PDA

View Full Version : Goed leadpedaal voor de solo's?



Timotio
11 april 2014, 17:11
Goeiemiddag rockers!

Bij deze een vraagje voor advies. Ik gebruik op dit moment een Boss BD-2 bluesdriver als soloboost. Daarbij boost hij of een Brunetti Taxi Drive, of een Xotic BB Preamp. Ik gebruik er voor de stevige solo's altijd twee pedalen aangezien ik een eenkanaals amp heb en dus geen leadchannel. De gain van de BD-2 staat wel minimaal op 50%, dus hij kleurt het binnenkomende signaal aanzienlijk.

Nu ben ik op zoek naar een vervanger voor de BD-2. Wat ik er fijn aan vind is dat hij best helder klinkt en ook lekker venijnig kan snijden, maar hij klinkt niet echt warm en daarnaast ook gruizig - "gritty" zo je wilt. Ik zoek een warmer, wellicht wat strakker sologeluid wat helder is, maar niet niet gritty of modderig onderin. Lekker fel en venijnig mag zeker, maar niet blikkerig.

Hebben jullie suggesties voor me? Ik dacht eerst dat de Xotic BB preamp de taak van de BD-2 zou overnemen, maar dat is em toch net niet... Zit zelf even te kijken naar de Suhr Riot bijvoorbeeld, maar ben benieuwd waar jullie nog mee willen komen :-).

dus, shoot 'em! Thanks!

muziekschuur
11 april 2014, 17:22
Welke versterker gebruik je?

Timotio
11 april 2014, 17:30
Vox Bruno TB35C1 (6V6)

Brum
11 april 2014, 19:00
Je zou kunnen proberen de Xotic BB Preamp voor de BD-2 te zetten. Een overdrive pedaal voor een cleane booster zetten voor leads is niet heel erg gebruikelijk, andersom wel.

Strak in het laag, geen modder, niet gritty. Klinkt als tubescreamer.

Pepe
11 april 2014, 19:22
Op zich is dat the way to go, clean booster voor een overdrive alleen de Xotic BB is geen clean booster, dat is gewoon een rode ts en de taxi drive is een gele ts. Xotic heeft voor clean boost een wit ding.
Van een booster wil je volume, geen grote kleuring, rafels of compressie lijkt me en anders is het geen clean boost. Die Klon clone van EH zou prima moeten werken of, nog goedkoper, hun LPB1.

muziekschuur
11 april 2014, 20:10
Dit is wel een "nieuw type" versterker. Dus ik zou ff goed zoeken welk pedaal op jouw versterker goed werkt.

Hier een voorbeeld met de Keeley red dirt


https://www.youtube.com/watch?v=CrPE6ZH85CM

muziekschuur
11 april 2014, 20:20
Ik vraag me af of een treble booster zou werken met deze amp...


https://www.youtube.com/watch?v=WPINNlRBWCg

Timotio
11 april 2014, 20:20
Beetje domme vraag misschien, maar Brum, wat jij zegt is dat BD-2 dus na de Xotic hoort?
Ik begrijp nog niet helemaal hoe boosten werkt qua volgorde. Ik heb nu de chain Brunetti - Xotic - Boss BD-2, waarbij ik de BD-2 intrap voor de solo's als een van de andere twee ook al aanstaat. Alleen wat boost wat dan?
Zou ik de BD-2 eigenlijk vooraan moeten zetten als ik die als boost wil gebruiken?

Mitch
11 april 2014, 20:45
Ja, een overdrive als basis met een boost ervóór is meestal handiger. Maar alles is mogelijk hoor, het klinkt en 'werkt' alleen anders.
Anyway, er staat een kloon van een Okko Diablo op Marktplaats, al een tijdje, voor een prima prijs. Als je een wat romigere sound zoekt en je wil een pedaal dat kan boosten, of een drive kan zijn, en goed kan samenwerken dan kun je je daar geen buil aan vallen.

Brum
11 april 2014, 23:10
Beetje domme vraag misschien, maar Brum, wat jij zegt is dat BD-2 dus na de Xotic hoort?
Ik begrijp nog niet helemaal hoe boosten werkt qua volgorde. Ik heb nu de chain Brunetti - Xotic - Boss BD-2, waarbij ik de BD-2 intrap voor de solo's als een van de andere twee ook al aanstaat. Alleen wat boost wat dan?
Zou ik de BD-2 eigenlijk vooraan moeten zetten als ik die als boost wil gebruiken?

Niet hoort, maar is gebruikelijker. Maar er is geen wet die zegt welke pedalen in welke volgorde zouden moeten staan. Het één wordt meer gebruikt dan het ander, maar it's all in the eye of the beholder. Nou was ik in de veronderstelling dat die Xotic een min of meer cleane booster was, maar da's dus kennelijk niet zo. Als het zo is dat die Xotic een soort tubescreamer is, dan zou ik persoonlijk die vooraan in de gainketen zetten en iets anders zoeken voor die BD-2. Zelf vind ik die BD-2 niet bijzonder, maar da's ook smaak. Dat even buiten beschouwing gelaten zou ik die Xotic als booster gebruiken, zeker als het een tubescreamer-achtige is en er een ander overdrive of distortion pedaal achter zetten. Die BD-2 zorgt er met zekerheid voor dat je geluid niet strak en gritty is, zoals jij het verwoord.

Wat van soort gain zoek je eigenlijk? Ik ga er, aan de hand van je pedalen en versterker vanuit dat het geen leadgeluid voor de hardere soorten hoeft te zijn, maar een beetje beeld krijgen van de stijl waar je het in zoekt maakt tips geven wel wat makkelijker.;)

Pepe
11 april 2014, 23:27
Als je tevreden bent met je overdrive alleen voor solo daar meer van wil kan je 2 dingen doen. Je zet een clean boost erachter zodat alles meer volume krijgt of je zet hem ervoor zodat het vooral meer vervorming en iets meer volume krijgt.

Doe je hetzelfde met een 2e TS achtigen dan stapel je midhump op midhump en of je dat vreselijk of te gek vind hangt af van je smaak maar je 2 sounds zullen nogal van elkaar verschillen hoewel bij stapelen het laatste pedaal doorgaans het meeste impact heeft op je signaal.

Timotio
12 april 2014, 01:24
Niet hoort, maar is gebruikelijker. Maar er is geen wet die zegt welke pedalen in welke volgorde zouden moeten staan. Het één wordt meer gebruikt dan het ander, maar it's all in the eye of the beholder. Nou was ik in de veronderstelling dat die Xotic een min of meer cleane booster was, maar da's dus kennelijk niet zo. Als het zo is dat die Xotic een soort tubescreamer is, dan zou ik persoonlijk die vooraan in de gainketen zetten en iets anders zoeken voor die BD-2. Zelf vind ik die BD-2 niet bijzonder, maar da's ook smaak. Dat even buiten beschouwing gelaten zou ik die Xotic als booster gebruiken, zeker als het een tubescreamer-achtige is en er een ander overdrive of distortion pedaal achter zetten. Die BD-2 zorgt er met zekerheid voor dat je geluid niet strak en gritty is, zoals jij het verwoord.

Wat van soort gain zoek je eigenlijk? Ik ga er, aan de hand van je pedalen en versterker vanuit dat het geen leadgeluid voor de hardere soorten hoeft te zijn, maar een beetje beeld krijgen van de stijl waar je het in zoekt maakt tips geven wel wat makkelijker.;)

Wat voor soort gain is voor mij ook een beetje zoeken. Ik denk dat ik vooral een sound zoek die strak en helder is zonder scherp/schel/gruizig te worden. Een pedaal waarmee je zowel de subtiele warme solootjes kan doen als je de volumepot terug draait, als de wat meer agressieve, heldere solo's voor het echte werk wanneer je hem open draait. Ik merk nu wel goed het verschil tussen een Bluesdriver en de duurdere pedalen wat dat betreft

Qua muziekstijl gaat het meer richting de (pop)rock - denk aan U2, Hillsong, Toto, Mutemath, Michael Jackson, Sting/The Police, RHCP af en toe. Dus inderdaad geen metal o.i.d.

telerocker
12 april 2014, 01:29
Kijk ook ff naar de Emma Reezafratzitz. Zit veel gain in, maar overtuigt ook in de lowgainsettings en schoont mooi op. Klinkt behoorlijk amplike.

Timotio
12 april 2014, 01:32
Als je tevreden bent met je overdrive alleen voor solo daar meer van wil kan je 2 dingen doen. Je zet een clean boost erachter zodat alles meer volume krijgt of je zet hem ervoor zodat het vooral meer vervorming en iets meer volume krijgt.

Doe je hetzelfde met een 2e TS achtigen dan stapel je midhump op midhump en of je dat vreselijk of te gek vind hangt af van je smaak maar je 2 sounds zullen nogal van elkaar verschillen hoewel bij stapelen het laatste pedaal doorgaans het meeste impact heeft op je signaal.

De manier zoals het nu staat, voor de duidelijkheid:

Gitaar ---> Brunetti taxidrive (gain 75%) ---> Xotic BB Preamp (gain 75%) ---> Boss BD-2 (gain ook zo'n 70-75%) ---> Vox Bruno.

Meestal heb ik in een nummer of de brunetti of de Xotic aan staan, en dan trap ik de BD-2 er bij als de solo daar is - het volume van die staat ook iets hoger. Aangezien de gain vrij hoog staat kleurt hij het geluid natuurlijk aanzienlijk.
Ik heb ook al geprobeerd om de Brunetti te boosten met de Xotic (Of is het dan andersom? :-P, in ieder geval in de volgorde zoals hierboven staat), maar die sound is me juist niet helder genoeg. De Boss is qua helderheid wat dat betreft iets beter, maar ook blikkeriger.

Ik zal zo eens proberen om de gain van de bluesdriver verder terug te brengen en het volume hoger te zetten. Ik moet nog wennen aan het feit dat minder gain ook mooi kan zijn. Voor je gevoel mis je dan wat.

Tristan
12 april 2014, 01:33
Volgens mij heb je met de BD-2 en BB preamp eigenlijk twee drive pedalen te pakken van wat ik van de pedalen ken en wat daarmee in mijn oren het lekkerste werkt dus hoe je het ook op elkaar aansluit het gaat naar mijn mening niet optimaal werken voor een solo boost.
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen proberen is om de ene met net wat meer gain en volume in te stellen en gewoon tussen de beide pedalen om te schakelen.
Als je echt meer een solo boost wil dan zou ik het zoeken in een simpel pedaal voor je main drive die wat gain, (mid)hoog en volume toevoegt, de RC Booster is wat dat betreft in mijn ervaring niet helemaal geweldig (wordt toch wat zompig en heeft niet de juiste gain / korrel / drive), maar de Lovepedal Amp50 vind ik wat dat betreft echt super.

Timotio
12 april 2014, 01:33
Kijk ook ff naar de Emma Reezafratzitz. Zit veel gain in, maar overtuigt ook in de lowgainsettings en schoont mooi op. Klinkt behoorlijk amplike.

Heb ik inderdaad getest, maar was em niet voor mij. Thanks though!

Timotio
12 april 2014, 01:37
Volgens mij heb je met de BD-2 en BB preamp eigenlijk twee drive pedalen te pakken van wat ik van de pedalen ken en wat daarmee in mijn oren het lekkerste werkt dus hoe je het ook op elkaar aansluit het gaat naar mijn mening niet optimaal werken voor een solo boost.
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen proberen is om de ene met net wat meer gain en volume in te stellen en gewoon tussen de beide pedalen om te schakelen.
Als je echt meer een solo boost wil dan zou ik het zoeken in een simpel pedaal voor je main drive die wat gain, (mid)hoog en volume toevoegt, de RC Booster is wat dat betreft in mijn ervaring niet helemaal geweldig (wordt toch wat zompig en heeft niet de juiste gain / korrel / drive), maar de Lovepedal Amp50 vind ik wat dat betreft echt super.

Thanks! Ik zal de lovepedal eens checken. Het is inderdaad vraag twee of je gaat voor een compleet nieuw pedaal met eigen sound of puur voor een pedaaltje wat fungeert als solo-boost.

Timotio
12 april 2014, 01:55
Die TC electronic Spark Booster ziet er ook wel verleidelijk uit trouwens...

Tristan
12 april 2014, 09:44
Die ken ik niet, maar misschien is het beste advies om gewoon met je gitaar + amp + drive pedalen eens langs een winkel te gaan waar ze veel verschillende boosters hebben en te kijken wat goed voor je werkt.

telerocker
12 april 2014, 13:24
Die TC electronic Spark Booster ziet er ook wel verleidelijk uit trouwens...

Ik gebruik de four knob TC Sparkboost. Je kunt de eq behoorlijk tweaken en de drie voicings geven een behoorlijk verschillende resultaat, ook in output in trouwens. Mijn ervaring met de TC is dat ie een drive/dist.pedaal het beste naar een soloboost lift als ie er achter staat en niet ervoor. Maar goed, da's een kwestie van experimenteren met je eigen gear. De TC is een leuk pedaal en kostte me nog geen honderd euro.

Buzzel
12 april 2014, 21:21
Ik heb het kleine broertje van die vox bruno de 18watter. Boosten ofzo lukt mij bij dat ding niet. Gewoon volume vol open, master iets minder en dan de volumeknop van je gitaar gebruiken voor een boost. Werk veel beter ;)

Pedalen er voor doe ik wel, maar dat is alleen voor meer gain niet voor een solo boost.


Als je natuurlijk iets minder luid speelt als ik dan weet ik het zo niet. Die Vox trekt wel aardig goed pedalen verder. Ik heb voor een solo sound goeie ervaringen met een fulltone fulldrive 2 voor slag vond ik die wat minder.

muziekschuur
12 april 2014, 21:31
Omdat ie Vox AC30 gebaseerd zouden zijn.... Is een treblebooster dan niet iets?

Timotio
12 april 2014, 21:52
Qua treble heb ik geen problemen; het actieve systeem in mijn Blade heeft een trebleboost en daarnaast zorgt mijn compressor (Wampler Ego) ook voor meer treble, dus wat dat betreft is het wel helder genoeg denk ik.

Wat jij zegt is wel interessant Buzzel - nieuwe manier van doen!

Comfortably Daniel
13 april 2014, 12:33
Ik zou eens proberen de BD-2 voor de andere drives te zetten, met minder gain en meer volume. Zo krijgt bijvoorbeeld de Taxidrive een schop onder z'n kont en krijgt iets meer gain door het hogere input-signaal en meer volume.

Dit zijn altijd lastige dingen, waar je gewoon moet expirmenteren met de volgorde van de pedalen en verschillende settings.
Soms kan ook een niet zo voor de hand liggende instelling van een pedaal ineens de oplossing zijn. Zo had ik laatst een nieuw pedaal om te proberen(Wampler Euphoria) die op m'n plank eigenlijk alleen lekker klonk met het laag dicht en hoog volledig open. Vreemd, maar het was zo.

jero
13 april 2014, 18:23
Maar je hebt dus een compressor aan en 2 behoorlijke compressing overdrives? Wellicht wat te veel van het goede. Met gain stapelen geldt voor mij vaak less is more, en wil graag mijn boost aan het eind van mijn keten. Bij een low gain (non MV) amp zorgt dat zowel voor volume als gain boost, omdat je je ingangsignaal harder instuurt. Kunt daarnaast ook eens naar je amp kijken, heb geen ervaring met de jouwe, maar sommige amps compressen al zo van zichzelf dat ze nauwelijks te boosten zijn zonder dicht te slibben.

telerocker
13 april 2014, 22:18
Maar je hebt dus een compressor aan en 2 behoorlijke compressing overdrives? Wellicht wat te veel van het goede. Met gain stapelen geldt voor mij vaak less is more, en wil graag mijn boost aan het eind van mijn keten. Bij een low gain (non MV) amp zorgt dat zowel voor volume als gain boost, omdat je je ingangsignaal harder instuurt. Kunt daarnaast ook eens naar je amp kijken, heb geen ervaring met de jouwe, maar sommige amps compressen al zo van zichzelf dat ze nauwelijks te boosten zijn zonder dicht te slibben.

Idd. En het ene pedaal werkt vaak niet fijn samen met het andere. Stacken is dus veel uitproberen.