PDA

View Full Version : Mening en kennis over eerste e-gitaar gevraagd



chris-tian
6 april 2014, 15:57
Hallo allen,

Na enige tijd vertoeven op mijn western ben ik nu toe aan een elektrische gitaar. Ik heb research gedaan en heb op dit moment 2 gitaren op het oog. Deze gitaren klinken in mijn oren heerlijk en schijnen kwalitatief erg goed te zijn voor de prijs (reviews).
Echt goed gespeeld op beide heb ik nog niet en dat wil ik zeker nog gaan doen voor ik uberhaubt de knoop doorhak.

Ik zit alleen met het volgende:
De gitaren die ik op het oog heb zijn PRS SE Dave navarro (http://prsguitars.com/sedavenavarro/) en de Chapman ML-1 Bea (http://www.chapmanguitars.co.uk/guitars/ml-1-bea/)
Beide gitaren zijn qua sound behoorlijk verschillend en neig zelf dan meer naar de Chapman ML-1 Bea, maar....

Deze gitaar heeft een floyd rose trem en ik heb begrepen dat als je dan een keer wilt tunen naar Eb of iets anders dat er dan behoorlijk wat werk inzit vanwege het feit dat je dan eigenlijk de hele brug/veren opnieuw moet afstellen.
Nu komt de PRS SE dave navarro in het spel, hier zit een PRS trem op waarvan ik dus niet weet of het nodig is om de hele gitaar opnieuw af te stellen als een andere tuning wilt.

Ik heb te geen ervaring met beide systemen. Als de systemen niet op de gitaar zaten had ik het ook goed gevonden maar ze zitten er wel. Nu ben ik ook best bereid om er wat tijd in te stoppen, maar het moet niet vervelend worden. Ik heb gelezen dat je een trem kunt blokken dus dit is altijd nog een alternatief. Maar wilde eerst graag weten, wat de verschillen en de trem nu zijn en wat de mogelijkheden zijn

Ik hoop dat iemand mij hierbij wil/kan helpen|

Chris

pasqual
6 april 2014, 16:18
Ha die Chris,
Voor het effect wat de tremelo doet bij een andere stemming maakt het helemaal niets uit. Zolang de tremelo zwevend ( omhoog en omlaag is mogelijk ) staat afgesteld zul je problemen blijven hebben bij downtuning of whatever welke stemming die je veranderd. Op het moment dat je de spanning van welke snaar dan ook veranderd heeft dat invloed op alle andere snaren. Wil je dit voorkomen, zul je de tremelo vast tegen de body moeten draaien dmv de veren aan de achterkant. Dus voor wat jij wilt maakt het niet uit welke van deze 2 je kiest!

chris-tian
6 april 2014, 16:25
hallo Pasqual,

bedankt voor je snelle reactie!
Als ik je goed begrijp is het dus zo dat elke gitaar met trem die niet geblokt is of veren aan de achterkant heeft(dat kende ik niet?) er hoe dan ook opnieuw afgesteld moet worden. Of terwijl tijdens een repetitie 'even naar drop D' is er niet bij?

SantaX
6 april 2014, 16:43
Nou, een drop D op een stratocaster kan wel, maar je zult dan toch even de andere snaren moeten stemmen. Het kost gewoon wat meer tijd. Niet handig bij optredens. Bij een floyd rose (zeker met locking tuners!) is het nog lastiger. Zoals Pasqual al zei, als je met een niet vaste brug 1 snaar van spanning laat veranderen, veranderen ze allemaal. Hoeveel, dat is afhankelijk van de aanpassing. Als een snaar breekt ben je in elk geval uitgespeeld tijdens dat liedje, want dat is zo een grote verandering in de spanning dat je hele gitaar meteen een stuk hoger in de stemming staat.

Maargoed, ik heb zelf ook een normale strat, zonder geblokte tremelo en ik heb er weinig problemen mee. Net zoals vele anderen. Maar eerlijk is eerlijk,een vaste brug is gewoon makkelijker qua stemmen, omstemmen, etc.

Een andere mogelijkheid om een tremelo te blokken is overigens een gewoon stukje hout ertussen zetten. Dat is ook niet-destructief.

pasqual
6 april 2014, 17:03
hallo Pasqual,

bedankt voor je snelle reactie!
Als ik je goed begrijp is het dus zo dat elke gitaar met trem die niet geblokt is of veren aan de achterkant heeft(dat kende ik niet?) er hoe dan ook opnieuw afgesteld moet worden. Of terwijl tijdens een repetitie 'even naar drop D' is er niet bij?

Alle tremelo's werken met veren. Nogmaals, als je veren zó strak zet zodat de tremelo tegen de body zit, kun je jouw stemming dus wél uitvoeren. Maar dan kun je je jouw tremelo alléén gebruiken omlaag! Is dat wat je wilt? Maar zoals Santax al meldde: Is een vaste brug niet meer iets voor jouw als je vaak van stemming wisselt?

SantaX
6 april 2014, 17:12
Sluit ik me volledig bij aan. Als je echt vaak andere stemmingen wil dan alleen drop-d (daar zou je nog drop-d-tuner voor kunnen gebruiken op de brug.) dan is het of 1 gitaar per stemming... of een vaste brug.
Anders ben je dat omstemmen van alle snaren zo beu. Want vergeet niet, als je naar Drop D gaat, moet je de andere snaren dus weer wat lager toneren. Maar.... dat is ook een verandering van spanning op de andere snaren, dus die lage D, is nu geen lage D meer en moet ook weer aangepast worden... wat weer een verandering is van de spanning en .......

Met kleine beetjes en snaar-skippen gaat dat allemaal, maar het is echt vervelend als je bijvoorbeeld meerdere snaren wil omstemmen.

chris-tian
6 april 2014, 17:55
Ik ben ondertussen maar eens gaan zoeken op dit forum en heb wel een leuk alternatief gevonden.
Het is natuurlijk wel zo leuk om een trem af en toe te gebruiken als je hem dan toch hebt. De tremol-no geeft die optie.
Ik weet dankzij jullie dat de PRS in ieder geval dezelfde beperking heeft en maakt het mijn keuze in ieder geval makkelijker, dank daar voor.
Ik denk dat als het een van beide gitaren wordt dat er vrij snel een tremol-no systeem op komt, dan kan ik kiezen voor de meest gebruikte stemming als 'basis afstelling' waarbij ik de trem kan gebruiken. en dan hardtail of alleen naar beneden als ik in de andere stemmingen zit.

Nu eerst maar eens spelen op de gitaren

Dank jullie beiden!!!