PDA

View Full Version : Gitaardip



Merel_D
10 april 2014, 15:27
Ik speel in tijdsloop een jaar of 3 maar qua kennis zal ik vast veel lager liggen. Ik ben gestart met allerlei dingen zelfstandig te leren. De basisakkoorden ken ik ondertussen. Maar ik heb het gevoel dat ik de hele tijd hetzelfde aan het doen ben. Ik speel graag met akkoorden (niet in tabs). Ik ken een aantal slagritmes maar ik kan niet het juiste slagje bij het juiste lied zetten. Met als gevolg dat de meeste liedjes mij niet lukken. Ik ben ook kleuterjuf, dus ik speel regelmatig kinderliedjes met een zeer eenvoudige slag. Dit lukt prima. Als ik een kinderliedje neem van bv piet piraat of K3 mislukt het opnieuw. Een lied akoestisch spelen klinkt compleet anders en als je het dan nog niet eens juist kan doen hoor je helemaal geen gelijkenis. Ik ben hierdoor echt in een gitaardip terecht gekomen. Ik speel veel minder graag. Ik heb mezelf ertoe gedwongen om gitaarlessen te nemen, om de draad terug op te pikken. Maar ik heb ene natuurlijke afkeer van mijn leraar. Ik krijg bij hem het gevoel dat wij zijn achtergrondkoortje zijn terwijl hij allerlei coole dingen showt die hij achteraf niet uitlegt of toont.
Ik wil supergraag iets meer leren dan dit! Ik zit muurvast. En als je me vraagt om pauze te nemen van mijn gitaar, dat zal niets uithalen, in die drie jaar heb ik voldoende pauze's gelegd.
Graag zou ik een gitaarbuddy willen, iemand die ongeveer op hetzelfde niveau zit. Eventueel ook met kinderen werkt maar ook daarnaast wat popliedjes wil spelen. Om elkaar op te peppen en elkaar dingen te leren. Maar ik zoek hier wat uit de richting geloofd ik, ik ben een Leuvenaar

HJL
10 april 2014, 16:35
Hey Merel,

welkom op het forum. Zelf ben ik hier ook nog niet lang actief, maar het goede nieuws is dat ik ook van het Leuvense ben. Nu, ik speel al in een coverband en we repeteren elke woensdag en ik ga ook wekelijks met mijn maten squashen, dus nog een avond van huis weg zijn, zal mijn madam niet echt kunnen appreciëren.
Maar ik wel je wel eens op weg helpen om weer de moed en motivatie te krijgen om je gitaar met plezier vast te pakken en ook in de klas niet benauwd te zijn om een van die Studio 100 tophits in te zetten en daarmee die kleuterstembandjes luidkeels mee te laten schallen. Want de enige goeie dip die ik ken is dipsaus. Ok, flauw mopje, maar als je uit een dip/dal geraakt, kom je er meestal sterker uit of na bergop komt er altijd bergaf. Heb onlangs ook deze gelezen: ervaring is de optelsom van je mislukkingen. ;)
Trouwens, in welke school werk je en waar volg je gitaarles?

Harald
10 april 2014, 17:10
Zit zelf uit de buurt, maar als je geen klik hebt met je leraar kun je daar beter stoppen. Het is wel de bedoeling dat je leraar je inspireert. Ik zou een andere leraar zoeken, of het zelf uitzoeken. Veel is op internet te vinden. ALs je een redelijke basis hebt moet je een eind kunnen komen. Justin Sandercore zal niet zo bekend zijn met de Kdriekaskrakers, maar de akkoordenschema's zullen vast te vinden zijn. Kombineer dat met een toepasselijk slagje of tokkel, en er moet iets van te maken zijn.

Merel_D
10 april 2014, 17:14
Hey super! Ik voelde me al helemaal eenzaam hier in Leuven op dit forum. Ik werk momenteel in Kampenhout en heb les gevolgd (nog 1 les te gaan en ik ben ervan verlost!) in Leuven zelf (Heilig Hart) Maar het was niet van het heilig hart zelf, maar de pdcl die bijscholingen geeft voor leerkrachten en toen ik de beschrijving van de cursus las dacht ik echt yes dit is iets voor mij! Hij zou zich richten op leerkrachten die liedjes in de klas willen spelen maar ook popmuziek. De cursus die we op les 1 kregen zag er veelbelovend uit, maar helaas... De meeste liedjes hebben we niet gespeeld en een deel theorie is ook niet aan bod geweest. Ik denk dat ik momenteel even ver sta als voorheen.

Ik ben ook niet zo'n goeie leerling, vind ik van mezelf. Ik ben een observeerder die niet presteert onder druk. Daarom koos ik voor lessen in groep. En dat is misschien ook ergens een fout geweest. De leraar kent nog niet eens mijn naam, laat staan dat hij weet waar mijn gebreken of talenten liggen.

Als ik volgend jaar opnieuw in Kampenhout mag werken (ik werk als interim) ga ik binnen de school eens rondvragen achter geïnteresseerden. Want er zijn er een paar die 5 jaar geleden ook een cursus gevolgd hebben en geen een van hen kan nog maar 1 akkoord spelen.

Het zou wel eens fijn zijn om een keertje met iemand te kunnen samen spelen. Ik heb links en rechts nog wel mensen zitten die met gitaar bezig zijn maar een nieuw gezicht kan in dit geval misschien wel eens wonderen doen :-)

terrasbeest
10 april 2014, 19:38
Welkom Juf Merel ;)
Groepslessen ? Dan moet je toch niet verder zoeken naar je gitaarbuddy IMO.
En zoals ook Harald al zei, deze sympathieke jongeman is een prima leraar :

http://www.justinguitar.com