PDA

View Full Version : Kleine vraag: Verschil Master knop & Volume knop



Wenger
1 april 2014, 22:54
Hey,

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een master knop en een volume knop.
Hierbij dacht ik bijvoorbeeld aan de HotRod serie van Fender.
Of is master/volume hetzelfde als de gain/volume opstelling zoals in andere versterkers?

gr. Wenger

telerocker
2 april 2014, 01:00
Volume is preampgain en master de eind(buizen)versterking. Althans zo werkt het op mijn Blues Junior.

peter_heijnen
2 april 2014, 10:17
Een 'normale' versterker bestaat uit een voorversterker/preamp en een eindversterker/poweramp.

Als er alleen één volumeknop op zit is dat normaal gesproken voor de eindversterker die je er mee kunt regelen, de preamp kun je dan niet regelen.

Zitten er twee volume regelaars op, dan is een voor het (in)regelen van de preamp en de ander voor de poweramp.

cluseau
2 april 2014, 12:13
.....Als er alleen één volumeknop op zit is dat normaal gesproken voor de eindversterker die je er mee kunt regelen, de preamp kun je dan niet regelen........

Sorry voor de verwarring maar dat is dus net andersom.

Meestal is er een of twee trapjes ongeregeld en daarachter zit dan een volumeregelaar eventueel gevolgd door een buffertrapje / tonestack. Daarachter volgt dan meestal nog een aantal trapjes en dan de fasedraaier welke deel uitmaakt van de eindtrap. De master (of zo je wil tweede volumeregelaar) zit afhankelijk van de uitvoering voor of achter de fasedraaier. Maar kijk niet gek op als de volumeregelaar als eerste achter de inputjack is geplaatst en dan pas de versterkertrappen volgen.

peter_heijnen
2 april 2014, 13:04
Sorry voor de verwarring maar dat is dus net andersom.

Meestal is er een of twee trapjes ongeregeld en daarachter zit dan een volumeregelaar eventueel gevolgd door een buffertrapje / tonestack. Daarachter volgt dan meestal nog een aantal trapjes en dan de fasedraaier welke deel uitmaakt van de eindtrap. De master (of zo je wil tweede volumeregelaar) zit afhankelijk van de uitvoering voor of achter de fasedraaier. Maar kijk niet gek op als de volumeregelaar als eerste achter de inputjack is geplaatst en dan pas de versterkertrappen volgen.
Ik hoopte eerlijk gezegd al vakkundig terecht te worden gewezen, mijn bewering berust namelijk op een jarenlang gebezigde aanname, thx! :)

cluseau
2 april 2014, 17:34
Was niet bedoeld als terechtwijzing hoor maar meer als verduidelijking. ;) Je kan alles zien in de vele schema's op het net maar realiseer me dat een schema niet voor iedereen even helder is. Daarom zou je ook eens naar de blokschema's kunnen kijken welke in sommige usermanuals staan. Hier is de volgorde van regelaars en versterkertrappen in blokken getekend zonder moeilijk componenten gedoe.

jerome
2 april 2014, 21:28
Sorry Cluseau, dit is misschien een verduidelijking voor techneuten maar de gewone nontechnische gitarist snapt geen zak van buffertrapjes, tonestacks en fasedraaiers... ;)
Ik denk dat die meer in Jip en Janneke taal willen lezen wat de verschillende soorten volumepotmeters praktisch gezien met je geluid doen... :)

Pepe
2 april 2014, 21:50
Buffertrapjes & tonestacks is vrij rudimentaire kennis hoor. Maar ik heb blijkbaar de memo gemist dat er in J&J taal gepost moet worden?

cluseau
2 april 2014, 22:33
Nou ik begrijp dat best. Nu komen hier erg verschillende mensen, van pure gitaristen tot doorgewinterde techneuten en vanalles daar tussenin zoals de zelfbouwers. Hier en daar een enkele beunhaas daargelaten kan ik moeilijk de kennis inschatten van degene die een antwoord leest. Neem me niet kwalijk als ik iets uitleg waar een ander dan geen zak van begrijpt. Het is geen moedwil of poging om iemand lullig te laten voelen. Ik zal altijd een poging doen om om wat uit te leggen als daar om gevraagd wordt maar ik moet wel het niveau kunnen inschatten. Als je dus iets niet begrijpt vraag het gerust, desnoods per pm. Ongetwijfeld heb jij weer kennis of vaardigheden waarbij ik weer met mijn bek vol tanden sta

peter_heijnen
3 april 2014, 10:21
Daarom zou je ook eens naar de blokschema's kunnen kijken welke in sommige usermanuals staan.
Die heb ik nog nooit gezien van een gitaarversterker, maar eerlijk gezegd ook nog nooit naar gezocht. ;)

peter_heijnen
3 april 2014, 10:23
Was niet bedoeld als terechtwijzing hoor maar meer als verduidelijking. ;)
Ik vind terecht wijzen niet negatief. Eerder terecht. ;)