PDA

View Full Version : Fix voor ruis in MXR Micro Chorus pedaal?



Little Jay
31 maart 2014, 23:08
Heb voor wènâgh een MXR Micro Chorus pedaaltje overgenomen. Héérlijke chorus! Maar ik vind dat 'ie behoorlijk ruist! Ik moet echt de treble op m'n versterker wat dimmen anders is het te irritant. Treedt ook echt alleen op als je 'm intrapt. Wat onderzoek op internet leert me dat een enkeling dat ook ervaart met deze chorus, maar de meeste gebruikers roemen het feit dat 'ie zo stil is. Dat doet vermoeden dat het misschien een maandagmorgen-modelletje is?

Wie heeft enig idee of daar een oplossing voor is? Wat kan het zijn? Een slechte weerstand? Gare condensatortjes? Ruisende chip? Zou het te fixen zijn? Het is overigens een moderne reissue, dus wel prutsen qua solderen.... überhaupt de moeite waard om er in te gaan prutsen?

Little Jay
31 maart 2014, 23:16
Oeps, het zal er wel zo uit zien als onderstaande foto (is een flanger)..... hmmm, dat is veuls te priegelig...

Zal mee moeten leren leven of naar iets anders op zoek moeten.

http://i162.photobucket.com/albums/t275/aguy133/MXRMicroFlangerfront.jpg

Plant
31 maart 2014, 23:42
Ik denk wel dat bij het effekt 'hoort', zeker als het alleen met chorus aan ruist. Ik ben wel gewend dat bij het aktiveren van chorus

a) de klankkeur iets verandert.
b) de ruis toeneemt en zelfs zonder signaal de lfo modulatie waarneembaar is.

Little Jay
31 maart 2014, 23:52
Hmm, ja dat is wel zo, maar deze ruist wel hard hoor......

Gearjunkie
1 april 2014, 05:29
En als je hem op een eigen voeding zet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
1 april 2014, 10:46
En als je hem op een eigen voeding zet?


Ruissssshhhhhh .....komt zelden uit de voeding.


Als deze buitensporig ruist dan vooral de tantaal elko's checken. Verder zijn alle halfgeleiders natuurlijk verdacht. Zijn er sporen van vocht dan kun je daar ook een mogelijke oorzaak in zien.

Little Jay
1 april 2014, 10:56
En als je hem op een eigen voeding zet?

Ook geprobeerd, ruist 'ie net zo hard!

Ik kan het binnen de perken houden door de zoals gezegd de treble op de amp wat lager te zetten en ook de allerhoogste banden (8khz en 16khz) op mijn MXR 10-bands EG af te knijpen (heeft gelukkig geen invloed op de gitaarsound, die komt niet zo hoog), dus het is wel werkbaar, maar toch..... vind de ruis ook vrij digitaal klinken.

Little Jay
1 april 2014, 11:02
Ruissssshhhhhh .....komt zelden uit de voeding.


Als deze buitensporig ruist dan vooral de tantaal elko's checken. Verder zijn alle halfgeleiders natuurlijk verdacht. Zijn er sporen van vocht dan kun je daar ook een mogelijke oorzaak in zien.

Dank Frans,

Dat roept bij mij wel de volgende vragen op:

- Tantaal elko's: hoe check je die? Doormeten of ze nog de correcte capaciteit hebben? (die optie heeft mijn multimeter wel). Maar lukt dat in de schakeling?
- Halfgeleiders: hoe check je die?

En als je de onderdelen zou willen vervangen is dat überhaupt te doen op zo'n priegel-boardje?

Dirk_Hendrik
1 april 2014, 13:37
Ver voor je iets gaat checken en eventueel vervangen is het zaak om na te gaan of je te doen hebt met een defect of dat het ontwerp-eigen is. Zoek dus een (eigenaar van) een 2e exemplaar en vergelijk. In tegenstelling tot vele andere chori heeft deze MXR geen pre en de-emphasis filters en dus ga je alle ruis die uit je vertragingslijn komt voor je donder. Em da's een hoop.

En ja,
Onderdelen vervangen is prima te doen op zo'n priegel bordje. Als je maar weet wat je aan het doen bent.

Little Jay
2 april 2014, 23:34
Ver voor je iets gaat checken en eventueel vervangen is het zaak om na te gaan of je te doen hebt met een defect of dat het ontwerp-eigen is. Zoek dus een (eigenaar van) een 2e exemplaar en vergelijk. In tegenstelling tot vele andere chori heeft deze MXR geen pre en de-emphasis filters en dus ga je alle ruis die uit je vertragingslijn komt voor je donder. Em da's een hoop.

En ja,
Onderdelen vervangen is prima te doen op zo'n priegel bordje. Als je maar weet wat je aan het doen bent.

Dank voor het advies! Kwam stiekem op MP ook een EH Small Clone (nieuwere versie met LED) tegen voor weinig en die is nu naar me onderweg.... Dus die ga ik iig vergelijken ;-)

Maar ik moet zeggen dat de MXR wel een mooie sound heeft die me bevalt. We gaan zien.

Little Jay
19 april 2014, 21:43
Hier ook maar even nog de ontknoping:

Small Clone voor 3 tientjes op de kop getikt. Van de drie chorussen die ik nu heb (Boss CH-1, MXR en Small Clone) komt voor mij toch de MXR als bruikbaarste uit de bus, ondanks dat deze het meest ruist. En dat is vooral omdat ik een chorus het meest gebruik in de extreemste stand: rate helemaal open om een soort orgel-geluidje te imiteren. De MXR voegt daar meer warmte en een aangename 'gruizigheid' aan toe. De sinus van de ch-1 en de Small Stone gaan in de extreemste stand niet snel genoeg, maar vooral de Small Stone is ook een heel aangename chorus bij meer chorus-eigenlijk gebruik. Ruis hoort inderdaad bij chorus, de Small Stone kan er ook wat van, bijna net zoveel ruis als de MXR.