PDA

View Full Version : Strat toonregeling brugelement



josan
7 april 2014, 00:01
Ik heb deze mod (http://www.guitarnuts.com/wiring/simplebtone.php) gedaan op mijn MIM strat. Je hebt daardoor een toonregeling op het brugelement. Verder heb ik de standaard 22nF tooncap vervangen door een 10nF. De toonregeling is daardoor beter doseerbaar en op het brugelement heb je een mooie, geleidelijke toonregeling, waarmee je wat al te agressief hoog weg kunt draaien.

josan
9 april 2014, 22:07
De werking van de toonregelaar op het brugelement van 10 naar 0 en terug. Het brugelement klinkt met de extra 5nF condensator sowieso ietsje milder dan zonder de extra condensator ook met de toonregelaar op 10.
http://www35.zippyshare.com/v/11861515/file.html
Strat clean over een Fender Princeton Chorus.

Met distortion is het effect van de toonregeling minder hoorbaar.

apekop
11 april 2014, 08:51
Dat is een standaard mod. De tone knop naar het brugelement solderen ipv het middelste element. Ik snap trouwens sowieso niet waarom ze dat bij Fender niet standaard doen, want volgens mij gebruikt 80% van de gitaristen het op deze manier. Zo haal soms net dat schelle van het brugelement af. Bij het middelste element is dat minder nodig. Je zou het ook zo kunnen solderen dat de tone knop op zowel brug- als middelste element werkt.

SteavisSmokin
11 april 2014, 11:37
Ik heb hem ook op mijn brug element zitten, en het midden element zonder toonregeling. Lijkt het midden element wat meer open van te klinken. Ik heb er zelf een oude .047 ceramische cap inzitten..net zoals fender vroeger gebruikte. Na van alles geprobeerd te hebben vond ik dit toch de beste combinatie.

josan
11 april 2014, 21:54
Ik heb niet de toonregeling van het middenelement naar het brugelement verplaatst. Ik heb er nu een toonregeling bij op het brugelement. Doordat ik de standaard condensator van 22nF heb vervangen door 10nF, werken de toonregelaars standaard al wat geleidelijker. Doordat ik daarbij nog een 5nF condensator over de 2 lugjes heb gezet, kan de onderste toonregelaar ook de toon van het brugelement regelen. Draai ik in de brugelement stand de onderste toonregelaar terug, dan gaat het hoog door de 5nF en 10nF condensator in serie (dat wordt 3.2nF) naar de aarde. Dit geeft een heel bruikbare cut-off van het hoog.

Pepe
11 april 2014, 22:51
Een toonknop gebruiken voor een te bright brugpup kan natuurlijk maar het is niet een oplossing die ik geweldig vind. Maar het is een oud probleem, strat brugpup. Fender bedacht ooit de X-1 pickup toen iedereen Dimarzios en humbuckers erin ging proppen maar in feite moet je gewoon een goede gitaar bouwen die dat probleem tackelt. Het is raar, de oude Greco's klinken daar warm en vol totdat ze gingen bouwen voor Fender Japan, dan klinkt het ineens weer dun en bright.

SantaX
11 april 2014, 23:36
Volgens mij begrijp ik het niet helemaal. Op mijn 2009 amerikaanse strat heb ik gewoon een tonecontrol voor de brug alleen. Dit is wel met het 'delta' circuit. Is dat bij strats zonder dat circuit niet zo? (Schaam me dat ik dit niet weet eigenlijk.)

apekop
11 april 2014, 23:37
Ik moet zeggen dat ik voor 95% mijn brug pickup van mijn strat gebruik. Thuis klinkt het misschien dun en speel ik ook veel op mijn halselement, maar in een band vind ik het brugelement beter uit de verf komen. Ook voor cleane 'fusion' akkoorden met veel toevoegingen, dat wordt op het hals element als snel te wollig en onduidelijk. Ik hou wel van dat nasale van het brugelement van een strat. Meestal zet ik de tone knop dan op 7 of 8.

josan
14 april 2014, 18:57
De klassieke strat heeft geen toonregeling op het brugelement. In een aantal situaties klinkt dat element dan te scherp. Het is handig als je dat agressieve randje er dan uit kunt draaien. Mijn MIM strat heeft de klassieke strat bedrading zonder toonregeling op het brugelement. Met de aangegeven mod kun je het hoog een klein beetje terugdraaien.

SantaX
16 april 2014, 02:37
Haha, nooit geweten, maar ik had voor mijn huidige gitaar altijd alles op 10 staan. Thanks. Nette mod dan!

Di Stefano
16 april 2014, 17:02
In Amerikaanse strats is de 2e toonknop voor zowel midden als brugelement. Zo was het althans in 2005 :)

muziekschuur
16 april 2014, 17:30
Dan zijn de twee enkel spoels elementen aan het hum bucken...