PDA

View Full Version : Goede D-tuner voor strat



Herman
1 april 2014, 22:47
Dag luitjes!

Met mijn band speel ik vrij veel in twee stemmingen, E-standaard en Drop-D. Nu stem ik altijd gewoon altijd om, maar een goede D-tuner lijkt me toch wel heel interessant om nog sneller om te kunnen stemmen.

Zijn er D-tuners die geschikt zijn voor een strat (de brug zit in principe vast) die ook daadwerkelijk góed werken? Het moet wel kwaliteit zijn, geen ongeveer-D-tuner ;)

Ik ben benieuwd naar de reacties, roept u maar!

Johannes
2 april 2014, 00:04
Yes!

https://www.youtube.com/watch?v=8MLpOiJQ5Jk

Errug leuke upgrade voor bijna elke gitaar

Herman
3 april 2014, 11:11
Bedankt voor je reactie! Ga ik eens even checken.

Nog meer suggesties? Of bevestigingen van het bovenstaande wellicht? Ik hoor het graag!

stijnkenens
3 april 2014, 11:56
Hipshot is the way to go.
Wel goed de bijsluiter lezen, want als je niet weet wat je moet doen, dan is alles een 'ongeveer-D-tuner'


s.

muziekschuur
3 april 2014, 12:15
Veel oefenen met die spullen.... Iedereen wil gitaar spelen omdat helden als clapton en Van Halen het makkelijk laten lijken.... We all know the story behind that!!

kwispelhond
3 april 2014, 12:55
D-tuners op een strat werken meestal niet goed omdat het vibrato-systeem er problemen mee heeft, kijk dus vooral ook naar wat die man in het demo-filmpje achterin heeft zitten als je wilt dat hij goed werkt.

Edit, sorry: staat vast bij jou, dan werken ze wel!

Rooker
3 april 2014, 23:19
De Hipshot lijkt mij een geweldig apparaat. Mijne is onderweg en hoop ik maandag of dinsdag te installeren in mijn tele deluxe. Ik zal mijn bevindingen hier wel even posten.. voor een strat moet je idd ook een speciale veer kopen (bij zwevende trem) die er voor zorgt dat de trem bij down tuning op dezelfde plek blijft staan. De "trem back" schijnt dan beter te werken als de uitvoering van Hipshot. Ook hoef je bij die niet andere onderdelen bij te kopen + ook belangrijk. Stukken goedkoper

Herman
4 april 2014, 00:09
Ik ben dus ook wel erg benieuwd. Zou tof zijn als je je bevindingen hier zou willen posten! Een ding waar ik nog een beetje over twijfel ook is of de hendel in Drop-D stand niet teveel in de weg zit als je met open akkoorden speelt.

Rooker
9 april 2014, 13:06
Inmiddels is de Hipshot geïnstalleerd. Echt een te gekke toevoeging van de gitaar (eerste indruk). Naar mijn ervaring was het kinderlijk eenvoudig om de Grover tuners te installeren en ook de Hipshot was geen probleem (en ik ben niet super handig). De manual in het Engels is eigenlijk alleen maar verwarrend. Als je het ding naast je andere Grover tuners plaatst is er zelfs voor een amateur maar 1 logische manier om het ding te plaatsen Dat is namelijk "recht". Enige jammere (in mijn geval) is dat ik 2 loze gaatjes per tuner over houd door de oude vintage 70's tuners.
De Hipshot werkt op het eerste gezicht soepel, snel en precies. Je stemt eerst de E en dan de drop D en gaan. Kan me ook niet voorstellen dat het hendeltje op enige manier in de weg kan zitten. Maar mijn hand positionering is natuurlijk anders dan die van een ander. Alleen het schroefje aan de achterzijde waarmee je de Hipshot bevestigd raakt het hendeltje met schakelen en verzinkt net niet genoeg in de uitsparing. Weet niet of dit nu de bedoeling is of niet. Denk dat ik daar maar een kloddertje vet op doe ofzo.
Voor de rest doet hij dus op eerste gezicht exact wat hij voor bedoeld is goed tussen e en drop D schakelen. Drop C is ook haalbaar ( gebruik ik niet). Nog even met de band testen en dan laat ik nog wel een boodschap achter.
Hoop dat jullie hier wat mee kunnen...

muziekschuur
9 april 2014, 14:07
D-tuna voor een Floyd Rose trem?

http://www.vanhalenstore.com/page/VH/GG/EVH18

Rooker
9 april 2014, 21:40
Nog even een plaatje.. Of het is niet gebeurt;)
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/hipshot_zpsaad7c349.jpg (http://s1041.photobucket.com/user/scb81/media/hipshot_zpsaad7c349.jpg.html)

Wat ik zeg... Niet super mooi maar wel super functioneel. Ach.. misschien stiekum wel mooi ook:seriousf:

stijnkenens
9 april 2014, 21:59
... Alleen het schroefje aan de achterzijde waarmee je de Hipshot bevestigd raakt het hendeltje met schakelen en verzinkt net niet genoeg in de uitsparing. Weet niet of dit nu de bedoeling is of niet. Denk dat ik daar maar een kloddertje vet op doe ofzo ...


Volgens mij zitten er 2 schroefjes bij de D-tuner: een met een bolkopje en 1 met een verzinkbare kop.

Het kan zijn dat ik mij vergis met een ander gitaar onderdeel, maar er staat mij zoiets voor ?



s.

Rooker
9 april 2014, 22:06
Het klopt iig dat er 2 schroefgaatjes zitten. Eentje onder het ronde kastje van de tuner, daar zit idd het schroefje met platte kant in. Je kunt hem net op de foto zien. Maar er zit ook een schroefje achter dat ronde kastje. Daar heb ik geen schroef in gedaan. Heb ik er ook niet bij gekregen :-/... Moet dat wel dan? Hij werkt iig goed.

Herman
11 april 2014, 00:19
Cool! Thanks voor het reageren.

Ik denk dat ik er dan toch ook maar eentje ga bestellen. :)
Hoor je de andere 5 tuners ook te vervangen eigenlijk? Of was dat gewoon eigen keuze?

Rooker
11 april 2014, 16:07
Op deze gitaar zaten vintage tuners. Deze zijn a symmetrisch en daar paste de Hipshot niet naast. Dus alles maar vervangen. De Grovers zijn sowieso wel een upgrade. Gisteren met de band uitgeprobeerd en ik vind het wel een succes. Ga het zeker ooit ook op mijn strat zetten.

Kingfisher
14 april 2014, 10:36
Ik zou voor een electronische tuner gaan:
http://www.tronical.com/about-tronical/

De voorganger, de robo-tune was een draak, maar deze schijnt goed te werken.