PDA

View Full Version : zelfbouw 12-snarige elektrische gitaar zoals beroemd gemaakt door George Harrison



ton konijn
30 maart 2014, 22:38
Na een drietal steelstrings (het bouwproces van de eerste duurde bijna 30 jaar maar lag tussen het begin op een gitaarbouwcursus in 1977 en de voltooing ruim 25 jaar stil) en een Telecaster heb ik het afgelopen najaar de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met een 12-snarige elektrische waarvan George Harrison ooit een van de eerste exemplaren kreeg. Rickenbender vroeg mij een discussie te starten over dit bouwproces in ruil voor een tekening van zijn zelfbouw Rickenbender waar ik hem nog dankbaar voor ben. Ik vermijd het R-woord liever aangezien de fabrikant fanatiek elke immitatie probeert te stoppen. Een fullscale tekening op een Australische site was niet meer te koop vanwege een juridische procedure. De tekening van Rickenbender betrof een 6 snarig exemplaar, de 12-snarige wijkt in ieder geval voor de afmetingen van de kop af. Dat onderdeel trouwens pas ik aan aan mijn eigen wensen. Zo maak ik de hals in ieder geval een aantal millimeters breder. Tot mijn verbazing hing er in een plaatselijke gitaarwinkel zowaar ineens een 12-snarig voorbeeld. De eigenaar was zo vriendelijk mij wat maten te laten nemen. Hout kwam van de klankhouthandelaar, gitaarbouwer en goede kennis van me uit mijn woonplaats. Geen maple maar europees essen voor de body. Een enorme plank met de schors er nog aan van ruim 6 centimeter dik. Om daar zo efficient mee om te gaan liet ik bij een houtzagerij die plank in een dikkere en een dunnere plank zagen. Die ging zoals door de zager voorspelt flink werken en zo zag ik mij genoodzaakt het hele project rustig aan te pakken en eerst met de hals te beginnen. Binnenkort plaats ik de eerste foto's.

jetlennon
1 april 2014, 10:07
Leuk! Ga em zeker volgen.

ton konijn
1 april 2014, 21:24
Lukt me nog niet echt een foto in te voegen, helaas.
Leuk! Ga em zeker volgen.

Gerard1793
2 april 2014, 08:40
Mooi project! Je moet de foto's uploaden bij een fotouploadsite. Ik gebruik mijnalbum.nl. Wanneer je de foto's geupload hebt komen ze online te staan en kun je de link hier plaatsen, tussen link tekens.

Groeten Gerard

Rickenbender
2 april 2014, 23:19
Zie dat je begonnen bent met je project, ben benieuwd of de maten in mijn tekening een beetje overeen komen met de werkelijkheid.
Zou de hals zeker iets breder maken bij een 12-snarige, heb hem bij die van mij ook breder gemaakt dan het origineel.
Ga hem zeker volgen en hoop dat het je gauw lukt om foto's te plaatsen. Hoe meer foto's hoe beter is hier de regel.
Veel succes en plezier met de bouw. :ok:

ton konijn
5 april 2014, 11:27
Hallo Rickenbender, Ik ging al bij al de mist in omdat ik me niet goed realiseerde dat de kop van een 6 string korter is dan die van een 12 string (logisch natuurlijk). Ook hier bracht de plaatselijk gitaarwinkel uitkomst, ze vragen me inmiddels hoe het met het bouwproces staat als weer eens zo maar binnenloop. Het frezen van de sleufen voor de dubbele snaren is inmiddels aardig gelukt. Ik ben nogal van de vintagelooks en het vinden van de juiste stemmechanieken was niet eenvoudig. Aangezien ik de kop voor de stevigheid wat dikker houd kom je niet weg met standaard mechanieken en de in hoogte verstelbare zijn inmiddels onder weg uit Australië. En helaas gaat er zoals altijd weer wat fout. Ik had met immitatie schelpmateriaal van 3mm dik (uit Portugal, jawel) ingelegd in de originele Driehoek vorm maar na het schuren met het radiusblok (9.5 inch) ben ik te diep gegaan en heb ik de zijkanten weggeschuurd. Kan ik weer opnieuw beginnen. De bouw van een gitaar is bij mij vaak tegelijk ook een soort restauratieproces. Uiteindelijk weet alleen ik dat en dan slijt de pijn van de foutjes wel,weer. Ik zal morgen eens kijken of ik de foto via mijn pc kan uploaden (doe nu alles nog op de Ipad).

ton konijn
10 april 2014, 10:14
http://www.mijnalbum.nl/Album=I7YOKKH4

Rizz
10 april 2014, 10:16
Hi Ton, ik zie geen foto's, is je album wel openbaar?

ton konijn
11 april 2014, 20:23
ik snap er helaas echt niets van, dus voorlopig geen foto's. Ik zie in mijn alum nergens een optie om het album openbaar te maken en wanneer ik een URL kopiër komt de foto niet op het forum.

ton konijn
16 juni 2014, 21:20
suzo88a8#b3ocqe8e

Cocobolo
16 juni 2014, 21:53
Volgens mij is dit jouw album?

Ik zie zo snel niet hoe het op jouw site werkt, maar ik heb even rechts geklikt op de foto, dan klikken op 'Afbeeldings-url kopieren" en die plak je hier dan door op het plaatje te klikken (de link komt dan tussen en te staan)

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-G3KUVQ6X.jpg

ton konijn
2 juli 2014, 16:22
http://http://www.mijnalbum.nl/Album=SUZO88A8#OWZ8MX4H

ton konijn
2 juli 2014, 16:24
Hallo Cobolo, Ik dacht even dat ik zelf zo slim was geweest maar dit is inderdaad de in aanbouw zijnde hals van mijn 360/12

ton konijn
9 juli 2014, 09:09
:punk:[/IMG[IMG][IMG]http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZECKPV33-D.jpg
Eindelijk lukt het me om foto's te plaatsen. Wordt wel een heel rommelige presentatie zo maar ik ga van het begin beginnen of ik maak een nieuwe discussie aan.