PDA

View Full Version : o.13 op een dread: hals kapot?



Flipkoos
31 maart 2014, 12:46
Ik zou wel eens een setje 0.13 op mijn HD28 willen proberen, maar een bekend gitaarbouwer raadde mij dit ten zeerste af. Dat zou wel een jaartje goed gaan, maar daarna zou de hals zichzelf kapot trekken?
Volgens hem raadde Martin zelf ook 0.12 aan, terwijl binnen in de gitaar staat: medium (0.13) of lichter.

Wat is jullie mening?

Ernest01
31 maart 2014, 12:59
Als je op de site van Martin kijkt staat daar voor de D-28 (HD-28 ) als advies de
MSP7200 snaren. Dat zijn 0.013 snaren. Dus hoe die gitaarbouwer bij 0.012 komt ?

Heb op mijn D-28 0.012 snaren, maar dat omdat de 0.013 te strak zijn om met mijn vingers te spelen.

Swaag
31 maart 2014, 13:03
Ik heb al jaren een setje 013 op mijn D-35, werkt prima.
Voor jouw gitaar wordt door Martin de SP Lifespan Phosphor Bronze Medium Gauge (MSP7200)aanbevolen, dat is ook 013.

Plant
31 maart 2014, 13:07
De hals zichzelf kapot trekken? Ik zou eerder problemen met brug / bovenblad verwachten, als je die al mag verwachten.

Rizz
31 maart 2014, 13:43
Idd, je zal eerder problemen krijgen met je bovenblad dan met je hals. Ik lees in je andere topic dat de HD28 lichter gebraced is, dus dan heb je daar grotere kans op. Maar dat is wel een proces van jaren, als het al gebeurt en zal niet in 1x gebeuren..

Voor de boom kan je ook nog dit proberen: een light/medium set: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Elixir-16077-Nanoweb/10000906.html Iets meer speelgemak en wat minder spanning..

Snaarspanningsoverzicht:http://www.elixirstrings.com/products/product_acoustic.html#phos

Swaag
31 maart 2014, 14:16
Martin zal als Amerikaanse firma echt niet een setje 013 aanraden als dat op termijn problemen kan geven. De VS en liability-claims... ;-)

Rizz
31 maart 2014, 14:18
Het is geen nieuwe, hè? Hij is al 20 jaar oud....

Swaag
31 maart 2014, 14:42
Ah, dat stond er niet bij. Dan nog: als ze 20 geleden niet anders gebouwd werden zie ik geen probleem.

stijnkenens
31 maart 2014, 15:17
Mijn mening, laat die "bekende gitaarbouwer" maar links liggen.
Het is meer dan normaal dat een akoestische gitaar met een zwaarder setje wordt uitgerust.
En lichter gebraced, dat kan nog steeds een set 0.13 aan.

Sterkte van bracing zit hem niet in de breedte, maar in de hoogte, dus lichtere bebalking is eigenlijk: minder gewicht, zonder aan stevigheid in te boeten !

En daarbij, een klankblad heeft ook een stevigheid, die kan per 10e mm verschillen, maar een grote gitaar is normaal gezien gebouwd om een zwaardere set aan te kunnen !


s.

Mr.Fingers
31 maart 2014, 17:08
Waar die gitaarbouwer op doelt is waarschijnlijk dat in tegenstelling tot bij de elektrische gitaar, bij de akoestische gitaar de snaren, in een strijd om meer volume, in de loop der jaren steeds zwaarder/dikker geworden zijn, en oude gitaren daar vaak niet op voorzien waren (menige Martin uit de jaren '20/'30/'40 is inderdaad kapotgespeeld door er een moderne set zware snaren op te leggen). De HD28 is een ReIssue van een prewar herringbone D28, en die werden toendertijd bespeeld met een lichter setje dan vandaag als standaard aanzien wordt. Maar de HD28 is niet een 100% getrouwe kopie, en is iets steviger dan de vintage D28, dus 0.013 zou geen probleem mogen geven. Maar dan is inderdaad de vraag of het nog vlot bespeelbaar blijft, en het niet een TE boomy klank gaat geven (de HD28 is met z'n forward shifted scalloped bracing al een heel pak prominenter in het laag-mid dan een standaard D28 ). Het probleem zal'm vooral gaan zitten bij een brug/top die gaat kantelen/scheeftrekken, die hals gaat dat echt wel aankunnen hoor. Er zit een stalen trussrod in, dat hebben de oude Martins niet eens, da's gewoon een blok ebony.

northernlake
31 maart 2014, 21:24
Zoals de rest ook al aangeeft: 0.13 is geen enkel probleem op je HD-28.

Op zowel mijn HD-28 als mijn D-18V zitten meestal D'addario EJ-19 setjes met de omwonden snaren uit een medium set en de B en E snaren uit een 0.12 set. Ik vind de zwaardere bassnaren wel prettig.

Ron Houben
2 april 2014, 19:03
Ik ben toch benieuwd wie die bekende gitaarbouwer is.

Flipkoos
2 april 2014, 19:09
een groninger met een r