PDA

View Full Version : Potmeter kaput, wie kan dit uitleggen?



Gearjunkie
4 april 2014, 08:54
Heren van de technische dienst...😉

Jaartje geleden een Marchless Spitfire gebouwd on a budget. Enorm verrast over de klank, eenvoud en mogelijkheden dit ding besloot ik hem te herbouwen in een kleiner chassis en een betere OT.

So far so good... klaar, maar de mastervolume blijkt niet te werken. De 1Meg pot overbrugt 2 220K rooster weerstanden. In alle standen van de pot meette ik 442K over deze weerstanden,
Pot losgehaald en gemeten: keurig van 0 tot bijna 1Meg. Draad vervangen om breuk uit te sluiten, geen verbetering...
Pot vervangen, alles werkt zoals het hoort.
Hoe kan een pot die goed meet het in de schakeling zo laten afweten??



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
4 april 2014, 09:29
Heren van de technische dienst...

Jaartje geleden een Marchless Spitfire gebouwd on a budget. Enorm verrast over de klank, eenvoud en mogelijkheden dit ding besloot ik hem te herbouwen in een kleiner chassis en een betere OT.

So far so good... klaar, maar de mastervolume blijkt niet te werken. De 1Meg pot overbrugt 2 220K rooster weerstanden. In alle standen van de pot meette ik 442K over deze weerstanden,
Pot losgehaald en gemeten: keurig van 0 tot bijna 1Meg. Draad vervangen om breuk uit te sluiten, geen verbetering...
Pot vervangen, alles werkt zoals het hoort.
Hoe kan een pot die goed meet het in de schakeling zo laten afweten??



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Als er nog een kleine restspanning op dat punt staat wat heel goed mogelijk is gaat je meter een bijbehorende weerstandwaarde aangeven ongeacht wat die weerstand daar is. Maak ff een tekeningetje want ik krijg de indruk dat je een en ander verkeerd hebt aangesloten.

Gearjunkie
4 april 2014, 09:36
Ik heb de pot vervangen en hij werkt perfect nu. De oude pot doet nu dienst als tonepot, wat wel werkt.
Alleen meette de oude pot los dus goed, van ongeveer 0 tot ongeveer 1 Meg,
Maar in de schakeling meette ik enkel 440K, dus de potmeter verdween uit zicht (of in elk geval een weerstand groter dan 440k) in de meting. Uiteraard spanningsloos gemeten.
Heel vreemd dus om gek van te worden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
4 april 2014, 09:42
Als je de moer te strak aantrekt willen er ook wel eens rare dingen gebeuren.

Gearjunkie
4 april 2014, 09:45
Dat kan dan eigenlijk het enige zijn, geloof maar dat ie vast zat! 😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk