PDA

View Full Version : Philips HF10 -> na een uur geen geluid



dikkedimi
9 april 2014, 15:15
Dag leden,

Ik heb onlangs een versterkertje op de kop getikt. Het betreft een philips HF10. Hij had in 't begin wat plop en kraak geluidjes. Ik heb deze kunnen verhelpen door de powertubes te vervangen.

Er zijn echter nog een aantal dingetjes:
- De toonregeling voor het hoog werkt niet, of althans heel minimaal. Ik heb de pots en contacten doorgemeten en deze zijn nog goed.
- Na een uur 'niks' doen, geeft de versterker geen enkel geluid meer.

Ik heb beide EF86's al vervangen door nieuwe exemplaren. Dit maakt voor zowel de toonregeling als het uitvallen na een uur geen verschil. Ook de klank wordt niet anders.
Ook zijn beide EL84's vervangen.

Wat me ook opvalt is dat voordat de versterker stil valt, er een moment is dat de amp bij de minste aanslag al distortion geeft, ook op laag volume. Ik gok zelf dat het trafo dus z'n beste tijd gehad heeft en vervangen moet worden.

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn over mogelijke oorzaken

Bij voorbaat dank,

Dikkedimi

Gearjunkie
9 april 2014, 15:18
Ik zou denken dat er door warmteontwikkeling een contact verbroken wordt als gevolg van een slecht las. Als een trafo stuk is blijft hij stuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
9 april 2014, 16:39
Geloof ook niet in een trafo. Meer kans is er op uitgedroogde elko's waarvan er één de instelling bepaald van een buis. Zeker bij zo'n oud beestje is de kans daarop heel groot. Kwestie van ff meten.

Owja, welkom op het gezelligste gitaar en amp forum.

edit:
Vaak werden in deze tijd van die teerdotten gebruikt, deze zijn altijd zo lek als een mandje.

dikkedimi
17 april 2014, 12:34
Heren/Dames, dank voor de inzichten. Ik ga de caps vervangen. Weet iemand een goed adresje voor vergelijkbare caps? bij de lokale elektronica winkel hebben ze alleen maar van die wima meuk.

Gearjunkie
17 april 2014, 12:56
Tonefactory, jukebox-revival, tubeampdoctor, dr Tube


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
17 april 2014, 23:39
... van die wima meuk.

Wat is daar mis mee?

guitarnijboer
18 april 2014, 00:27
Wat is daar mis mee?

Goede condensatoren, maar wel alleen voor op een printmontage.

dikkedimi
18 april 2014, 12:02
Exact, veel van die condensatoren hebben een veel te kort pootje om een betrouwbare soldeerverbinding te maken of de afstand tussen twee punten te overbruggen.

Nog een ander vraagje waar ik op het net weinig over kan vinden: Aangezien er hoge spanningen door de versterker lopen weet ik niet of het verstandig is met normale soldeer te werken? Ik heb gelezen dat in bijvoorbeeld krachtstroomtoepassingen nooit gesoldeerd mag worden met normale tin, omdat dit teveel weerstand zou hebben en dat de verbinding door de warmte kan smelten. Moet ik nog bijzondere soldeertin voor hoge spanningen gebruiken?

nico verduin
18 april 2014, 15:03
Hoge spanningen is iets anders als krachtstroom. Ja de versterker werkt op relatief hoge spanningen > 300V en betrekkelijk lage stroom (200mA of zo). Voor soldeer kun je het beste loodhouden 40/60 soldeer nemen met flux. Dus GEEN S39 of zo gebruiken en ook GEEN loodgieters soldeer. S39 sloopt je versterker.....
En inderdaad zoals al eerder aangegeven zijn de meste componenten tegenwoordig radiaal en daarmee geschikt voor printplaatmontage (1.55 mm dik gemiddeld). Je moet zogenaamde Axiale caps hebben en wat ook vaak in die bakken zit is een schroefbeker elco. Overigens zou ik in eerste instantie alleen de elco's vervangen en nog niet de gewone condensatoren....

@edit: Net wat foto's van binnen gezien... zie: http://www.pa3esy.nl/Philips/versterkers/hf10/html/hf10_set.html

De 2 beker elco's zijn van het type dat in een in een pertinax plaatje wordt gezet(twist-lock). Een Beker schroef elco zou kunnen, als het gat niet te groot is. Mogelijk heeft www.askjanfirst.com . Die heeft o.a. de KTL9 (4 x 50uF). Dan laat je er een zitten en vervang je de andere voor de KTL. Alternatief is bijvoorbeeld 2 x50uF elcos (bijv. JJ) zijn niet te duur. Maar daar heb je dan wel 35 mm elko klemmen bij nodig en mogelijk een paar m3 gaatjes boren. Zo te zien is het dat als je de pertinax plaatjes van die elco's weghaalt, er al een vrij groot gat is. Dus tja meerdere opties...

Ik zag ook dat er van die "fijne" teer elco's inzaten. Als ze niet lekken kan je ze laten zitten. Maar dat moet gemeten worden (dus geen lekkend teer :))

Dan voor de restauratie freaks:
Er zijn mensen die zo'n beker elko leeg halen en dan van binnen vervangen met moderne elco's. Idem voor de teer elco's. Als je het geduld hebt is dat een optie en blijft hij er origineel voor het zicht.
voor de helden :): http://www.nmr.mgh.harvard.edu/~reese/electrolytics/ en
http://www.antiqueradio.org/recap.htm#replacing

cluseau
18 april 2014, 17:26
Dan voor de restauratie freaks:
Er zijn mensen die zo'n beker elko leeg halen en dan van binnen vervangen met moderne elco's.

Zat gedaan maar je wil niet weten wat een teringzooi dat geeft. Vooral de teerdotjes. Moderne caps opnieuw in de teer gieten, leuk man. Vooral niet binnenshuis doen.

nico verduin
18 april 2014, 18:16
Zat gedaan maar je wil niet weten wat een teringzooi dat geeft. Vooral de teerdotjes. Moderne caps opnieuw in de teer gieten, leuk man. Vooral niet binnenshuis doen.Ik heb zelf die poging 1x gewaagd :)..... klaar... nooit meer doen :)

Plant
18 april 2014, 18:28
Ik heb zelf die poging 1x gewaagd :)..... klaar... nooit meer doen :)

:seriousf: en het moet na iedere zoveel jaar opnieuw.