rug in :(
Ik heb een aantal hernia's in de lage rug gehad, verder waarschijnlijk door de hernia-pijn de spieren flink in de knoop. Spierspanning in de schouders en nek is ook altijd hoog door mijn OCD (de vroegere dwangneurose). Tel daar nog een gescheurde spier bij op, versleten heup, plus een auto-immuunziekte met reuma-achtige klachten. En dan nog 35 jaar gitaar spelen waarbij ik zeker de eerste 10 tot 15 jaar te weinig techniek met teveel kracht en een slechte houding combineerde. O ja, en veel teveel drank en drugs.

Balans is belangrijk: als je staand speelt wen je aan om met je gewicht goed verdeeld over beide voeten te staan. Zet je knieën niet op slot, dus een beetje buigen. En let erop dat je je ontspant tijdens het spelen. Wanneer je elke keer na het spelen last van stijfheid en pijnklachten hebt is het een kwestie van afwachten tot er structurele klachten ontstaan, zeker als je veel speelt. Een fysiotherapeut met specifieke kennis op gebied van muzikanten kan je meer vertellen.

stratestic
11 juni 2014, 21:59
Ik kreeg hier ooit de tip te spelen voor een spiegel omdat je dan A in de spiegel kunt zien wat je vingers doen en B naar je houding kunt kijken. Realiseer mij trouwens weer dat ik echt te weinig staand oefen...:soinnocent:

SloeGin
22 juli 2014, 12:44
Ik merk ook dat ik vaak vooruitleun als ik zittend speel. Dit doe ik automatisch om een beter overzicht van m'n fretboard te hebben denk ik. Maar dit geeft nu last in m'n onderrug.
Heb het gevoel dat ik eigenlijk helemaal opnieuw moeten leren spelen in correcte houding (waardoor ik meer blind moet spelen) :(

SloeGin
10 januari 2015, 10:53
Nu ik mijn gitaar hoog hang lukt het me wel stilaan om staand te spelen.
Staand soleren, daar is echter nog veel werk aan :D