PDA

View Full Version : cut-out Marshall 2205



Agent_Smith
6 april 2014, 20:37
ik heb al tijden terugkerende problemen van een wegvallend geluid met mijn 2205. Dit is dus de 50w tweekanaals JCM800 voor degenen die dat niet weten.
Hij is van '87 geloof ik en is de 2e versie (dus compleet anders dan de eerste versie met channel bleed problemen).
Probleem is er al een tijdje, maar is ook wel eens een paar maanden weggeweest. Juist nu was het al tijden niet gebeurd en dacht er net aan om hem maar weer eens met een optreden mee te nemen (ik gebruik nu mijn 2210 omdat die wel betrouwbaar is).

Wat er dus gebeurd is dat hij helemaal wegvalt en weer opkomt tijdens het spelen. Het is nooit als hij koud is maar als het is is het nadat hij 2 - 2,5 uur aanstaat. Het wordt dan ook steeds erger. Eerst één keer per nummer; daarna om de haverklap.

Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of hij echt helemaal wegvalt of een beetje in de herrie van de band. Voor mijn gevoel valt hij gewoon helemaal weg. na een paar seconden komt hij dan weer terug. Als het te lang naar m'n zin duurt geef ik er een rotklap ( ;-) nee met beleid hoor :D ) op en dan komt hij ook meteen terug.

Nu ben ik er al vaker mee bezig geweest en dit heb ik de afgelopen ca. 2 jaar gedaan:
-fx-loop op de print doorgesoldeerd
-print gedemonteerd en alle potmeters en jacks opnieuw gesoldeerd en zoveel mogelijk andere componenten. (om koude lassen dus te verhelpen)
-alle preamp buisvoeten vervangen (dit een paar jaar eerder ivm andere bijgeluiden; met succes)
-buizen ook al eens vervangen, maar da's ook alweer een paar jaar terug

Ik heb de versterker nu nog niet hier, maar neem m vandeweek mee voor onderzoek. Maar zou het (afgezien van weer een koude las of een gemiste las) nog kunnen zijn? Ik heb twee nieuwe buisvoeten voor de eindbuizen liggen. Dan heb ik in elk geval alle buisvoeten gehad.

Maar ik zat te denken: het is duidelijk temperatuur gerelateerd en mechanisch (klap erop). Maar wat wordt nou eigenlijk echt warm in zo'n ding? De buizen staan omhoog boven het chassis. De buizen worden heet; de buisvoeten kan me voorstellen dat die ook nog wel flink warm kunnen worden. Maar verder in het chassis? De print zit behoorlijk ver van de eindbuizen vandaan. Of ontwikkeld daar toch wel veel warmte?

Dus maak ik met de buisvoeten een reeele kans of wat zou het anders nog kunnen zijn.
Ik zal m zeker een paar uren aanzetten en proberen met de scope het signaal bij uitval te volgen. Maar alvast een zoekrichting is altijd welkom!

nico verduin
7 april 2014, 07:27
Kan ook een haarscheurtje zijn in een van de printsporen, kwaliteit van de buisvoeten, soldeerlas...

cluseau
7 april 2014, 10:03
Succes valt of staat met het constateren van het probleem. Blijft de klacht soms maanden weg kon het nog wel eens een leuke worden. Reken maar dat het hele chassis warm wordt, niet zo erg als bij een combo maar toch. Waar temperatuurverschillen heersen vind ook rek en krimp in het materiaal plaats. Je zal dus een truc moeten verzinnen om hem aan het schrikken te maken, is niet altijd even makkelijk hoor. Buisvoetjes en buizen heb je al gehad maar weet je ook hoe de uitval verloopt? Als hij heel geleidelijk uitvalt en weer terugkomt zou het wel eens de gloeidraadvoeding kunnen zijn. Deze amp heeft geen gelijkspanning gevoede buizen toch? Anders zou de brug met zijn brakke lasjes gelijk verdacht zijn.

Agent_Smith
7 april 2014, 12:21
Dank heren voor jullie response!
Ik ga de amp maar vervroegd halen ipv donderdag pas. Vanuit het werk kom ik vandaag in de buurt van het oefenkot dus pik hem even op. Dan kan ik er morgen aan werken en wellicht donderdag alweer testen.

De 800 heeft idd geen DC heaters. De buisvoeten van de eindbuizen zal ik soewieso vernieuwen. Maar voordat ik er iets aan ga doen ga ik hem urenlang aanzetten en idd luisteren hou hij nou precies wegvalt. Abrupt lijkt mij een slecht contact, zoals een slechte las. Ik zal m open leggen zodat ik wanneer het optreedt met de scoop kan tracen. Lijkt me de beste werkwijze zo.
Ik laat het weten hoe het gaat.

cluseau
7 april 2014, 17:35
......Abrupt lijkt mij een slecht contact, zoals een slechte las. ....


Uitvallende gloeidraadvoeding is ook een acute aktie maar hoor je pas na een aantal seconden. Ik denk ook niet dat het in je eindbuisvoeten zit want op één eindbuis gaat hij vrolijk verder.

Agent_Smith
7 april 2014, 22:11
Okee, hij heeft de hele avond aangestaan zonder problemen. Maar wat me meteen opviel is dat de input jack echt halfgaar is. (hij staat normaal gesproken vast en aangesloten in de repetieruimte dus ik kom niet vaak aan de input)
Morgen eerst maar eens beginnen om die te vervangen. Dan heb ik de print toch los dus die zal ik weer zo goed als ik kan nalopen. Maar zou zomaar kunnen dat die hopeloze plastic jack gewoon de boosdoener is.

HaroldA
14 april 2014, 09:18
Morgen eerst maar eens beginnen om die te vervangen.

... resultaat? ;)

Agent_Smith
14 april 2014, 12:22
... resultaat? ;)

Jaja, het voorlopige resultaat.
Ik heb dus vorige week die inputjack vervangen (ook plastic maar met een metalen binnenring, al betwijfel ik of dat nou echt zoveel robuuster is) en de buisvoeten van de eindbuizen (had ik toch nieuw ervoor besteld een tijd geleden, dus toch maar gedaan).

Sindsdien het probleem niet meer gehad, ook niet op een lange bandavond. Mijn grootste verdenkingen gaan toch uit naar die jack (ook omdat Cluseau al aangaf dat het eigenlijk de buisvoeten niet kunnen zijn). Die was echt behoorlijk gaar.

Komend weekend maar een optreden ermee doen, al hou ik mijn 2210 ernaast/erop staan.

Agent_Smith
2 augustus 2014, 10:37
Nou, even een update: het zelfde probleem is er weer (of nog steeds eigenlijk).
Sinds vorige post geen problemen meer gehad met bijna wekelijks repeteren en een aantal zware optredens (zwaar in de zin van erg lange optredens en op zeer stevig volume)
Maar sinds de repetitie vorige week begon het weer tegen het eind van de avond en gisteren idem. Dus heb hem gisteren maar weer mee naar huis genomen. Voorlopig maar met de andere jcm800 (2210) spelen zodat ik deze 2205 weer kan aanpakken.

Ik ga het thuis proberen te reproduceren. Maar het is pas tegen het einde van de avond dus na een paar uren.

Wat me gisteren opviel: het begint op een gegeven moment (het wegvallen en weer opkomen na een aantal seconden dus) en als het begint gebeurt het ook om de haverkap (laten we zeggen 2x per minuut ofzo). Toen heb ik een paar nummers acoustisch gedaan (op een andere versterker dus de 2205 op standby) en daarna weer terug op de 2205: toen is hij na een poosje dus op standby te hebben gestaan niet meer weggevallen.

Ik tob hier nu eigenlijk al jaren mee en het is een wonder dat van alle optredens (stuk of 15 per jaar) de afgelopen 6 jaar eigenlijk maar één keer de versterker voor problemen heeft gezorgd. Maar ik moet het nu echt een keer oplossen, dus ik hoop dat ik hem een keer aan het haperen krijg met de scoop eraan. Alleen als ik hem openleg op z'n kop zal het in het chassis lang niet zo warm worden dan normaal, dus ik hoop dat dat gaat lukken. Het euvel is op beide kanalen dus het kan vanaf V3 optreden.

Gearjunkie
2 augustus 2014, 10:46
Leg hem tijdens het probleemzoeken op een rechaud?



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
2 augustus 2014, 12:13
Tja, problemen gaan nooit vanzelf weg maar steken de kop juist op het meest ongelukkige moment weer op.

Agent_Smith
2 augustus 2014, 13:12
Tja, problemen gaan nooit vanzelf weg maar steken de kop juist op het meest ongelukkige moment weer op.

Nee, daar ben ik het overtuigend mee eens. Daarom heb ik er toch al veel aangedaan/vervangen, maar het probleem vooralsnog niet opgelost... Zal wellicht ooit wel goedkomen :)

Gearjunkie
2 augustus 2014, 13:22
Heb je een powersoak of een weerstand die hoog vermogen aankan?
Ik zou hem op flink volume laten spelen, radio oid erop aansluiten en zoals ik voorstelde het chassis extra verwarmen met een rechaud of de fohn van mrs. Smith.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Agent_Smith
2 augustus 2014, 21:32
Heb je een powersoak of een weerstand die hoog vermogen aankan?
Ik zou hem op flink volume laten spelen, radio oid erop aansluiten en zoals ik voorstelde het chassis extra verwarmen met een rechaud of de fohn van mrs. Smith.


Nee ,heb geen powersoak en ook geen power weerstanden. Moet ik echt gaan bestellen die laatste.
Heb wel een signaal generator dus de radio is niet nodig :)
Wel een goed idee om misschien met een fohn wat temperatuur erin te brengen.

Als ik het nou maar eens zo kon opwekken dan vind ik het wel....

Agent_Smith
3 augustus 2014, 11:42
Problem solved!! :) :) :)

Vanochtend eens goed voor gaan zitten. Chassis uitgebouwd, geïsoleerd speakertje en toongenerator aangesloten en aangezet (hopende dat op redelijk laag volume het euvel ook op zou treden). Met de fohn de temperatuur in het chassis goed op peil gebracht en gehouden en jawel!! Daar viel het geluid weg en weer aan en uit en aan......

Klein tikje op het chassis (of wat dan ook) schakelde het geluid weer in en dus lastig vast te stellen in welk gedeelte van het ganse chassis het zat. Wat gerichter gaan verwarmen tot ik hele sterke verdenkingen richting de HT-zekering kreeg....

En jawel: ook de buizen in de gaten gehouden en de blauwe gloed (moet goed kijken binnen in de buis; minder goed zichtbaar dan bij een 6L6) telkens wegvallen en weer terugkomen. Tikjes op de zekering houden gaven de definitieve bevestiging: het is de zekering of zekeringhouder van de hoogspanning die al jaren opspeelt!!! De versterker gaat dus gewoon telkens een aantal seconden op standby en terug.

Lullig issue eigenlijk maar ik ben heel erg blij dat ik het toch gevonden heb. En weer eea geleerd. En bevestigd gekregen: klakkeloos onderdelen vervangen is niet de manier :D :D :D Maar dat valt nogal mee: de preamp buisvoeten jaren geleden al vervangen want die waren echt compleet gaar en soms zelfs afgebroken. Dus eigenlijk alleen de eindbuisvoeten en de input jack voor niks vervangen en die laatste was ook niet veel soeps meer.

cluseau
3 augustus 2014, 11:52
Dit is de juiste manier. Eerst je zoekgebied verkleinen en dan je probleem bevestigen. Netjes opgelost.