PDA

View Full Version : Ein Frage: les paul kopie



@lex
5 juli 2003, 00:55
mja vragen over epiphones/gibsons en les pauls daar zijn er al 10000 van op dit forum.. dus ja helaas er komt er nog een bij..

Het idee kennen jullie allemaal wel.. maar hier mijn verhaal

kijk ik was leuk weer eens bij een gitaarwinkeltje aan het kijken.. zie ik daar een vantage les paul voor maar 250 eurootjes... Zag er allemaal heel degelijk uit enzo.. dus ik dacht mooi die koop ik en ik gooi en mooie elementjes in... En voila heb ik ook een les paul in huis, want ja ik heb helaas geen geld voor een gibson.. Lekker goedkoop..

Maar ik kan natuurlijk ook een epiphone kopen en daar elementjes in gooien.. maar een epiphone kost € 590,00 dus duurder hè..

Mijn vraag, is er iemand die wat kan vertellen over die vintage/vantage (ofzo) les paul kopietjes... van die epiphone weet ik al genoeg.. en daar heb ik wel vaker op gespeeld..
Ik heb goed gedraaid/gekeken en die vantage was zeer degelijk voor zijn prijs.. erg goed afgewerkt.. Maar ik heb er nog niet op gespeeld (ga ik morge doen denk) maarja.. ze zullen beide wel anders klinken in verband met andere elementen.. dus hoe kies je dan de beste uit?? De elementen worden toch vervangen.. op de grond laten vallen en degene die niet kapot is kope :-D

nouja ik hoor wel wat..

oja dit is hem:
http://www.omegamusic.nl/shop/merchant.ihtml?pid=429&lastcatid=115&step=4
maar dan goedkoper :D

Nemesis
5 juli 2003, 09:18
ziet er niet slecht uit, ik heb niet veel ervaring met vintage gitaren, maar probeer hem eerst even uit, en als het fijn speelt is dat toch mooi!

Sicky61
5 juli 2003, 12:10
ziet er goed uit.De headstok vind ik veel mooier als die van een epi.Waarom neem je niet een wat ervarener gitarist mee om de gitaar te testen als je twijfelt?Suck6 8-)

gitaargerben
5 juli 2003, 18:19
goh heb jij het zelfde ook al niet bij gitaar.net neergezet?:P

Jay Cal
5 juli 2003, 18:29
De Vintage LP's spelen nog best wel aardig en zijn naar mijn mening goed vergelijkbaar met epiphones. Als ik me niet vergis komen ze ook gewoon uit dezelfde grote fabriek als Epi. Beide merken hebben de meest vreselijk klinkende pickups die er bestaan en dienen dus vervangen te worden. Topkam en tuners zijn ook vaak niet de beste kwaliteit.
Mocht je een "goede" koreaanse LP willen dan zou ik voor de Vintage gaan en het geld wat je bespaart uitgeven aan:
Nieuwe elementen
Nieuwe tuners + Tusq topkam
nieuwe potmeters en switch

Dan heb je best een aardige bak te pakken voor weinig geld al zeg ik het zelf.

Just my opinion,

Jay

The Mule
5 juli 2003, 19:07
Let op: zowel Vintage als Vantage maakt (o.a.) Les Paul kopien, maar het zijn dus wel twee verschillende merken!

Over de Vintage gitaren heb ik best goede dingen gehoord, bv. een positieve recentie van hun Les Paul Goldtop in het Engelse magazine Guitar. Over Vantage heb ik, als ik me niet vergis zelfs hier op het Forum, wat minder positieve geluiden gehoord. Misschien loont een zoek-'tochtje' de moeite...?

katana
6 juli 2003, 19:21
ik speel zelf op een vintage prs kopie prima gitaar
het merk maakt vrijwel alleen kopieen van goede dure gitaren.
ook op een les paul heb ik gespeeld en die was ook dik in orde voor het geld, de pickups vielen reuze mee (voor mij dan, ik heb nog nooit op echte dure gitaren gespeeld met dure pickups)

vintage wordt door de kenners in prijs/kwaliteit verhouding altijd erg hoog gewaardeerd

vantage weet ik niet veel van

wietse
6 juli 2003, 19:36
vantage weet ik niet veel van

vantage wordt door samick gevoerd als merk naast de samick gitaren
zegt genoeg volgens mij .

katana
6 juli 2003, 19:39
inderdaad

Wouter J
7 juli 2003, 03:01
Ga ervoor, Vintage komt niet zoals velen zeggen uit de zelfde fabriek als Epiphone. Epiphone (en Vantage trouwens ook) komen uit de fabriek van Samick wat door Gibson is gekocht.

Ik heb een SG van Vintage en (mischien exemplarisch, mischien ook niet) die speelde en klonk zeker drie keer zo goed als de Epiphone SG-tjes die ook in die winkel (de Plug in Amsterdam) stonden, ze zijn van veelbeter hout gemaakt en wat er gezegd werd van "De elementen zij kut" klopt voor geen meter, ze klonken zeer goed en hadden geen last van feedback. Het enegi nadeel vondt ik was dat de draaiknoppen aanliepen (Ze zaten te dicht op het oppervlak van de body) wat ik verholpen heb door ze te vervangen. Wat me echt over de streep trok was het hals profiel, de Vintage heeft een bredere hals dan die Epiphonetjes en dat hals profiel beviel zeer goed.

Ik vond trouwens ook dat de algehele afwerking van de Vintage de duurdere epiphone gitaren overtrof, die gitaar heeft een schitterend verzonken achterplaat terwijl de achterplaat van die epiphone gitaren in een zeer slorig gefreesde verzinking zit. (als bouwer let je op zulke dingen.)

http://www.omegamusic.nl/shop/merchant.ihtml?pid=123&lastcatid=115&step=4


Ik heb het vaker gezegd, kijk verder dan de grote merken, het is tussen de onopvallende merken dat je wereld koopjes kan vinden. Vintage (en ook onder hun oude name "Encore") word door veel bladen zoals Guitar techniques en Guitarist (de Engelse Guitarist welte verstaan) en zelfs Bassplayer alom geprezen om verbazende kwaliteit voor weinig geld.

Sicky61
9 juli 2003, 13:26
Jou link gaat naar een vintage.En jij hebt een vantage gezien voor 250,-Ga je hem nou kopen of niet?en......welke? Ik zou die 1ste nemen. 8-)

@lex
10 juli 2003, 01:51
ja ik was even in zeeland voor een korte vakantie :-D

mja ik heb erop gespeeld.. en ik denk wel dat het wat word :wink:

bedankt voor de reacties in ieder geval