PDA

View Full Version : Bouwpakket voor PWS



David de Hartogh
31 maart 2014, 23:05
Hallo Medegebruikers van Gitaarnet,

ik ga volgend jaar mijn Profielwerkstuk maken en moet nu alle voorbereidingen al treffen, hiervoor zal ik voor mijn onderwerp een bouwpakket hebben voor een akoestische gitaar aangezien, mijn PWS over de bouw van een akoestische gitaar gaat.

ik heb al op dit forum rond gekeken maar alle bouwpakket projecten gaan over elektrische gitaren.

heeft iemand hier een idee waar ik er een zal kunnen kopen? de body moet nog niet in elkaar gezet worden, dus in princiepen moet ik alles behalve het buigen van de zijkanten zelf doen.

ik heb al op internet gezocht maar veel bouwpakketten komen rond de 400 euro, een bedrag wat ik niet over heb voor een Profielwerkstuk. De goedkoopste die ik gevonden heb is deze: http://www.tonetechluthiersupplies.co.uk/dreadnought-acoustic-guitar-kit.html

Groet,

David

Plant
31 maart 2014, 23:32
Hoi, welkom op het Forum :)

Als ik me niet vergis heeft forumlid (en tevens moderator van het akoestische gitaren subforum) LaurentB zoiets gemaakt. Stuur hem even een berichtje. Of hij je kan helpen weet ik niet, maar niet geschoten altijd mis :ok:

-Martijn-
31 maart 2014, 23:40
Ik ben begonnen met een Stewart-MacDonald bouwpakket, kan ik iedereen aanraden. Dat is een prachtige gitaar geworden. Zie bijvoorbeeld m'n Youtube kanaal.
Maar als je 400 euro al te veel vindt, dan moet je er niet aan beginnen. Je heb namelijk ook nog heel wat (specifiek) gereedschap nodig.

Plant
31 maart 2014, 23:43
Ik ben begonnen met een Stewart-MacDonald bouwpakket

Ja, precies die bedoel ik. Volgens mij heeft LaurentB er ook een.

-Martijn-
31 maart 2014, 23:47
Ja, precies die bedoel ik. Volgens mij heeft LaurentB er ook een.

Ja inderdaad. Op Laurent zijn websites kun je ook opnames horen.

Rizz
1 april 2014, 08:56
Bij de gitaarbouwwinkel.nl kan je ook pakketten hout kopen voor een akoestisch gitaar, maar dat betekent ook zelf buigen. Er is bijna geen tussenweg..

Reken maar op €500-€1000 euro, afhankelijk van hoeveel gereedschap je hebt en hoe je ermee om kan gaan. Wat wel kan is een wat goedkopere kit (http://www.muziekwinkelmusicas.nl/snaarinstrumenten/pakketten/bouwpakket-akoestische-gitaar.html) kopen waarvan de body al in elkaar is gezet, hier zit toch nog wel wat werk aan. Rozet infrezen, brug plaatsen, ws de hals nog wat aanpassen e.d. en finishen.

Wat je misschien beter kan doen, is een electrisch bouwen. Dat kan van allerlei soorten hout, ook afval. Bijvoorbeeld een oude eiken tafel, koop een setje mallen (http://www.templatesandjigs.com/) en je bent met een bovenfrees en nog wat gereedschap klaar, setje elementen en brug van een aldi donorgitaar. €300 euro max. Als je zelf bedreven genoeg bent met mallen maken kan je ook hier een tekening (https://sites.google.com/site/guitarplanscollection/home) downloaden, laat het hier (http://www.drukwerkdeal.nl/) printen en je bespaart weer 50 tientjes...


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151529-Profielwerkstuk-Havo-Mijn-eerste-gitaar&highlight=profielwerkstuk


Succes!

arjenlubb
1 april 2014, 13:13
Heej,

ik heb zelf een gitaarkit gekocht bij voxhumana voor 100 euro dit is inmiddels al wel anderhalf jaar tot twee jaar geleden. dus ik weet niet of ze die nog hebben maar anders is het best een leuk kitje en de sound is echt verbazingwekkend genoeg behoorlijk goed. Helaas zit er geen handleiding bij. Wat je kunt doen is de handleiding van stewmac downloaden en die gewoon een beetje volgen en daarnaast andere topics op dit forum bekijken ter vergelijking.

De kit die je op de link laat zien ziet er wel veel mooier uit en het hout zal ook sws beter zijn, maar goed de prijs is er ook na.

Mvg Arjen

arjenlubb
1 april 2014, 13:14
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc3/t31.0-8/169645_435654889802112_1907288976_o.jpg
http://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/t31.0-8/465755_574168109284122_474698403_o.jpg

David de Hartogh
1 april 2014, 16:49
mij maakt het echter niet uit welke soort gitaar het is(akoestisch of elektrisch) akoestisch zou wel handig zijn aangezien ik al van plan was om ooit nog een nieuwe akoestische gitaar te kopen.

echter zit ik er wel mee dat er misschien meer natuurkundig kan worden verteld kan worden over de akoestische gitaar(Correct me if i'm wrong)
dat is mijn enige zorg

als ik een elektrische maak ga ik wel hetzelfde doen als wat damanio heeft gedaan met zijn
pws(http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151529-Profielwerkstuk-Havo-Mijn-eerste-gitaar&highlight=profielwerkstuk)
dus niet een bouwpakket. maar ik vraag me dan af of de kosten dan ook hoog zouden zijn. ik ga waarschijnlijk niet met veel machines werken en hoef deze dus niet te huren/kopen.
het uitsnijden van de body laat ik dan doen door iemand die ik ken die het gratis zal doen.

verder zit ik nog te denken over hoe het zit met de trussrod binnen in de hals. ik weet niet waar het voor dient en of het van belang is.

Rizz
1 april 2014, 17:14
verder zit ik nog te denken over hoe het zit met de trussrod binnen in de hals. ik weet niet waar het voor dient en of het van belang is.

1. versteviging
2. verstelbaarheid

Je kan met de TR de holling van de hals verstellen om een zo goed mogelijke afstelling te verkrijgen.

Natuuriljk heeft een heel goed gebouwde hals dat helemaal niet nodig. Maar dat vereist heel veel aandacht en kennis van zaken, dus waarom zou je het jezelf moeilijk maken? :D

En wat dacht je van magnetische velden van pickups voor je natuurkundige vraag? De krachten die op de hals komen te staan.. Neerwaartse krachten op de brug.. Om maar een zijstraat te noemen..

Hedge
1 april 2014, 20:06
Als het je niet uit maakt, bouw dan een elektrische gitaar. Setje mallen en een bovenfrees en je komt erg ver. Ik heb pas twee jongens een beetje begeleid bij zo'n traject. Kosten ongeveer 200 euro. Bovendien heel veel minder tijdbesteding.

David de Hartogh
1 april 2014, 22:08
1. versteviging
2. verstelbaarheid

Je kan met de TR de holling van de hals verstellen om een zo goed mogelijke afstelling te verkrijgen.

Natuuriljk heeft een heel goed gebouwde hals dat helemaal niet nodig. Maar dat vereist heel veel aandacht en kennis van zaken, dus waarom zou je het jezelf moeilijk maken? :D

En wat dacht je van magnetische velden van pickups voor je natuurkundige vraag? De krachten die op de hals komen te staan.. Neerwaartse krachten op de brug.. Om maar een zijstraat te noemen..
Hmm.... dus wat denk jij? is het handig om er dan een trussrod in de zetten, aangezien dit mijn eerste build is?

ja daar dacht ik derstraks ook nog aan ;P, nog verder andere dingen?




Als het je niet uit maakt, bouw dan een elektrische gitaar. Setje mallen en een bovenfrees en je komt erg ver. Ik heb pas twee jongens een beetje begeleid bij zo'n traject. Kosten ongeveer 200 euro. Bovendien heel veel minder tijdbesteding.
voor een elektrische gitaar is toch geen mal nodig? ik zou dan van plan zijn om het op de zelfde manier te doen als damanio dus met bijtel.
en als u toch twee jongens met zoiets hebt geholpen, zal ik dan naar u toe kunnen komen als ik vragen heb wanneer ik ermee bezig ben?

Rizz
1 april 2014, 22:17
Hmm.... dus wat denk jij? is het handig om er dan een trussrod in de zetten, aangezien dit mijn eerste build is?



Als je wilt dat hij bespeelbaar is straks, ja. Je dient daarvoor een sleuf in je hals te frezen. Als dat al niet gebeurd is in het bouwpakket.

Google maar even, er zijn zat verhandelingen over hoe dat te doen. En anders hier in wat bouwtopics kijken..

-Martijn-
1 april 2014, 22:59
Hmm.... dus wat denk jij? is het handig om er dan een trussrod in de zetten, aangezien dit mijn eerste build is?


Een staalsnarige gitaar zonder trussrod is leuk voor de open haard, meer niet.

Ik heb de indruk dat je nog niet heel veel van gitaarbouw weet. Lees bijvoorbeeld eens het boek "GUITARMAKING: Tradition and Technology".

arjenlubb
2 april 2014, 00:22
Heej ik heb toevallig ook een pws over gitaarbouw gedaan. Hier hebben we het gehad over boventonen die we hebben opgenomen tussen verschillende gitaren. En vooral ook de manier waarop een element werkt. Magnetische flux en inductieprincipe e.d.

David de Hartogh
2 april 2014, 00:52
Een staalsnarige gitaar zonder trussrod is leuk voor de open haard, meer niet.

Ik heb de indruk dat je nog niet heel veel van gitaarbouw weet. Lees bijvoorbeeld eens het boek "GUITARMAKING: Tradition and Technology".
oke, zal dat onthouden


Heej ik heb toevallig ook een pws over gitaarbouw gedaan. Hier hebben we het gehad over boventonen die we hebben opgenomen tussen verschillende gitaren. En vooral ook de manier waarop een element werkt. Magnetische flux en inductieprincipe e.d.

heb jij toevallig nog het bestand met jou pws daarin? dan kan alvast ik een beetje bekijken hoe het nou in elkaar zal moeten en de lay out en al die dingen

Hedge
2 april 2014, 09:23
Een staalsnarige gitaar zonder trussrod is leuk voor de open haard, meer niet.

Ik heb de indruk dat je nog niet heel veel van gitaarbouw weet. Lees bijvoorbeeld eens het boek "GUITARMAKING: Tradition and Technology".

Ik krijg die indruk ook. Zonder je te willen ontmoedigen, lijkt het me idd verstandig dat je eerst dit forum doorspitten en een paar boeken leest.

David de Hartogh
2 april 2014, 09:42
Ik krijg die indruk ook. Zonder je te willen ontmoedigen, lijkt het me idd verstandig dat je eerst dit forum doorspitten en een paar boeken leest.

Nee daar hebben jullie gelijk in, ik heb er nog niet zo veel verstand van. Maar daarom begin ik nu alvast met onderzoeken want anders zou ik in tijd nood komen volgend jaar mocht het niet werken

Weet iemand waar dit boek verkrijgbaar is?

Rizz
2 april 2014, 09:44
Nee daar hebben jullie gelijk in, ik heb er nog niet zo veel verstand van. Maar daarom begin ik nu alvast met onderzoeken want anders zou ik in tijd nood komen volgend jaar mocht het niet werken

Weet iemand waar dit boek verkrijgbaar is?

Google is your friend ;) http://www.bol.com/nl/p/guitarmaking/1001004000685357/?Referrer=ADVNLGOO0020110000bni0811806405

Rizz
2 april 2014, 09:46
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?69172-Faq-1-5-amp-het-Online-Gitaarnet-Zelfbouw-Boek

arjenlubb
2 april 2014, 12:47
David, U heeft pm

KoenB
2 april 2014, 16:25
Mijn advies, anderen hebben het ook al gezegd: ga voor een elektrische gitaar. De body is slechts een plank met wat gaten voor pickups en electronica (even kort door de bocht). De hals is een stuk lastiger, deze kun je of zelfs maken of los kopen. Er zijn ook zogenaamde paddle-halzen te koop: ongelakte halzen ipv een kop een plak hout aan zit, waar je dan zelf een kop naar smaak uit kunt zagen. Als je niet te gek doet met dure pickups en hardware kun je voor 200 euro een prima gitaar maken.

Verder nog wat tips:
- Hou het simpel. Het bouwen is een leerproces en kost meer tijd dan je denkt. Vermijdt onnodige poespas zoals bindings, gekke inlegwerken, etc.
- Leer werken met een bovenfrees. Een groot deel van het bouwen van een gitaar gebeurt met dit apparaat. Het is belangrijk dat je er veilig mee leert werken, aangezien het best een link ding kan zijn als je er verkeerd mee om gaat. Vraag desnoods een ervaren klusser om je hiermee te helpen.
- Oefen op afvalhout. Dit geeft je ervaring en gevoel voor gereedschap, en als je een keertje iets verziekt dan is dat geen ramp.
- Wees voorbereid, dus lees je goed in. Op youtube staan heel veel goede filmpjes. Lees vragen op het forum, en bekijk bouwprocessen die hier zijn gepost. Als je twijfelt, meer lezen of een vraag stellen. Ik heb in het verleden vaak ook te snel naar de tools gegrepen ipv nog even dieper op de materie in te gaan... en daar baal je dan achteraf meestal van.

David de Hartogh
2 april 2014, 17:59
oh hahah sorry, had eigenlijk meer moeten zoeken ipv meteen vragen


Mijn advies, anderen hebben het ook al gezegd: ga voor een elektrische gitaar. De body is slechts een plank met wat gaten voor pickups en electronica (even kort door de bocht). De hals is een stuk lastiger, deze kun je of zelfs maken of los kopen. Er zijn ook zogenaamde paddle-halzen te koop: ongelakte halzen ipv een kop een plak hout aan zit, waar je dan zelf een kop naar smaak uit kunt zagen. Als je niet te gek doet met dure pickups en hardware kun je voor 200 euro een prima gitaar maken.

Verder nog wat tips:
- Hou het simpel. Het bouwen is een leerproces en kost meer tijd dan je denkt. Vermijdt onnodige poespas zoals bindings, gekke inlegwerken, etc.
- Leer werken met een bovenfrees. Een groot deel van het bouwen van een gitaar gebeurt met dit apparaat. Het is belangrijk dat je er veilig mee leert werken, aangezien het best een link ding kan zijn als je er verkeerd mee om gaat. Vraag desnoods een ervaren klusser om je hiermee te helpen.
- Oefen op afvalhout. Dit geeft je ervaring en gevoel voor gereedschap, en als je een keertje iets verziekt dan is dat geen ramp.
- Wees voorbereid, dus lees je goed in. Op youtube staan heel veel goede filmpjes. Lees vragen op het forum, en bekijk bouwprocessen die hier zijn gepost. Als je twijfelt, meer lezen of een vraag stellen. Ik heb in het verleden vaak ook te snel naar de tools gegrepen ipv nog even dieper op de materie in te gaan... en daar baal je dan achteraf meestal van.

ik ga denk ik wel zelf de hals maken. waarschijnlijk zal hij niet zo heel geweldig zijn maar ik heb liever een eerste build die wat minder is die ik volledig heb gemaakt dan een half goeie;). Het zal lastig zijn, maar oefening baart kunst.

ik zal wel nog een heel stuk meer informatie moeten zoeken maar dat moet wel lukken, daarom begin ik er al zo vroeg aan.

Dank

Hedge
2 april 2014, 19:23
Zoals koenb schrijft, begin met een eenvoudig model. Een lp junior of een tele. En ik zou het dan met mallen doen. Die zijn maat vast en zorgen ervoor dat je veel strakker kunt werken.

David de Hartogh
2 april 2014, 23:40
Zoals koenb schrijft, begin met een eenvoudig model. Een lp junior of een tele. En ik zou het dan met mallen doen. Die zijn maat vast en zorgen ervoor dat je veel strakker kunt werken.

kun je mischien uitleggen wat het inhoud, aangezien je voor een akoestische gitaar mallen nodig hebt voor het buigen, maar waar zijn deze dan voor nodig bij een elektrische gitaar?

Rizz
2 april 2014, 23:47
kun je mischien uitleggen wat het inhoud, aangezien je voor een akoestische gitaar mallen nodig hebt voor het buigen, maar waar zijn deze dan voor nodig bij een elektrische gitaar?
http://2.bp.blogspot.com/-Rk3oFbdCQiQ/UVhp5XowjKI/AAAAAAAAAiM/eUZXujNVkVY/s1600/Aaron%27s+Weekly+pics+001.JPG

Omtrek, pickupgaten, headstockvorm enzo

David de Hartogh
3 april 2014, 15:56
http://2.bp.blogspot.com/-Rk3oFbdCQiQ/UVhp5XowjKI/AAAAAAAAAiM/eUZXujNVkVY/s1600/Aaron%27s+Weekly+pics+001.JPG

Omtrek, pickupgaten, headstockvorm enzo

ooh op die manier, ik dacht dat je een mal bedoelde zoals bij een akoestische gitaar bij het buigen.

ik was ook al wel van plan om templates te maken van dik karton zodat ik dat kan volgen en het minder verkloot ;)

Cocobolo
3 april 2014, 17:33
Karton? Neem dan dun mdf (4 of 6mm), zaag dat in vorm zo goed mogelijk en ga dan heeeeel lang goed schuren totdat je met je vingers (je meest precieze gereedschap) rondom geen enkele oneffenheid meer voelt. Het is namelijk veel makkelijker om een dunne mal goed in vorm te maken dan een dikke mal.

Daarna zou ik die dunne mal 2x kopieren op een dikkere mal (en de dunne mal apart bewaren als 'moedermal').
Van de 2 dikkere mallen gebruik je de ene mal voor de buitenvorm inclusief het stuk waar de hals op komt te liggen. In de andere mal maak je de neckpocket. Beetje kort door de bocht, maar dan krijg je een idee.

David de Hartogh
3 april 2014, 18:56
Karton? Neem dan dun mdf (4 of 6mm), zaag dat in vorm zo goed mogelijk en ga dan heeeeel lang goed schuren totdat je met je vingers (je meest precieze gereedschap) rondom geen enkele oneffenheid meer voelt. Het is namelijk veel makkelijker om een dunne mal goed in vorm te maken dan een dikke mal.

Daarna zou ik die dunne mal 2x kopieren op een dikkere mal (en de dunne mal apart bewaren als 'moedermal').
Van de 2 dikkere mallen gebruik je de ene mal voor de buitenvorm inclusief het stuk waar de hals op komt te liggen. In de andere mal maak je de neckpocket. Beetje kort door de bocht, maar dan krijg je een idee.

dus gewoon 1 mal voor de algemene vorm van de gitaar, en dan 1 voor de onderkant en 1 voor de bovenkant met alle cavity's en dergelijke?

verder had ik als idee om het hetzelfde te doen als dit:http://vinceg.net/GuitarProject/TOC.htm

KoenB
4 april 2014, 18:01
dus gewoon 1 mal voor de algemene vorm van de gitaar, en dan 1 voor de onderkant en 1 voor de bovenkant met alle cavity's en dergelijke? http://vinceg.net/GuitarProject/TOC.htm

Min of meer, ik gebruik altijd een mal voor de gehele body, en losse malletjes voor de pickups, control cavity, neckpocket etc.

En goed om te horen dat je zelf een hals gaat maken, dat maakt het toch wel meer een echte zelfbouw. Een tip daarvoor: koop een fretboard met gleuven en radius er al in. Scheelt je bakken met werk, en je hoeft je geen zorgen te maken over de uiteindelijke positie van de frets. Het enige wat je nog moet doen bij die voorbewerkte fretboards is ze op de goede breedte maken. Ik gebruik ze altijd, scheelt me een hoop geklungel.

http://guitarsupplies.nl/index.php?item=voorgezaagd-fretboard-maple_-25_5_-scale_-12_&action=article&group_id=20000063&aid=54&lang=nl zoiets dus

David de Hartogh
4 april 2014, 18:13
Min of meer, ik gebruik altijd een mal voor de gehele body, en losse malletjes voor de pickups, control cavity, neckpocket etc.

En goed om te horen dat je zelf een hals gaat maken, dat maakt het toch wel meer een echte zelfbouw. Een tip daarvoor: koop een fretboard met gleuven en radius er al in. Scheelt je bakken met werk, en je hoeft je geen zorgen te maken over de uiteindelijke positie van de frets. Het enige wat je nog moet doen bij die voorbewerkte fretboards is ze op de goede breedte maken. Ik gebruik ze altijd, scheelt me een hoop geklungel.

http://guitarsupplies.nl/index.php?item=voorgezaagd-fretboard-maple_-25_5_-scale_-12_&action=article&group_id=20000063&aid=54&lang=nl zoiets dus
hmm ik vind dat maar onhandig want dan moet je die aparte mallen ook weer precies goed neerleggen, maar met één grote met de cavity's er al in hoeft dat niet.

welke lengte zou ik moeten hebben voor een 22 fret fretboard?

Cocobolo
4 april 2014, 19:47
hmm ik vind dat maar onhandig want dan moet je die aparte mallen ook weer precies goed neerleggen, maar met één grote met de cavity's er al in hoeft dat niet....

Daarom had ik in mijn reactie gezegd dat je 1 mal maakt (4mm mdf) en die teken je TWEE keer af op een plaat dikker MDF (12mm of zo). Dan zaag je met een decoupeerzaag die mal ruw uit en daarna met de bovenfrees maak je die twee hulpmallen gelijk aan jouw origineel behalve het deel waar de neckpocket moet komen.

Wacht, wat foto's om het duidelijk te maken (let niet op de slagplaat malletjes) :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tinycasters/templates/Telecaster_zps502f6cc2.jpg

Je ziet hier 2 bodymallen. De ene is eigenlijk alleen bedoelt om de buitenvorm te maken. die gebruik je tot je hout gelijk is aan je mal. Daarna doe je tweede bodymal op je hout. Je ziet dat deze nodig is voor de neckpocket en de andere cavities. Je ziet ook dat de mal daar bewust wat ruim is gelaten zodat de zool van je bovenfrees extra steun heeft bij het frezen van de neckpocket. Maar goed, deze mal positioneer je dus doodsimpel !

Sterker nog : ik vraag me af hoe jij met 1 mal dus zowel de buitenvorm als de neckpocket gaat maken :???:


Een wat extremer voorbeeld hieronder laat zien dat soms zelfs 3 bodymallen handig is:
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tinycasters/templates/PRS-3_zpsdbc98bed.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tinycasters/templates/PRS-2_zps4e853ed8.jpg
Je gebruikt de bovenste mal van de laatste foto voor de bodyvorm. Deze zelfde mal gaat straks aan de achterkant van de body het 2mm diepe randje frezen waar je afdekplaatje op komt te liggen. De tussenliggende mal maakt de diepe cavity aan de achterkant voor de elektronica. De onderste mal (of bovenste van de eerste foto) maakt de neckpocket + pickups en je kunt gelijk exact op de juiste positie de gaten boren voor de potmeters.

Ik hoop dat dit e.e.a. duidelijker maakt :-) Ik zou dus jouw model eerst gaan tekenen en op dun mdf gaan maken tot het naar je zin is :)

David de Hartogh
5 april 2014, 00:29
Daarom had ik in mijn reactie gezegd dat je 1 mal maakt (4mm mdf) en die teken je TWEE keer af op een plaat dikker MDF (12mm of zo). Dan zaag je met een decoupeerzaag die mal ruw uit en daarna met de bovenfrees maak je die twee hulpmallen gelijk aan jouw origineel behalve het deel waar de neckpocket moet komen.

Wacht, wat foto's om het duidelijk te maken (let niet op de slagplaat malletjes) :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tinycasters/templates/Telecaster_zps502f6cc2.jpg

Je ziet hier 2 bodymallen. De ene is eigenlijk alleen bedoelt om de buitenvorm te maken. die gebruik je tot je hout gelijk is aan je mal. Daarna doe je tweede bodymal op je hout. Je ziet dat deze nodig is voor de neckpocket en de andere cavities. Je ziet ook dat de mal daar bewust wat ruim is gelaten zodat de zool van je bovenfrees extra steun heeft bij het frezen van de neckpocket. Maar goed, deze mal positioneer je dus doodsimpel !

Sterker nog : ik vraag me af hoe jij met 1 mal dus zowel de buitenvorm als de neckpocket gaat maken :???:


Een wat extremer voorbeeld hieronder laat zien dat soms zelfs 3 bodymallen handig is:
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tinycasters/templates/PRS-3_zpsdbc98bed.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/tinycasters/templates/PRS-2_zps4e853ed8.jpg
Je gebruikt de bovenste mal van de laatste foto voor de bodyvorm. Deze zelfde mal gaat straks aan de achterkant van de body het 2mm diepe randje frezen waar je afdekplaatje op komt te liggen. De tussenliggende mal maakt de diepe cavity aan de achterkant voor de elektronica. De onderste mal (of bovenste van de eerste foto) maakt de neckpocket + pickups en je kunt gelijk exact op de juiste positie de gaten boren voor de potmeters.

Ik hoop dat dit e.e.a. duidelijker maakt :-) Ik zou dus jouw model eerst gaan tekenen en op dun mdf gaan maken tot het naar je zin is :)
Mij ging het niet er om dat ik dan 1 had met de cavity's, Het ging me er eerst even om dat de cavity's wel in de mal zitten dus niet aparte mallen.

Tuurlijk moet ik voor de boven- en onderkant aparte mallen hebben, aangezien er verschillende cavity's in zitten. het was ook een goed idee van je:)

Ik ga het ook op jou manier doen, dan volg ik gewoon die ene site die ik gelinkt had en met wat werk en geduld moet het wel goed komen. Uberhaubt, Voordat ik hiermee verder kan gan moet ik eerst de deel onderwerpen van mijn pws weten, zelfs het algemene onderwerp. Wanneer ik er aan begin zal ik jullie op de hoogte houden.


weet iemand nog redelijk goedkope maar goeie humbuckers die ik erin kan zetten?(rond 40 euro per stuk) graag verschillende voor de bridge en de hals elementen

David

David de Hartogh
20 april 2014, 01:45
Hallo,

ten eerste, sorry voor de dubbel post.


ik heb eens rond gekeken en heb op andere discussies van ook beginnende gitaarbouwers gezien dat ze er veel te makkelijk naar kijken, zelf wil ik niet dezelfde fout maken.

wat zijn de meest belangrijke punten/aspecten waar ik op moet letten? dan kan ik dit extra gaan onderzoeken voordat ik begin.


en om even terug te komen op het materiaal. wat is goed hout dat ik zou kunnen gebruiken?


David