PDA

View Full Version : Gezocht: personen met verstand van cabs en speakers..



Polytheme Pam
5 juli 2003, 03:32
collega`s,

Ik ben op zoek naar een goed speakersetje om aan een Mesa Mark IV top te hangen. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2 keer 2x12 setup maar alle tips zijn welkom. Ik heb nu een Mesa /Celestion Blackshadow in een 3/4 open cabinet maar die klinkt veel te donker/modderig naar mijn smaak en een Vintage 30 in een gesloten Cab die iets te "middy" is. (hij breekt ook vrij snel op hoge volumes maar dat zal met de leeftijd en speeluren te maken hebben denk ik, die wordt sowieso vervangen ) De Mark IV is een mid-focussed amp dus ik zoek eigenlijk speakers met een "geknepen" midden en meer hoog en laag....

wie o wie..

thanx in advance

srv-man
5 juli 2003, 12:16
Ja maar van speakers hebben we hier toch allemaal verstand of niet dan... :-D

Nou goed, alle speakers die je noemt heb ik ook gehad en we hebben daarover wel een beetje dezelfde mening denk ik.
Een Mesa Black Shadow 90 watt is feitelijk een Celestion met inderdaad een vrij donkere sound. Waarom de Vintage 30 zo populair is begrijp ik al helemaal niet, veel te veel mid naar mijn smaak, net een snaterende eend.

De MK IV heb ik ook gehad als combo en daar zit standaard een EV 200 watte speaker in. Voorheen was ik geen fan van EV (te steriel), maar ik was bevooroordeeld door de stereotypen, in combinatie met de Mk IV klinkt hij enorm goed. Met een open back had hij wel wat te weinig ballen, maar als je voor een closed back kiest of nog liever een Mesa Thiele kast dan klinkt het echt supergoed.
Waarom wil je trouwens 2 maal 2x12, zo te zien speel je geen stereo. Een Mesa Thiele kast klinkt eigenlijk minstens zo goed als een 2x12 en is veel praktischer.
Zelf ben ik nu op Bag End (2 maal 1 x 12) over en dat zijn de beste speakers die ik tot op heden heb gehoord, zeer gebalanceerd, veel druk (in de praktijk gebruik ik er maar 1). Ze stellen wel eisen aan je versterker, klinkt die nl. niet goed dan komt dat er ook uit, ze hebben een zeer neutraal karakter en verdoezelen een slecht ampgeluid niet! Maar met een MK IV heb je dat probleem dus niet, want die is gewoon goed (no matter what they say). De Mesa Thiele kast heb ik zelf ook, maar die legt het in mijn oren af tegen de Bag Ends, vooral clean zeer goed te merken.

Nog even ter info, ik heb nog wat ander spul gehad:
- Marshall 1960 (4x12 Celestion G12T75), ADA (2x12 Celestion G12T75), te schreeuwerig en te weinig mid.
- Koch 2x12, Jensen, te donker.
- ADA (2x12 Vintage 30), zie boven

Conclusie: ik zou gaan voor een EV (bij voorkeur Thiele) of nog liever een bag end, je Mesa verdient het.

Succes

Negative K3 fan
5 juli 2003, 14:09
Ganz Benz maakt volgens mij hele goede cabs, maar kwaliteit kost geld.

Polytheme Pam
5 juli 2003, 14:16
bedankt voor je snelle reactie SRV-man..

Uiteraard heb ik de Thiele + EVM 12L ook overwogen, die zijn alleen zeldzaam (zowel nieuw als occassion)

Zou het een goede optie zijn om de Blackshadow uit mijn Mesa 3/4 (zie foto) te schroeven en te vervangen door een EV?

In de wat grotere zalen sta ik toch niet te "backlinen" en heb dus niet zoveel behoefte aan verdragende (ver.....dragende) closed cab pressure maar hecht meer waarde aan een goed gespreid podiumgeluid (dat verklaart ook waarom ik voor 2 keer 2x12 kies: 1 recht vooruit en de ander schuin over het podium zodat ik mezelf altijd goed kan horen, ja ik ben een springende gitarist :D )


http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/LgrRIGHT-Cabs/1x12-3-4Bk.jpg

Polytheme Pam
5 juli 2003, 14:27
Ganz Benz maakt volgens mij hele goede cabs, maar kwaliteit kost geld.

weet je zeker dat ze zo heten NK3F???

als ik in google "ganz benz" intik krijg ik als resultaat:

Mercedes-Benz Vaneo: Auch als Taxi ganz groß :-D

en bij de 1e 100 resultaten geen speaker te bekennen...

Bins
5 juli 2003, 14:37
Genz Benz, toch?

Polytheme Pam
5 juli 2003, 14:45
Genz Benz, toch?

ja..

srv-man
5 juli 2003, 20:21
Zou het een goede optie zijn om de Blackshadow uit mijn Mesa 3/4 (zie foto) te schroeven en te vervangen door een EV?


Ja, dan kun je ook wel proberen, je hebt dan zo´n beetje hetzelfde als een MK IV combo, alleen de kast is wat groter (zou dus wat beter kunnen klinken nog...). EV´s zijn los ook niet echt een koopje, maar je ziet ze wel eens 2ehands.

Polytheme Pam
5 juli 2003, 20:33
Ja, dan kun je ook wel proberen,


ik denk dat ik daar voor ga...het bandgebeuren ligt nu toch een week of 6 stil dus alle tijd om even rond te neuzen...Het Thiele en Bagend verhaal is gezien mijn recente "rig-investeringen" een beetje te hoog gegrepen....


hey...

bedankt man... :)