PDA

View Full Version : Cab bij orange dark terror



Bart Dirickx
11 april 2014, 21:56
Hallo, ik heb onlangs een orange dark terror gekocht en deze staat momenteel boven een behringer bugera cab van 4x12" en 200 watt. ik was zowiso vanplan om een nieuwe cab te kopen en dacht aan een 2x12" ofzo, maar in het repetitie hok moet ik opboxen tegen een engl powerball II en ik zou eigenlijk nog iets luider moeten dan wat ik nu haal. dus ik denk enigszins dat het mss geen goed idee is om dan over te schakelen naar 2x12"?
of maakt dat niet echt uit maar eerder de speaker opzich?
en met wat zou ik deze kleine nog wat extra kunnen laten brullen?

Groeten, Bart

checkmatehardcore
14 april 2014, 09:51
Ik heb gisteren een Orange Jim Root Terror geprobeerd in de oefenruimte, op een 4x12 cab.

Normaal gebruik ik een 100W buizenversterker. Tja, die Terror gaat gewoon net niet hard genoeg. Dat ligt niet aan de cab, maar gewoon aan de beschikbare power zegmaar. En aan hoe hard de drummer tekeer gaat.

Tankman
14 april 2014, 09:56
Ik speel nu al ruim aan jaar met een Jim Root Terror over een Palmer 212 met Vintage 30's. Mijn volume komt niet boven de 11 uur in de oefenruimte. De andere gitarist speelt over een 50 watt Peavey Valveking. Dat gaat dus al maandenlang prima. 15 watt buizen is hard zat. Je zou eens moeten kijken naar de locatie van je vertserkers in de oefenruimte tov de rest. Als die pal achter je staat, gaat alles langs je benen. Een beetje afstand doet wonderen.

checkmatehardcore
14 april 2014, 13:40
@ Bart: Ik neem even aan dat je met veel gain speelt. Je zou een Maxon OD808 kunnen proberen, tussen je gitaar en de versterker. Dan moet je de gain op de versterker wat terugdraaien. Die Maxon geeft een wat strakkere punch aan de distortion, vind ik. Daarmee kom je mss wat beter met de rest van de band mee.

Ik speel alleen maar metal / hardcore in een band, en mijn ervaring is dat je zeker een 50W buizenversterker nodig hebt of transistor 100W.

Ik lees goeie dingen over de Bugera 6260. Is er ook in combo versie. Is een Peavey 5150 / 6505, maar dan voor minder dan de helft van het geld.

telerocker
14 april 2014, 14:55
Ik denk dat het niet alleen een volumekwestie is, maar ook een voicingissue waardoor de Orange minder goed hoorbaar is in de bandmix. Een goede cab kan helpen, maar zoals hierboven al gesuggereerd, een MaxonOD808 oid ook om beter door de mix te prikken.

iWishmaster
14 april 2014, 16:53
Ik denk dat het niet alleen een volumekwestie is, maar ook een voicingissue waardoor de Orange minder goed hoorbaar is in de bandmix. Een goede cab kan helpen, maar zoals hierboven al gesuggereerd, een MaxonOD808 oid ook om beter door de mix te prikken.

Dat hoop ik ook, want als je met een 15W buizenbak op standje 10 niet hoorbaar bent door puur volume tekort, dan speel je toch echt veel en veel te hard met zijn allen ... Tijd voor een goed paar oordoppen.

caliban
14 april 2014, 16:55
Speakers met voldoende rendement gebruiken is denk ik heel belangrijk. Deze 15 watt amp over een V30 2*12 zou toch moeten volstaan.

Tankman
14 april 2014, 16:56
Dat hoop ik ook, want als je met een 15W buizenbak op standje 10 niet hoorbaar bent door puur volume tekort, dan speel je toch echt veel en veel te hard met zijn allen ... Tijd voor een goed paar oordoppen.

Waar is die 'like' knop.... ;)

telerocker
14 april 2014, 17:02
15 Watt buizen voluit is idd vaak een flinke bak herrie. Met mijn Blues Junior blaas ik dan de hele band weg in de oefenruimte. We spelen dan ook op een vrij beschaafd volume. Ik hoef niet met suizende oren thuis te komen.

Tankman
14 april 2014, 17:56
15 Watt buizen voluit is idd vaak een flinke bak herrie. Met mijn Blues Junior blaas ik dan de hele band weg in de oefenruimte. We spelen dan ook op een vrij beschaafde volume. Ik hoef niet met suizende oren thuis te komen.

Same here. Wat ik eerder al zei. Mijn volume staat meestal op 11 uur. Wij spelen zeer stevige rock/metal, beetje a la Stone Sour. Voor de heftige muziek die wij maken is het volume ook heel beschaafd. Het hoeft ook niet harder.

access
15 april 2014, 14:30
Ik heb zelf een 2x12 orange (V30's) onder m'n dark terror.
Het volume is geen enkel probleem in mijn bandje (Metal). Het zal ook wel afhankelijk zijn van het volume dat de drummer produceert.

Het is ook belangrijk dat de bas en de gitaar elkaar niet te veel in de weg zitten. Als dit wel het geval is, kun je inderdaad het idee hebben dat het veel harder moet.

Een 15 wattertje heeft minder headroom. Ik merk dit zelf vooral in het laag. Dit lost het bovenstaande eigenlijk direct op.

checkmatehardcore
15 april 2014, 16:15
Pff haha. Hoe harder hoe beter. Muziek moet je ook voelen.

Tankman
15 april 2014, 16:41
Pff haha. Hoe harder hoe beter. Muziek moet je ook voelen.

Maar het is ook zo fijn als je er nog wat van hoort. Als het te hard staat is alle definitie weg en ben je binnen no time doof.

Buzzel
15 april 2014, 16:46
Pff haha. Hoe harder hoe beter. Muziek moet je ook voelen.

Kan ik me volledig bij aansluiten, mits je oordoppen in hebt natuurlijk. Oefenen is leuk en lekker beuken met die muziek ja! Maar als je dat elke week doet zonder oordoppen ben je inderdaad in no time doof. Ik heb dan ook altijd oordoppen in (vaak zelf bij bandjes waar ik naar kijk in het cafe oid).

checkmatehardcore
15 april 2014, 16:49
Tuurlijk. 'Te' is nooit goed.

Mijn ervaring is gewoon: 15W versterkertje is in mijn geval niet voldoende. Niet 'vol' genoeg om met onze drummer mee te komen. Toen ik de 100W versterer aansloot wist ik weer waarom ik die aangeschaft heb. Die blijft strak, met veel definitie.

telerocker
15 april 2014, 18:02
15 watt is prima voor de oefenruimte, voor grote podia 30-50 watt buizen, zeker als je een goede cab hebt. Er zijn maar weinig gitaristen die hun 100 watts tot de max gebruiken.

YannickH
16 april 2014, 18:29
ik gebruik een mesa 2x12 rectifier cab onder mijn dark terror.
heel dikke en goede sound! zeker voor het zwaardere werk.

Bart Dirickx
16 april 2014, 19:40
oei, ik heb de discutie efkes vergeten te volgen.. :soinnocent:
op 2dehands.be een betaalbare 1 x12" mesa gezien en ook een 4x 12 london city met celestion greenbacks in.. tijd om eens wat te gaan testen! :D