PDA

View Full Version : Aanrader: Staytrem bridge voor Jaguar/Jazzmaster



Outhis
7 april 2014, 11:16
Vorige week na lang twijfelen besloten om toch maar eens de standaard brug van mijn AVRI Jazzmaster te vervangen. Een bekend, maar prijzig, alternatief is uiteraard de Mastery brug.Via het Offset Guitars forum kwam ik terecht op de site van Staytrem. Dit is een klein bedrijfje in de UK dat ook de brug voor de Johnny Marr Jaguar heeft ontwikkeld. Vervolgens hebben ze besloten om deze bruggen ook los op de markt te brengen.

Er zijn twee redenen waarom ik uiteindelijk heb gekozen om een Staytrem te bestellen in plaats van een Mastery. Ten eerste dus de prijs. De Staytrem is omgerekend ongeveer € 85,- en, toegegeven, dat blijft natuurlijk een fors bedrag, maar is minder dan de € 135,- die je neerlegt voor een Mastery. Ten tweede zijn de 'height adjustment screws' aanzienlijk steviger bij de Staytrem en zit er een plastic ringetje omheen dat voorkomt dat de brug langzaam omlaag zakt tijdens het spelen. Iets waar ik met de standaard Jazzmaster brug nog wel eens last van had.
Wat overigens ook fijn is, is dat de string spacing 52 mm is in plaats van de standaard 55 mm, waardoor de hoge E-snaar wat verder van de rand van het fretboard staat. Dit heeft de Mastery brug geloof ik ook.

Ik ben zeer in mijn nopjes met deze kleine aanpassing aan mijn Jazzmaster. Het vervangen kostte weinig moeite en ook het afstellen was zo gebeurd. Heerlijk om vervolgens geen last te hebben van gedoe en gerammel, zoals met de standaard brug.
In mijn beleving is de gitaar nu meer solide en heeft deze misschien zelfs een beetje meer sustain, terwijl de klassieke Jazzmaster sound wel herkenbaar blijft.

Als je van plan bent de brug op je Jaguar of Jazzmaster te vervangen is de Staytrem wat mij betreft zeker een aanrader!

Website (http://staytrem.com/epages/950002362.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/950002362/Categories)

http://i396.photobucket.com/albums/pp48/Outhis/foto_zpsc695cde4.jpg (http://s396.photobucket.com/user/Outhis/media/foto_zpsc695cde4.jpg.html)

lauke_101
7 april 2014, 15:29
Altijd fijn om eens wat tegengeluid op de Mastery te horen, en blij dat jij er blij mee bent! :ok:
Ziet er als je het mij vraagt ook nog eens beter uit dan een Mastery brug.

Ben er nog wel verbaasd over dat ik met mijn goedkope Squier Jazzmaster zo weinig last heb, maar het scheelt denk ik ook dat ik er een setje 11 snaren op heb liggen. Hij zakte alleen wat naar beneden, maar een drupje screwlock verhielp dat wel.

Duhsjaak
7 april 2014, 17:11
Ben altijd een beetje blij als de alleen heerschappij van een bepaalde Company wordt gedwarsboomd. Vaak zijn de clubs die een alternatief aanbieden ook nog vernuftiger.

Zie ik nou dat de zadeltjes rond zijn?
Tot mijn plezier zie ik dat de schroefjes voor intonatie aan de staartkant zitten. Waarom dat steeds vaker aan de pupkant zit, is mij nog steeds een raadsel. Maar misschien ben ik hopeloos ouderwets.
Of zo ouderwets dat ik weer modern word. Altijd lachen. Net de bril van mijn pa.

Hij ziet er mooi uit. Eigenlijk een blamage dat een club als F er maar niet in slaagt een fatsoenlijke brug te leveren bij aflevering van een overigens erg prettige gitaar.
Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus

caliban
7 april 2014, 23:04
Klant verwacht op een vintage reissue zoveel mogelijk vintage correct. Zowel de 'goeie' als 'slecht' zaken... Ik heb een staytrem op mijn Squier J Mascis Jazzmaster (en ook de tremoloarm), zeer leuk.

FruscianteFan
8 april 2014, 12:46
Ben altijd een beetje blij als de alleen heerschappij van een bepaalde Company wordt gedwarsboomd. Vaak zijn de clubs die een alternatief aanbieden ook nog vernuftiger.

Zie ik nou dat de zadeltjes rond zijn?
Tot mijn plezier zie ik dat de schroefjes voor intonatie aan de staartkant zitten. Waarom dat steeds vaker aan de pupkant zit, is mij nog steeds een raadsel. Maar misschien ben ik hopeloos ouderwets.
Of zo ouderwets dat ik weer modern word. Altijd lachen. Net de bril van mijn pa.

Hij ziet er mooi uit. Eigenlijk een blamage dat een club als F er maar niet in slaagt een fatsoenlijke brug te leveren bij aflevering van een overigens erg prettige gitaar.
Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus
Nouja, hier blijkt dat dus wel degelijk het geval - alleen moet je dan wel gelijk een Johnny Marr signature nemen.

caliban
8 april 2014, 12:54
Als ik me niet vergis zijn de schroeven op de Johnny Marr signature brug anders dan op de gewone Staytrem brug btw.

stijnkenens
8 april 2014, 13:00
Cool, eigenlijk dus gewoon een upgrade van de mustang brug?
Zonder af te doen aan de looks.


s.