PDA

View Full Version : kraak bij volume op 0



mennen08
5 april 2014, 17:20
Hallo
Mijn versterker kraakt (ook als ik het volume op 0 heb)
Zijn dan de eindbuizen of de pre-amp buizen versleten?

Gearjunkie
5 april 2014, 18:23
Of een ander probleem, rot contact, vieze connectoren van de fx loop...
Waarom denk je aan versleten buizen?

mennen08
5 april 2014, 20:16
Dit is toch een kenmerk van versleten buizen?
Hij heeft overigens geen fx loop.

Gearjunkie
5 april 2014, 21:02
Vertel?
Een buis die zijn beste tijd gehad heeft laat een wat ieler geluid horen, minder bas weergave.
Ook kan een buis microfonisch zijn, maar kraken? Enkel als je er op gaat staan.

guitarnijboer
6 april 2014, 11:29
Oude buizen kunnen ook geluid maken hoor. Het bekende 'braadpan geluid' van preampbuisjes tot een fluittoon uit defecte eindbuizen.

Toch kun je niet veel met de vraag zoals memmen08 die stelt. Als ik hier nu zeg: 'ik heb lekkage, wat moet ik doen?' dan zijn er ook veel antwoorden mogelijk omdat je met de beste bedoeling niet weet waar het over gaat en wat er lekt.
'Gewoon meteen een nieuw dak er op' is dan net zo goed een antwoord als: 'ik zou een nieuwe radiateur kopen', of 'waarschijnlijk is het een kraanleertje'.

Zonder alle relevante informatie kun je alleen wat algemeens zeggen en niet echt helpen met een oplossing.

cluseau
6 april 2014, 14:51
Daar sluit ik me bij aan. :cheerup:


Kraak kan overal vandaan komen maar je kan wel stellen dat het na de volumeregelaar ontstaat. Als die volume regelaar dan na de eerste trap zit kun je de rest van de amp als verdacht aanwijzen. Schiet je dus nog geen flikker mee op. Het is wel eenvoudig buisjes te proberen maar pas op voor de bias bij vervangen van eindbuizen. Eigenlijk kan alleen gedegen onderzoek een oplossing bieden.

Brum
6 april 2014, 15:35
Wat ik altijd doe; één voor één de voorversterkerbuisjes nagaan en zo nodig vervangen. Is dat het niet, dan de buisvoetjes even schoonmaken met spray. Is dat het ook niet; buizendokter!

mennen08
6 april 2014, 15:44
De amp raakt soms (ook als t volume op 0 staat)
Zet ik hem op standby dan is de kraak weg.
Het volume van de kraak neemt niet toe bij het draaien aan de volume knop.

beter?

Brum
6 april 2014, 15:46
Dan zeg ik nog steeds hetzelfde.

muziekschuur
6 april 2014, 15:56
+1..........................

cluseau
6 april 2014, 16:12
Zet ik hem op standby dan is de kraak weg.

Als je de stekker eruit haalt is de kraak ook weg maw in standby is de amp zo goed als spanningsloos.

Gearjunkie
6 april 2014, 16:20
Maar even ter referentie, bij 'kraak' denk ik aan een hard geluid zoals bij een slecht contact. Is het dit of iets op de achtergrond?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

mennen08
6 april 2014, 16:26
Achtergrond.
Hij kraakt niet hard maar meer op de achtergrond..

Gearjunkie
6 april 2014, 16:41
Maar als je buizen wilt proberen/uitsluiten: de eindbuizen hebben doorgaans de kortste levensduur.
Wat is het voor apparaat?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

mennen08
6 april 2014, 23:11
Marble guitarman.. 2e hands gekocht. Bij arie , was nagekeken dus vandaar t idwe van de buizen