PDA

View Full Version : Hulp gezocht: reverb werkt niet meer.



JazzBass
31 maart 2014, 20:23
Vorige week kwam ik er ineens achter dat de reverb van mijn Fender The Twin niet meer werkt. Het gaat om een reverb 'tank' (heet dat zo?) die achterin de combo op de bodemplaat geschroefd zit.
Kan ik hier zelf iets aan knutselen/openschroeven om te kijken wat het kan zijn? Vanaf de tank lopen 2 kabels naar de versterker bovenin, deze lijken prima vast te zitten.
Ik mis de reverb niet zo (speel vaak stereo met een TC Hall of Fame) maar het zou wel fijn zijn als het gewoon werkt.
Als iemand tips heeft, hoor ik het graag!

Gearjunkie
31 maart 2014, 21:27
Je kan zelf controleren of de twee stekkertjes goed zitten, even contact schoonmaken indien nodig. Buisje van de reverb even wisselen om deze uit te sluiten.
Verder iemand met verstand van zaken raadplegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
31 maart 2014, 22:57
Vorige week kwam ik er ineens achter dat de reverb van mijn Fender The Twin niet meer werkt. Het gaat om een reverb 'tank' (heet dat zo?) die achterin de combo op de bodemplaat geschroefd zit.
Kan ik hier zelf iets aan knutselen/openschroeven om te kijken wat het kan zijn? Vanaf de tank lopen 2 kabels naar de versterker bovenin, deze lijken prima vast te zitten.
Ik mis de reverb niet zo (speel vaak stereo met een TC Hall of Fame) maar het zou wel fijn zijn als het gewoon werkt.
Als iemand tips heeft, hoor ik het graag!

De pluggen die gearjunkie al noemde zijn vaak geoxideerd waardoor slecht contact mogelijk is. Een beetje heen en weer draaien kan dan de oplossing zijn. Verder zijn er wel wat mogelijkheden met de versterkertrapjes rondom de reverb maar daar blijft het gezien je vraagstelling bij buisje wisselen. Let op want de buisjes zijn niet hetzelfde. De recovery is een 12AX7 en de driver is een 12AT7. Als er sluiting in de pedaal kabel zit zal de reverb ook niet werken, trek het reverb plugje er dus even uit en test de reverb dan nog een keer. Dan kan de veerunit zelf nog defect zijn, deze zijn het best geheel te vervangen door een replacement maar ik heb er verschillende met succes gereanimeerd dus ook dat is te doen.

JazzBass
9 april 2014, 15:01
Okay, ik ga alles even rustig bij langs straks. Ik laat nog weten hoe het afloopt. Bedankt voor de hulp zover, super!

JazzBass
9 april 2014, 19:39
T is gelukt! Stekkers waren inderdaad wat geoxideerd. Even schoongemaakt en hij werkt weer als een trein, uh.. galm! Nogmaals, merci!