PDA

View Full Version : Squier Jagmaster of Jaguar?



raabje
3 april 2014, 21:27
Hallo Gitaarnet,

Ik zou graag een short-scale gitaar willen hebben naast een Squier Classic Vibe Telecaster Custom en Cort M520.

Nu denk ik aan een Squier Jagmaster (€ 375,-), of een Squier VM Jaguar (€ 320,-). Probleempje is dat ze beiden niet ideaal zijn:

Jagmaster heeft mindere pickups, ik zou ook wel een humbucker willen omwisselen voor een single coil of zo een P-rail van Seymour Duncan (en een push-pull pot). En ik heb al gitaren in tabaco sunburst (tele) en zwart (Cort), beetje saai om nog een gitaar in 1 van die kleuren te kopen.

Jaguar heeft een vervelende brug, dat moet een Mustang brug worden, en is van Basswood, dat lijkt me ook minder dan het Alder van de Jagmaster.

Wat is wijsheid volgens jullie? Ik neig naar de Jagmaster.


Met groet,
Jeroen

Pepe
3 april 2014, 21:41
De leukste shortscale is natuurlijk de Rickenbacker 325 gevolgd door een 3/4 LP junior.
Maar goed, andere koek. Een brug omwisselen lijkt me toch niet zo'n toer en waarom de aversie tegen linde? In dat geval even doorsparen voor een Japans of Mexicaans stukje huisvlijt lijkt me.

Mr.Fingers
3 april 2014, 22:25
"Die brug is een mindere"... da's weer zo'n hardnekkig gevolg van "internet-napraterij". Met de stock brug is niets mis. Ze is alleen een beetje tricky om af te stellen, maar eens ze afgesteld is, is ze eens zo goed als de mustang-brug.


En knappe jongen die het verschil tussen basswood en alder kan horen... En al helemaal met zo'n dikke laklaag erop.

raabje
3 april 2014, 22:44
Aversie tegen basswood is dan meer psychologisch, dat is bij mij toch wel hardnekkig. Ik heb ooit een basswood Japanse Fender Stratocaster geruild voor de Cort om de houtsoort. Maar inderdaad, een dikke laklaag zorgt ook al voor minder resonantie, dat is waar. En ik heb begrepen dat het hout van de hals vooral de klank bepaalt.

Van de stock Jaguar brug wordt beweerd dat ie rammelt, en dat de snaren los kunnen springen. Er zijn wel trucs als de buzzstop voor minder gerammel, en meer sustain?

En een brug of pickup omwisselen lijkt me ook wel leuk om een keer te doen, dat is het probleem niet, ik bedoel alleen dat de gitaar niet 100% af is bij aankoop.

Waar zijn Japanse Fenders te koop? Import uit Japan? Ik dacht dat alleen Mexico en USA te koop is in NL of EU, maar ik heb me daar eerlijk gezegd nog niet in verdiept.

Ik neig nu al minder naar de Jagmaster, Jaquar VM Olympic White lijkt me ook wel wat... 50-50.

Mr.Fingers
3 april 2014, 23:11
Wordt beweerd, en is ook zo... Tot je ze goed afstelt (de gehele gitaar). Je slaat de snaren even gemakkelijk uit een mustang-brug dan uit een jaguar-brug. En aangezien het shortscale is, zijn ze gebaat bij een dikkere set dan een standaard gitaar (een 0.008 op een 24" mensuur is... tsja... onbespeelbaar?). Buzzstop helpt, maar daardoor mol je ook de volledige klank van de gitaar (een jaguar/jazzmaster z'n typische klank komt net van het stuk snaar achter de brug dat mee resoneert... Zet je daar zo'n beugel op, stop je die resonantie, en dus die klank). Die Squier Vintage Modified Jaguars zijn steengoede gitaren, zeker voor het geld. En komen griezelig dicht in de buurt van de Japanse fenders (de pickups zijn IMHO zelfs beter).

Fender Japan Jaguars zijn gewoon te koop hoor, dat zijn die uit de "classic" reeks (vintage frets, 7.25" radius)

Tupelo
3 april 2014, 23:56
Neem een CIJ Mustang ?!!

Nilke
4 april 2014, 09:31
>Tot je ze goed afstelt (de gehele gitaar). Je slaat de snaren even gemakkelijk uit een mustang-brug dan uit een jaguar-brug.

Heb een KC Mustang gehad (MIJ) waar ik een rammeltje ook zeker niet uit de brug kreeg. Bijzonder irritant!
Verder hele fijne gitaar. Hier meer informatie over het afstellen van de Mustang brug:
http://musicwrench.blogspot.nl/2009/10/fender-mustang-dynamic-vibrato-setup.html
Ik heb 'm uiteindelijk met twee boutjes helemaal vastgezet tegen de body, maar er bleef iets random ranmmelen :-(

raabje
4 april 2014, 10:14
Ik las inderdaad dat die Crafted in Japan Jaguars mindere pickups hebben. En een rondere hals lijkt me minder prettig. Typisch dat een gitaar altijd wel wat heeft :-) Waarom niet in 1 keer goed....

De Jaquar VM heeft een completer circuit en schakelaars dan de Jagmaster. Nu zag ik ook nog de Squier Jaguar HH met humbuckers, lijkt ook wel interessant. Hier is de brug ook anders. De Jagmaster en de Jaquar HH lijken eigenlijk wel veel op elkaar, ik kan me voorstellen dat de Jaquar HH de Jagmaster gaat vervangen. Alleen verschil in body, Basswood vs. Alder.

Ik neig al meer en meer naar de VM. Kan er altijd (ooit) nog een humbucker in zetten met een push-pull pot voor singel coil stand. Single coil blijft toch mijn grote liefde. De brug op een VM is dan classic (ondanks de "quirks", het is een onderdeel van de sound), en met het schakelcircuit kan ik meer kanten op. Of verder stock houden en niet moeilijk doen en ooit een HH of Jagmaster erbij kopen.

Budget is beperkt, ca. 350 vind ik wel genoeg voor een 3e gitaar.

FruscianteFan
4 april 2014, 10:58
Mr. Fingers is, naast misschien John Frusciante, ongeveer de enige bezitter van Jaguars die de originele brug prima vindt. Bedoel ik niet persoonlijk, maar de standaard brug is gewoon een drama om af te stellen, de schroefjes trillen eruit terwijl je speelt en hoewel je met hard rammen de snaren ook wel uit een mustang brug krijgt, is het irritante bij de Jaguar dat de snaar over de hele breedte van het brugzadel kán liggen.

Of je de quirks wilt beschouwen als onderdeel van de sound, moet je zelf weten. Misschien dat een goede afstelbeurt de oplossing is - ik garandeer je, die brug geeft héél veel frustratie - maar dan moet dat wel worden gedaan door iemand die er verstand van heeft. Bijna álle gebruikers van de Jaguar en Jazzmaster gooien er een andere brug op, scheelt een hoop gezeik. Mustang brug is niet zo duur, Mastery Bridge is onder professionele artiesten tegenwoordig een heel populair alternatief, maar wel kostbaar.

Heb je de gitaren eigenlijk al geprobeerd?

raabje
4 april 2014, 11:27
Nog niet geprobeerd, ik ga volgende week even naar Dirk Witte, daar hangt een VM. De Jagmaster is nergens te vinden in een winkel in de buurt van Amsterdam. De VM proberen is al genoeg denk ik voor een keuze (kan ook zijn dat ik dan helemaal geen Jaguar meer wil kopen....). Bij Dirk Witte krijg je een afstelbeurt bij aankoop (binnen 1 jaar), hopelijk kunnen ze ook een Jaguar goed afstellen.

FruscianteFan
4 april 2014, 11:39
Gratis afstelbeurt krijg je overal, maar ik zou er niet van uitgaan dat je Jaguar dan ratelvrij is...

raabje
4 april 2014, 12:23
Maar het is voor mij ook geen punt om de brug te vervangen hoor, als een losse mustang brug niet al te duur is (paar tientjes?). En er moeten natuurlijk meteen dikkere snaren op, dat weet ik.

Mijn dillema was eigenlijk meer Alder vs. Basswood, kwaliteit van de stock pickups, humbucker vs. single coil, de kleur, schakelcircuit van de pickups. Ik heb nu ook meer het idee dat een stock VM meer te bieden heeft en beter te modden is dan een Jagmaster. Dingen als slagplaat en brug zijn denk ik ook beter verkrijgbaar.

geert1976
4 april 2014, 17:36
Ik ben zelf ook niet wild van de standaard Jaguarbrug, blijf het rammeldingen vinden.

@ TS: ik heb je een PM gestuurd want ik denk dat ik een Jaguar te koop heb, die aan al je wensen voldoet.

Tupelo
4 april 2014, 17:48
Mr. Fingers is, naast misschien John Frusciante, ongeveer de enige bezitter van Jaguars die de originele brug prima vindt.Hier nog eentje; ik vind het ook best meevallen... oh, wacht, ik bezit er geen, voldoe niet aan de beschrijving, maar ik vind het evengoed ook best meevallen. Heeft veel met je techniek te maken lijkt me, ik ram niet, speel over het algemeen erg gedecideerd zelfs en dan is het best te doen. Zou 't pas vervangen als je er werkelijk tegenaan loopt.

lauke_101
7 april 2014, 15:34
Heb een VM Jazzmaster (zelfde brug, maar wel een langere schaal dus) en heb ook weinig te klagen. Hij zakte wel een beetje naar beneden, maar een drupje screwlock werkte prima. Als je dat niet hebt, kun je ook prima nagellak gebruiken. En dikke snaren erop, bij een jaguar toch zeker 11, zoniet 12 lijkt me. Akoestisch rammelt hij nog een beetje bij sommige tonen, maar uitversterkt hoor je daar niks meer van dus ik ben tevreden.

Overigens denk ik ook dat je aan de VM Jaguar een héél leuk gitaartje kunt hebben! Ben zeer te spreken over de afwerking en sound van mijn Jazzmaster. Het blijft wel lopende band massawerk, dus als je toevallig één mindere in je handen hebt streep hem dan niet gelijk weg.

caliban
7 april 2014, 23:17
Maar het is voor mij ook geen punt om de brug te vervangen hoor, als een losse mustang brug niet al te duur is (paar tientjes?). En er moeten natuurlijk meteen dikkere snaren op, dat weet ik.

Mijn dillema was eigenlijk meer Alder vs. Basswood, kwaliteit van de stock pickups, humbucker vs. single coil, de kleur, schakelcircuit van de pickups. Ik heb nu ook meer het idee dat een stock VM meer te bieden heeft en beter te modden is dan een Jagmaster. Dingen als slagplaat en brug zijn denk ik ook beter verkrijgbaar.
Vervangbrug voor een gitaar met een 9,5 inch radius hals is in ideaal geval ook brug met 9,5 inch radius, is bij mijn weten ofwel die op de Vintage Modified Squiers staan, ofwel Staytrem, welk heel goed is, maar best wel duur.

raabje
8 april 2014, 21:16
Bedankt iedereen voor de input, ik lees veel goede dingen. Ik ga voor een Olympic White Jaquar VM, even wachten op de maand mei, dan ben ik jarig (41...) en komt het vakantiegeld. Brug en snaren ga ik daarna snel vervangen denk ik.

Ik twijfel nog tussen Dirk Witte in Amsterdam en Alphenaar in Haarlem, hier lees ik een mooi verhaal over de gitaar technicus die veel ervaring schijnt te hebben.

Ik ga uiteraard wel eerst één of meerdere VM's proberen voordat ik tot kopen over ga.

Duhsjaak
8 april 2014, 21:37
Bedankt iedereen voor de input, ik lees veel goede dingen. Ik ga voor een Olympic White Jaquar VM, even wachten op de maand mei, dan ben ik jarig (41...) en komt het vakantiegeld. Brug en snaren ga ik daarna snel vervangen denk ik.

Ik twijfel nog tussen Dirk Witte in Amsterdam en Alphenaar in Haarlem, hier lees ik een mooi verhaal over de gitaar technicus die veel ervaring schijnt te hebben.

Ik ga uiteraard wel eerst één of meerdere VM's proberen voordat ik tot kopen over ga.

Mijn ervaring met Dirk Witte is van te lang geleden om nog maatstaf te zijn.
Die van Alphenaar nog maar een paar maanden terug.
Mijn gitaar van e230,00 was keurig door A afgesteld en geïntoneerd. Actie zie ik als puur persoonlijke voorkeur, maar verder geen omkijken naar die gitaar gehad. Vlot, netjes. Dikke plus die club. Over een kleine twee jaar krijg ik weer inkomen (ja, een werkelijkheid is ook creatief) en dan ga ik nog eens een mooie, duurdere gitaar kopen. En reken maar dat ik ook mijn licht opsteek bij Alphenaar.

For what it's worth natuurlijk, maar ik zeg hele nette club. Kan menigeen een voorbeeld aan nemen.
Het is altijd leuk om te kijken naar een nieuwe gitaar. Veel plezier dus daarmee.
Vriendelijke groet, Gus