PDA

View Full Version : multieffect icm eidnversterker



nak
9 april 2014, 17:46
ff een vraagje voor gn'ers
Als ik een multi-effect gebruik b.v een HD500, kan dat signaal dan gelijk een eindversterker in of heb ik alsnog een amp nodig met preamp.

muziekschuur
9 april 2014, 17:59
Yes..... Die kun je zo via de aux of cd in op je stereotoren prikken.... Helemaal leuk...

nak
10 april 2014, 11:53
ha,ha, grapkeutel
ik bedoel dus wel in een echte amp.
Prik van het weekend wel ff m'n digitech in de return kanaal van een jcm900

peter_heijnen
10 april 2014, 11:56
Om je sound te maken heb je een preamp nodig. Als die in je multi zit kun je die gewoon aansluiten.

arcane
10 april 2014, 12:27
Het is wel aan te bevelen om een PA-eindversterker te gebruiken. een gitaarversterker geeft teveel kleuring, iets wat je in dit geval niet wilt. Een hifi-versterker is ook een optie.

marter544
10 april 2014, 12:33
Ik zou juist de speaker sim uitzetten, en het wel op een gitaarversterker (fx return gebruiken) aansluiten.

Liquid_Metal
10 april 2014, 13:00
Je geluid heeft doorgaans een preamp, poweramp en speaker. Als je een modeller op een gitaarversterker wilt aansluiten werkt het 't beste om bij de modeller alleen de preamp te gebruiken, en bij de gitaarversterker op de fx-loop aan te sluiten (dus de preamp over te slaan).
Sommige modellers combineren de poweramp simulatie met de preamp (bv de Axe-FX), terwijl anderen dit combineren met de speaker sim, of misschien zelfs los gebruiken. Een dubbele power amp gebruiken (sim + echt) klinkt misschien wel dik maar maakt het editten lastiger. Zoek uit hoe het in jouw modeller zit en experimenteer.

harrie-beton
10 april 2014, 13:37
Met een echte amp bedoel je een GITAAR amp? Kijk, de HD500 is geen multi-effect maar een modeler, mét multieffect. Als je een HD500 honderd procent wilt benutten behoor je een neutrale amp te gebruiken zoals monitoren of een PA. Of oortjes of HIFI.
Als je een HD500 wilt gebruiken als multi-effect (zo gebruik ik het ook) moet de modeling sectie UITGESCHAKELD. Het is dan de vraag of de HD500 dan wel het geschikte apparaat voor jou is. Je gebruikt dan slechts een klein deel van de hd500.

Als je effecten wel gebruikt kan je de keten op twee manieren maken:
1. gitaar -> hd500 -> GITAAR amp.
2. Four cable method. Je kan dan sommige effecten voor de pre amp en sommige na de pre amp (zoals delay). Per effect instelbaar.

muziekschuur
10 april 2014, 15:19
He he..... nakken nou...

Gewoon een vette class D P.A. amp pakken en dan in je marshall 1960 4x12 en dan heb je een vette stereo sound....

Als je de JCM900 wil gebruiken maak dan een nieuwe rij met effecten aan en schakel alle versterker emulatie uit....


Van line6 themselves:

The POD doesn't have power amps. It has amp modelling and you can choose between using PRE or FULL amp models. PRE amp models emulate the pre-amp sections of real valve amplifiers such as Vox AC30 or Marshall JCM800 and these are really designed for use with a DT-xx series amp, but work well with the power amp section of most valve amps by using the Power Amp In or FX Return socket on the back of the amp. FULL amp models tend to be used with a FRFR type system - e.g a full frequency PA where both the guitar amp's pre-amp and power amp section characteristics need to be modelled.

If you turn amp modelling OFF you effectively make the HD500 an FX only unit.

I would think the best way for you to use the HD500 with your H&K as you start to learn about it, is to plug the guitar in to the HD500 which has a signal chain including a PRE amp model and a few FX, and then to plug ONE 1/4" out from the HD500 into the H&K's power amp using its FX Return socket on the back (this entirely bypasses your H&K's pre-amp section), Set the HD500's output mode to Stack Pwr Amp and set the AMP/LINE switch on the amp to LINE. Control your maximum volume from the amp's Master Volume control and leave the HD500's MASTER control set to 100% ideally, but if your amp's Master Volume is ineffective when wired this way, use the HD500's MASTER control. I'd advise spending a couple of days using the HD500 in standard 2CM just to get used to how it's best wired in to your amp before worrying about 4CM

When you do get onto using 4CM for some patches, you would simply turn off amp modelling in the HD500 for individual patches. It's not currently possible to turn amp modelling OFF as a global setting. There's a number of different ways you can set up your HD500 and H&K, but as I said, personally I'd keep it simple at first and learn how to walk with it before you try to run.

Nick

Ik persoonlijk zou alles qua amps uitzetten en alleen de effecten gebruiken. Dit omdat de JCM900 een eigen sound heeft en je dan veel consistenter kan oefenen. Anders verandert er te veel per song is mijn ervaring.... Maar de jouwe kan anders zijn...

nak
10 april 2014, 18:06
Ah fijn, genoeg info om er eens flink in te verdiepen.
thnx :ok:

nak
12 april 2014, 12:50
Gewoon een vette class D P.A. amp pakken
Gaat dat wel dampen dan zoals bij een buizen amp?

muziekschuur
12 april 2014, 14:45
Het mooiste is denk ik iets als de Marshall 20-20. Het minste gewicht.... Je hebt wel het stereo effect 2x 20 watt is plenty voor de meeste plekken.

Een class D eindversterker gaat i.c.m. de Line6 modelling het geluid het minste kleuren... Het is heel mooi om een class D amp flink open te zetten... En dan de gain op je modeller terug te draaien.... Dan klinkt de emulatie al gauw heel diep.... Een buizen eindversterker stond vroeger ook helemaal open.... De gain knop (hoe hard de voorversterker de poweramp instuurt) was vaak de volume regelaar... Dat is nu heel anders.... Een modeler die een P.A. amp instuurt die al op 100 watt staat geeft ineens veel meer buizen geluid emulatie dan een geknepen amp.

Wat voor jou het summum is is aan jou...

big dooley
12 april 2014, 22:11
ik werk zelf met een roland GR55 gitaarsynth icm met 2 marshall tops (AFD100 en JVM410H)
de GR55 werkt met 4 kanalen; 2 PCM synths, 1 anologe gitaar/synth modelling en een kanaal voor de gewone gitaarpickups
elk van deze kanalen kan ik desgewenst door een aantal ampmodellers sturen en een hele rits met effecten bijvoegen
ipv dat het normale gitaarsignaal via pin7 (13 pin DIN stekker) de GR55 ingaat, kan ik deze dmv een breakbox met send en return eerst naar een marshall preamp met erachter een speaker emulator (palmer PDI09) sturen voordat deze de roland ingaat
ook de gitaarmodelling kan ik de marshall preamps insturen naar wens
hierna gaat alles de GR55 weer in, vanwaar er een stereo signaal richting beide marshall eindtrappen gaat dmv de FX-loop return die ze hebben
zowel de JVM als AFD eindtrap drijven een 1936 cabinet aan, waar ik fullrange speakers van beyma in heb geplaats (de 12AG100 met whizzercones) die een frequentiebereik hebben van 50 tot 18000Hz

het is erg leuk om bijvoorbeeld het linkerkanaal een modelling van strat into fender tweed met speakeremulatie te gebruiken, terwijl door het rechterkanaal de gewone les paul pickups door de JVM preamp te horen is... al dan niet met een beetje synth-geluiden op de achtergrond

de mogelijkheden zijn onbegrenst wat dat betreft