PDA

View Full Version : Acoustic troubles



thekid
2 april 2014, 11:51
Hoi,

Ik heb wat problemen met het gebruikt van mijn acoustische gitaren, in die zin dat ik de klank niet kan krijgen hoe ik het wil. redelijk vaag waarschijnlijk maar ik zal het wat uitleggen.

Ik heb een aantal acoustische gitaren (5) waarvan twee uitgerust met een piezo element. Die 2 zijn een landola J85 met matrix infinity element en een faith gitaar met een fabrieks element. die landola is een jumbo gitaar die opzich onversterkt best goed klinkt maar versterkt klinkt hij iel en staalachtig/scherp hoe ik ook tweak ik wordt er enkel maar gefrustreerd van. de faith klinkt wel goed versterk en onversterkt maar het element is naar mijn inziens wat te hot want hij krijgt bij harder aanslaan echt een smerige grid erin.

Ik heb ook nog een aantal om body gitaren waar ik totaal verliefd op ben maar die niet uitgerust zijn met een element.

eigenlijk mijn vraag een beetje (om een lang verhaal kort te maken) Heeft er iemand ervaring met de fishman MI elementen en wat zijn jullie bevindingen en zou de klank van mijn sigma 000M15 beter zijn met dat element dan de landola. Of zouden jullie kiezen voor een soundhole element (en welke dan) of zijn er andere redenen waarom ik de landola niet kan laten klinken hoe ik wil?

btw de gitaren worden versterkt over een marshall ad1OOd.

LaurentB
2 april 2014, 12:59
Ik heb een Matrix Infinity in een verder onopvallende Crafter GAE-30 gebouwd (nadat het oorspronkelijke systeem defect raakte) die wel redelijk klinkt. Maar een piëzo blijft altijd wel iets van een compromis. Is dat element door jezelf ingebouwd, maakt het zadel goed contact met het element?

Harald
2 april 2014, 13:35
piezo elementen willen nog wel eens anders klinken bij harde aanslag dan bij zachte. Een Fishman element dat echt schel klinkt? Batterijen goed? is het ding goed ingebouwd?

Vond de LR Baggs M1 die Eltjo kort in één van zijn Taylors had best goed. Maar dat was nog voor het ES systeem Weet niet hoe de recente versies van die pickups zijn. En een pickup in een bestaande gitaar zetten blijft altijd afwachten.

Ben zelf over het Fishman systeem in mijn ALhambra gematigd tevreden. Workable, maar het haalt het niet bij mijn Maton op het podium. En toch, als ik met meerdere gitaren op pad ben (zowel binnen de band, elektrisch, of solo akoestisch) heb ik meestal één gitaar die het die dag op één of andere manier lekker doet. En welke dat is wisselt. Heel soms gebeurt dat met de Alhambra. Kans is groot dat dan de snaren op de Maton oud zijn, of de aktie die dag net te laag is, door het weer, en de luchtvochtigheid.

thekid
2 april 2014, 17:04
Het element is door de winkel ingebouwd dus ik veronderstel dat dat wel goed gedaan is. ik heb op de moment mijn oog laten vallen op de lr baggs systeempjes zoals de m1 maar de ibeam ziet er ook wel leuk uit. heb net nog eens aan het tweaken geweest en ik denk als ik nuchter nadenk het ook wel aan de gitaar ligt die niet zo leuk is, mede omdat ik liever op de kleinere body gitaren speel.

-Martijn-
2 april 2014, 17:38
Het element is door de winkel ingebouwd dus ik veronderstel dat dat wel goed gedaan is.

Ik heb ook wel eens een element in laten bouwen in een goed bekend staande gitaarwinkel. Toen ik jaren later het brugzadel eens los haalde, bleken ze het niet goed gedaan te hebben.
Het kan dus geen kwaad om dat zelf ook nog even te controleren.

kwispelhond
2 april 2014, 17:41
Ik heb zelf ook zo'n Fishman ding en heb er toch wel een behoorlijk geluid mee. Schel en fel zit er wel in en dat is ook wel een eigenschap van pïezo's in het algemeen maar ik krijg dat meestal wel naar smaak afgeregeld. Iets wat ik zelf bv. wel gebruik om het schelle in het geluid zachter te maken is een Boss Enhancer (EH-2), die worden niet meer gemaakt maar ze komen nog wel geregeld 2e-hands voorbij op Marktplaats en zo, meestal rond de 35 euro. Het leuke van deze dingen is dat ze zowel "positief" als "negatief" werken, je kan dus zowel scheller/helderder maken als helderheid weghalen of verzachten, echt leuk om mee te spelen (voor alle instrumenten).

stijnkenens
2 april 2014, 18:34
Ik heb ook wel eens een element in laten bouwen in een goed bekend staande gitaarwinkel. Toen ik jaren later het brugzadel eens los haalde, bleken ze het niet goed gedaan te hebben.
Het kan dus geen kwaad om dat zelf ook nog even te controleren.

Geef je dan nu ook eens als leek aan waarom jij denkt dat het niet goed gedaan was, als je er jaren tevreden van bent geweest zal het wel niet erg zijn geweest ...

@ ts: wat voor een Faith is het? Want ik heb daar al crappy instrumenten van gezien.
Bij akoestische gitaren is het toch zo: je kan een geen slecht instrument upgraden met een degelijk versterkingssysteem, en dan hopen dat het iets fatsoenlijk wordt.
Bij een elektrische gitaar kan je een krel toch nog goed laten klinken met een degelijke pup.

Misschien eerder zoeken naar een instrument wat je ligt, voordat je met piezo / LR Baggs systemen gaat experimenteren.

Ik ben trouwens heel tevreden van K&K en ook de (redelijk dure) LR baggs magnetische pickups voor akoestische instrumenten.


s.

-Martijn-
2 april 2014, 18:44
Geef je dan nu ook eens als leek aan waarom jij denkt dat het niet goed gedaan was, als je er jaren tevreden van bent geweest zal het wel niet erg zijn geweest ...


Waar lees jij dan dat ik tevreden was over de klank? (Bovendien zie ik mezelf niet echt als leek...)

thekid
2 april 2014, 18:52
faith eclipse is het. ik heb nog drie kleindere body gitaren waar ik altijd op speel als het niet versterkt moet worden, ik vind die net leuker spelen. zijn ook geen kei dure gitaren maar klinken geweldig.

Harald
2 april 2014, 18:52
Het element is door de winkel ingebouwd dus ik veronderstel dat dat wel goed gedaan is. ik heb op de moment mijn oog laten vallen op de lr baggs systeempjes zoals de m1 maar de ibeam ziet er ook wel leuk uit. heb net nog eens aan het tweaken geweest en ik denk als ik nuchter nadenk het ook wel aan de gitaar ligt die niet zo leuk is, mede omdat ik liever op de kleinere body gitaren speel.

I beam heb ik in de Alhambra gehad. Viel tegen. Sowieso enorm feedbackgevoelig.

stijnkenens
2 april 2014, 19:05
Ik heb laatst zo een in de shop gehad, om de jack te vervangen.
Ik was er niet zo enthousiast over, leek mij een heel goedkoop ding, tot ik nu de prijzen zie ...

@ Martijn: dan moet je beter nuanceren: als je het jaren later pas gaat bekijken, dan neem ik aan dat je eerst tevreden was.
Als een piezo niet goed werkt, dan hoor je dat direct.
Daarnaast wil ik wel weten wat er dan mis was, kan iedereen nog wat leren, maar zo wat commentaar in het rond gooien, bof ...

s.