PDA

View Full Version : Hoogteverlies nieuwe frets na vlakken, crownen en polijsten



Rizz
11 april 2014, 17:58
Gitaarbouwers/herstellers!

Vraagje, ik ben bezig mijn Yamaki te herfretten en moet nu dus nieuw fretdraad bestellen. Slots zijn vrij breed en zeer ongelijk van diepte. Ik vermoed dat hij al een keer herfret is en het is niet best gedaan. Frets kwamen er zonder moeite uit en met zeer weinig schade, hoef er bijna niets meer aan te doen.

Slots zijn nu 0,7 mm breed en minimaal 2mm diep. Ik wil graag minimaal 1,1 mm frethoogte overhouden. Hoe hoog bestel ik m'n fretdraad om die hoogte over te houden na vlakken, crownen en polijsten?

Ik dacht zelf aan deze: http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=3250&parent=340 of deze: http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=3251&parent=340

Alvast dank!

stijnkenens
11 april 2014, 18:51
Diepte van de fretslot heeft toch totaal geen effect op de hoogte van de frets.

Je weet nooit op voorhand hoeveel je van de crown gaat afhalen.
Ik zou voor de eerste gaan, de angel is iets dikker, terwijl de weerhaakjes bij beide even breed zijn.
Als je een fretslot van 0,7 hebt is het misschien wel aangeraden om de angel te verbreden met een tang.

En als het al de 2e refret zou kunnen zijn, dan zou ik voor alle zekerheid de frets lijmen, met huidenlijm of zelfs secondenlijm.
Enigste probleem is dat je dan zeker veel gaat moeten vlakken, dan zou ik eigenlijk hogere frets nemen.



s.

Rizz
11 april 2014, 19:14
Diepte van de fretslot heeft toch totaal geen effect op de hoogte van de frets.
Klopt, wilde alle info geven, maar is eigenlijk overbodig. Staat er een beetje rot... :soinnocent:



Je weet nooit op voorhand hoeveel je van de crown gaat afhalen.
Ik zou voor de eerste gaan, de angel is iets dikker, terwijl de weerhaakjes bij beide even breed zijn.
Als je een fretslot van 0,7 hebt is het misschien wel aangeraden om de angel te verbreden met een tang.

En als het al de 2e refret zou kunnen zijn, dan zou ik voor alle zekerheid de frets lijmen, met huidenlijm of zelfs secondenlijm.
Enigste probleem is dat je dan zeker veel gaat moeten vlakken, dan zou ik eigenlijk hogere frets nemen.



s.

Tja, keuzes keuzes.. Heb bijna alles, maar niet zo'n verbreder. Da's wel een goeie trouwens! Heb ik wat meer keuze en wat meer zekerheid dat ze ook daadwerkelijk blijven zitten. En lijmen was sws het idee.. Rvs is ook nog een optie, ben ik wat langer mee bezig, maar zal wat slijtvaster zijn, heel veel zal hij niet bespeeld gaan worden. Deze is voor erbij.


thx!

Tabula Rasa
11 april 2014, 20:19
ZoŽn verbreder, zoals jij het noemt kan je zelf maken door een zig-zag vorm in een knijptang te slijpen. Voorbeelden zijn te vinden op het internet. Hoogte van de frets hangt deels af van hoe mooi je toets gevlakt is.

Cocobolo
11 april 2014, 20:40
aangezien ik je binnenkort toch zie : als je je fretjes dan alvast geknipt meeneemt, dan kun je mijn tang wel even gebruiken om ze wat breder te maken (indien nodig natuurlijk).

Rizz
11 april 2014, 20:54
ZoŽn verbreder, zoals jij het noemt kan je zelf maken door een zig-zag vorm in een knijptang te slijpen. Voorbeelden zijn te vinden op het internet. Hoogte van de frets hangt deels af van hoe mooi je toets gevlakt is.

Kan 't ff zo gauw niet vinden, maar zal nog ff verder zoeken..


aangezien ik je binnenkort toch zie : als je je fretjes dan alvast geknipt meeneemt, dan kun je mijn tang wel even gebruiken om ze wat breder te maken (indien nodig natuurlijk).

Kijk, dat is een plan! Tof!

Is het nodig? Ik weet het niet, m'n eerste herfret.. Zoals ik al zei de slots zijn vrij breed en dat is de breedte zonder de al aanwezige haakjes.. Lijkt me dat ze zo breed mogelijk moeten zijn. Een verschil van 0,25mm, is dat dus genoeg? Ik neig dan op Stijn af te gaan..

stijnkenens
12 april 2014, 00:00
De toets kan je perfect vlakken met een houten lat met schuurpapier op. Helpt altijd, wel even controleren of de fret slots nog diep genoeg zijn !

Als de gitaar maar 'voor erbij' is, zou ik geen rvs gebruiken, zeker niet als het je eerste herfret is, begin maar met gewone, dat is al moeilijk genoeg, daarbij, je wil je gereedschap niet verkloten met RVS (naast dat het wat langer duurt, kost een refret in SS ook meer omdat je om de 2 a 3 refrets je gereedschap kan vervangen !)


s.

Rizz
12 april 2014, 08:36
Heb een vlakbalk, dus da komt goed.. En ben ook van het rvs-idee afgestapt idd, had al gewone fretjes besteld..

Kan niet te veel vlakken overigens, er zit een binding langs de toets, dus zagen wordt lastig!