PDA

View Full Version : Fender tele deluxe oppimpen?



Rooker
31 maart 2014, 22:26
Onlangs heb ik een Fender Chris Shiflett tele deluxe aangeschaft. De gitaar bevalt me erg goed. Dusdanig goed dat ik hem wil upgraden en er mijn main werkpaard van wil maken. Nu zijn er een paar min puntjes aan de gitaar.
De switch is echt onbetrouwbaar, wanneer je te snel schakelt weigert hij wel eens dienst.
De lage E vintage tuner past mijn .52 snaar niet in (is te dik)
Bij terugdraaien volume word het geluid doffer/levenlozer.

Nu heb ik zelf al gezocht naar upgrade kitjes maar voor de tele deluxe met 2 humbuckers is er niets te vinden.

Kan iemand mij enkele modificaties adviseren en een bedrijf in nl die dit dan ook kan leveren?

Zelf zat ik iig al te denken om een hipshot te kopen voor de lage E omdat ik bijna de helft van mijn nummers in drop d speel en liever de setlist daar niet op aanpas.

Graag jullie advies!!

Sorrie voor het 2e topic maar in pickups topic reageert helemaal niemand.

barno
1 april 2014, 00:16
lijkt me niet dat je op zoek moet naar prefab kit; toggle switch: vervangen door een switchcraft . En de E-tuner zou je iets groter kunnen uitboren/vijlen.

Electrics ben ik niet zo in thuis maar is dit niet een probleem dat op te lossen valt met treble bleed mod?

Pepe
1 april 2014, 00:39
Precies wat Barno zegt

Kim Wilson
1 april 2014, 08:28
Vreemd dat je snaar niet in de tuner wil. Ik heb een Baja, ook met die vintage tuners, en hier gaat een .054 uit een pakje Beefy Slinky er gewoon in.

Rooker
1 april 2014, 09:18
Kim Wilson: Vreemd he, maar het is toch echt waar! Nu ben ik er niet zo kapot van om het uit te gaan boren. Ik houd de tuner graag origineel. Niet omdat ik denk dat de gitaar straks een miljoen waard is maar gewoon omdat ik alle modificatie weer ongedaan wil kunnen maken. Ik vervang te tuner denk ik voor een Hipshot. Dat systeem lijkt me fantastisch.

Betreft de elektronica: Bij de upgrade kitjes vind je allemaal een beetje dezelfde componenten. Dat zijn CTS pots, daar heb ik al ervaring mee maar die vervingen doorgebrande pots, dus nooit een vergelijk kunnen maken. Maar ook Orange drop Caps, en daar vraag ik me dus bij af of dat ook je geluid bijv verbeterd?

Barno: Bedankt voor de term treble bleed mod. Die ga ik iig uitvoeren.

stijnkenens
1 april 2014, 11:49
Pots vervangen door CTS of bourns is altijd goed, en hoorbaar.
Switchcraft switch of iets dergelijks is ook altijd aan te raden.
Verschil tussen de merken capacitors ga je niet horen.
Wel het verschil in waardes.
Maar een orange drop klinkt altijd goed (qua naam dan !)


s.


Btw: na het vervangen van een pot (wat tussen de 5 en de 20 minuten duurt, naar gelang een grote slagplaat in the front of een afdekplaatje op de achterkant) weet je echt niet meer hoe je gitaar ervoor klonk, die 5 a 10 minuten zijn veel te lang om de juiste nuances nog te horen. Natuurlijk wil en ga je iets anders horen, want er zit een andere pot in, maar het zijn de hersenen die een trick met je uit halen !

barno
1 april 2014, 12:33
at stijn: ik geloof er niks van dat je het verschil tussen pots kan horen. en met mij die kerel op youtube die ooit een vergelijkende test (empirisch čn doorgemeten, frequenties enz...) deed tussen alle bekende merken pots. zelf gebruik ik wel CTS pots of andere met goede reputatie omdat ze mechanisch beter in mekaar steken en dus langer meegaan.

stijnkenens
1 april 2014, 12:41
Ha sorry, verkeerd verwoord.
Ik bedoelde dus in mate van constructie, omdat ze degelijker zijn, gaan ze langer mee, minder kraken, enz.

Er zit trouwens zoveel verschil op 2 CTS pots, dat je soms zou denken dat de ene beter is dan de ander.
Ik ben er nog niet uit of ik ze zelf zou moeten doormeten, of gewoon de '+/-10% tolerance' pots zou kopen, gewoon om een uniformer klankenpallet in mijn instrumenten te hebben ...
Soit, misschien is dat ook gewoon mierenneukerij :D


s.

Rooker
1 april 2014, 12:48
Stijnkenens.. bedankt voor je reactie.
Zoals ik in de openingspost al aangaf is het me ook in eerste instantie te doen om de betrouwbaarheid en met de hipshot ook voor functionaliteit.
De pots draaien opzich soepel en kraken niet dus misschien heeft dat dan geen prioriteit. Ik dacht alleen... als ik de boel toch open maak hoef ik het om de kosten niet te laten.. met mijn mex strat kreeg ik op een gegeven moment ook gekloot met de jack input. De treble bleed vind ik wel noodzakelijk en ga ik denk ik ook plezier van hebben.
Qua klankverschil kan dit nog een interessante discussie worden ;-)

stijnkenens
1 april 2014, 14:36
Idd jack vervangen door een degelijke switchcraft is ook altijd een goede upgrade.
Die goedkopere zijn echt van slechtere kwaliteit, metalen onderdelen zijn dunner, waardoor 1 ruk aan de kabel vaak heel de jack zelf los maakt, waardoor alles begint te kraken.

Zie wel dat het allemaal goed vast zit, want anders trek je hem toch stuk.
Kloten met knijptangen en sleutels is eigenlijk niet de manier, met het juiste gereedschap zit zo'n jack vast en voor jaren plezier (je moet ook niet op je kabel gaan staan natuurlijk ...)



s.

Kim Wilson
1 april 2014, 15:05
Ja, in mijn Tele zit ook een Switchcraft output. De originele gaf zoveel uitval van signaal, niet normaal meer. En dan stond ik niet eens regelmatig op een kabel. Gewoon baggerzooi. Nu klikt de plug ook fatsoenlijk in de gitaar. Dat zijn van die kleine dingen die een heel groot verschil maken. Je kunt nog zo'n goeie amp hebben, of dure elementen of wat dan ook, storing in de output (en dat het alleen maar werkt als je je kabel op een bepaalde manier draait om contact te houden) doet al dat moois teniet.

Antoon
1 april 2014, 17:44
Heeft die gitaar niet al CTS pots en een switchcraft jack? de 250k pots zou ik misschien wel door 500k vervangen. Deze schakelaar toch?

http://www.tonefactory.nl/switchcraft-toggle-switch-3-way-nickel-no-cap

Verder condensatortje op de volume pot