PDA

View Full Version : Gitaar afstellen voor slide en 'normaal'



Pee Em de 2e
8 april 2014, 15:13
Dag allen,

Speel op een Gibson. Super afgesteld op 010, speelt dus licht en snel. Nu begin ik slide te ontdekken en heb dus eigenlijk een te lage actie voor een mooie sound. Ook te dunne snaren eigenlijk.
Nu kan ik een tweede gitaar afstellen voor slide, maar hoe doen jongens als Warren Haynes en Derek Trucks dat dan. Zij spelen op hun Gibsons die ze ook voor slide gebruiken. Deze gitaren kunnen dus niet een te hoge actie hebben?

arcane
8 april 2014, 15:27
Dat heet denk ik een compromis ;)

Johannes
9 april 2014, 00:57
http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles/Resonator_nuts,_saddles/Slide_Guitar_Extension_Nut.html

Dit is een veel toegepaste oplossing.

Kwam ook nog een mooie van Dunlop tegen.

http://www.jimdunlop.com/blog/turn-any-guitar-into-a-slide-guitar-with-the-caposlide-converter/

barno
9 april 2014, 01:36
Die extension nuts zijn enkel bruikbaar als je slide wil spelen zoals op een lapsteel. Noten fretten is er dan niet bij. De slidegitaar masters zoals Trucks, Landreth en co gebruiken helemaal geen hoge actie, want dan kom in de problemen met fretted notes idd. Lage actie kan prima, vergt wel nog meer controle van linkerhand.

Pepe
9 april 2014, 02:16
Ik speel gewoon slide op elke gitaar, 010, niks speciaals. Beetje lichte touch houden natuurlijk, eventueel de hoge E naar D zetten voor een beetje Americana.
Voor slide wil je vooral een dikke toon houden bovenin op je E en B en dat is meer kwestie van feel, tunen met je pickups, amps en eventueel pedalen. Of anders het beproefde strat recept voor bigger tone, gooi er 012 op en stem alles in Es.

Harald
9 april 2014, 08:42
In Es stemmen doet al wonderen voor die tone. Strats vinden dat blijkbaar fijn. Voor slide moet je dat alleen niet met .010 doen, dan wordt het wel erg slap. Maar met .011 en een halve toon lager zit je op een vergelijkbare snaarspanning als met .010 in normale stemming. En dan kun je op zich best slide spelen. Is wel even wennen, je moet die slide dan wel subtieler gebruiken. Voordeel is weer dat je toch nog redelijk achter de slide kunt fretten.